Lentebb már írtam, mit mondanak más aktív hajósok más fórumokon, pl a vezetőállás szigeteléséről.
Abban viszont igazat adok, hogy egy adott üzem dolgozója szinte zsigerből hallja egyes munkafolyamatok külön hangjait, illetve a folyamatba nem illő hangokat is még akár olyankor is, ha elbóbiskol (ezt az elbóbiskolást nem magam szőrén tapasztaltam, egy másik cégben dolgozó kolléga mondta)...
Én többekközt már 11éve dolgozom asztalosműhelyben, egy cnc gépen. A többiek nem nagyon tudják elkülönböztetni a hangokat, de én pontosan tudom, hogy egy többszerszámos megmunkáláskor, szerszámcserekor melyik követketző szerszámra cserélt a gép, mégha a műhely másik végében vagyok, akkor is.
A segítségnyújtás elmulasztása ügyben szerintem valójában nem is egy kérdés van ("észlelte-e az ütközést"), hanem három.
1. Észlelte-e az ütközést/hanghatást.
2. Ha igen, kellett-e az észlelés módjából, jellegéből arra következtetnie, hogy nem uszadék volt, hanem esetleg hajóval ütközött.
3. Ha ez is igen, akkor megfelelően (az erre az esetre rendelt eljárást szabályszerűen végrehajtva) vizsgálta-e a helyzetet és ezek alapján okkal feltételezhette-e, hogy nem hajóval ütközött.
A szállodahajó kapitányát szerintem csak akkor fogják elítélni, ha az 1. és 2. kérdésre igen a válasz és a 3. kérdést illetően kiderül, hogy nem megfelelően hajtották végre a protokollt és megalapozatlanul hozta a kapitány azt a döntést, hogy nincs mentési kötelezettsége.
Biztosan merem állítani, hogy hallania kellett. Bármilyen nagy a zaj, akkor is meghallasz idegent benne. Az uszadékot is. Annak egyébként is vannak sajátosságai, amiről egy kormányos vagy egy gépész tudna mesélni. A gépházban egy nagyhajónál van zaj, bőven. Főleg ha a turbina őrült módon fütyül. Egy koppanást is meghall a gépszemélyzet akkor is, ha a kerékállásban ücsörög. Kiszűri a füle.
A kisoroszi kempingben "szezonban" szinte lehetetlen éjszaka aludni, ha jön egy bulihajó: hosszú kilométereken és szinte órákban mérhető időn keresztül lehet hallani a bömbölő zenét. Hogy ez a zaj mennyire zavarja a hajószemélyzetet (beleértve a kapitányt is), tőlük kell megérdeklődni.
Ehhez hasonló zaj mellett egy uszadékkal való ütközés fel sem tűnik.
Sok fotel huszár a szobája csendjéből próbálja bizonygatni, hogy a 10-15 méterre tőled és alattad 5 méterrel becsapódó műanyag hajót hallania kellett volna.
Nem.
A szobában a fotelod mellett nem szól 80 decibellel a Lambada és nem énekli bele - ordítva - 30 tök részeg vagy csak fél részeg az Akácos utat, bármilyen nyelven.
"A bíróság a szerdai döntés kapcsán egyebek mellett azt közölte: az eljárás eddigi adatai szerint a kisgéphajó vezetője ittas volt, járművét "a folyó teljes szélességét kihasználva, indokolatlan irányváltoztatásokkal irányította", egyenesen a szállodahajó felé kormányzott, majd hirtelen jobbra, de ekkor az ütközést már nem tudta elkerülni, nagy sebességgel nekiment a nagyobb hajónak. Forrás: https://kuruc.info/r/2/274301/"
1976-ban tettem le a kishajóvezetői vizsgát. A felkészítő tanfolyamon mesélt el az oktatónk egy balesetet: éjszaka, esőben, rossz látási viszonyok között egy szárnyashajó elgázolt egy lefelé "csurgó" kilbótot, amiben az emberek esőköpenybe burkolózva védekeztek az eső ellen. Gondolták, annál nagyobb bajuk nem lehet. Hát lett. A szárnyashajó kapitányát hosszú évek múlva mentették fel, ott be tudták bizonyítani, hogy egy ilyen ütközés hangja megegyezik az uszadékkal való csattanással. Hogy utána hajózott-e még az illető kapitány, nem tudom.
Egy másik, szerencsére csak személyes látásélmény: egy motorcsónak gyakorlatlan vezetője a stég felé kanyarodásnál nem levette a gázt, hanem ráadta. sikerült is beszorulnia a stég alá úgy, hogy az utasa lába eltörött. Tehát a kishajó sem játék !
A szállodahajó kapitányi (kormányos-) fülkéjének holttere - csak a közzétett fotók alapján is - igencsak nagy. Bár a radar segítséget ad, de annak is van holttere. Hogy van-e vízalatti radar, nem tudom. A kisgéphajó viszont nem víz alatt jött, és a viziutat figyelő radar holtterén belül lehetett - oldalról, közvetlen közelről, nagy sebességgel, üvegszálas műanyag hajótest.
Természetesen itt mindannyian csak találgatunk, a nyilvános információkból és saját tapasztalatainkból (és indulatainkból...) vonunk le következtetéseket. Az biztosnak látszik, hogy a szállodahajó kapitánya hosszú vizsgálat elé néz.
A kisoroszi kempingben "szezonban" szinte lehetetlen éjszaka aludni, ha jön egy bulihajó: hosszú kilométereken és szinte órákban mérhető időn keresztül lehet hallani a bömbölő zenét. Hogy ez a zaj mennyire zavarja a hajószemélyzetet (beleértve a kapitányt is), tőlük kell megérdeklődni. Ehhez hasonló zaj mellett egy uszadékkal való ütközés fel sem tűnik.
Nem egészen mindegy, mert ugye két szálon folyik a büntetőeljárás. Van egyszer "Vasúti, lég vagy vízi közlekedés veszélyeztetése" miatt ismeretlen tettes ellen, ami nagy valószínűséggel büntethetőséget megszüntető ok miatt (az elkövető halála) kerül lezárásra. De ettől azt is a lehető legteljesebb körűen vizsgálni kell, az eljárás megszüntetése előtt, a segítségnyújtás elmulasztása miatt folyó eljárástól függetlenül.
Amennyiben ez igaz (nyilván nem tudhatom ellenőrizni az információt), a "kishajósok" részéről még nagyobb a felelősség. Nem volt senki a papírral rendelkezők közül, aki észnél lett volna ? Az pedig, hogy valaki esetleg utasként "tapasztalt hajós", az nem releváns ebben az esetben sem. Csak gondolatként: azért cikáztak össze-vissza, mert többen rángatták a kormányt ?
A szokásos értelemben vett stopmanőver esetén ez bizony előfordulhat. Kérdés, van-e bármilyen mérlegelhető körülmény a kormányállásból látható történések közt. Ha van is látható roncs a felszínen, az utasokról nyilván semmit sem tudunk. Persze azon, aki a hajótest alá került az ütközés pillanatában, szerintem aligha segít, ha nem hátrázni kezd, hanem gép álljt rendel. Az már csak cizellálás, hogy ezek alatt ugye többnyire Schottelek szerepelnek, ahol a hátrázás esetleg előbb egy 180 fokos fordulatot is igényel, aztán ennek a késedelmével már jó eséllyel túl is haladt a hajótest a roncson és a sérülteken.
A mobilokról alapvetően a kisgéphajó mozgásáról tudnak információkat kinyerni. Hab a tortán, ha még utána is kommunikáltak a szolgáltatóval egy ideig. Az már nem biztos, hogy az ütközést követően, minden mobil a tulajdonásával együtt mozgott.