Sziasztok! Komplett régi vályog parasztház felújításon átesett vagy benne lévő tulajtól szeretnék kérdezni pár gyakorlati dolgot - Az se hátrány ha (Nyugat)dunántúli illetőségű a háza de mindenki segítségét nagyon szívesen veszem. Köszönöm előre is!
A víz-fűtés csövek mázolását örömmel nézik a háziasszonyok, ritka kivétel akik kefével el tudják távolítani a sokszor nehezen hozzázérhető helyeken sötétlő piszkot. Én ezt tapasztalom.
A másikhoz, elírtam, és még el is fogom ha nem figyelek, és helytelenül is fogom kiejteni...
Én a fürdőszobámban egy gipszkarton előfalat építettem a vályogfal elé. Tetőlécet használtam vázszerkezetnek, ami 5x3 cm, azaz a karton és az eredeti fal között van légrés a szellőzéshez. Persze nem lehet mindenhol lezárni, nálam fent szellőzik ki. Így a gipszkartonra nyugodtan csempézhetsz.
Másrészt a két fal között simán elférnek a csövek. Persze csőtöréskor így is gond lehet, de valószínűleg hamarabb észreveszed .
Vályogot vályoggal illik javítani , mert a különböző anyagok nem egyformán " mozognak " , tehát elválhatnak egymástól , repedések jöhetnek létre, stb . :-)
"...egy csőtörés vagy egy hibás csatlakozás miatt szétázott, leomlott fal."
Valóban egy sugárban 6-8-10bár nyomással áramló csőtörés, egy hétvégén egy ház falazatát képes lehet lebontani, de gyakoribb a szivárgó csö,karmantyú repedés ami megmutatja magát a falazaton.Bár biztosan tudsz mutatni ellenpéldát.
Mint az esetemben,a szobát nem használtuk amin megjelent a vakolat málás így későn vettük észre.
Mivel ez egy kádárkocka köztes tartófala a megrogyás sem következett be.Van beépítve nyomás szabályzó ami korlátozza 3.5bár-ra a nyomást így a repedés csak cseppent nem spriccelt.
A falon kívüli szerelést is meg lehet szokni, de a bilincseknél karmantyúknál rendszerint megűl a kosz amit mázolással szokás eltüntetni. A sokadik mázolás után ami több réteget jelent hiszen a régi festéket senki sem távolítja el, már nagyon göcsörtös felületet képez ami tényleg nem esztétikus.
Tehát hálót szegelek, ok.
Grúzolás gondolom, már amennyire lehetséges a bentlévő csövek miatt. Utánna habarcs... Oly sokféle zsákos előkevert habarcs anyag van, nem tudtam egyértelműen választani mely a megfelelő.
De keverhetek is alapanyag is akad csak az arányokat nem ismerem.
(Mostani eszemmel én a tusolóba egy komplett tuskabint raktam volna és nem raktam volna be a falba a vezetékeket. Nagyon alattomos csőtörés után vagyok, ami hónapokon keresztül áztatta a falat, csendben, sunyin szivárogva. Bárhol bármikor bárkinél előfordulhat.)
Akkor megragadva a lehetőséget kérdéssel fordulnék a szakértőkhöz. Egy fürdőszoba vízvezeték hálózat cseréje utáni javítást miképpen lehetne megoldani.
Látható hogy a vályogra nádszövet került arra valamilyen vakolat, arra csemperagasztó majd csempe. Tulajdonképpen a vakolatba ágyazott nád ami tartja a csempét,a vályoghoz nem ragaszkodik túlzottan de hogy lepotyogna a csempe azt nem állíthatom. Hogy ne szakadjon a nyakamba az egész, látható hogy gyémánt tárcsával a fuga mellett bevágva csak a bontott rész lett levésve.
Kérdésem, van-e olyan zsákos késztermék amivel a kibontott részt feltölthetem és a csempét visszavarázsolhatom.
Nem amit levertem, hanem a tartalék darabokat.
A nád vázszerkezet hiányát valamilyen hálóval pótóljam?
Nem kell leburkolni, de azt teszel rá ami neked tetszik, vagy nem.
Tán a vásárlás elött kellett volna bövebb ismereteket szerezned a tömés-vályogházak müködéséröl, használatárol.Akkor már tudnád , hogy a vályognál mit szabad és mit nem.Az, hogy vizesedik, az nem a vályog büne, hanem azé aki a betonnal "megeröszakolta".
Kreativitás, ha ez nincs ,el se kezd. (Vannak betonvágo vállalkozok.) Ha van, akkor egy nagy flex, hozzá vágotárcsa , ez max 40-50 E Ft. A fal mellett 8-10 cm-re kell vágni. A 230-as lap cca 10 cm mélyen vág.Kalapács+ vésö, kivésni a vágott betont. A hézagot mélyiteni kb 10-15 cm mélyre, majd feltölteni zuzalékkal. x hét, öröm bodottság, szárad a fal-ha kivülröl nem ázik.
Tehát nem talajvíz, hanem talajpára ellen kell védekeznem. Akkor kívülről az alap melletti föld cseréje öreg kavicsra megoldás lehet.
Kérdés, hogy dörken lemez szükséges -e az alap mellé a föld szintje alatt? Mert ha jól értelmezem az eddigieket, nem fogja engedni oldalra (azaz a mosott kavics felé) kipárologni a párát, ami ezáltal felfelé, a falba fog párologni.
Belül falig érő betonpadló van a szobákban. ezzel nem nagyon tudok mit kezdeni, bent lakunk a házban, nagyon nagy gond lenne mindent kipakolni és feltörni a fal mellett a betont. Ide más megoldást tudna valaki javasolni?
"A vizszigeteles hianya miatt tud,,,, " még nem éreztem , hogy azon lennék, pedig az enyém alap nélküli-tehát 0 szigetelésü- tömésház.Azzal kezdtem, hogy megszüntettem a falig tarto misungolt padlot, és ahol késöbb betonozva lett a 8-10 cm hézag el lett hagyva 10-15 cm-re kimélyitve. Ezzel megszünt a talajpára "támadása" a falak ellen. Ujra tapasztottam , meszeltem és száraz lett.
A vizszigeteles hianya miatt tud szoporollerre valtozni egy nagy vagyakkal elkezdett feujitas. Ha valami mar tenyleg nagyon szar, azt el kell engedni. Az elet osszes penze nem lesz eleg es akkor is szar lesz. Nekem tobb technologiaval epitett ingatlanom is van.
Legtobb munkát a valyogba fektettem, de a legnagyobb csalódás is!
Ez nem bírálat, nem bantas senki irányába, csak egy objektív vélemény!
"Az alap jelen esetben enyhén cementes tömörített kavics, ahogy abban az időben elterjedt volt."
Ami egy nagyon gyenge beton.
Mint írtad 100 év körüli a ház. 100 éve a cement nagyon drága volt..így sok helyről kispórolták.
De nem csak a vályog házak bizonyos részeiről (alap ),hanem a tégla épületek alapjaiból,a kerítések alapjából,lábazatából,a külső vakolatokból is.
Bp külső kerületeinek bizonyos helyein ( Rákosmente ) rengeteg olyan épület van ahol az alapok,sőt a felmenő lábazat is ilyen enyhén cementes tömörített kavics,
Annyira gyenge beton,hogy kézzel kikaparhatók a kavicsok.
Ennek ellenére állnak a házak.
Az alapoknál a statikus terhelés elég kicsi.
A járdákat is így csinálták. enyhén cementes tömörített kavics, kb 10 cm és rá egy védő beton réteg kb. 10 mm. A most 91 éves házamnál sok ilyen érdekességet fedeztem fel.
A járdák ugyan már összetöredeztek, de még a helyükön vannak.
Felette dobja le, amiatt van, hogy alatta nem tud kipárologni... én az alapot is vályoggal vakoltam(-lom)
azt ugyan többször kell javitani, ahogy régen tették, de nem viszi tovább a vizet
Pesze lehet sima mész vakolattal, előbbi olcsóbb... jó sok és hosszú szalma bele s persze el kellene érni, hogy ne verje az eső... A meglévő tetőhöz-alul- kapcsolva meg lehet hosszabbitani a kilógást, nekem is ezt ajánlotta a mérnök-2-3 sor cseréppel, viszont én még nem csináltam, de tele van fügével szőlővel a fal töve, ahonnan veri az eső, igy nem romlott az állapota, nálad javulna--inkább nemes szőlő, a füge nem feltétlenül jó ötlet volt nő mint bolond a szlő gyökeres biztos nem tesz kárt