Keresés

Részletes keresés

CrazyFly Creative Commons License 2020.08.30 0 0 32670

Mi felmegyünk a Balatonra elsősorban strandolni, de azért a kislányom tanuló cucca mellé berakom a nagy vitorlámat, hátha lesz valami ebből a déli szélből...

Előzmény: muresz (32669)
muresz Creative Commons License 2020.08.30 0 0 32669

Szerintetek érdemes valahova elindulni ma délután a Dunántúl nyugati feléről?

CrazyFly Creative Commons License 2020.08.27 0 0 32668

 Mindenkinek köszönöm a hozzászólását! Én egyébként 71 kg vagyok, így vagy úgy, de ki fogom próbálni a kisebb szkeget a mostaninál.

 Ma ismét Fűzfőn voltam, nem sok szél volt, párszor azért sikerült siklani, de a hátsó papucsba csak egyszer sikerült belépni egy pár száz méteres siklás erejéig.

 A camberes vitorla nagy találmány, már most imádom! Igaz az enyémbe csak kettő van, de nekem tökéletesen megfelel.

 És el ne felejtsem: párszor sikerült a fordulás (jibe) esés nélkül, természetesen nem siklásban - így ma nem tudtam gyakorolni.

vau1111 Creative Commons License 2020.08.26 0 0 32667

Szkegekhez, ez elég jó támpont szerintem, a rider súlyát, stílusát, a deszka méretét is figyelembe veszi.

 

https://www.select-hydrofoils.com/en/fin-selectors/

 

Én 110 liter 214X64cm 7.0 vitorlához 42 és 31-es szkegeket használok. Egyik sem ideális, a 42 túl nagy, a 31 túlzottan sodródik. Hozzávéve, hogy freeslalom (Naish Hybrid), és a papucsok az ízlésemnek túl belül vannak és nem tudok teljesen kiállni a deszka szélére, ennek ellenére mégis inkább a 42-est használom, a sokkal jobb kreuz tulajdonságok miatt. Ezeket a szkegeket kaptam a deszkához, és mivel power boxos, és a modern szlalom szkegek meg tuttle boxosak, nincs lehetőségem tesztelni, nagy pénzeket meg ebbe már nem fektetek, marad a szörftudás csiszolása. 

 

4.2-höz, de igazából minden kisebb cucchoz nem vagyok mérvadó, mert freestyle, aminél nekem standard 18 cm a szkeg. A 2007-es 77 literes wave deszkámhoz 23-as szkeg van, érzésre nagy, de legalább betonbiztosan tart 5-ös vitorlával is (bár azt a szkeget főleg az öcsém használja a jó freeride tulajdonságai miatt).

 

Thruster setup-ot csak ritkán próbáltam röviden, nekem nem volt nagy a váltás a single fin-hez képest. Twin-el egyszer próbálkoztam, az nagyon nem tetszett, de lehet hogy csak a deszka, vagy a körülmények nem voltak megfelelőek akkor. Quad-ot talán nem is próbáltam még.

muresz Creative Commons License 2020.08.26 0 0 32666

Nem volt annyira powerjibe, de 75 kg vagyok :-) Köszönöm a tippet.

 

Apropó nagyobb deszkák: a bérlés hatalmas elönye, hogy lehet próbálgatni. Én eddig nem gondoltam, hogy ekkora különbségek vannak a deszkák között. De most megtapasztaltam... a JP supersport-tal 2 hosszt mentem, annyira idegen volt tölem, a magic ride atom stabil, viszont a nevével összhangban valóban varázslatosan fordul (jó nagy íven legalábbis), de abszolút a wave/freestyle kisebb kivitelei lettek a kedvenceim, persze ott volt szél rendesen. A megdöbbentö, hogy a MR kisebb térfogattal is mennyivel stabilabb volt, mint a másikból a nagyobbak.

Huszonpár éve próbáltam rezzenéstelen arccal nézni egy Swédországba szakadt hazánk fia húsz év körüli gyermekét, miközben a Balatonon magyarázta nekem, hogy mennyire megéri elmenni nyaralni és bérelni, mielött az ember új deszkát vesz. Ö akkor épp Arubáról jött haza egy ilyen útról. Azt hiszem nem 20 év a lemaradásunk... Örülök, hogy kipróbálhattam dolgokat, de nem rohanok 2020-as JP deszkát vásárolni :-D

Előzmény: Kirali12 (32665)
Kirali12 Creative Commons License 2020.08.26 0 0 32665

Feltételezem, hogy powerjibe-rol beszélünk és kb 75/80kg vagy. :)

 

Ez nem a deszka problémája volt, inkább egy él terhelési anomália részedröl. A nagyobb és szélesebb deszkáknál máshogy kell az élét terhelni, különben lefúr, vagy elpattog. Ezt szimplán szokni kell.

Segít, ha nagyobb ívben fordulsz sebességböl kisebb kantni terheléssel.

 

Előzmény: muresz (32663)
Kirali12 Creative Commons License 2020.08.26 0 0 32664

Ha ez segit, akkor én 115kg, 122L / 7.2 /7.8. Kezdetben 36cm, most 44cm. 

Mindketto teljesen jól müködött, nem volt nagy varázslat közöttük. Most picit jobban kreuzol, a másik egy hangyanyival jobban indult meg.

Előzmény: CrazyFly (32659)
muresz Creative Commons License 2020.08.26 0 0 32663

Itt a nagy eszmecserében akkor már nekem is lenne egy szkeges kérdésem:

Bérlésnél volt egy deszka (JP freestyle-wave 113L, 3 szkeggel), amivel sokszor elöfordult, hogy egyenesben nem volt spin-out, viszont mikor elkezdtem a kanyart, akkor éreztem, hogy nem íven fordul, hanem keresztbe csúszik. Na ennek mi lehet az oka?

Eleinte megpróbáltam befejezni valahogy a fordulót, de mindig az lett az eredmény, mint mikor snowboardnál elakad a lejtö felöli él :-D Na jó, annyira azért nem volt durva. Késöbb azt csináltam, hogy visszaálltam egyenesbe és kisebb sebességgel fordultam. Az is érdekes volt, hogy próbáltam kreuzolásból is indítani a kanyart, meg lefelé csapatásból is és volt gond mindkettönél.

Ezt követöen inkább elkerültem azt a deszkát. Mellékesen meg kell jegyeznem, hogy a 94, ill. 86L-es ugyanabból a típusból egy álom volt.

Előzmény: Tom Taylor (32658)
Tom Taylor Creative Commons License 2020.08.26 0 0 32662

Egy próbát mindenképp megérne egy 42-es szkeggel, vagy akár egy még kisebbel is! Ha van rá lehetőséged egy kölcsön darabbal, akkor úgy lenne célszerű kipróbálni, hogy ott a helyszínen szerelj át! Ne egy héttel később próbáld ki az egyiket a másik után, hanem ott helyben.

Meg tudod tapasztalni a különbséget: sebességben, sodródásban, élesen haladva. Érdemes kísérletezgetni, ha ennyire kíváncsi vagy; és ez jó! Sok tapasztalatot tudsz szerezni. Megteheted azt is, hogy a kisebb szkeg mellett változtatsz a papucsok helyzetén, az árbóctalp pozícióján. (Az én esetemben az árbóctalp 4 cm-es áthelyezése is változást okoz. A mai deszkákon persze már sokkal kisebb az árbóc sín hossza, mint az oldschool-on.)

 

A másik kérdésedre én nem tudok válaszolni, lévén nincs ilyen kis vitorlám (4.2). :-)

Előzmény: CrazyFly (32659)
vin. Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32661

Én a 135l-es nagy deszkámhoz (245x73) 44-es szkeget használok. Nekem a 7.7-hez ez tökélets, ,de én 98-100 kg vagyok. A rider súlyától és technikájától is nagyban függ, hogy milyen méretű szkeg az ideális. Na meg persze az anyaga és a formája sem mindegy. Ugye mi (én is) itthon a határszelekre visszük ki ezeket a nagy cuccokat, mert a lepkefingban is mennénk, siklanánk. Én a 44-es szkeggel viszonylag hamar megsiklok, ezért viszont be kell áldoznom pár Km/h-t :)

Előzmény: CrazyFly (32660)
CrazyFly Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32660

Ill. még egyet: 4.2-es vitorlához mekkora szkeget használtok? Elvileg 25cm körüli kellene hozzá. A deszka 268x55 88l.

CrazyFly Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32659

Had tegyek fel egy konkrét kérdést ezzel kapcsolatban. A deszka 239X80 130l. A gyártói ajánlás vitorlázhatóságra 7.5-9.5m2-ig. Ehhez van egy gyári 48cm-es race szkeg. A vitorla 7.7m2 2camber, amihez elvileg 42 cm körüli szkeg kellene. Eddig még csak egyszer mentem ezzel az összeállítással, de érzésre kb. olyan, mint ha útpadkába támasztanám a lábam, miközben néha érezhetően a testsúlyomnál nagyobb erő nehezedik rá. Borító erőt nem éreztem, de ebben talán az is közrejátszik, hogy a papucsok szűkre voltak állítva és úgy kellet beleerőltetnem a lábam, ebből kifolyólag a kelleténél talán picit kijjebb álltam a deszkán. Tehát semmi rendelleneset nem tapasztaltam. Ezek szerint ekkora túlméretezés még elmegy, ne keresgéljek kisebb szkeg után?

Előzmény: Tom Taylor (32658)
Tom Taylor Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32658

A szkegekről vau1111 minden lényegeset elmondott. Azért egy kis szösszenetet hadd írjak hozzá:

Ha a vitorlához pl. egy 30-as szkeg az ideális (azért a deszkát is figyelembe véve), akkor még nem lesz gond, hogy 32, vagy 34-es méretre cseréled.

Versenyhelyzetben persze számít, hiszen ott minden a sebességre van kihegyezve, de amatőr szinten nem olyan nagy gond ez.

A nagyobb szkeggel egy kicsit lassabb a szörf (lehet, hogy észre sem veszed), cserébe jobb a kreutzolási tulajdonsága, ill. a sodródás is kisebb lesz (ezt viszont észre fogod venni). 

És a megszerzett tapasztalat is segít a spin-out leküzdésében. Néha elég a testsúlyt kicsit előbbre tenni, vagy az árbóc kézzel kicsit hátrébb fogni (így előre tolva egy kicsit a rigget), esetleg az árbóctalpat előbbre helyezni és máris csökken a spin-out esély.  

Előzmény: CrazyFly (32656)
Tom Taylor Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32657

Gondold csak el, hogy azok a felszerelések, melyeken most hobbi szinten szörfözgetünk olyan custom fejlesztésekből "szivárogtak le", melyeket félisteneknek terveztek. Olyan versenyzőknek, akiknek minden másodperc számít/számított. Ha most már sok mindent átitat a marketingszag, régen nem volt mindig így. S azokra a régebbi fejlesztésekre épülnek az újak is.

Mikor '96-ban abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy a Neilpryde amerikai szakemberei egy telefonos interjúban kikérdezgettek a szörfözési tudásomról, felkészültségemről, hogy személyre szabott rigget kaphassak a testvéremtől, megkérdezték milyen deszkám van: Mondom, hogy egy 105 literes szlalom. Erre meglepő kérdés érkezett: - Versenyző vagy? 

A rigg, amit összeállítottak nekem egy minden tekintetben versenyre kihegyezett összeállítás. A 95%-os karbon árbóc ideális a versenyre, de a 65%-os is teljesen megfelelő hozzá, rá is van írva a vitorlára. 

A vitorlázatomba azóta sem tudok belekötni, egyszerűen tökéletes. Igen, bitang keményen ránt, mintha a gerincemet tépnék ki a kezemmel együtt, de alig egy-két másodperc alatt siklásban hozza a deszkát. Én így szoktam meg, ezt szeretem.

Ezt a Neilpryde CK95 ProRacing árbócot beletettem bátyám NP Supernova RAF Cam vitorlájába és nem működött. Fel sem lehetett trimmelni rendesen. Annak a vitorlának puhább árbóc kell. 

 

És válasz a kérdésedre: " ...vagy tényleg van kézzel fogható előnyük a kisebb súlyt leszámítva – megérzi ezt egy földi halandó menet közben?"

Igen, megérzi.

Az CK95 súlya 1,8 kg. Ha felemelem olyan érzésem van, mintha földön kívüli tárgy lenne. A súly nagyon nem mindegy egy közel 5 méteres tárgy esetében! A keménység sokat javít a profil megtartásában, vagy a kreutzolási tulajdonságokban például, a kis súly pedig a kezelhetőséget javítja nagy mértékben! 

Előzmény: CrazyFly (32653)
CrazyFly Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32656

Nekem is van olyan vitorlám, ami 490, de szükség esetén 460-as flex top árboccal is szerelhető a gyári ajánlás alapján, viszont nekem nincs ilyen árbocom hozzá, ezért, egy 460-as 20%-kos ("All mast are constant curve with medium flex tops"), kategóriájában a legolcsóbb árboccal lett összerakva, és szerintem tökéletesen működik, ránézésre is jól áll (még egy hozzáértő sporttárs is ezt nyilatkozta) - nem is szándékozom lecserélni. Valóban az a legnagyobb probléma, hogy nem tud tesztelni az ember.

 

A szkeg tehát felhajtó erőt is genegál. Így talán lassan kezdem érteni az összefüggéseket - akkor erős szélre ezért ajánlanak kisebb szkeget, mert ott hamarabb érem el a siklás sebességet, nincs szükség akkora emelő erőre, ill. ha túl nagy akkor nagyon kiemeli a deszka farát a vízből és ezért instabilabb lesz - ha jól gondolom.

Előzmény: vau1111 (32654)
Kirali12 Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32655

Az árbóc témában én nagyon rakilális vagyok. (csak a legjobbat érdemlem :D )

 

Lehetöleg azt az évjáratot és márkát választom mint a vitorla. Így ki lehet küszöbölni az általad is leírt jelenséget.

èn is jártam úgy az évek alatt, hogy ugyan specifikációk alapján tökéletes árbócot használtam, de gyakorlatban katasztrófa volt.

Aztán más árbóc, és láss csodát. :)

 

A karbontartalom nem marketing. Hatalmas különbségek vannak. Súlyban, kezelhetöségben egyaránt.

 

Előzmény: vau1111 (32654)
vau1111 Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32654

A szkeg ugyanúgy egy szárny, csak a víz alatt. A túl kicsi nem feltétlenül spinout-ol, de kicsi lesz rajta a felhajtóerő, és sodródik. A túl nagyon viszont nagyon nagy lesz a felhajtóerő, ezért túlemel, amit borítóerőként érzékelsz, és mégjobban le kell nyomni a luv oldalt. Így most belegondolva, pont ezért kívánnak a szélesebb deszkák nagyobb szkeget, mert kijjebb állsz, ergo jobban tudsz ellensúlyozni.

A szkeg formája sem mindegy, a szélesebbek hamarabb, kisebb sebességnél emelnek (hamarabb siklik), de nagy sebességeknél rossz lesz az áramlás (spin out), a keskenyebbek nagy sebességnél működnek jobban, de később is indulnak meg. 

 

Az árboc karbontartalom nem csak marketing, de erősen összetett, hogy mi számít igazán. Az biztos, hogy árboc és árboc között egy vitorlában óriási különbségek vannak. Akkorák, hogy az egyik árboccal egy álom a vitorla, a másikkal meg azt mondod, hogy akkor se kéne, ha fizetnének érte. Hogy még nagyobb kavarodás legyen, ha egy vitorlában egy árboc katasztrófa, lehet, hogy egy más típusú vitorlában ugyan az az árboc egy álom. Keménység, hajlási karakterisztika, karbontartalom, súly, átmérő, mind változtat a képen.

 

Pont most vasárnap volt, hogy az egyik sporttárs a 9 m2-es vitorlájába belerakott egy új 100% karbon árbocot a régi elvileg "gagyi" árboc helyett. Meglepődött, mennyire máshogy áll a vitorla, és mennyire máshogy is viselkedik. Hozzátette, szerinte a régi árboccal jobb!! Azaz ha van lehetőség, tesztelni kell, mit érzel és mit nem, ill. mi az amit preferálsz. (tudom, a teszt szinte mindig lehetetlen)

Nekem is van olyan (2001-es) vitorlám, ami egy régi, 2 külön üvegárbocból szedett darabbal kiválóan működik, 100% karbonnal meg túl agresszív, és állandóan beránt a vízbe. 

Előzmény: CrazyFly (32653)
CrazyFly Creative Commons License 2020.08.25 0 0 32653

Tisztelt sporttársak!

 

 Ismét lenne két kérdésem, mivel egyre jobban kezd érdekelni a dolog technikai oldala is. Az egyik, az árboc karbontartalmával kapcsolatos. A hossz, a karakterisztika és a keménység jellemzőit illetően nincs vita, ezen paramétereknek meg kell felelni a vitorla „igényeinek”.  Viszont a karbontartalommal kapcsolatban egy kicsit szkeptikus vagyok, leírom miért? Azt elfogadom, hogy a magasabb karbontartalmú árboc ki és visszatérési ideje rövidebb, ennek eredménye képpen a vitorla profilja hamarabb visszatér az ideális pozícióba egy kitérés után. De! Amikor az árboc tetejét letámasztom mondjuk egy szőnyegre, másik végét kézben tartva behajlítom, majd elengedem, akkor a visszatérés pár tized sec. alatt megvalósul egy ősrégi epoxi árboc esetében is. Nem vitatom, hogy a magasabb karbontartalommal rendelkező árboc hamarabb tér vissza, de ez maximum néhány tized másodpercben mérhető. Számít ez, ha az árboc keménysége mindkettőnek egyenlő, tehát azonos erőhatásra azonos mértékben térnek ki, ráadásul a karakterisztikájuk is ugyan az? Vagy estleg abban feszített (felriggelt) állapotban ez már nem igaz? Összehasonlítási alapom sajnos nincs, és eszem ágában sincs lecserélni az árbocaimat, de nagyon érdekel, hogy csak marketingfogás a magasabb karbontartalommal rendelkező árbcok preferálása, vagy tényleg van kézzel fogható előnyük a kisebb súlyt leszámítva – megérzi ezt egy földi halandó menet közben?

 A másik kérdésem a szkeg méretével kapcsolatos. Ugye ennek a vitorla méretéhez kell igazodnia, amit vau1111 által korábban linkelt videóban számszerű összefüggéssel is szemléltetnek. Az rendben van, hogy a nagyobb vitorlához nagyobb szkeg kell a nagyobb oldalirányú erő ellensúlyozása végett, és a kisebb vitorla kisebb szkeggel is elmegy, de azt nem igazán, hogy miért kell kisebb vitorlához kisebb szkeg? Ezt elfogadom, csak nem értem. A túl kicsi szkeg spin out-ol, de a túl nagy mit idéz elő? Az ember azt gondolná, hogy minél nagyobb, annál stabilabb – nem így van?

 Válaszokat előre is köszönöm!

vau1111 Creative Commons License 2020.08.23 0 0 32652

Mai gyöngyszem szösszenet Gárdonyból. Épp nem fújt a szél, de volt pár bíztató pöff (estére, amikorra teljes elállást igértek, azért befújt), és beöltözve álltam a parton, figyelve a vizet, hogy érdemes-e bemenni.

Odajön egy láthatóan belassult, bedrogozott vagy piált "ifjonc" (tinédzser vége, huszas évek eleje), direkt hozzám, rámnéz, köszönök, majd megkérdezi (sajnos a pontos szövegre nem emlékszem)

- Ugye te csak az ilyeneként tolod, amiben van pénz?

Annyira meglepődtem, sőt majdnem elröhögtem magam, hogy ránéztem, és nem okoztam neki csalódást

- Hát persze!

 

:))

Tom Taylor Creative Commons License 2020.08.21 0 0 32651

Hamarosan menni fog az is! Sok jó szelet kívánok!

Előzmény: CrazyFly (32649)
qrzor Creative Commons License 2020.08.21 0 0 32650

nincs mit

:-)

 

Előzmény: CrazyFly (32649)
CrazyFly Creative Commons License 2020.08.21 0 0 32649

Ismét egy kis beszámoló ezúttal a szerdai napról: úgy alakult, hogy Fűzfőre vetődtem, és ezzel régi vágyam teljesült, már nagyon szerettem volna egyszer kipróbálni ezt a helyet. Most egy 7.7-es  2 camberes vitorlával és egy 130l-es (80cm széles) deszkával mentem, életemben először. Mivel eddig még nem raktam össze ehhez hasonló vitorlát, megkértem egy sporttársat a parton, mutassa meg a trükkjét, nehogy eltörjem a cambereket. Segítségéért ez úton is ezer köszönet! A víz itt tényleg sima, a szél viszont nagyon pöffös volt. Ennek ellenére fantasztikus élményben volt részem! Egyrészt ez a nagy, camberes vitorla – iszonyúan húz, és elképesztően stabil, másrészt ez a széles deszka (szintén nagyon stabil) a kint és hátul lévő papucsokkal, nyújtottak felejthetetlen pillanatokat. Még életemben nem mentem ilyen gyorsan szörffel, de nem csak a sebesség tetszett, hanem az, hogy ezen a deszkán a vitorlát is fel tudom húzni – bizonytalan szélben nem utolsó szempont. Ettől függetlenül még a wasserstart is sikerült párszor, de a szél valahogy mindig akkor hagyott ki, amikor így próbáltam elindulni (taposom a vizet, taposom, taposom, de nem jön a pöff, és azért ennek a riggnek van súlya – megunom, felállok a deszkára, hogy felhúzzam és megjön a szél…), úgyhogy nagyon nem erőltettem, de ha fúj nem is olyan nehéz kiemelni, ha átpattintom a cambereket.

 

„qrzor

Félszélben irányt váltasz háromnegyed szélre, kicsit előre dőlsz a deszka fölé, majdnem "átrántásig". Beleülsz a riggbe és ahogy kilő a deszka (árbócot terheled, hátsó papucsot akár emelheted is) szépen visszaállsz félszélbe és arra figyelsz, hogy NE TERHELD TÚL a hátsó papucsot! Arra törekedj, hogy a deszka szinte vízszintesen álljon! (maradjon laposan) A cél az, hogy a terhelésed minél közelebb legyen az árbóchoz. A riggen lógva próbáld a súlypontodat előre vinni. Ekkor már lehúzhatod a vitorla élét a deszkához. Bokamozgatással tartsd a deszkát lapon és laposan. Ne élezzen, ne szántson.” 

 - Sikerült! És biztos, hogy még rengeteget kell csiszolni a technikámon, de a deszka megindult, és a vitorlát le tudtam zárni a deszka éléhez, úgy hogy közben a testsúlyomat valóban előrébb tudtam vinni, a trapézon lógva az árboc felé, miközben a sarkaimmal támasztottam magam a deszka „élén”, 100%-kos koncentráció, és úgy éreztem repülök– leírhatatlan érzés, de úgy is tudjátok, miről beszélek (írok). Köszönöm még egyszer!

 

„Tom Taylor

Guy Cribb nagyon szemléletes útmutatója: https://m.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug

Benne van a boomshaka és a lábváltás is.”

Ezen a deszkán egyszerűbb lesz az életem a tanulás időszakában, mert addig eljutottam a fordulással, hogy megtörtént a lábváltás és fordított vitorlaállással haladtam az ellenkező irányba (többször is), viszont a vitorla fordítás még egyelőre nem sikerült rendesen – vagy elestem, vagy pedig gyorsan kaptam a felhúzókötélért, hogy ne essen ki a vitorla a kezemből. Lehet, hogy a  boomshaka nem valósult meg maradéktalanul - dogozom rajta. Leírtak természetesen nem siklásban történtek – próbáltam úgy is, de ott szokásos módon csak a feléig jutottam, majd esés. De talán látszik az alagút vége, és ha olyan lesz a szél párhuzamosan gyakorolni fogom siklásban  is. Neked is köszönöm!

Bubu 67 Creative Commons License 2020.08.09 0 0 32648

Udv! Repjegy araknak koszonhetoen vegre en is eljztottam Prassonisire 10 napra. Minden igaz amiket eddig irtatok. Csodalatos volt a sziget a Gorogok minden nap fujt super. Ami nem jott ossze az a berles. Mindenki a JP t ajanlotta. Persze en a lengyeleknel bereltem (starboard fanatic severne). Utolso nap nem tudtam siklani mert nem csereltek deszkat le van foglalva. Meg negykor sem. Es kedvesek se voltak. Csak a fonok. Ugyhogy reszemrol nekik egy fekete pont. Legkozelebb a JP. Uff.

muresz Creative Commons License 2020.08.08 0 0 32647

Bár ez nem spotleírások helye, azért hátha érdekel valakit 1 vélemény Kréta keleti partjáról 2 hét után.

Egyszeri freeridereknek mindenképpen tudom ajánlani a helyet, mert gyakorlatilag minden nap lehet menni (csak az utolsó nap nem fújt gyakorlatilag), leginkább az állóképesség szab határt. Mivel elég változatosak a körülmények (3,7-6,7- es vitorlákat kasználtam úgy, hogy szeretem a túlvitorlázottságot), ezért a repülön szállított saját cucc szerintem nem igazán opció. Marad a bérlés, amihez 2 center áll rendelkezésre egymástól 30 méterre, közöttük egy beach bar-ral, ahol enni is lehet (nem is volt rossz a gyros tál), vagy a kompozós megoldás, ami viszont "pályaszállás" hiányában elég macerás, kivéve, ha valaki lakóautóval megy, mert azzal meg lehet állni vadkempingezni a part mellett, ami ingyenes, nem tilos, viszont az infrastruktúra kimerül 1 vízcsapban.

A szél mennyiségére és idötartamára semmiképpen nem lehet panasz. Többnyire 4-5 nm közötti vitorlák vannak használatban, tehát az erös szelet kedvelök örülhetnek, akár freestyle-osoknak is jó, de azért ahhoz szerintem fel kell menni az öböl É-i szélére, amit a szörfcenteresek nem díjaznak, mivel ök az öbölnek egy sávját figyelik csak távcsövel (láttam olyat, hogy jetski-vel bement a helyi Hasselhof szólni egy sporttársnak, hogy csússzon csak lejjebb a szélröl, vissza a main streem sávba). A föcsapásnál viszont azért akadnak nagyobbacska hullámok, amik befelé eléggé szembe jönnek, ami egy 7-es szélben már ilyesztö tud lenni. Nekem sajnos sikerült is egy akkorát bukni egy ugrás után elvesztett kontroll miatt, hogy a vitorla is elszakadt... (nem teljesen értem, hogyan). Ami a szél minöségét illeti, az viszont azért hagy kívánnivalót maga után. Bent mindig lényegesen erösebb, de közben is elöfordul pöffösség, a part mellett pedig sokszor nem fúj. Többek között ezért volt az is, hogy mikor az elején egyszer 3,7-est javasoltak, nem akartam elhinni és 4 fölöttivel gondoltam bemenni, végül 4.0 lett a kompromisszum, aztán bent néhány sikertelen wasserstart után, mivel alig kaptam levegöt, rá kellett ülnöm a deszkára pihenni. Mikor aztán újra próbálkozva sikerült és kijutottam (úgy rángatott a szél, mint egy darab rongyot), a parton állva várt a figyelöember, (nem a kis örtornyában ült) és mondta, hogy már majdnem elindult, hogy kimentsen, mert látta, hogy ülök a deszkán, csak ugyebár nem integettem a kezemmel, meg aztán sikerült is elindulnom. Szóval azért nem rossz ez a baywatch szolgáltatás, mert párszáz méterre a parttól, a ferdén elfújó 7-8 Bft-os szél azért ilyesztö tud lenni, föleg, ha az ember rosszul mérte fel a helyzetet a partról.

Bocsánat a képek minöségért, csak gyorsan kivágtam öket videókból.

 

 

 

CrazyFly Creative Commons License 2020.08.06 0 0 32646

Nagyon köszönöm válaszod! Tudtam, hogy valamit nem jól csinálok, csak azt nem, hogy mit. Remélem nem kell megint heteket várni a következő szélre! 

Előzmény: qrzor (32645)
qrzor Creative Commons License 2020.08.05 0 0 32645

Félszélben irányt váltasz háromnegyed szélre, kicsit előre dőlsz a deszka fölé, majdnem "átrántásig". Beleülsz a riggbe és ahogy kilő a deszka (árbócot terheled, hátsó papucsot akár emelheted is) szépen visszaállsz félszélbe és arra figyelsz, hogy NE TERHELD TÚL a hátsó papucsot! Arra törekedj, hogy a deszka szinte vízszintesen álljon! (maradjon laposan) A cél az, hogy a terhelésed minél közelebb legyen az árbóchoz. A riggen lógva próbáld a súlypontodat előre vinni. Ekkor már lehúzhatod a vitorla élét a deszkához. Bokamozgatással tartsd a deszkát lapon és laposan. Ne élezzen, ne szántson.

Előzmény: CrazyFly (32644)
CrazyFly Creative Commons License 2020.08.04 0 0 32644

Mai tapasztalatok: az első papucsokat kijjebb raktam (a belinkelt videoban is ezt javasolják chopos vízre) határozottan jobb így menni - valóban kevésbé csattog a deszka. Sajnos sokat nem tudtam menni, mert hagyatkoztam az előrejelzésre, és mikor elindultam még nem írt ilyen szelet - nem vittem kis vitorlát. Az eleje viszont nagyon jó volt, mikor megjött a szél még alig voltak hullámok.

Viszont valami nem hagy nyugodni. Úgy érzem, hogy valamiért nem megy rendesen a szörf. Raumban meg tudom engedni, de félszélben és élesedve nem megy. Siklik, de úgy érzem cammog, az adott szélhez képest lassú. A deszka 120l 247x63, a vitorla 6.4 camber nélküli - ezt nem gyári árboccal használom, de elvileg jó hozzá. A vitorla alsó élét nem tudom lezárni a deszkához, és mintha nem húzna rendesen - miért? Nem tudom, hogy volt e hasonló problémátok, ha igen örülnék ha megosztanátok velem, mitől oldódott meg.

Előzmény: vau1111 (32588)
CrazyFly Creative Commons License 2020.08.03 0 0 32643

Gratula! Én is gyakorolnám a sima fordulót, ha lenne szél. E hét szerdán lesz, de pont dolgozom. Nem írom le mit érzek...

 

A lányomnak nem én vetettem fel a témát, bár titkon reménykedtem, hogy előbb-utóbb felhozza - megtörtént.

- Én is szeretnék szörfözni apa!

- Biztos kislányom? (Magamban: ó, mond, hogy igen!)

- Hát persze!

- Szuper, akkor elkezdjük!

Először csak felállítottam a deszkára és tologattam pár alkalommal. Aztán vettem egy gyerekrigget, meg a Decathlon-ban egy shorty-t, hogy ne fázzon. Már próbálkozunk a vitorladöntögetéssel - ki kell kerülni a fürdőzőket:) Csak valamit ki kell találnom, mert egyre nehezebben tartom vele a tempót, és azért szeretnék mellette maradni. Lehet, hogy evezek majd egy másik deszkán. 

Előzmény: muresz (32642)
muresz Creative Commons License 2020.08.03 0 0 32642

Ügyes! Én még nem kezdtem tanítgatni az ugyancsak 8 éves kisfiamat.

Viszont nekem is volt tegnap egy - önzö - örömöm. Sikerült életem elsö duck-jibe-ja :-D Azért mertem próbálkozni, mert a normál fordulók elég jó arányban mennek már, igaz a lábcsere most is késik (szerintem ez már így marad...), de van, hogy siklásban tudok maradni.

Előzmény: CrazyFly (32641)
CrazyFly Creative Commons License 2020.08.01 0 0 32641

Kb. 1 hete történt, hogy a 8 éves kislányom, aki 5.alakalommal állt deszkán (riggel együtt), a nap végén 3. próbálkozásra egyedül felhúzta a 3m2-es vitorlát, és elindult. Egyelőre ezt (mármint a felhúzást) nem erőltetem, mindig segítek neki, de nagy sikerélmény volt mindkettőnk számára. 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!