Keresés

Részletes keresés

torokb2 Creative Commons License 2024.03.29 0 0 66788

A két börzsönyi akkumulátoros kocsi nem csatolható egymással.

 

 

Előzmény: Ashi Valkoinen (66786)
gabor144 Creative Commons License 2024.03.29 0 0 66787

Az egyik a nagybörzsönyi, a másik a királyréti vonalon van (vagy legalábbis volt a korábbi híradások szerint), szóval csatolásra nem sok esély van. :) 

 

Csoportnak bérlés is jó dolog lenne, de akkor lenne az igazi, ha bárki utazhatna vele, szóval menetrend szerint járna. A Gyermekvasúton, meg Szilvásváradon is láttam olyat, hogy a nagy befogadóképességű normál vonatokon kívül napi 1-2 fordulót tesz egy egykocsis, tehát kis befogadóképességű gőzösös nosztalgavonat, persze felárral, hogy ne legyen tumultus. Ez is valami ilyesmi lehetne, csak dízel helyett nem gőz, hanem villany. :)  

 

Már nem találom a választ, amit kaptam, de talán olyan is volt benne, hogy menetrendi vonatba túl kicsi, különvonatként meg nem fér be a  menetrendi vonatok közé. (Amit pesrze kétlek, lásd korábbi hozzászólásom, szerintem megoldható lenne.) No de akkor mire készült??? 

Előzmény: Ashi Valkoinen (66786)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.03.29 0 1 66786

Ha valaki érintettnek van publikus információja, kérem, ossza meg, mert gyakorlatilag ugyanarra az eredményre jutottam, mint gabor144, amikor szerettem volna többet megtudni ezekről a járművekről. Régi cikkek, régi, nem feltétlen jó felbontású videók vannak, de azóta meg kicsit olyan, mintha nem is léteznének ezek a motorvonatok. 

 

Szerintem vonatmániás társaságoknak, természetjárással/kirándulással egybekötött csapatépítőknek is jó lenne egy ilyen vonatozás, ha a menetrendi vonatra kevés a jármű.

 

Illetve, a két motorkocsi csatolható?

Előzmény: gabor144 (66781)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.29 -1 2 66785

Kösz. Ezek szerint Szárligeten a fővonal mindkét oldalán voltak átrakodó vágányok.

csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.28 -1 5 66784

Igen, a Szárliget-Mesterberek-Tornyó-Héreg ;-) vonal 1900-tól kb. 1912-ig 600 mm és lóvontatású, 1912-től a '20-as évekig 760 mm és gőzvontatású. A vértesi pedig kezdettől fogva gőzvontatású, ha jól emlékszem.

Előzmény: Pályaőr (66783)
Pályaőr Creative Commons License 2024.03.28 -1 2 66783

Két oldalról. Két külön tulajdonos volt, és, ha jól tudom, a mesterberek-tornyói 600 mm volt, a másik 760.

 

 

Előzmény: rezgaras (66780)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.03.28 0 3 66782

Hogy mennyire vannak lepapírozva azok a motorkocsik, van-e rá személyzet érvényes vizsgákkal stb. azt nem tudom. De a befogadóképességük a normál vonathoz képest nagyon szerény.

 

"ha a Schafbergbahn-on működik a látra követés, itt is működnie kell. Vagy ilyet nem engednek a hazai utasítások?"

 

A hatályos "Jelzési, forgalmi és gépészeti utasítás az erdei vasutak számára" megengedi, van olyan vasútüzem, ahol rendszeresen ki is használják. Viszont lehet, hogy a Királyréti Erdei Vasút helyi mellékletében vagy parancskönyvben meg van tiltva az alkalmazása. Ezt kb. csak az tudja megmondani, aki ott dolgozik.

Előzmény: gabor144 (66781)
gabor144 Creative Commons License 2024.03.28 0 2 66781

Sziasztok!  

 

Tudja valaki, hogy mi a helyzet a börzsönyi napelemes motorkocsikkal? Már bő 10 éves az első, aztán pár évvel később lett egy második. De a bemutatáskor íródott hurráoptimsta cikkek után semi infót nem találtam róluk, a vasutak honlapján sincs semmi utalás rájuk. Menetrend szerint szerintem tán soha nem közlekedtek. Valamikor tán 4-5 éve írtam a királyréti kisvasútak, hogy csoportnak bérelhető-e, azt írták, hogy nem üzemel.

 

Mi lehet a háttérben?

 

Meghibásodás? De hát ha arra volt pénz, akarat, hogy megtervezzenek és legyártsanak egy (két!) ilyen, teljesen egyedi és szerintem fantasztikus járművet, akkor mi olyan hiba lehet, hogy hagyják teljesen veszni az egész befektetett munkát és pénzt? 

 

Hiányzik valalami engedély, műszaki vizsga? De akkor miért készült még egy, ha az eslő sem járhat?

 

Túl kicsi menetrend szerinti vonatba? Ez nyilván igaz, de nyilván nem egy 3 kocsis vonat helyett kellene járatni. Menjen a normál vonat mögött feláras-helyjegyes másodrészként, ha a Schafbergbahn-on működik a látra követés, itt is működnie kell. Vagy ilyet nem engednek a hazai utasítások? Akkor fel kellene éleszteni ma nem használt vonatkeresztezési helyeket.  

 

Szerintem egy ilyen motorkocsi még helyjeggyel, felárral is telt házas lenne jó meghirdetés esetén, annyira szenzációs, különleges, érdekes valami, szóval tudna bevételt hozni, és megérné úgy is, ha valami felújítás vagy többlet személyzet kellene a működéséhez.

 

Kincs van a kezükben, de nem használják ki.    

rezgaras Creative Commons License 2024.03.28 -1 1 66780

Nem világos a térképeken: a mai Szárliget állomáson a két kisvasút két oldalról ment be, vagy össze is voltak kötve?

Előzmény: Mumcsel (66779)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.27 -1 2 66779
Előzmény: csillecsapágy (66778)
csillecsapágy Creative Commons License 2024.03.27 -1 1 66778

Hát nagyjából, amikor tudok lopni magamtól néhány órát. Nem tűnik nagyon bozótosnak, erdőfoltok/sávok és fátlan területek váltják egymást arrafelé.

Előzmény: Ashi Valkoinen (66683)
C50 Creative Commons License 2024.03.26 0 2 66777
Előzmény: Felek Ferenc (66776)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.26 -1 3 66776

Van benne ráció, de a Cax - Bax kocsicsalád hamarabb indult és kisvasúton, mint a nagyvasúti x :

 

Kéttengelyes személykocsi és paklikocsi átszámozás 1968-ban:

 

Személykocsik:

 

Az 10 000 – Az 14-20 000

Az 16 000 – Az 14-24 000

Bz 40 000 – Bz 24-20 000

Bz 40 000 – Bzx 24-28 000-013 egyedi kályhafűtés

Bz 46 000 – Bz 24-21 000

Bz 52 000 – Bz 24-22 000

Bz 52 000 – Bzx 24-28 200-299 egyedi kályhafűtés

Bz 53 000 – Bz 24-23 000

Bz 56 000 – Bz 24-24 000

Bzv 58 000 – Bz 24-28 800

 

Motormellékkocsik:

 

Azx 19 000 – Azx 14-28 000

ABx 44 000 – ABzx 34-28 000

Bx 59 000 – Bzx 24-28 091-126

Bx 59 501 – Bzx 24-28 502

Bzx 59 300 – Bzx 24-28 300

Előzmény: C50 (66775)
C50 Creative Commons License 2024.03.26 0 2 66775
Előzmény: Felek Ferenc (66774)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.26 -1 3 66774

   Szia!   

   Az összes 1949-ben államosított kisvasúti kocsi kályhafűtésű volt (nem igaz, a KGV kocsik gőzfűtésűek) és Ck, Bk, Cak betűjeleket kaptak.

   1949-es győri kocsik Cax 521 - 529

   1951-es szolnoki kocsik Cak 301 - 309

   1955-ös ex. FVV kocsik Ck 201 - 206, Cak 207 - 225

   Majd a debreceni és székesfehérvári kocsik megint csak Bax.

   Remélem, így már nem csak én vagyok bizonytalan, hanem te is! :-)

Előzmény: C50 (66773)
C50 Creative Commons License 2024.03.26 0 0 66773

x nem az egyedi fűtés volt korábban?

Előzmény: Felek Ferenc (66771)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.26 -1 0 66772

Értem, köszi. 

Előzmény: Felek Ferenc (66771)
Felek Ferenc Creative Commons License 2024.03.26 -1 1 66771

MÁV Bax személykocsi

 

- B - másodosztály (1956-ig egyébként MÁV Hungária Cax kocsik voltak)

- a - forgóvázas kocsi

- x - motormellék kocsi - ez a legbizonytalanabb betű. Talán egy öröklött betű, mikor 1942 - 1943 tájt megtervezték a kocsitípust és akkor még valóban motorvonatok mögé lettek volna sorozva. De ez csak gyenge találgatás részemről.

Előzmény: Mumcsel (66770)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.26 -1 0 66770

A Bax kocsinál az "ax" rész mire utal? Azt tudom, hogy a B másodosztályú kocsit jelent, de normál esetben az "a" három tengelyre, az "x" pedig motorvonat mellékkocsira utalna, de ez esetben ez egyértelműen nincs így. 

Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.23 -1 3 66769

Minden kérdésedre szívesen válaszolok, ha van hozzá anyagom. De egyelőre maradjunk a fórum keretein belül - itt azért számos, a kisvasutak iránt elkötelezett és komoly szaktudással rendelkező ember van, aki válaszolni tud kérdéseidre - sokukat személyesen ismerem és tisztelem szaktudásukat.

Előzmény: Mumcsel (66768)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.22 -2 0 66768

De jó. Megoldható lenne, hogy megoszd, mondjuk emailen? Isten ments, hogy csak ezért 43 iratot beszkennelj, de ha csak egy ctrl+c, ctrl+v, akkor nagyon megköszönném, ha megosztanád őket. 

Előzmény: Börzsönylakó (66767)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.22 0 5 66767

Megnéztem most - összesen 43 iratom van Süttőről. Ezek főleg járművekkel kapcsolatosak. Mivel Süttő is hercegprímási uradalom volt, 1920 és 1945 közötti története szorosan kapcsolódik az általam kutatt börzsönyirtási vasútüzemhez. 1922-ben, a Kisirtásról Nagyirtáson át Szobra vezető vasút építéshez Süttőről is érkeztek építési anyagok, járművek, mozdonyok. Az is gyakori eset volt, hogy a börzsönyi üzemnél dolgozó gőzmozdonyokat Süttőre szállították vissza olyan javításokra, amit helyben nem tudtak elvégezni. Közös beszerzés volt 1929-ben az új Mackó és új Villám nevű mozdonyok vásárlása. Az iratokból kiderül, mi lett a régi Mackóval és régi Villámmal, és érdekes történet az új Mackó "katonai szolgálata" 1941-42-ben a Marosvásárhely - Szászlekence vonalon, ahonnan szerencsésen hazatért Süttőre. Röviden ennyi.

Előzmény: Mumcsel (66766)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.22 -1 1 66766

Értem. 

 

Ha esetleg lenne kedved megosztani a Süttővel kapcsolatos iratokat, akkor nagyon megköszönném. Engem az a vasút érdekel a legjobban, hiszen a családom is Süttőről származik. 

Előzmény: Börzsönylakó (66765)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.21 0 2 66765

Személyesen, kutatási időpontot kell kérni. A MÁV levéltár mondjuk kényelmes, mert ott monitor előtt ülve böngészhetsz, de Esztergomban pl. az eredeti iratokat kézbevéve, iratcsomókat kell átnézni.

Előzmény: Mumcsel (66764)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.21 -1 0 66764

Lehet ezeket online is kutatni, vagy inkább csak személyesen?

Előzmény: Börzsönylakó (66760)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.21 0 4 66763

A börzsönyi kisvasútak történetét kutatom (vagy tizenöt éve), elsősorban Szob-Nagybörzsönyt. Főleg a Prímási Levéltárban. Itt az uradalomnak a Börzsöny hegységben lévők mellett más birtokainak iratai is megvannak, így Süttő, valamint az elcsatolt, majd 1938-ban visszatért, 1945-től ismét elszakadt, ma Szlovákiában lévő Anyala-pusztai, Királyrév-Érsekmajor, Kürt- Szent István-puszta uradalom és Tardoskedd-Jánosháza-puszta uradalom kisvasútjainak iratai. Főleg ezeket gyűjtöttem ki.

Előzmény: trebront (66762)
trebront Creative Commons License 2024.03.21 0 1 66762

ha ennyire bejáratos vagy levéltárakba, esetleg egy írásbeli "köszönöm"-ért nem tudsz kikutatni olyan tervet/fényképet, ahol a LÁEV Lillafüredi eredeti nyomvonala van? Még a Palotaszálló építése miatti átépítés előttről? :)

Előzmény: Börzsönylakó (66760)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.21 -1 3 66761

Hát ha ezt tényleg megvalósították, akkor szerintem a főkeretet is átkendácsolták. Az elég durva beavatkozás, nem csoda, hogy a terveket be kellett terjeszteni és új műtanrendőri vizsga kellett utána.

Előzmény: Börzsönylakó (66758)
Börzsönylakó Creative Commons License 2024.03.20 0 4 66760

Levéltárakban.

Előzmény: Mumcsel (66759)
Mumcsel Creative Commons License 2024.03.20 -1 0 66759

De jó, ezeket hol találod?

Előzmény: Börzsönylakó (66758)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!