A Gripen hasraszállása miatt megsérülhetett célmegjelölő konténer javítása attól is függ, hogy honnan szerezte be a HM a konténereket.
Nem vagyok a témában bennfentes, de itt senkinek nem kötötték az orrára, honnan is jött a Gripen hasa alá az "eszköz"
Az eredetit fejlesztő ország az Izrael. A gyártó az a Német Zeiss művek. De az USA is gyártja. Igaz az övéké már további fejlesztéseket is tartalmaz. Nyilván ezért az USA ár az nagyon magas.
A Német változat "csak" 2 milló dollár / db. €zért az árért lehet, hogy csak pirosan világít...mármint a célt világítja meg.:-)))
Mi van? Folyik a tinta a tollamból, hogy nyomom itt a rizsát...
Annak idején Pápán voltam pár hónapig a repülőtéren és közelről tapogattam a MiG 21-es gépeket. Történt, hogy egy begurulás alkalmával a gép szárnya nekikoccant a üza. gépkocsinak és javítani kellett.
Jött egy "Bárisnya" és egy fa idomra gumikalapáccsal rákalapált egy alu lemez darabot. Kész volt a pót belépőél. Szegecs lefúr, idom le-fel, szegecs-szerű valamivel rögzíti az elemet. Hézagok itt-ott a régi és az új lemezek mözött. Valami zsírszerű anyaggal hézagot kitölt. Kigurulás az "üzemből" tankolás és husss.
Próbálnánk a Gripent így javítani....jóóó tudom ez már modern gép. De vazze, amikor odanyomta a pilóta a kakaót azért elindult becsülettel a vas...és nem esett le a "stoppolás" a szárnyról.
A repülőnapon megnéztem közelről a MiG 29-est és sajna a "fa idomszer" nem ment ki a divatból. A szegecselés talán kicsit szebb...
Az elmúlt években a Magyar Honvédség megrendelései a hazai védelmi ipari vállalkozások számára gyakorlatilag megszűntek. Ebben szerepet játszott a nehéz gazdasági helyzet, de legalább olyan mértékben a nem megfelelő hozzáállás is. Ez tavaly jó irányba változott, minimális mértékű beszerzések elindultak. A Belügyminisztériumnál (BM) jobb volt a helyzet, itt voltak megrendelések, és figyeltek arra is, hogy ha már vásárolni kell, akkor elsősorban hazai termékeket szerezzenek be. Amikor valamilyen beszerzésre készülnek, először megvizsgálják, hogy az adott termékből, szolgáltatásból van-e hazai? Ha nincs, akkor kérdés, lehetne-e saját erőből? Ha nem, felvetődik, tudunk-e licenceket vásárolni? Ha ez sem járható út, akkor jön a kooperáció. És ha ez sem lehetséges, következik a külföldről való vásárlás. Így működik az Egyesült Államok és így szeretne Európa. Általában a beszerzések terén Nyugaton e végső fázisig nem jutnak el. Helyette sorra jelennek meg a vegyes vállalatok, vegyes tulajdonú üzemek. Lévén, ha egy állam kooperációt kezdeményez külföldi partnerrel, aki a technológiát behozza, akkor előbb-utóbb elindul a termékfejlesztés, létrejönnek mérnökcsapatok, kialakul a tudásbázis, s megszületnek saját új termékek, amelyeket eladhatnak külföldre is.
A recept megvan, csak valami még mindig hibádzik...
Tóni Bácsi....Te "Úr" voltál. A sárga írigység volt rajtunk, hogy nem kellett átugranod a kerítést, kijárhattál a kapun keresztül...
Egyszer vittem egy rakétát Nyírtelekre javítani és a parancsnokom beviitt a nyerges vontatóval a Dob utcába, mert ott lakott a csajszija. Addig álltam a letakart rakétával a ház előtt., mig be nem következett a "magömlés" Addig nem volt forgalom az utcában. Vazzze, nekem meg át kellett ugrani a kerítést, ha ki akartam venni a "kapukulcsot" a zsebemből. Ma meg már keresem a kulcsot a zsebemben de nem találom...Bocsi, számkódos a mai kapu. Ez aztán a fejlődés :-)))))))))
A legutóbbi (Kecskemét) történt balesetben a Gripen megsérült. Talán javítható xxx millió pézből...,
de mi lett az alatta lévő Lightening célmegjelölő konténerrel. Talán 3 vagy 4 van belőlük. Javításához (szerintem...) nincs hazai cég, aki hozzá tudna szólni...egyáltalán az USA engedné??? Egy céget ismerek akik régóta foglakoznak rakéták és elektronokai berendezések javításával, fejlesztésével. Annak idején oda hordtuk a légvédelmi ralétáinkat nagyjavításra (Nyírtelek)
Vagy valamelyik hangár sarkában lesz "donor" ha még egy konténer esetleg megsérül... Megnéztem a guglin a gyártó honlapján....k....va sok "dezsőbe" kerül.
Egyébként nem vagyok a technikai fejlődés ellensége. DE a Magyar hadsereg csak úgy lenne használható....nem jó megfogalmazás a "használható" szó, mert az halállal, szenvedéssel jár. A mai erőviszonyok és politikai állapotok miatt mi lenne a feladata egy gazdaságilag leamortizálódott országnak, mint kis Magyarország?
Nincs meg a működő képes hadseregekhez szükséges struktúra, háttéripar és PÉNZ sem. Hitelből meg elég nehéz harcolni...
Vagyis, szerintem olyan hadsereg kellene, amely békeidőben használható békés célokra, mint az én időmben árvízvédelemre stb. Első sorban szállító gépekre lenne szükség. És a kiszolgáló védelmi eszközökre. Kis létszámú, de profi szinten lévő hadsereg ma többet ér, mint sok alapszinten lévő őrkatona. Természetesen szükség van rájuk is, de látjuk, az elmúlt háborúkból, hogy egy jól felszerelt, kiképzett, motivált katonai szakasz mire képes. Igaz a sok lúd disznót győz elv még ma is igaz.
A Magyar hadseregnek ma (is) túl nagy a tisztikara és a végrehajtó állomány még mindig a nyolcvanas évek színvonalán van. Nincs egyensúly...
Ezért sajnálom a Gripen állományt, mert a stratégiai kőr nem zárt. Mit ér, ha nincs megfelelő földi hadsereg amely támogatni tudná a légierőt....Igaz f@szán tudnak (? járőrözni augusztus 20-án.
Légtér ellenőrzésre és földi támogatásra jobb lett volna 20 fullra felkészített Apache heli és 100 Albatros repgép. Vicces, hogy a L-3x Albatros több fegyvert hordoz mint a Gripen. És occccóóóóbb
Ezért vagyok szkeptikus, hogy minek nekünk Gripen...A földön állnak mint a MiG 29-esek...is.
.....A nyomorultul lenézett MiG gépeken háromféle futómű nyitási rendszer volt.....
(már aki lenézi, én nem tartozom közéjük)
A szívemből szóltál, egy korábbi hsz-emben én is erre céloztam. :-)))))) De ez már elavult technika ugye?????? :-(((((((
A politikusokról alkotott véleményeddel is 1et értek. :-)))))))
Gyere máskor is!
Üdv: Tóni bácsi
ui: ha egy nyugati "csúcstechnika" leáll alattad az országúton, mit csinálsz? Hívod a mentőt, vagy a sárga angyalt. A LADÁ-ban meg kicseréled a megszakító kalapácsot, vagy a kondit, oszt go tovább. :-))))) Na, akkor melyik a jobb??? :-))))))
Kár, hogy a MIG-ben a levegőben nem lehet ilyen kisebb javításokat elvégezni. :-)))))))) Az lenne az igazi.
Azt a fajta repülőgépet meg még nem találták fel, amelyikből egy sem esik le valamilyen műszaki hiba, vagy pilóta hiba miatt.
...egyébként mi a f@sznak kell nekünk légierő? Én légvédelmi rakétás voltam a 70-es években. Ma nincs országos légvédelem. Mielőtt lebajszint valaki, hogy akkor a Mistral meg a KUB az mi? A Mistral az csapatlégvédelem és nincs meg a kabáthoz a gomb (jó Magyar szokás szerint...) A KUB-ot meg korszerűsíteni kellene, mint ahogy a Lengyelek vagy a Finn légvédelemnél tették.
A korházakban meg a magas küszöb miatt nem tudtam bemenni a rötyóra...Igaz mehetek (?) focizni az új stadionokba törött lábbal...
Nos akkor minek nekünk Gripen?
Az árvizeknél meg nincs helikopter amivel lehetne a meleg teát kivinni az "utászoknak" Vagyis annak a sok hozzáértő politikusnak mérlegelni kellene, hogy egy országnak mire van első sorban szüksége...vazzze, még mérlegelni sem tudnak!
Sajnos a politikusok magyarázzák (hazudják) el a köznépnek, mi volt az oka a három Gripen malőrnek.
A mai modern tervezés magával hozza a gépekbe vetett bizalmat. Az A-300 utaszállító is fát vágott az erdőben, mert a számítógép felülbírálta a pilóta szándékát. €l tudom képzelni, hogy a Gripen is visszabeszélt és nem volt összhang a gép és az ember között.
A nyomorultul lenézett MiG gépeken háromféle futómű nyitási rendszer volt. Igaz nem lehet összehasonlítani a Ladát a mai nyugati autókkal.
De a végeredmény ugyanaz: Lepottyant a MiG is és a Gripen is. Akkor van fejlődés vagy nincs...:-)))))
"According to the investigation, the commander of the fighter pushed the brake and the accelerator simultaneously while trying to land, therefore he could not stop the Gripen in time."
Megköszönném, ha elmagyaráznád milyen hidraulikus folyadékok tudnak itt összekeveredni. Hány féle folyadék kell a futómű (nevezetesen az orrfutó) működtetéséhez? Külön munkahenger és különböző fajta folyadék húzza be, és tolja ki a futóművet? Tudok olyan légi járműről, aminek a hidraulikai rendszer üzemzavara esetén pneumatikusan is, de akár manuális beavatkozással is működtethető a futómű mozgása. Csak ez már elavult konstrukció mi? Egy 14 Mrd Ft-os csúcstechnikából már ki lehet spórolni az ilyen biztonsági berendezéseket? Mikor akár az aviatikai, akár a fegyver rendszer működtetése többszörösen biztosítva van. Csak éppen leszállni nem lehet vele, ha elszáll egy tömítés. :-((( Nem baj, majd a Martin-Baker 10L "biztonságba helyezi" a pilótát, ha baj van. Ezt is láttuk Kádár őrnagy esetében. :-((((((((((
Hende nyilatkozatai meg....... na jó, nem folytatom, ez nem politikai topik. :-((((((((((((
Volt már ilyen a világtörténelemben, még Magyarországon is! Ha a hidraulikus rendszerben valahol nem jó minőségű gumitömítő-gyűrűt használtak, és a tömítést "megette" az olaj, akkor olyan helyre is juthatott hidraulika, ahová nem kellett volna, ez a vezérlő paranccsal ellentmondó működést okozhatott, a szenzorok viszont ezt érzékelve leállíthatták a működést. Kérdés: ha egy munkahenger dugattyújának mindkét oldala azonos nyomást kap, akkor a dugattyú merre fog elmozdulni?
Hende beszélt a kecskeméti Gripen-balesetről is. Mint mondta, a jelenlegi vizsgálai adatok szerint az a baleset nem a pilóta hibájából történt. A futómű kiengedésénél a hidraulikus folyadékok összekeveredtek, ezért az automatizmus egyszerre akarta kiengedni és behúzni a futóművet, ami megállt félúton. Ezért landolt a hasán a repülőgép.
Na kérlek, ma reggel nyilatkozott a buci fejű amorózó és azt mondta, hogy a teljes vizsgálati eredményt nyilvánosságra fogják hozni, ha befejezték!
Kíváncsi leszek a magyarázatokra. Annyit ugye már bemondtak, hogy szoftver hiba miatt nem lehetett behúzni az orrfutót. Hogy az üléssel mi a helyzet, arról még semmit nem hallottam.
Az, hogy egy technikai eszköz jól vagy rosszul működik, ugyanúgy múlik a gyártón, mint a karbantartón. Valószínűnek tartom, hogy minden működési fázist lehet ellenőrizni a katapultülésen is, kivéve a pirotöltetek robbanását, mert azok egyszeri működésűek, de a robbantás vezérlését-működtetését (ami elsüti a pirót) nagyon csodálkoznék, ha nem lehetne ellenőrizni. Életmentő eszközről van szó!
Az, hogy valaki hova ment el dolgozni a kecsói bázisról, azért nem mindegy, mert ha csak 5km-el arrébb járna a Mercihez, akkor még lenne remény megfelelő intézkedésekkel visszacsábítani. Az, aki ismerősöket-rokonokat-lakást-mindent feladva Kecskemétről is elmenekült, az többet szerintem a környékre se megy, talán még egy repülőnapon sem.
Hát kérlek lehet, hogy én rosszul tudom, de ez a lényegen nem változtat. Elmentek az emberek, mert máshol jóval több fizetést és munkakörülményeket találtak.
Te tudod, hogy a Martin-Bakeren nyugalmi helyzetben lehet-e ellenőrizni, hogy kilövés után működne-e a leválasztó mechanizmus? Vagy ennek a hibája egy az egyben a gyártó sara?
Amikor beszélni tudtam kecskeméti műszakiakkal, azt mondták, hogy elég sokan leszerelte tőlük (számot nem akartak mondani), de EGY SEM a Mercihez ment, többen a General Electric-hez, még többen egy szélerőmű-telepítő céghez és egyéb nagy multikhoz, ahol szeretik a profi és fegyelmezett műszaki munkaerőt, és min. 2-3-szorosan meg is fizetik azt. Ezek az emberek úgy mentek el Kecsóról, hogy mindent felszámoltak maguk után, nem valószínű, hogy életpálya-modell ígéretekkel meg 50% plusz fizetéssel/20% minusz pótlékokkal vissza lehetne őket csábítani, ők már örökre elvesztek a MH számára.
Az biztos, hogy a korábbi évekhez, évtizedekhez képest meglehetősen lecsökkent az MH finanszírozása. :-(((( De Te is beláthatod, mennyivel fontosabb egy-két ku...... kiba....... foci stadion a sok falábú játékosnak (tisztelet a kivételnek) meg az állítólagos nézőközönségnek, akik rohadtul nem kíváncsiak melyik csapat, hogy csetlik-botlik a zöld gyepen. :-((((((((((((
Hány Mrd forintocska ment el erre???
Épp ma reggel hallottam, hogy tavaly még a GDP 1%-át költötték a katonáinkra, az idén 0,69%-ot!!! Se alkatrész, se megfelelő repülési idő, se fizetés, se semmi..... hát így az a csoda, hogy van gépünk, ami még a levegőbe tud emelkedni, oszt egy kis szerencsével egy darabig fenn is marad.
Lassan úgy leszünk, mint a Fulcrumokkal, hogy egyikből javítják a másikat, persze használt alkatrészekkel. :-(((((((((
Azt is olvastam, hogy pl. a jó kezű műszakiakat Kecskeméten simán elszipkázza a Mercedes többszörös fizetésért. Bolondok lennének nem elmenni.
Az én időmben még nagyon stabil, mondhatni irigyelt életpálya modell volt a Honvédség, (ezen belül is a légvédelem) de az eltelt évtizedek alatt sikerült úgy lezülleszteni, mint az egészségügyet. :-(((((((((((
Azért nagyon kíváncsi leszek a balesetek kivizsgálásában a svédek hozzáállására is!!! Ha egyáltalán kap ez is nyilvánosságot. Meg arra is, mit fog szólni a NATO az egyre csökkenő hadrafoghatóságunkhoz!!!
Na jó, abbafejezem, mert egyrészt nem tesz jót a vérnyomásomnak ez az elmélkedés, másrészt erősen politikai színezete is van az inkriminált eseményeknek, ez a topik meg nem a politikáról szól.
"Szoval az a kosza gondolatom tamadt, hogy a lizingdij jelentos csokkenteset reszben nem-e azzal ertek el, hogy a muszaki vizsgalatokon - karbantartason sporoltak?"
az ilyesmin már nem lehet spórolni, azok az idők elmúltak.
Ahogy irtak korabban, valoszinuleg a teljes vizsgalati anyag nem lesz hozzaferheto.
Bennem felmerult egy gondola ezzel a balesetsorozattal kapcsolatban.
Volt 10 ev gond nelkuli alkalmazas, ami tortenetesen egybeesik az eredeti lizingszerzodes futamidejevel. Volt utanna egy szerzodeshosszabitas, amit Hende nagyon dicsert, mivel allitasa szerint jelentos megtakaritast ertek el a lizingdijon. Kozben az egesz Honvedseg kronikusan alulfinanszirozott, es a pilotak sincsenek tulfizetve.
Szoval az a kosza gondolatom tamadt, hogy a lizingdij jelentos csokkenteset reszben nem-e azzal ertek el, hogy a muszaki vizsgalatokon - karbantartason sporoltak?
A csehorszagi eset kilog a sorbol, de ez a legutobbi mar legalabb 2 kritikus muszaki hibat sejtet, orrfuto, katapult ules vago szerkezete.
A Kassan leszallt gep ha jol emlekszem uzamanyaghiany miatt tortent. Elszamoltak? Vagy elromlott volna az uzemanyagszintjelzo? Vagy lenyegesen erosebb ellenszel let volna, mint amivel szamoltak?