Vamosokrol annyit, hogy Korfuról jövet, Otrantóban azt sem tudták, hol van Magyarország. Az irodát alig akartàk kinyitni. Pedig mindenünk rendben volt. Hajó, papírok, iratok. Hely nem volt a Q molonal, lehorgonyoztunk az öbölben, és bebociztunk.
Én is két horgonyt használok,mindkettőn van lánc is,kötél is,de még nagyon messze vagyok attól,hogy nyugodtan tudjak aludni.Használom.a Navionics-et,Windy-t is,mégis tavaly éjjel én is arra ébredtem,hogy nekiverődik a motor a szikláknak.Szerencsére nem lett gond,mert bementem a sünök közé kitolni a csónakot.
Ezt a szabályt,hogy B kategóriával nem léphetsz át elvileg a határon,hidd el,nem mi találtuk ki.Én tényleg csak azért csináltam meg a C-t is,mert több oktatótól is ezt az infót kaptam.A hajózás szerencsén is múlik,ami nem csak abban merül ki,hogy kifogsz-e egy többméteres döghullámot,hanem ,hogy épp mikor állítanak meg,és milyen kötelező felszerelést kérnek tőled.Én ezt már úgymond elengedtem,hisz egy 3,80-as gumicsónakba,aminek belmérete kb.2,8x0,9 méter képtelenség mindent bepakolni a kaja,víz,benzin,ruha stb.mellé,amit a görög,montenegroi,horvát hatóságok kérhetnek.
Montenegroban pl.ellenőrzik a matricát(ami ott még ténylegesen egy matrica,és a bejelentkezéskor adják,egyik felét ráragasztják a bejelentkező dokumentumra,másik felét meg a hajóra kell ragasztani).
Pl.az utolsó horvát falu,Molunat után a hegyen van egy radar,amivel simán látják,hogy ki megy át a határon.
Montenegroból Albánia felé Bar-ban ki kell jelentkezned.Utána hivatalosan már meg sem állhatsz addig a kikötőig,amit beírtál a kijelentkezéskor,hiába van ott még pl.Ulcinj város.
Engem a montenegroi-albán határ környékén egy kb.500 lóerős ribbel "elkaptak".Messziről láttam,hogy megindultak felém,mert egy árva lélek nem volt arra,így már alapjáraton pöfögve vártam őket.Itt átadtam nekik a dossziémat a dokumentumokkal,de rögtön a matricát kereste a csónakon,meg a kijelentkezési papírt.Amúgy minden rendben volt,és jó utat kívántak.Ha az emailed nyilvános,akkor a vitorlás srác elérhetőségét megírom.Egy haverom görög lajstromszámos ribjét a volosi-öbölben igazoltatta a parti őrség 100 méterre a parttól,és megbüntették ,mert nem volt nála 4 db.jelzőrakéta,meg kb.ugyanennyi nappali füstjelző.Másnap be kellett mennie a kapitányságra,és bemutatni a dolgokat...
Persze, nem mentem vissza Szlovéniába, a két és fél hónap alatt – nagy cikcakkokkal és többnapos, vagy akár egy hetes megállásokkal – onnan jutottam el Kotorig, és most ott áll a hajó.
Igen, B tengeri jogsim van. Én csak most, tőletek hallok először olyat, hogy horvát (vagy esetleg albán, az most mindegy) területről B-vel nem engednek át Montenegróba. Már megbocsássatok, de szerintem ez hülyeség. Egyrészt a jogsin az áll (horvátul és angolul), hogy az Adriai tengeren (!) hajózhatok vele a partoktól való 12 mérföldes távolságig, másrészt Cavtatban minden gond nélkül kijelentkeztem, azaz szóba sem került az amúgy a hajólevéllel együtt odaadott jogsim, harmadrészt semmi értelmét nem látom egy ilyen tilalomnak.
Montenegróba érve mondjuk nem jelentkeztem be (Zelenikában, vagy Kotorban), mert egyből a kotori kikötőbe hajóztam, és nem volt sem időm, sem kedvem ezzel foglalkozni. Majd júni elején, mielőtt elindulok onnan, bejelentkezem. És ha a B miatt mégsem adnák ki az engedélyt (amit amúgy valószínűtlennek tartok), akkor megvárok egy másik embert/műszakot, hátha ők kiadják, és ha ők sem, akkor anélkül megyek tovább délkeletnek, legfeljebb mondjuk két nap alatt letudom a montenegrói szakaszt…
Nem tervezek Görögországból visszafelé menni, majd ott keresek a hajónak téli kikötést, ahol szeptember végén leszek, esélyesen már az ország keleti partvidékén valahol. És nem tervezek bemenni a Korinthoszi öbölbe sem... Köszi, szívesen veszem a Korfu felé gyakran vitorlázó ember elérhetőségét!
Nem tudom, ki Hovanec Zoltán, a tanfolyamot a tengerijogsi.hu szervezésében csináltam Zadarban.
Amit írsz, hogy ősszel egy némettől meg tudtál volna venni egy 7 m körüli vitorlást, az jól hangzik, de persze nagyon nem mindegy a hajó állapota, felszereltsége, a motor állapota, hogy meddig van a hajónak műszakija stb… És ősszel nyilván minden hajót, pláne vitorlást alacsonyabb áron hirdetnek, mint tavasszal-nyáron. Valamint nem csodálkozom, hogy az évi 500 eurós kikötői helyét nem adta volna: Szlovéniában amikor tavaly az eladó hajókat nézegettem, ott is volt eladó, aki az évi háromszáz eurós helyét nem adta volna át, és ő is pont azt mondta, hogy ezek a helyek kihalásos alapon kvázi átöröklődnek…
Ha nekem is az a fajta és nagyságú felfújható motorcsónakom lenne, mint neked, asszem én is abban aludnék, és én is néptelen öblökre törekednék. :) Mondjuk így, vitorlással is néptelen öblökre törekszem, és többmindentől függően vagy a kabinban alszom az ágyban, vagy kint a parton. A cica éjszakánként gyakran amúgyis kint van a parton, vagy kikötéskor (késő délután/kora este) kiviszem, és lefekvéskor behozom, ha úgy szeretné, már amikor a hajóban alszom. Ha kint éjszakázok, akkor alap, hogy ő is.
Igen, az éjszakai horgonyzás egy neuralgikus pont, mert ugye míg alszol, simán feltámadhat és megfordulhat a szél, és vele a hullámzás ereje és iránya, amit még a fizetős, azaz elvben pontosabb Windy app sem okvetlen jelez előre… Én mindig két horgonyt használok, az egyik részben láncos (6 m lánc), de könnyen lehet, hogy veszek most egy harmadik horgonyt is, láncostul. Augusztus végén egy éjszakai kikötésnél majdnem nagyon pórul jártam, mert éjjel megfordult a szél, jött egy kisebb vihar, és mindkét horgonyt felszakítva rásodort a parti sziklákra. Szerencsére nem esett komoly baj sem a hajótestben, sem a motorban, sem a kormánylapátban, de csak mert felriadva azonnal a vízbe ugrottam, és két órán át mellkasig a vízben állva a hullámokkal szemben tartottam és toltam vissza a hajót, hogy se a motor, se a tőkesúly ne érintkezzen tovább a sziklákkal és a tengerfenékkel. Két óra múltával csillapodott annyira a hullámzás, hogy erősen ellökve a hajót felugorhassak, és kivethessem újra a két horgonyt… Ezután tanultam meg igazán megfelelően horgonyozni. :)
A kis Maslenica hídról is leterelt a rendőr mindenkit.Mehettünk vissza Novigrad-Karin-Obrovac felé.A Novigradi öbölben is méteres hullámok voltak.Jövünk hazafelé...
Ősszel hírdetett egy német pasi egy 7 méter körüli vitorlást,egy kis kikötőben állt,vhol Nin,Privlaka környékén.Azt megvettem volna,ha a helyet is adja hozzá,de azt megtartotta magának.2500 euró lett volna a vitorlás,500 euró az éves kikötődíj.Ez hihetetlenül olcsó lett volna.Azt,írta,hogy nagyon régóta bérli már,de mostanában csak kihalási alapon lehet hozzájutni ilyen helyekhez.
Én a csónakban alszom,általában ott,ahol nincs senki,kikötőben még nem aludtam.A legjobban azt szeretem,ha találok partközelben egy masszív bóját,és arra tudok kötni.(mondjuk ez sem atombiztos,Vela lukán elvittem magammal viharban egy ilyen bóját)
A horgonyzási technikámban nem bízom annyira,így nem tudok felhőtlenül aludni.Ha egyedül lennék,akkor simán szabaddá tudnám tenni magam 3-4 hónapra is,így viszont felejtős.
Ja,akkor nem mentél vissza Szlovéniába,a hajó most a Kotori-öbölben áll.
Gondolom,Cavtatban jelentkeztél ki,Zelenikán meg be...
Az idei túrán mi is a pontos terv?Görögországból visszamész Montenegroba?Albániáról egy régóta ott élő magyar családtól érdeklődtem a hajózásról,ők adtak egy kontaktot,aki sokat jár Korfu felé vitorlással.Nem ismerem személyesen,de segítőkész volt.Ha gondolod,megadom az elérhetőségét.
Ha nem nagyon szereted a szelet, akkor csak azt kell eldöntened, hogy vajon annyira sem, amennyi érdemben meghajt egy kis vitorlást, vagy annyira azért igen… :)
Egyébként a kis túrahajómmal én sem szeretem a nagy (számomra nagy, mondjuk 11-12 csomónál / úgy 20-22 km/h-nál erősebb) szelet, mert az nekem, mint kezdőnek már túl nagy hullámokkal jár, és én nyugisan szeretek vitorlázgatni, sehova sem sietek… Bár a hajó testsebessége nagyobb, az ideális vitorlázós sebesség számomra max 7-8 km/h. Mondjuk ehhez hozzátartozik, hogy a fővitorlát sosem bontom ki, elég macerás ugyanis a bimini miatt, azaz kizárólag orrvitorlával (fockkal vagy genuával) haladok.
Igen, a C jogsiddal a nyílt tengeren is vitorlázhatsz, talán max húsz méteres hajóval. Amit írtam a tanfolyamról, azzal csak arra reagáltam, hogy ugyan gondolkodsz egy kis hajóban, de nem tudsz vitorlázni. Nem hiszem, hogy kivételes tehetség lennék, tehát egyedül is hamar meg lehet minimálisan elegendő szinten tanulni vitorlázni, legalábbis ilyen 6-7 méteres túrahajóval.
Jó, hogy írod az albániai ki-, bejelentkezést, ezek szerint macerás dolog, utána fogok járni.
Igen, a hajóm egész évben vízen van, viszont a montenegrói kikötői díjak sokkal olcsóbbak, mint a horvátok. És ahogy írod, tényleg úgy van, hogy a horvát partokon minél délebbre megyünk, annál drágábbak a kikötők, viszont amint átérünk Montenegróba, a Kotori öbölben a díjak mondjuk a dubrovnikinél úgy 60 százalékkal alacsonyabbak. Én most a Kotorban vízen dekkoló 6 méteres hajómért októbertől májussal bezárólag 1500 eurót fizetek, és júni elején tervezek onnan elhajózni… Egyébként érdekes, hogy a szlovén díjak még alacsonyabbak is, például Portorozban egy egész évre 1600 euró, szárazdokkban, max 6 méteres hajónak.
Nekem ez így belefér: az autóm nem vonóhorgos, eleve csak 1,3-as motorral, trailerem nincs, és itthon is fizetnem kéne a tárolásért, persze nyilván sokkal kevesebbet, mint odalent az Adrián.
És igen, egyedüli ember voltam és leszek a hajón, plusz a cica. :) Persze jöttek és fognak jönni barátok pár napokra, de alapból mi ketten vagyunk. Ja, a nyaraimat eléggé szabaddá szoktam tudni tenni, és idén akár négy hónapos is lehet a dolog, meglátom.
És én döntően nem kikötőkben, hanem sima öblökben szoktam kikötni (lásd a fotókat), ott éjszakázni, pláne hogy gyakran fizetni is kell a kikötői tartózkodásért még úgy is, hogy nem tudod bójára kötni magad - mert mondjuk túl kevés van, vagy mert nem neked, az utcáról beesőnek vannak ott -, hanem horgonyzol.
De amúgy a tapasztalataim szerint a deklaráltan kikötők többségében nem kell fizetni, sőt akár még bójára is tudod magad kötni. A navionics ezt is mutatja. Persze ezek nem az adott település fő kikötői, de ha épp várost akarok nézni, ott a kajak, és ott a bringa. :)