Keresés

Részletes keresés

Asztrofizikus Creative Commons License 2 napja 0 0 201915

Látom, sokan leszünk innen jövő hét vasárnap a SPAR maratonon. Kivéve, ugye, aki pont SPARtathlonon lesz ;)

 

Van esetleg valaki, aki szeretne velem futni együtt, legalább egy darabon? Én 3:40-3:45-ös célidőt tervezek, lehetőleg egyenletes 5:10-5:20 perc/km tempóval végig. Viszont tudom magamról, hogy az utolsó egyharmad nagyon kemény lesz, de ha nem egyedül futok, az olyankor rengeteget számít. Ti milyen tervvel vágtok neki?

Asztrofizikus Creative Commons License 2 napja 0 0 201914

Gratulálok, O/O! Szuper teljesítmény, én csak ámulok. És a beszámolódat is élmény volt olvasni! Remélem, hamarosan találkozunk mondjuk egy velencei topikfutáson. Sajnos most vasárnap nekem nem jó, a jövő heti maraton formaidőzítésébe már nem fér bele. Novemberben viszont feltétlenül ott leszek, ha nem jön közbe semmi.

Előzmény: O/O (201910)
Asztrofizikus Creative Commons License 2 napja 0 0 201913

Sziasztok!

 

A 2020-as UltraBalatonra keresünk kollégámmal csapattársat 3 fős csapatba, érdekel valakit?

 

Már majdnem megvoltunk hárman, de valaki lelépett egy másik csapat kedvéért, így ketten maradtunk. Lehet, hogy párban is nekivágunk, de mindketten jobban szeretnénk inkább egy három fős csapatot. Szóval ha bárki szívesen beszállna, akár a 221 km-es táv 1/3-ánál kevesebb km-rel is, az szóljon! Sajnos az idő szorít, most vasárnap, 22-én van a nevezés.

 

Kiváló lehetőség, ne hagyd ki!

O/O Creative Commons License 2 napja 0 0 201912

Meghatódtam, ezt most nagyon köszönöm Neked!! Alig várom, hogy Te is megmutasd!!!! ;)

Előzmény: gurtnis (201911)
gurtnis Creative Commons License 2 napja 0 0 201911

Átalakulóban vagy!  (Én ultrasportolónak neveznélek)  Igen, a " Ez ekkora távnál nem normális, nem lehetett se haladni, se belemerülni a futásba, ami szerintem az ultra egyik legfontosabb része." mondatoddal teljesen azonosulok. Szép volt! Ebben az évben a sok "felkészületlenségeddel"  mutattál nekünk valamit két lábon és két keréken is! Köszönöm! :) 

Előzmény: O/O (201910)
O/O Creative Commons License 2 napja 0 0 201910

Sok szép tó van kis hazánkban..... mostantól van egy olyan, amit körbetekertem, átúsztam és körbe is futottam............van egy cipőm, ami még csak 2x volt a lábamon és van benne 330 km 450.000 lépés…..

Bakancsos Balaton 220 km 2019

Amióta csak emlékszem folyton körbe kell futni valamit. Óvoda épülete, tornaterem, focipálya, iskola, tömbház, horgásztó, település stb. Így nem is csoda, hogy ezzel folytatja az ember, ha már kedvtelésből fut. Jöhetnek a nagyobb tavak, vagy a kisebbeken sok kör. Velencei tó, Fertő tó, végül a Balaton, ami már komolyabb felkészülést igényel. Tavaly volt egy páros UB nevezésem, ami a társam sérülése miatt meghiúsult, vagyis egyénire változott egy héttel rajt előtt. Tisztán látszott, hogy ez egy tét nélküli öröm futás lesz valameddig. 2/3-át jóval szintidőn belül letudtam, majd okos enged megfontolásból hazajöttem. Idén ezen a rendezvényen akadt meg a szemem. Jóval olcsóbb nyugis, 60 óra a szintidő, sok frissítő ellenőrző pont , kényelmes biztonságos célba érkezést sejtetett. Beneveztem, mert valamiért körbe szerettem volna futni ezt a nagy tavat. A felkészülésem nem sikerült, de idő terv nem szorított, így nyugodtan álltam neki. Mivel ez egy túra én meg futó vagyok, kicsit más dolgok a fontosak és vannak, amiket teljesen másként értünk természetesnek. Sok részlet az utolsó napokban derült ki, sőt volt, ami menet közben. pl. éjjel nem lesz senki a célban, mikorra a beérkezést terveztem. Ezek sajnos mentálisan komoly erőpróba elé állítottak, már a táv teljesítése előtt, de közben is. Voltak olyan ellenőrző pontok, ahol „rögtön jövök” táblát találtam csak. Voltak olyan pontok, ahol az útvonal a vasútállomás mellett haladt el és valahol volt egy gyufás doboz méretű nem fényvisszaverős matrica ragasztva egy kóddal, na azt kellett korom sötétben megtalálni, dokumentálni. Viszonylag sűrűn 5-8 km-enként voltak ellenőrző pontok. Ez ekkora távnál nem normális, nem lehetett se haladni, se belemerülni a futásba, ami szerintem az ultra egyik legfontosabb része. Frissítő pontok meg csak a rövidebb távok céljában volt 20-30-60-100-160 km nél. Szóval a futás nagyon nehézkesen ment, mire belendültem volna jött a pontkeresés, ha jól haladtam lassítani kellett, pedig frissen könnyebb lett volna letudni a táv javát. Közben elhatároztam, hogy szabályosan teljesítem a távot és végigmegyek, ha kell négykézláb a célig. A rendezvényen 60 óra szintidő volt erre a távra, leghamarabb hivatalosan 46 óra alatt lehetett letudni, így szép lassan haladva megcéloztam a vasárnap reggel 8 órát. Mikor ez fejben a helyére került, könnyebb volt koncentrálnom a feladatra, nem voltam fáradt se álmos, pár kisebb pihenő, egy zuhany egy kiadós ebéd is belefért, majd sok gyaloglás, kis kocogás, ami a merev izmokkal beszűkült ízületekkel egyre nehezebb volt, így nem is erőltettem, idővel is jól álltam. Utolsó éjszakára lejött a családom, így frissítésem is könnyebb lett, nagyon jó volt találkozni velük. Siófokon együtt gyalogoltunk keresztül beszélgettünk, pontokat kerestünk :). Majd Aliga után az út szélén megállt mellettem egy kocsi az egyik szervezővel és mondta, hogy 6 körül már lesznek a célba így új erőre kapva kicsit lelkesebben indultam neki az utlosó maratoni távnak. Végül bruttó 44:36 perc alatt (nettó 37:09) kerültem meg a Balatont. Végig jól éreztem magam, az álmosság fáradság egyszer se tört rám kibírhatatlanul. Kis lábujjamon és a sarkamon lettek hólyagok, ami azért komolyan fájt még másnap is, de talán ez természetes velejárója ennek az őrületnek. Tervem az volt, hogy 40 órát aktívan haladjak folyamatosan ez bőven meglett, nagyon elégedett vagyok, kíváncsi voltam mi történik az emberrel, mikor belemegy a második álmatlan éjszakába stb. Ezt otthon senki ne próbálja ki!!

 

Mr Long Creative Commons License 2 napja 0 0 201909

celetlenul=veletlenul

Előzmény: Mr Long (201908)
Mr Long Creative Commons License 2 napja 0 0 201908

Tokom tudja, de tegnap futottam celetlenul ketszer, meg volt egy keves erosites is. Masodik futasnal a pulzusom az egekben volt, a tempom szornyen lassu, de elveztem.

Előzmény: amatőr (201907)
amatőr Creative Commons License 2 napja 0 0 201907

Long, figyu, ha a maratonfutás, felkészülés ennyire egyszerű, mondd, miről beszélgetnek itt a többiek ftp-stül, sztrávástul, meg elemeznek grafikonokat?! :) 

Előzmény: Mr Long (201872)
Tisztul_A_Visztula Creative Commons License 2 napja 0 0 201906

Leesett a nyilvánvaló: nem tudsz olyan ütemben tápanyagot pótolni, illetve feldolgozni. Ezért nem lesz a 120 perces teljesítményed = az FTP-ddel, hanem annál kevesebb.

Előzmény: Tisztul_A_Visztula (201904)
Spenót Creative Commons License 2 napja 0 0 201905
Szerencsére most már nem nekem kell okosnak lenni. :-)
Előzmény: goyko14 (201902)
Tisztul_A_Visztula Creative Commons License 2 napja 0 0 201904

Az FTP sok mindenre jó, s a fájlátvitelt most nem értem ide. :-)

 

Különösen a bringánál, ahol könnyebb mérni, vagy mondjuk úgy, jobban lehet becsülni a teljesítményt. A legegyszerűbb megfogni úgy, hogy tudod, mi az a teljesítmény, amit ha ingadozás nélkül tartasz, akkor ugyanolyan leamortizálódás mellett a legmesszebb jutsz 1 óra alatt. Illetve ha mondjuk IM-t nyomsz, akkor az FTP-dből le tudod vezetni, hogy mekkora is volna az ideális folyamatos teljesítményed a többórás bringázás során (kb az FTP-d 70-75%-a).

 

Ez utóbbinak látszólag ellentmond az, hogy ha az FTP azt a teljesítményt adja vissza, amelyiken még éppen egyensúlyban van a tested akár 1 óra múlva is, akkor joggal teheted fel a kérdést, hogy akkor akár 2-3 óráig miért ne lehetne ebben az equilibriumban bringázni/futni? Passz. De az biztos, azaz szerintem nem a tejsav miatt és nem is az aerob/anaerob kérdéssel függ össze.

 

Sajnos csak angolul, de a futás FTP-jéről:

 

https://www.trainingpeaks.com/blog/running-with-power-how-to-find-your-run-ftp/

 

https://www.trainingpeaks.com/blog/threshold-tests-for-swim-bike-and-run/

Előzmény: Ati_66 (201899)
Spenót Creative Commons License 2 napja 0 0 201903
Úgy tudom, hogy az LT és IAS között van a fixum, de gőzöm nincs, hogy az ftp honnan jön.
Előzmény: goyko14 (201901)
goyko14 Creative Commons License 2 napja 0 0 201902

Szóval a fölső is tud mozogni (IAT/FTP) az alsó pedig mindenképpen fog ha okosan edzel. Hajrá!

Előzmény: Spenót (201900)
goyko14 Creative Commons License 2 napja 0 0 201901

Az FTP-t a teszten neked mivel mérték ki pontosan?

Az nem csak egy (hasonló) becslés mint a Garminnál? Az egyik protokoll szerint általában az az érték, ahol 4mmolt elér a laktátszint.

Nyilván ez is egy sokelemes mintán kialakított becslés/algoritmus, akárcsak a Garmin által saccolt adat.

 

Boldogságos ha épp egyeznek (nekem is volt így, most mondjuk épp eltér) és így aztán egy jó támpont.

Tapasztalat szerint viszont a számított FTP érték is függ az éppen aktuális külső változóktól (akárcsak a pulzus) ezért hasonlóképp érdemes kicsit óvatosan kezelni. 

Előzmény: Spenót (201896)
Spenót Creative Commons License 2 napja 0 0 201900
Nekem nagyon edzésfüggő, hogy mennyi ez az ftp vagy bárminek nevezzük azt, amin 1 órát tudok futni.
Volt már 14x-16x-ig sokminden.
Alapvetően, ha változatos edzéseket csinál valki, akkor szerintem is beáll ez az érték és az edzettséggel azonos pulzuson gyorsabbak leszünk.
Na, nekem ez még nem is tudom, hogy mikor lesz és hol áll meg.
Az alsó LT emelkedésében még bízom.
Előzmény: Ati_66 (201899)
Ati_66 Creative Commons License 2 napja 0 0 201899

Kerestem is, hogy mit jelenthet az FTP és csak kerékpáros watt alapú edzéssel kapcsolatos írásokat találtam magyarul.

Nyilván a futópad adatai alapján watt értékhez lehet pulzus értéket hozzárendelni és így FTP megnevezéssel pulzus értéket megadni.

 

Úgy gondolom, kerékpáron egy adott teszten meghatározott FTP teljesítmény az azonos kerékpárral azonos tömegű versenyzőnél azonos ellenállás esetén mindig azonos sebességet fog eredményezni amíg az edzettsége javul. Csak jobb edzettségnél magasabb lesz az FTP értéke, tehát a magasabb elérhető sebesség egyértelműen magasabb FTP teljesítmény érték eredménye.

 

Viszont futásnál a mostani FTP pulzusodon javuló edzettség esetén gyorsabb leszel majd, de szerintem nem biztos, hogy magasabb lesz az 1 órás teljesítményed átlag pulzusa, vagy az FTP pulzusod is emelkedni fog nem csak a sebesség fog javulni? Én úgy tapasztaltam, az 1 órás max teljesítmény pulzusa nem igazán változik az edzettség javulásával csak a sebesség emelkedik.

 

Valamire használható is ezt az FTP érték vagy csak egy "tájékoztató adat" a teszt eredményedben? 

Előzmény: Spenót (201896)
Csempa Creative Commons License 2 napja 0 0 201898

Nálam a strava szerint így alakul a dolog a futás fárasztó voltával:

 

20km könnyű: 36 pont

25km könnyű: 57 pont

8km z4 tetején: 118 pont <- de legalább gyorsan megvoltam vele :)

 

Múlt héten egyik reggel futottam egy ilyet munkába menet előtt:

 

Úgy elfáradtam tőle, hogy magam is meglepődtem. Egésznap türelmetlen voltam (mindenkivel, nem volt kegyelem), de még másnap is jóval türelmetlenebb voltam a szokottnál. És csak 75 pontot adott rá Strava. Ki érti ezt?

Lejjebb is vettem inkább ebből alaposan mostanra, több ilyen reggeli ébresztőt nem csinálom :)

 

Előzmény: Gerhardus (201875)
Csempa Creative Commons License 3 napja 0 0 201897

Nekem volt. Meg olyan is, hogy egy cipőtől, amiben annak előtte már 2-300 km-t futottam gond nélkül (Saucony Omni) 3-4 hónapnyi nem viselés után felvéve egyetlen futástól egy hónapig fájt a térdem. 

 

Nekem voltak akkor is olyan cipőim, amiben egyáltalán nem fájt, ezért többé nem vettem fel a fájdalmat okozót. Azóta sem volt rajta Omni, inkább áttértem a kisebb támasszal szerelt Guide-ra. 

 

Ha a technikád rendben van, akkor a cipő lehet a ludas...

Előzmény: Ilyés (201871)
Spenót Creative Commons License 3 napja 0 0 201896
Visszavontam mindent.
Az óra által kiötlött laktátküszöb 156. Ez volt a teszten az FTP.
Ftp definíciója:
Functional Threshold Power (FTP) represents the maximum power you can consistently maintain for one hour. FTP is a personal training and racing benchmark that's based on data from a power meter.

Itt mondjuk powerről van szó, de a tesztben itt is pulzusérték szerepel.
Szóval, nekem az pont megfelel annak, amit eddig (felső) laktátküszöbként emlegettem.
Előzmény: Spenót (201885)
9:3 Creative Commons License 3 napja 0 0 201895

Most elbizonytalanodtam. Lehet, hogy nekem is fizetnem kellene amatőrnek? Arcátlanul, kérdés nélkül lenyúltam az edzésmódszerét. 

Előzmény: Spenót (201885)
Ermak Creative Commons License 3 napja 0 0 201894

Szerénységem ezt nem engedi. :-)

Előzmény: Spenót (201892)
O/O Creative Commons License 3 napja 0 0 201893

Fontosabb szerintem is,  hogy fáradt boltozattartó izomzattal ne lapos talpu cipőben, tanga papucsban vagy mezítláb kemény talajon mászkáljunk, mint az, hogy milyenben futunk.  Csak cipő váltással újabb gond lesz, ha eleve valami problémával küzd az ember.

Előzmény: Ermak (201891)
Spenót Creative Commons License 3 napja 0 0 201892

A helyedben inkább úgy fogalmaznék, hogy megvilágosodott a sok hülye. :)

Előzmény: Ermak (201891)
Ermak Creative Commons License 3 napja 0 0 201891

Tök jó. Kisebbségből többség lettem, miközben nem változott a véleményem. :-)

Előzmény: Spenót (201886)
Mr Long Creative Commons License 3 napja 0 0 201890

Vigyáz a lábára a srác, sok munka van az idei maraton felkészülésében. 

Előzmény: Ermak (201882)
Ilyés Creative Commons License 3 napja 0 0 201889

"Te korodban már tök mindegy is" - ezt külön köszönöm :-)

De van benne valami - most így 50-hez közeledve lehet, hogy nem fog olyan könnyen alkalmazkodni a térdem az új álláshoz.

Előzmény: O/O (201888)
O/O Creative Commons License 3 napja 0 0 201888

:) ez valahogy úgy működik, hogy neked a lábfejed túlpronál talajfogáskor, ezáltal a térd ízületed nem ideális pozícióban áll terhelés közben. Ennek több oka lehet, ami gondolom a Te korodban már tök mindegy is. na most a támaszos cipő, talajfogáskor nem engedi túl pronálni a lábadat így a térdízületed egy teljesen szűz helyen kapja a terhelést. Ez persze sajoghat, de el is múlhat, hozzászoksz, de lehet belőle még nagydob bajod is. Ezt  ortopéd szakorvos, vagy valami varázsló tudná megmondani, mire számíthatsz. Általában mindig feljebb van a baj, tehát nem a lábfejed idétlen állása a ős ellenség, hanem kell lenni valami gondnak feljebb, ami miatt szegény így szokta meg a mozgást. Ez lehet bármi, ehhez kell nagy tudás megállapítani és ahhoz is felelős döntés, hogy mi a javaslat, maradás vagy reformáció. Vigyázz magadra!   

Előzmény: Ilyés (201871)
Pinyo Creative Commons License 3 napja 0 0 201887

No megvan, hát nem állítom, hogy 2,4 km kedvéért sebtiben kiutazom oda, bár lehet bringával egyszer hazafelé, ha le lehet lakatolni valami biztonságos helyen.

Előzmény: Tisztul_A_Visztula (201837)
Spenót Creative Commons License 3 napja 0 0 201886

Nem megy szembe. Pont mostanában tolják, hogy a neutrális cipő mindenkinek jó és hagyjuk működni a lábunkat.

Előzmény: Ermak (201883)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!