Keresés

Részletes keresés

DAttis Creative Commons License 2000.02.11 0 0 1374
Hát sajnálatos, hogy a Tu-154-es karrierje nemsokára véget ér a MALÉV-nál. Imádtam azt a gépet, főleg, mikor felszállni láttam. No és az a hajtómű indítás allatt hallható "sivitás". Király
Rep tulajdonságaira nem nagyon emlékszem, mert 1976 körül meg 1982-ben ültem utoljára akkor még gyerekfejjel, annyira emlékszem, hogy felszállásnál kellemesen fokozatosan lehetett a gyorsulást érezni, a Boeing 737-esben brutkóbb volt, hirtelen rántás szerűen kezdte a nekifutást, erre nagyon emlékszem. A Tu-154-es szelídebbnek tűnt :)))
Egyébként Ferihegyen megfigyeltem, hogy a
Tu 154-es rövidebb nekifutás után elemelkedik a betonról. Ezt jól láttam, vagy szubjektív megfigyelés ? Ugyanis egymás után láttam felszállni a két típust.
lborli Creative Commons License 2000.02.11 0 0 1373
Lásd 1094-es hozzászólásom.
Előzmény: zolibá (1372)
zolibá Creative Commons License 2000.02.11 0 0 1372
DAttis: A Tu-154 gépek használatának határidejéről csak annyit tudok mondani, hogy már nem túl soknak ígérkezik. Ezért nem is telepíttet a MALÉV TCAS-t a gépekre. Talán Iborli tudja, hogy mi is a TCAS kötelező használatának határideje Európában.
A Mig-21-el kapcsolatban nem vagyok kompetens, de a személyes véleményem az, hogy talán a kivonásukkal akarják felgyorsítani az új gépek beszerzését. (Nyomós érv lehet minden fórumon, ha az ország nem tudja megvédeni a légterét).
Előzmény: DAttis (1369)
Utas2 Creative Commons License 2000.02.11 0 0 1371
A jövő héten KLM-mel utazom ismét. Majd elmesélem.
lborli Creative Commons License 2000.02.10 0 0 1370
Mitagadás nem túl sok (szerintem, bár én csak egy aggódó állampolgár vagyok).
Mivel NATO tagok vagyunk nálunk is felbukkannak gyakorolni, persze ne rendszeres őrjáratozásra gondolj.
A Malév eddig is jobbára Tu54-esekkel bonyolította a charter járatait, bár én tavaly Santorinin éppen B737-200-assal voltam oda-vissza.
Előzmény: DAttis (1369)
DAttis Creative Commons License 2000.02.10 0 0 1369
Tudom, nem a most folyó témához kapcsolódik a hozzászollásom, de ma reggel hallottam, hogy minél hamarabb ki akarják a Magyar Légierőből vonni a MiG-21 biszeket. Nem tudom hány darab ez talán 50-60 db.
És hogy a fennmaradó vadászgépek (27 db Fulcrum) marad csak szolgálatban.
Kérdem én, nem lesz ez túl kevés az ország légterének a védelméhez. Ugyanis szerintem új, vagy "használt új" gépek beszerzésére egyhamar nem kerül sor.
Valaki okostól elhangzott szintén a TV-ben, hogy az lesz még megoldás, hogy NATO gépek cirkálnak majd az ország légterében.
Érdekes lesz, Avianoból jönnek majd ide cirkálni a gépek béke időben.

Más kérdés, ez már a polgári repüléshez tartozik.

Idén nyáron elképzelhető, ha Görögországba (Korfu) utazom, akkor Tu-154-es lesz a charter járat ?
Meddig lesznek még üzemben a TU-154-esek a Malév-nél

zolibá Creative Commons License 2000.02.10 0 0 1368
Megtaláltam a MAI címét is. Nem fogjátok elhinni: www.mai.ru :-))))

Egyenlőre ne bíráljuk az afgán gép pilótáit! Nem biztos, hogy saját megfontolásból léptek meg. (lásd az Újlaki kommandósokról szóló észrevételét)

Újlaki Creative Commons License 2000.02.10 0 0 1367
Volt már hasonló eset, akkor a gépet átvizsgálni távozó pilótát egyszerűen elrabolták a kommnadósok. Pilóta nélkül meg nincs felszállás.

Bár ha én lennék a géprabló...

Küldj egy virtuális géprablót!

Előzmény: graffiti (1366)
graffiti Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1366
Hülye kérdés, de talán érdekel titeket: tisztességes-e a kapitánynak meglépni géprablás esetén?

Az afgán gépre gondolok, éjszaka meglépett a pilóta, másodpilóta, s maguk mögött hagytak 150 túszt...

Mi van, ha a géprablók dühükben lelőtték volna őket? Vagy a repülőgépen nem úgy van, mint a hajókon, a kapitány utoljára?

lborli Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1365
off: Érdemes a Becherovkát vizezni? :))
Előzmény: _Dezső (1364)
_Dezső Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1364
Kösz Iborli. A neten sajnos semmit nem találtam Kbelyről (pedig még Csehül is próbáltam olvasgatni). Reptéri belépőm nincs, de cseh AIP-t talán tudok szerezni. Tulajdonképpen egy olyan válasz reményében írtam a rovatba, hogy "...tavaly átrepültünk, délután kettőig van ott a vámos, a szőke kantinoslány vizezi a Becherovkát." Sebaj, majd megírom én májusban, ha egyáltalán összejön ez az őrület.
Előzmény: lborli (1355)
lborli Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1363
Én még hazai termés vagyok, de az utánam következő pár "szakszós korosztály" már Rigában és Győrben "képződött", majd az őket követők már Győrben és a ROK-ban. Irányítóképzés amúgy évek óta nem volt, a legutóbb végzett szakszósok is legalább öt éves szakszóval bírnak. Most indul egy tanfolyam, de ez inkább "házi", mert a nebulónak már van diplomájuk illetve nyelvvizsgájuk.
Előzmény: zolibá (1358)
zolibá Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1362
Végülis az NLGSZ nem örja elő, hogy az avionics berendezéseknek rondáknak kell lenniük. :-))
zolibá Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1361
Én nem is vonom kétségbe a volt SZU tagállamok ilyesmivel foglalkozó agyainak tudását. (Arról nem is beszélve, hogy szerénységem is ott sajátította el ismereteit. :-))) ) A pénz és a technológia hiányzik nekik csak ahhoz, hogy világpiacra termelhessenek. (Meg az esztétikai érzéken sem árt csiszolni. Legalábbis a hal9000 által ajánlott oldal áttekintése alapján)
Előzmény: Újlaki (1360)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1360
Csak bátorkodék megjegyezni, hogy az egyik legelső teljesen digitális komplex fedélzeti repülőgépvezetési-navigációs rendszert, színes képernyős kijelzőkkel, a Szovjetunióban tervezték 1977-78-ban, amikor még sehol nem repült olyan. Természetesen ez sem épült meg.

Ja, igen, a szakdolgozatomról beszélek. ;-)

Előzmény: zolibá (1359)
zolibá Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1359
hal9000: az említett oldalon meglestem az IL96M/T pilótafülkét. Vissza kell utasítsam, hogy tiszta B767. :-)
A robot és pályavezérlő rendszer kezelőpultja inkább Fokker70. A képernyők airbus stílusúak.
Azért jól felismerhető, hogy nyugati avionics termékekkel felszerelt berendezésről van szó.
Ez lehet az a változat, amit az FAA is jóvá hagy.
A Flight Management System Control Display Unit ( CDU) viszont valóban B767 képet mutat.
Na jól van. Tovább nézegetem a képeket. :-)))
Előzmény: hal9000 (1335)
zolibá Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1358
hal9000: Tényleg jó kis oldal. Kár, hogy lassú. :-(

Apropó! Valaki nem tudja a volt SZU repülési tanintézményeinek címeit?
Én a valaha RKIIGA, most Rigai Légiközlekedési Egyetem (Rigas Aviacijas Universitate) tudom. www.rau.lv
Kíváncsi lennék az KIIGA és a MAI címeire. Ha valaki képben van velük, szóljon!

Újlaki: Az vidám film volt. De azt legalább filmvígjátéknak is szánták. En az amerikai "Airplane" filmet is értékeltem. :-)

Iborli: Te hazai termés vagy, vagy szintén a nagy testvérnél képződtél? :-))

Előzmény: hal9000 (1356)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1357
Az Olaszok hihetetlen kalandjai Leningrádban c. halhatatlan filmben (télleg, a címekben nem kell visszakeresztelni Szanktpéterbourgra?) van egy jelenet, amikor az egyik utas feje kiszalad a Kistuskó ablakán a szabadba, és legott jéggé fagy, ezért vészsüllyedést és azonnali kényszerleszállást határoz el a pilóta. A szcenárió szerint valamelyik országúton száll le a gép, autók cikáznak a szárnya alatt, és amikor a közlekedési lámpához ér, a rendőr gyorsan zöldet állít neki, mint a nagy fekete kocsiknak szokta volt.

Első kézből tudom, hogy a ciklázós felvétel a vnukovói reptér kifutópályáján készült, ott volt felfestve a zebra, és csupa Aeroflot-pilóta cikázott a gép alatt saját Ladájával és Volgájával. Bennük jobban megbíztak, mint akármelyik dublőrben.

Előzmény: Public Enemy (1353)
hal9000 Creative Commons License 2000.02.09 0 0 1356
Találtam egy jó orosz hómpédzset, nézzétek meg, érdemes. (nagyon lassú) Fényképek: il96, tu154M, tu204, tu334, il76, tu324 stb, stb
A lap címe: http://www.internews.ru/~pechenkin/RC.html
lborli Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1355
1. Próbálj meg szerezni egy cseh AIP-t, abban minden információt megtalálsz. (A ferihegyi repbejben biztosan van, csak azt nem tudom hogyan juthatsz be oda, ha nincs reptéri belépőd. Vagy van?)
2. Hívd fel a FIC-et hátha ők tudnak segíteni.
3. Nézd meg nincs-e Kbely-nek infója a hálón.
Előzmény: _Dezső (1354)
_Dezső Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1354

Azt vettem a fejembe, hogy májusban néhány őrült barátommal kibérelünk egy (vagy több) Zlint, Cessnát, vagy ami jön, és átrepülünk Prágába, megnézni a repülőgép-múzeumot. Akit érdekel, itt megnézheti, mi minden van ott kiállítva.

Tisztelettel érdeklődöm, hogy jártatok-e már ott, és tudja-e valaki, hogy a múzeum melletti repülőtér (Kbely) fogad-e, tárol-e gépeket, lehet-e ott aludni, illetve bármilyen hasznos informácót szívesen fogadnék.

Public Enemy Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1353
Erről már nem szól a fáma...

Van viszont egy másik hamburgi repülős sztorim. Egyszer úgy adódott, hogy a nagy mayday, mayday közben a gépet egy autópályára kellett letenni. (A hitleráj alatt úgy épültek az autópályák, hogy alkalmasak erre.) Meg is csinálták szépen menetirányban a touchdownt, gurul a madár a betonon, csakhát ugye kicsit gyorsabban, mint az előtte haladó VW-k, Audik, Merdzsók. Ha a pilóták nevetős kedvükben lettek volna, halálra röhöghették volna magukat Hans Müller úron, aki a körülményeket a visszapillantó tükörben észlelve jobb a békesség alapon szépen árokba kormányozta a BMW-t.

Miután kitette jobbra az indexet.

Hiába, a német alaposság...

Előzmény: Újlaki (1352)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1352
És hogyan jöttek ki az utasok az Airbus-gyárból?

Mert erről meg nekem van sztorim; lőjetek le, ha mág elmondtam volna...

A "volt Szovjetunióban", ahogy mindani szokták mostanában (érdekes, azt senki sem mondja, hogy a "volt Monarchiában" vagy a "volt Harmadik Birodalomban"), szóval ot nem csak a taxisok, busz- és mozdonyvezetők (na jó, kalauzok) üzleteltek az állami benzinnel, gázolajjal, árammal hajtott állami közlekedési eszközökkel, hanem a belföldi légijáratokon is bizony gyakran előfordult, hogy ha nem is pénzért, de szíveségből elvittek egy-két potyautast: rokon, ismerőst, vagy csak úgy (kollégiumi szobatársam mesélt a hasraszállt Tu-134-ersől, amelyből minden lehetséges nyíláson ugráltak ki és szaladtak minden irányba a hirtelen nagyon feleslegessé vált potyautasok; a mentőosztagok, mivel más dolgukszerencsére nem volt, ezeket fogdosták össze; vagy egy tucatnyian voltak jegy nélkül, de ez nyilván abszolút rekord).

Valamelyik Aeroflot-igazgatóságtól nagyjavításra vitték az An-24-est Kijevbe, ott van az Antonov-gyár (figyelem, az Ancsák nem "volt orosz", hanem "volt ukrán" repülőgépek!). A pilóta ismerősének meg éppen Kijevben lett volna dolga, megbeszélték hát a fuvart: utasok nincsenek, igaz, ásványvíz, fehér fityula az üléstámlán és persze sztyuvi sincs. Megérkeztek Kijevbe, a pilcsik meg a műszakiak (?) hozzáláttaka gépátadáshoz, a barátunk meg a kijárat felé vette az irányt. Igen ám, de a szó szoros értelmében fennakadt a forgó keréken: az éber gyári őr(nő?) szorosan fogta a kerék fogantyúját. Kérte a belépőt. Baráunk hiába magyarázta hogy ő nem be akar menni, hanem ki, nem volt kibúvó (a dolgozók is felmutatják a belépőjüket kifelé menet, magam tapasztaltam, ami mellékesen egy nyelvészeti problémát vet fel: belépő-e az a beléőp, amit 50%-ban kilépőnek használnak?)

Nem engedték ki, hívták az őrséget, kihallgatták, felvették a jegyzőkönyvet. Pár óra múlva végeztek, a srác azt hitte, hogy végre szabadul. de nem, hiszen kiderült, hogy mivel nem lépett be a gyárba, nem is léphet ki, mert nem lenne meg az egyenleg.Tanakodtak, behívták az időközben hazament igazgatót, végül megszületett a megoldás. Másnap feltették a srácot egy már elkészült és éppen berepülés alatt álló gépre, átrepültek vele a légvonalban talán másfél kilométerre lévő Zsuljani reptérre, és ott szélnek eresztették. A gép meg visszament, folytatni a programját.

Előzmény: Public Enemy (1349)
lborli Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1351
Tényleg azok.
Meg aztán tudod: kis repülő nagy hanggal jár.
Előzmény: Utas2 (1348)
lborli Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1350
Ha már szóba került...

Tudom nagyon fogtok utálni, de el kell mesélnem, amikor tavaly májusban Londonban voltam felfrissítő nyelviskolán (kollégákkal) mindig az első szünetben indult Heathrow-ról egy Concorde, amit az iskola udvaráról/kertjéből néztünk szájtátva. (ACC-s irányítónak amúgy is nagy élmény repülőt látni, mivel azok általában kicsi zöld négyzetekként jelennek meg a radaron. Igaz az új MATIAS központban a jelek színjátszók. Ha érdekel írhatók róluk.) S hogy tovább keltsem magam ellen a hangulatot, hozzá kell tennem, hogy vacsora időben is volt még egy induló Concorde. Ahogy a 09-es pályáról felszállt és a jobb forduló majdnem pontosan a fejünk fölé hozta, kb. 1500-2000 lábon dörgetett el. Hát mit mondjak, recsegett a levegő még a tüdőnkben is. És ez így ment nap mint nap két héten át. Na most lehet irigykedni. :-))

Újlaki bácsi: FH-en ott állhattunk együtt az ominózus napon, csak lehet a zajtól nem láttuk egymást...:-)))

Előzmény: Újlaki (1340)
Public Enemy Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1349
Úgy látszik, a spanyol nyelvűeknél a "manana" a legtöbbet használt szó! :-))

Volt ugyebár a spanyol légitársaság, amelyik szintén arról volt híres, hogy mindig késett. Aztán új szelek fújdogálták a szélzsákot, valaki kiadta a jelszót: elég volt, hogy a fél világ rajtunk röhög, mától kezdve pontosak leszünk! Az első járat a hamburgi volt, amelyet valóban másodpercre pontosan tettek betonra.

Csak az az volt a baj, hogy nem a hamburgi polgári repülőtér betonjára, hanem az Airbus-műhely saját leszállópályájára. A pilcsi azt vette észre először és ennek örömére oda se figyelt, hogy az irányítás milyen vektorokat ad meg Viktornak, annyira igyekezett időben letenni a gépet.

Előzmény: noidea (1347)
Utas2 Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1348
Ha már Concorde, akkor London. Ott láttam egyszerre, egymás mellett többet is. Megdöbbentően törékenynek hatottak.

Ja, és ki emlékszik az SOS Concorde című olasz? katasztrófafilmre (80-as évek eleje)? Háromszor néztem meg!

Sztori: az ételbe szándékosan becsomagolt sav a melegítés során átrágja a gép vezetékeit és a gép lezuhan - vmi gazdasági ellenérdek miatt. Van benne víz alatti búvárkodás cápákkal, üldözés, majdnem lezuhanó második gép, gyilok, miegymás.

Előzmény: Macimedve (1346)
noidea Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1347
Sziasztok!

Egyszer volt szerencsém Braziliában tölteni egy hónapot 87-ben. Sok sok repüléssel. Odafelé Alitaliával mentünk, egy 747-200 (300?) volt. Bekéredzkedtem a pilótefülkébe, de nem szívesen engedtek be. Pár másodperc, aztán zavartak is ki.

A bratilok viszont olyan lazák, mint egy taxis pesten. Az egyik dolog, hogy másfél-két órát mindig késnek. Szerencsére ennek megfelelően megkajáltatnak. De pont akkor lennének bajban, ha pontosak lennének, mert ott mindenki késik, és ha a gép pontosan indulna, elég üresen kellene felszállnia...
De ami ide kapcsolódik, hogy pont a lazaságuk miatt nemcsak hogy beengedtek a pilótefülkébe, hanem egy nappali és egy éjjeli leszállásra is ott maradhattam a kapitány mögötti kispadon. (737-100 és 727) Élőben látni, hogy kattog a trim kereke, és megnézni, hogy csinálja egy profi a kilebegtetést (flare). :-)))

Előzmény: pancho (1342)
Macimedve Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1346
Én véletlenül láttam, ugyanakkor. Utaztam volna valahová, de a Malév szokás szerint késett egy csomót. Várakozás közben szállt le a Concorde. (Lehet, hogy miatta késett a Malév?)

Megdöbbentően kicsi volt a többi gép mellett.

De mondanom sem kell, ez esetben hajlandó voltam a Malévnek a késést szó nélkül megbocsájtani.

Előzmény: Újlaki (1340)
Utas2 Creative Commons License 2000.02.08 0 0 1345
Oké, de egyvalamit továbbra sem értek:

- hova ment tovább a Thai Jumbo? És mi volt a baja, hogy nem várakoztatták inkább, hanem átpakolták az utasokat? És a visszfuvar?

Debrecenbe inkább kocsival, esetleg vonattal. Már ha jár a MÁV. Esetleg Malévval... (megjegyzem, nyugati ötlet.)

Üdv.

Előzmény: fakezu (1337)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!