Keresés

Részletes keresés

Újlaki Creative Commons License 2000.02.18 0 0 1479
Tudom, hogy az ön-nullázás nem fair dolog, de remélem, ez nem annak számít: 1567-es hozzászólásomban vagy a szélirányokat kevertem össze, vagy fogalmam sincs, hogy széllel szemben vagy hátszéllel szoktak e felszállni a repülőgépek.

Nem tudom, láttatok-e valaha sárkányeresztést képzőművészeti alkotáson (mesekönyv-illusztráció, gyermekeknek szóló képeslap). A rajzolók fizikai ismeretei nem lehetnek túl mélyek, ugyanis kizárólag hátszeles sárkányeresztést láttam még. Úgy is lehet, csak valamivel nehezebb.

Lehet, hogy a gyerekek (és apukák) többsége ezezkből a szakkönyvekből, áfolyóiratokból tanulja a sárkányeregetést? Mert a zöld réten is gyakran látni hátszéllel, kétségbeesetten szaladó gyereket és a földön fetrengő sárkányt.

Ki ismeri a Szépvölgyi út elejénél, a volt Mittoménmilyen Művek előtt álló bronz nőalak történetét?

Előzmény: Újlaki (1477)
hal9000 Creative Commons License 2000.02.18 0 0 1478
Zolibá: Bocs, hogy csak most válaszolok, de volt egy kis repülőutam (szerencsére) és egy hét alatt több ezer hozzászólás volt. Nem teljesen úgy értettem, hogy tiszta 767, hanem valahogy arra gondoltam, mintha az ARK, az efis visszajelzője, a kombinált sebesség/magasság mérő, a varió, a tartalék műhorizont, a ragyijó, (navcom) mintha a 767-esről származna, némi esztétikai hiányosságokkal megspékelve. De a legszebb a tu204-esé, a leggagyibb távolkeleti berendezésen is szebbek, és egyenessebben állnak a gombok mint ott. Egyébként elfogyott a zöld festék?
WC: A legnagyobb repülési élményem, 737-es gyakorló, Tökölön tacccccssssandgo közben jött rám a pisilés, kicsit lötyögtem a fülkében.....
Előzmény: zolibá (1359)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1477
Úgy érted, a 31R? Az izgalmas lenne: Északi szélben nálunk ülnénk az erkélyen, déli szélben nálatok. Néha csere. Forgószélben gyors csere.

Most, hogy van irányítós téma is, kicsit OFF, ha leírom: az irányítók álma, gondolom, amikor hipp-hopp megfordul a szél. Akit lehet, lehoznak még, ha egyáltalán, és az egész ringlispielt meg kell fordítani. De ez nm állhat le közben.

Előzmény: ZöPö (1476)
ZöPö Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1476
Na ez az approach viszont az én erkélyemről látszik gyönyörűen. Gyere el hozzánk egy nyári este! :-)
Előzmény: Újlaki (1463)
Alfa Hold Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1475
Zolibá: Sajna? Üzemnapról még nem tudok beszámolni, mert még "csak" az elméleti tanfolyásnál járok. Annyi biztosnak láccik, hogy dolgozni manapság is kell. De asszem ma mar nem olyan sorakozos bohockodos a stilus. (remélem)
Előzmény: zolibá (1472)
zolibá Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1474
Kiigazítás a 1458-as hozzászólásomhoz: A paplanossal nem pár száz méter magasságban, hanem pár száz méterrel magasabban találkoztak. Sorry.
Újlaki Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1473
pancho: neked mindig igazad van. Kicsit késő lehetett, amikor ezt írtam. A két iszonyatos intézményt egyébként a kezdetek kezdetétől keverem.

Már megírtam, de olyan élmény volt, hogy újra ideteszem: a Swissair begyűjtó-széthordó járata, este tízkor érkezik Ferihegyre (a taxisok tudják, hogy ezután már nincs kire-mire várni), és ugyanaz a gép reggel hatkor indul vissza Zürichbe. Nos, hazafelé egy fárasztó kiküldetésből, késő őszi vag kora téli időjárás, felhő, felhő, semmit sem látni, de egy volt ABSzU-mérnök azért majdnem mindig tudja, hogy hol járunk; és akkor megnyílik a felhőtakaró, lent sok lámpa, és karnyújtásnyira alattad ott az IKEA sárga-kék tömbje. Tényleg olyan érzésed van, mintha meg tudnád érinteni. Még van annyi időd, hogy gyorsan átülj a jobb oldalra (nem parlamenti padsorról van szó), és a gép hangjából tudod - csak most bentről hallod ugyanazt -, hogy mikor kell kinézni, hogy hazaláss. A nagy házak tövében kicsi és alig látszik az otthonod, és furcsa arra gondolni, hogy most egy percnyi gyalogútra vagy, és csak jó óra múlva érsz mégis haza. Aztán olyan másfél-két perc múlva megcsikordul a kerék, feldübörög a reverz, az eddig sima út néhány másodpercig rázkódós, és már fordulsz is le a gurulóútra a kivilágított utasforgalmi épület felé. Megérkeztél.

Előzmény: pancho (1467)
zolibá Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1472
Alfa Hold: Köszi, de ahhoz még egy kis stex is kellene. Mit csináljak egy orvosi alkalmasságival, ha repülésre nincs pénz? :-)))
Amúgy, mostanság milyen rendszerben megy egy rendes repülőklubban a repülés?

Az említett vitorlázórepülési kísérletem elött egy üzemnapot kit töltöttem Dunakeszin. Akkor gimnazista voltam. Egy Góbéval fel is jutottam, de az ára az volt, hogy a starton rendesen dolgozom, mint a többiek. Ez nem is lett volna gond. Tetszett, még akkor is, ha a swanz gyakran nekem jutott a gépek visszatolásánál. (Nagy áldás egy hosszúra sikerült leszállás) Mivel korábban ilyenben nem volt részem, lazán rövidgátyóban és sapka nélkül voltam. Ne tudd meg, hogy mentem haza! Mint a rák. Na nem hátrafelé, de vörösen. Még két hét múlva is jött rólam a bőr lefelé.
Azóta, repülőnapra és hasonló rendezvényekre csak kellően takaró ruházatban és sapkában megyek. :-)))

Előzmény: Alfa Hold (1471)
Alfa Hold Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1471
Zolibá: Én megpróbálnám a helyedben. A fáma ráadásul még műszemlencsés egyénről is szól. A túlsúlyt meg ugye lehet orvosolni. Többféleképpen is. Héliumos cipő meg ilyenek:-)
Előzmény: zolibá (1470)
zolibá Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1470
Alfa Hold: Akkor lehet, hogy nekem is lenne most már esélyem? Én vitorlázórepülni készültem anno, de a Sport Kórházban kigurították, hogy a bal szemem -0,5. Reppentem is kifelé, pedig a jobb tökéletes volt.
Most már csak azzal van a baj, hogy a testsúlyom miatt sok lenne a kötélszakadás és a termikek emelőhatása sem biztos, hogy kompenzálná a gravitációs erők miatti süllyedést. :-)))
Előzmény: Alfa Hold (1469)
Alfa Hold Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1469
Szia All

Tényleg enyhülhetett a reporvosi vizsgálat. Egy hónapja csináltattam meg 2. kategóriára a Gyáli úton. Szimpatikus környezet meg minden . 12000Ft-ba került, de jobban örültem neki, mint a diplomámnak. A haverom -6 kontaktlencsével ment át problémamentesen. Én -1,5-el.

zolibá Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1468
Fly: OK. Standing by.

Újlaki: Én is imádom az IL-76 hangját, de én departure során. Bővebben a "Légiforgalmi irányítók" topicban.

lborli: Köszi az Eurocontrol tippet. Gyakran be fogok nézni oda. Kincsesbánya. A többit a topicodban.

Ernyő és repcsi találkozásáról én is hallottam történetet egy volt osztálytársamtól. Gödöllőn az MHSZ-nél ejézett. Mesélte, hogy az Ancsával mentek fel ugrani, természetesen más-más magasságokról akart mindenki ugrani. Az egyik alkalommal egy paplanos kivetette magát a gépből. A gép csinálta az emelkedő fordulót és pár száz méter magasságban találkozott a paplanossal. Az illetőt egy frankó termikbe hajították és az ernyője is valami nagyon profilozott darab volt, így eszméletlenül emelkedett.

pancho Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1467
Sugár lesz az a Skála.
Minek vinnék át nyomorult gépet a Városliget után Lágymányosra, hogy aztán megint a kőbányai piac fölé kergessék, mikor a Sugár meg (bolt-bolt)majdnem irányba esik. :-)
Előzmény: Újlaki (1463)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1466
Egyik kedves élményem egy másik hegyhez fűződik. Más irányból - mi, földi patkányok, csak ilyen földhözragadt tájékozódási pontokat használunk - sokszor a Városliget fölött fordítjátok rá a 13R-re a gépeket. A szánkózódombon állva lettem figyelmes a már ismert nagy-nagy süvítésre, és onnan néztem, amint egy Il-76 (biztosan a szép rövid nevű Hungarian Ukrainian Heavy Lift Company gépe) fordult pontosan 90 fokot, iszonyú fűrészelés közepette.

Fűrészelésnek, ellentétben minden pajzán képzettársítással, azt nevezik, amikor a pilóta - vagy az őt helyettesítő robot(csatorna) - folyton huzigálja a gázkart előre-hátra. Mivel a hajtómű és a gép tehetetlensége miatt a gázkar mozgatására a gép csak elég lassan reagál, ez a fűrészelés akár öngerjesztő folyamat is lehet. Az Il-76 egyébként még egy nagyot fűrészel fékszárny-kibocsátáskor itt, a teraszom "magasságában", amint azt számtalanszor már előadtam e témák vala- vagy mindegyikében.

Mielőtt valaki rákérdezne, a teraszom magassága 1,20 m (kb. 4 feet) AGL (above ground level).

Előzmény: lborli (1465)
lborli Creative Commons License 2000.02.17 0 0 1465
A búvár téma szintén a tasztalon "lakik". (búvárkodás)

A dolog nem szolgálati titok, csak előttem, mert én csak ezután, hogy összekerültünk az Approach-csal egy terembe szándékozom megszerezni az APP képesítést. De amennyire tudom a TMA észak-nyugati részén elég magas un. légtér szegmensek vannak éppen HHH, Bőrs, Fahegy miatt, 5-7000', szóval nem is olyan könnyű levarázsolni a gépeket ilyenkor a 13R 15NM-es fináléja végére a kb 2500'-re.

Előzmény: Újlaki (1463)
lborli Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1464
Ahogyan APP-s kollégáimtól hallom, nem csak régebben, de ma is. A meleg idő valószinüleg jótékony hatással van a sárkány(os)ok kikelésére és kirajzanak nagy hirtelen. Ilyen találkozásokkor azután a pilóták és irányítók kelnek ki...magukból.
Előzmény: graffiti (1460)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1463
Sajnos, az idő nem csak a reporvosi minimumokat, hanem az alanyukat (t.i. engem) sem kímélt, így félő, hogy most - igaz, más okból - megint csak nem felelnék meg.

A sárkánnyal való találkozást, ráadásul egy magasságban úgy lehet elkerülni, hogy messze költözünk házastársunk rokonságától; de legalább más emeletre.

A 13R pályára a Győr (GYR) felől érkező gépeket - tessék megnézni egy Budapest-térképet - gyakran vezetik be a Hármashatárhegy-Margisziget-Városliget-Skála áruház-Kőbányai piac-Új köztemető érintésével; na jó, az érintés többnyire csak vetületben értendő. A HHH fölött a gépek már igen alacsonyan szoktak előfordulni, és az Újlaki-hegyről - hogy hazabeszéljek - és környékéről induló sárkányrepülők bizony könnyen ha nem is egy magasságba, de erősen látotávolságba kerülhetnek. lborli tudná elárulni, ha nem szolgálati titok, hogy mennyi ez a magasság ténylegesen.

A Jóisten azért tudja a dolgát: a 13R pályára leginkább akkor szállnak le, ha délkeleti a szél, az Újlaki-hegy ormánál meg akkor lehet villogni 400 méter magasságnyeréssel, ha nyugati vagy északnyugati a szél. Így többnyire elrendeződnek a dolgok.

Előzmény: graffiti (1460)
graffiti Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1462
Árak és szorzatok :-))

OFFTopic:

Vmelyik nap az egyik internetszolgáltató több száz százalékos árcsökkentést jelentett be.

Na most a 100 %-os árcsökkentés azt jelenti szerintem, hogy ingyen adják az elérést.

Gondoltam, megrohanom őket, mert a több 100 % után már ők fognak nekem fizetni, havonta.
:-))

Újlaki Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1461
Velem lehet alkudni. ;-)

Talán nem tévedek nagyot, ha úgy pontosítok, hogy a dioptriás búvárszemüveg ára valahol a két összetevő árának összege és szorzata között van.

(Komolyra fordítva a szót: mérnökemberként soha komolyan meg sem említenék ilyet, hogy két pénzösszeg szorzata. Az összeg ugyanis - ha nem is fizikai értelemben - nem skalár, dimenziója van, pl. Ft; a pénzösszegek szorzatának dimenziója tehát Ft2 lenne, ami a jelenlegi ismereteink szerint nonszensz.)

Hol az a búvár-téma?

Előzmény: lborli (1459)
graffiti Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1460
Úgy rémlik, hogy az MHSZ megszűnése után, csökkentek a reporvosi minimumok a sportrepülésben. Addig pl. évente kellett menni orvosira, utána elég volt kétévente. Több szemüveges barátom is ekkor kezdhette el a kiképzést...

Más: Farkashegyen hallottam sok-sok éve a sztorikat, hogy a Ferihegyre bejövő gépek többször találkoztak, egy magasságban sárkánnyal, illetve siklóernyősökkel. Mi igaz ezekből? Tudtok ilyen sztorikról?

lborli Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1459
Aranyos vagy, hogy időt s fáradtságot nem kímélve, komoly matematikai műveletet elvégeztetve velem, gondoskodsz elmém karbantartásáról. :-)))
Ha azt veszem figyelembe, hogy feleségemnek mennyiért csináltak egy bifokális szemüveget,illetve mennyibe kerül egy búvárszemüveg manapság és ezek szorzatát veszem, akkor bizony elég érdekes szám jön ki végeredményként.
De biztos, hogy e (nem jelentéktelen) szorzat egyenlő egy dioptriás búvárszemüveg árával? :-)))
Hátha mégis olcsóbb.
Előzmény: Újlaki (1458)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1458
"Nem is igen szükséges ilyen machináció ti. készítenek dioptriás búvárszemüveget."

Na, a rávezetéses módszert alkalmazom:

1. Tudod, mennyibe kerül egy búvárszemüveg?
2. Tudod, mennyibe kerül egy sima szemüveg?
3. Szorozd össze a kettőt.
4. Tudod már, mennyibe kerül egy dipotriás búvárszemüveg?

Előzmény: lborli (1455)
lborli Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1457
Kedves Térképészek (Újlaki és Zolibá)!

Addig is míg hard copy-hoz juthattok
ajánlom figyelmetekbe a következő címet: www.eurocontrol.be/projects/cfmu/srs/current/ris/Ris 11d.pdf (sajna a "link"-elés még nem megy). Itt a legutolsó útvonal rendszerrel ismerkedhettek.

lborli Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1456
Bocsánat, az előbb lemaradt, hogy párbajsegédnek ajánlkozom.
Előzmény: lborli (1455)
lborli Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1455
off: "beépítette egy búvárszemüvegbe"

Nem is igen szükséges ilyen machináció ti. készítenek dioptriás búvárszemüveget. Az én oktatóm is nagyon erős szemüveget hordott. A búvárkodás topicban majd mesélek róla.
on

Előzmény: Újlaki (1453)
Újlaki Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1453
Mindig állítottam, hogy alapvetően hibás a légialkalmassági orovosi vizsgálat. Msot kiderült, hogy tökéletesen igazam volt.

Rövidlátás? Ott a kontaktlencse, ott a szemüveg. Az okuláré vész esetén akár gumiszalaggal rögzíthető elmozdulás ellen. (OFF, de ismerek valaki, aki szintén rövidlátó lévén, egy már nem használt szemüvegét, a két szártól megszabadítva, szakszerűen beépítette egy búvárszemüvegbe. Így lett ő a dioptriás búvászemüveg (egyik?) atyja. Ennek haszonsságáról is tudnék nyilatkozni, mert számomra a búvárkodás is csak lebegés valami homályos, éteri masszában.)

Lúdtalp? Az oldalkormány honnan tudja, hogy gágog-e a pilóta lába?

Egyvalamit viszont tudtommal sohasem vizsgáltak: angolul endurance lehetne, magyarul ??? Pedig ebben tökéletesen megfeleltem volna. Én még 24 órás távrepülésre is elmehetnék, és nem kellene utána a kabint sikálnom.

Revansot kérek! A reporvosi bizottság nevezze meg a felelőseit! Kihívom őket párbajra: az győz, aki tovább bírja száraz gatyával. Nem kételkedem benne, hogy ki lesz a győztes.

Előzmény: graffiti (1452)
graffiti Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1452
Gumilabda és slag, de többször előfordult, hogy ez a slag megcsavarodott. Így a pilóta hiába engedte el magát, a matéria nem távozott, hanem ott maradt az ölében. Gyakori megoldás volt még a papírdobozos gyümölcslé, ha elfogyott a lé, akkor feldolgozás után vissza lehetett tölteni az eredményt. :-)

Bár ez nem a HUSZ fórum, de azért ez a kólásüveg nekem furcsa, hiszen annak azért elég kicsi a szája...

A 10-12 órás teljesítményrepülés erős túlzás, reggel 8-tól este 8-ig nem tartanak ki a termikek, s max. a 750 km-es távrepülésekhez kell 10 órás idő. Azok meg ölég ritkán vannak nálunk.

Persze ennél kisebb időtartam is nagy problémát tud okozni, volt olyan társam, aki a 3-5 órát sem tudta megrepülni, két óra után le kellett szállnia. Végül megoldotta, eleresztette magát a Góbéban - ott nincs gumilabda -, s meglett az időtartam feladat. Utána persze sikálhatta a gépet.

Public Enemy Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1451
Én is tölcsér+slagra emlékszem az IS-ből. El nem tudtam soha képzelni, hogy használjam.
Előzmény: Újlaki (1448)
Csokis2 Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1450
Egy mezei kolasuveg nem jo? Nem torik, jol zar es egesz konnyen bele is lehet talalni. (Mar fiuknak.)
Előzmény: Jazzman (1449)
Jazzman Creative Commons License 2000.02.16 0 0 1449
"Ki tudja, hogy a teljesítmény-vitorlázó repülőgépeken (minden pilóta a 10-12 órás repülésről álmodik), hogyan oldják meg?"

Sajnos (?) én még nem beszélhetek tapasztalatból, de tudomásom szerint nem kell ahhoz 10-12 órás repülgetés, hogy az emberre rájöjjön. (Merthogy mindig a levegőben jön rá az emberre, ahhoz ugye eddig sem fért semmi kétség...)

Én eddig erről a gumicsöves-tölcséres, szabadba kivezetett dologról nem hallottam, ellenben keringenek olyan legendák, miszerint a férfi pilóták már sok mindennel próbálkoztak. Egyik ilyen lehetőség az óvszer, állítólag. A módszer használhatóságáért nem kezeskedem, mert ugyebár elég nagy nyomással kellene az anyagot exitálni ahhoz, hogy a megfelelő térfogatváltozást elérjük... Szóval használatát illetően szkeptikus vagyok, bár viszonylag első kézből hallottam egy ehhez kapcsolódó sztorit:
Valami koszorú-körüli eseményre készült a VRGP, s nem akarta, hogy esetleges vízelvezetési problémák miatt kényszerüljön hamarabb leszállni, ezért indulás előtt kocsiba be, s mivel időjárás volt, ezerrel el a gyógyszertárba, ahol az alábbihoz hasonlatos dialógus játszódott le (berobbanás az ajtón, izgatott toporgás sorbanállás közben, hiszen a többiek már ott "festették" az eget):
- Jó napot kívánok, egy csomag óvszert legyen szíves
- Sajnos elfogyott
- Egészen biztos?
- Sajnos nem tudunk óvszerrel szolgálni.
- Akkor esetleg valami nejlonzacskójuk nincs, ami nem ereszt?
Úgy hírlik, elég furcsán néztek az illetőre... :-)

Azt viszont tudom, hogy az ilyen nejlonos trükkökkel sokan próbálkoznak, többnyire az a vége az egésznek, hogy a fél repklub az illetőn röhög, mikor foltos cuccban kiszáll a gépből, merthogy vagy a "tömítés" rossz, vagy a turbulenciák kavarják meg szerencsétlen VRGP-t (naná, hogy akkor borítja meg a gépet egy ötös emelés), de az anyag (vagy legalább egy tetemes része) többnyire saját lábon hagyja el a gépet.
Az igazán brutális viszont az az ember volt - sine nomine -, aki az egészből nem csinált ügyet: egész egyszerűen eleresztette magát, mikor rájött a dolog. Kicsi, nagy, egyaránt. Rendszeresen. Mondanom sem kell, állítólag elég gyorsan ki lett utálva a klubból. A röhej az, hogy többnyire így sem tudott nagy távokat vagy időket repülni, mert egy-két óra elteltével már ő maga sem bírta a nyári hőságben kellemesen bomlásnak induló végtermékek illatát.

Hogy a nők mit csinálnak, végképp nem tudom. Nincs itt valami olyan női pilcsi, akinek már van rutinja ebben?

Egyébként Újlaki mesternek igaza van: felkészülés gyanánt nekünk is azt tanítják, hogy ne nagyon igyunk felszállás előtt, kávét, teát, kólát illetve egyéb koffeinbombákat semmi esetre se, inkább vigyünk magunkkal ételt-italt, amit fönn, apránként el tudunk fogyasztani.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!