Elég durva de olcsón hozták. Leverve olyan mint a beton. Amikor a helyi fuvaros meglátta a halmot elszaladtt egy kavicsvilláert - amit a bakterok hasznalnak kavicsot lapátoni - hogy azzak küzdjek mert lapáttal azt nem lehet kezelni.
> csak a szegélykövek találkozásánál volt téve betonágyazat
Önmagában ez sem rossz, ha pl. fal melletti részen csak szivárgót (küléval töltve) szegélyez. Persze járda és komolyabb felület szegélyének megtámasztására nem alkalmas.
Mi tavaly ősszel raktunk le a rácsos térkövet. Parkolónak használjuk. Előtte kötötték a szenyvizet, pont alatta van. 1-2 hétig áztattam, hogy tömörödjön, aztán az egész alá betontörmelék ment, majd 15-20 cm sóder. Ezt vibrátorral alposan letömörítettem. Rá ment még kb. 5 cm homok, megint tömörítés, majd a térkő. Eddig nincs baja, nem süllyed, igaz nem kap nagy terhelést, naponta csak pár személykocsi áll rá.
Fogsz egy Leier, Semmelrock stb. katalógust és abban mm-re pontosan benne vannak a rétegrendek külön járdára, kocsibeállóra, teherautók alá stb.
Nekem most csinálja egy szaki aki állítólag sok bevásárlóközpont parkolót csinál. Ő zúzott kavicsot (azt hiszem 0-32-es) használ és a titok, hogy jól le legyen vibrálva. Nekem az itt említett 10 cm homok ágyazóréteg kicsit soknak tűnik. Azt hiszem a gyártók is csak max 5 centit ajánlanak, elvégre ennek csak az a szerepe, hogy a végső szinteket, és a beágyazódást megadja.
Amire figyelni kell mert a kivitelezők szeretik elspórolni: a szegélykövek rendesen legyenek lebetonozva, különben kidől az egész mint a budiajtó. Láttam olyat referenciafotót (!) a neten ahol csak a szegélykövek találkozásánál volt téve betonágyazat.
A rétegrend alapvetően a várható forgalomzől függ: könnyű, vagy nagy lesz a forgalom?
"Néhány" négyzetméter lerakása után a következő a tapasztalatom: az alapvető problémát a tömörítetlenség, és a spórolás okozza, de a talajszerkezet sem elhanyagolható. Ha laza, agyagos a talaj, érdemes az alját vastagabbra hagyni, ha magas a várható talajvíz, mindenképp!
Laza talajnál érdemes a tükröt is megvibrózni, de ha elég tömör, ez elhagyható.
Semmiképp ne feledkezz meg a szegélykövekről, ez elég fontos, bár sokan elhagyják. Baj, mert könnyen fellazulhat az egész.
Normál, azaz személyautó, és esetleg kisteherautós forgalom esetén teljesen megfelel a ~ 20 cm zúzottkő alapnak, de RENDESEN bevibrálva. Ez nem egy-két vibrózást jelent, hanem azt, hogy sokszor, és sokáig kell vibrálni.
A zúzottkő azért a legjobb, mert jól tömöríthető, és nem szívja fel a vizet.
A megfelelően tömörített zúzott kőre én leteszek egy egyszerű geotextíliát az ágyazó előtt, ez megakatályozza a beszitálódást, és 5-6 cm kétszerrostált, azaz 0-4 kavícsot terítek, amit ismét rendesen megvibrálok, erre lehet letenni a térkövet, a fugába pedig tűziszárított kvarchmokot (0-1) söprök be, ez rögzíti a szerkezetet. A geotextília nem kell hogy drága legyen, elég a legolcsóbb is.
A besöprés után ismét vibro, majd a leszitált homok pótlása, és újra vibro.
Ez a hagyományos rétegrend.
Ha betonba akarod rakni, alulra szintén tegyél 8-10 centi zúzottkövet tömörítve, erre, ha nagyon profi akarsz lenni, leteszel egy egyszerű mg fóliát, és ere jöhet ~10 cm beton bevibrálva, a közepére egy heg.háló (6-os, vagy 8-as).
Ha a beton (legalább 10-12 napos de ez időjárásfüggő!) kész, és nem csurom víz, lehet rá ragasztani, de mindenképp flexibilis ragasztót vegyél, és ne a "praktikus" kategóriát!
- 20-30 cm sóder, vibrátorral tömöritve (10 centis rétegenként). A vastagság függ attól, hogy milyen talaj van alatta, esetleg azt sem árt megtömöriteni
- szegélykövek betonba ágyazva (ALATTA is beton, és piramisszerűen befogatva)
- kétszer rostált homokréteg, az általában 10 centi vastagon, léccel lehúzva
- térkövezés, homokot söpörni a fugákba, majd ezt is meglapvibrátorozni
Ez a normális eset.
Ha nagyon vizes vagy nagyon teherbiró kell, akkor szoktak alá betont rakni.
A háztáji kivitelezésnél a tömörités és a megfelelő teherhordó sóderréteg szokott kimaradni.
De vannak itt gyakorló szakik, majd kijavitanak, ha valamit rosszul irtam.
Mire kicserélitek a nyilászárókat, és leszeded a tapétát ki fog szellőzni az egész. A lényeg a fa cuccok cseréjében van, azok tudnak istentelenül "visszabűzleni".
Mi is egy utoljára 30 éve felújitott házat vettünk meg, ahol az öreg 20 évig keményen bagózott (+a szellőzetlenség).
Leáztattam a tapétákat, parketta kuka, nyilászárócserék, falcsiszolás-glettelés-festés.
Egy kósza bagószag/dohszag sincs a házban, pedig mi antibagósként megérezzük azonnal.
Jah, gondolom a fürdőszobát is újracsempézteted, mert a fugákba tudnak még érdekes flórák megtelepedni...
(nekünk rózsaszin csempés, rózsaszin WC-s, kádas, mosdós fürdő volt itt régen. A nyugdijas szomszéd szerint egy kis meszelés, és tök jó fürdő lett volna belőle :D Amikor a fürdőkádat kitettem a sittre, azon gondolkodott, hogy hazaviszi magának...)
A lakas sajnos totalisan lelakott (sztem a felepitese ota nem volt felujitva), regi tapeta le, falcsiszolas, ujrafestes/tapetazas, konyha/furdo/wc ujracsempezes es jarolapozas, teljes nyilaszaro csere (gyanitom, a belterieket is ki kell majd..), uj padlo (azaz padlo egyaltalan, most vmi osregi linoleum es szonyegpadlo van), plusz elektromos vezetekek csereje, de az ertelemszeruen nem tartozik "bagoszagugyben" ide. (egyebkent annyira vicces, az ingatlanos bizonygatta, hogy nemreg volt elektromos felujitas...a tizenoteves megsargult tapeta alatt, aha..a konnekorok is legalabb 15-20 evesek, van, ami mar log a falbol. ott nehol kikandkal az aluminium (!) vezetek... imadom, ha hulyenek neznek...)
A futotestek allapota meg elfogadhato, bar a konvektor is "szaglik" biztosan.
Mindezekkel teljesen oke is lennek, de nem feltetlenul orulnek, ha utolag derulne ki, hogy minden felujitas utan is sunyiban ujra el kezd terjengeni a bagoszag a falakbol.
Nemhivatalosan azt mondom, hogy ha mélyen van a talajvizszint, akkor elég lesz a 60 cm is, csak a négy sarokba rakjatok vasakat erősitésnek. Sőt jobb lenne egy körbefutó koszorúvasalás bele, akkor az esetleges fagymozgás nem tudja eltörni és megemelni.
Tehát:
- vagy 80-100 cm, és akkor lehet köveket is beledobálni (max 30%)
- vagy 60 cm, de akkor körbe vasalás
Egy 10x5-ös épületnél +20 cm alapmélység kb másfél m3 betont jelent pluszban. Ha nem nehéz kiásni, akkor én inkább lejjebb vinném. Ha köves/kemény talaj, akkor vasalnám.
Kis fesztáv lesz alacsony hajlásszögű félnyeregtetővel, akkor elég kell legyen. Az alapozást milyen mélyre érdemes levinni? A terv szerint ugye a fagyhatár alá 10 centivel le kell vinni, de a kőműves tapasztalatai szerint 60 is elegendő. Ténylegesen meg akkora lesz, amekkorát kiások. :)
Lakóháznál ez a kérdés ugye fel sem merül, de ez "csak" egy melléképület, amit azért tartósnak szánok.
Mi 5 éve olyan lakást béreltünk, ahol előtte bagósok laktak. Kb. 2 hónap alatt lehetett szagmentesíteni, az égadta mindent le kellett mosni, többször is, néhány doboz prontó-t elnyomtunk még, de ennyi. Bútorokat, szőnyegeket, ilyesmiket repíteni.
felujitando hasznalt lakas vasarlasaban gondolkodom, es nemreg beleszaladtam egy egeszen szimpatikusba, ko kornyek, alkukepes ar, viszont egy nagy baja van, ami eltantorithat attol, hogy tovabb gondolkozzak rajta: eros dohanyos(ok) lakta(k), amit nem tudom, valaha is orvosolni lehet-e.
Siman el tudom kepzelni, hogy a falakbol egy ujrafestes es tapetazas utan is dolni fog az aporodott bagoszag, nem beszelve arrol, hogy mar beitta magat az osszes nyilaszaroba padloba, stb is.
> Olyan előítéletet fogalmaztál meg, mint a "koreai autó", meg a "kínai elektronika".
Szerintem félreértettél lyól. Nincs bennem semmi előítélet. Pusztán arra próbáltam rávilágítani, hogy miután már február óta benne lakunk a házban, rajta a lamináton, most egy darabig nem fogunk járólapot cserélni... Se olaszra, se spanyolra, se törökre, se lengyelre...