Keresés

Részletes keresés

DAttis Creative Commons License 2000.03.24 0 0 1746
Sziasztok !

Bocs, hogy kicsit más témában kérdezek de,

valaki tudja, hogy a májusi kecskeméti repülőnapon milyen gépek várhatók biztosan.

Olvastam, hogy jön A Patrouille de France, a Frecce Tricolori :)) remélem jól írtam az olasz csapatot.
Szóval igaz, hogy jönnek ? Az király lenne, meg ha Szu-22-es és Szu-27-es is lesz.

zolibá Creative Commons License 2000.03.24 0 0 1745
fakezu: Én a "fékszárny hiba jelzést adott" megfogalmazást egyszerűssített definicióként adtam. Nem tudom, hogy érdekel-e valakit, de azért. hogy a pontatlanság vádja ne érjen most juszt is elmondom, hogy mit tud az a nyavajás számítógép.
"Halgassátok, amit most néktek eldalol a..." :
A fékszárnyakat felügyelő számítógép neve FCDU (Flap Control Data Unit). Feladata, hogy a fékszárny mozgató mechanizmusban elhelyezett jeladók (synchro = szelszin) által biztsosított fékszárny pozíció jelek alapján lehetővé tegye ezen információ kijelzését, illetve más fedélzeti rendszerekhez és berendezésekhez...
(AFCAS = Automatic Flight Control Augmentation System = Automatikus repülésvezérlő és repülési tulajdonság-javító rendszer,
EFIS = Electronic Flight Instrument System = elektronikus repülési műszerrendszer,
GPWS = Ground Proximity Warning System = Veszélyes földmegközelítés-figyelmeztető renszer,
FDRS = Flight Data Recorder System = Fedélzeti adatrögzítő rendszer,
SPS = Stall Protection System = Átesésvédelmi rendszer,
Futómű-helyzet figyelmeztető áramkörök)
...történő eljuttatását.
Ezen funkción kívül másik feladata, hogy figyelmeztessen a fékszárnyvezérlő kar beállításával adott utasítás végre nem hajtására, valamint a gép jobb és bal oldalán esetleg eltérő fékszárnymozgásra (alapvetően a mozgatás sebességét figyeli). Az előbbit "FLAP DISAGREE", az utóbbit "FLAP ASSYM" figyelmeztető üzenet MFDS (Multifunction Display System = Többfunkciós kijelzőrendszer) képernyőjén történő kijelzésével jutalmazza. Ha esetleg maga a számítógép hibásodna meg azt a "FLAP POS COMPTR" üzenet jelzi. A jel a FWC (Flight Warning Computer = Központi figyelmeztető számítógép) segítségével jut el az MFDS-hez. A számítógép ad jelet a "FLAP ASSYM" kijelzésre az MFDS tartalékaként működő SAP (Standby Annunciator Panel = Tartalék figyelmeztető tabló panel) felé is. Ha a rendszer normál, tehát hidraulikus úton mozgatott fékszárny esetén asszimetriát érzékel, a fékszárny mozgatását azonnal le is állítja.
Szóval az HA-LMA esetében, ha minden igaz, a "FLAP POS COMPTR" jelzés jött be. Ez jelzés jelentheti magának a számítógépnek a hibáját, a fékszárny pozícióadó hibáját, a fékszárny vezérlőkar pozícióadó hibáját vagy az asszimetria-védelam hibáját)

Remélem, elég korrekt? :-))) Kérdés? :-)))

Újlaki: A tömeg előnyeiről és hátrányairól írt soraiddal egyetértek. Az más kérdés, hogy a kisebb tömeg miatti gyorsabb alkalmazkodást az utasok rosszul élik meg.

lhbp: Nem tudom, az információid mennyire pontosak, de nem kizárt, hogy tényleg csak ez az egy darab van. Legalábbis ebben a konfigurációban. Mint mondtam, azt állították, hogy csapatszállítóként (gyors reagálású erők számára) is hsználnák és ennek megfelelően különböző méretekben tervezték építeni.
A rádiótechnikai zavarásra vonatkozóan nem kizárt, hogy sokmindent tud. Ha megfelelő teljesítménnyel sugárzol, bármit bezavarhatsz. A frekvencia lefedésre is vannak módszerek. Például fehérzaj sugárzás a megfelelő tartományban. Nem vagyok nagy rádiós szakember, így a konkrét technikai megoldásra nem tudok mondani semmit.

noidea Creative Commons License 2000.03.24 0 0 1744
Szerintem zavarni minden frekin elvileg fehér zajjal lehet. De mivel ilyen generátorról elektronikus formában nem hallottam (csak szűk frekitartományban), olyasmit tudok elképzelni, hogy egy tányérsugárzó fókuszában nagy energiájú ívet vagy szikrasorozatot sütögetnek.

Cáfoljatok meg, ha nem reális.

BTW: Erről a gépről láttam egy tudósítást valamelyik TV-n (nincs Spektrumom), és mutatták belűlről, hogy milyen jó megoldások vannak benne, és milyen kár lenne érte, mert nincs pénz fenntartani, rohad. Egyezkedtek az amcsikkal, akik esetleg megvennék, továbbfejlesztenék.

A német oldalon, ahol látható, van egy link az ilyen talajhatás-gépekről, és ott írtak valami olyat, hogy ez a példány már félig elsűllyedve enyészett.... :-(

Előzmény: lhbp (1743)
lhbp Creative Commons License 2000.03.24 0 0 1743
Sziasztok!
Kicsit én is bővítettem a képek tárházát, de ez még nem a végleges formátum.
http://www.extra.hu/airband/

Az orosz gépről sikerült megtudnom egy keveset: egy darabot készítettek belőle a haditengerészet részére, majd megpróbálták értékesíteni, de nem sikerült az igen borsos ára miatt. A hátánlévő csövekből nukleáris robbanófejjel ellátott tölteteket lehet indítani, amiket a repgéppel eggyüt fejlesztettek. Az orr és a farokrészen elhelyezkedő lokátorok és elektronikus zavaróberendezések hada található, az utóbiak állítólag képesek zavarni minden frekvenciatarományban (látezik?).
Kb. ennyi, ha valaki tud pontosítani, az jó lenne.

Az információkért nem vállalok felelősséget, bár a forrás valódi és élő személy.

Újlaki Creative Commons License 2000.03.24 0 0 1742
Egy apró pontosítás: A könyvben a pilóták a strandon napozó haverjaikat ijeszgették alacsony áthúzással. Az egyik srác, biztos meg akarta mutatni, hogy ő nem fél, nem vágta magát hasra a közeledő gép előtt. Őt kapta el derékban a légcsavar.
Előzmény: Art-hur (1741)
luc72 Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1740
Mint lejebb emlitetem tavaly korfun nyaraltam. Ez volt életem elsö repülése, de nagyon sokat olvasok rola és makettezem is. Imádok kijárni areptére és a leszálópályához akár órákat képes vagyok nézelödni kint. Szoval be száltunk a gépbe (TU-154 HA-LCV)és mondtam barátnömnek, aki nagyon félt hogy most kigurulunk aztán afelszálópályán meg álunk hajtómüvek fel pörögnek, fékek ki és huss. Na helyete fordulás és hajtómüvek felpörögnek és dübörögve nekilodulunk. Érdekes de ugy éreztem mintha ugrálva emelkedtünk volna. De korfu hát az nekem maga a mekka volt. Ki lehet gyalogolni a felszolópálya déli részéhez olyan közel hogy a leszáló fények és a csik közé kerültem. Az északi részen pedig ut megy el. Robogoval mentünk mire egy lámpa pirosat mutat meg álunk, egy malév gép ki fordul meg áll, iszonyatos melremegtetö dübörgés és neki lodul szuper volt. Egyébként ál itt mindig egy rendör hogy ne menjen ilyenkor senki át mert volt már baleset ebböl hogy elfujta a repülő a robist. DE ilyen közelröl felszálást még nem láttam. Egyébként van egy kis ház a felszáló páyánál amit ki lehet bérelni és a kertet csiktol egy kis sövény választja el van rola egy kép az Airliners.neten dc-10-corfu cimel azon látszik a ház. Leszáláskor is a vizben emberek rákásznak 5 métere a pályátol.
DE A LÉNYEG REPÜLNI K...A JÓ
Újlaki Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1739
"...Ez alacsonyabb tömeget jelent. Egy nagyobb tömegű gépnek a fizikai törvényszerűségeket is figyelembe véve nagyobb a tehetetlensége. Tehát a külső behatások is lassabban, csillapítottabb formában hatnak. "

Viszont Murphy dolgozik, és ezért amit írsz, az hol előny, hol hátrány.

Egy szélnyírásba került kisebb gép viszonylag hamar alkalmazkodik az új légsebességhez, kevésbé veszélyes számára a jelenség. Egy nagyobb testű gép képtelen olyan hamar felgyorsulni, és átesik, a földig zuhan.

De egyéb negatív hatások is vannak: a befogadóképesség - józan határokon belül - csak a lineáris méretek négyzetével arányosan növekszik, a tömeg viszont még akkor is legalább a harmadik hatvány szerint, ha egyéb (szilárdságtani) okokból nem kellene még jobban növelni. Így egy nagyobb gép aránytalanul nehezebb, vagy aránytalanul törékenyebb lesz, mint kisebb társa.

Előzmény: kiraly9 (1721)
Újlaki Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1738
pancho, legközelebb kiteszem az irónia-jelet: ;-)
Előzmény: pancho (1717)
Újlaki Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1735
Hát, ahogy elnézem a neten a milliószám fellelhető, kegyetlenül elszúrt képet, valószínűleg nem vagy egyedül.

Nagyon sokan a tévén is tökig felcsavarják a színtelítettséget, és akkor az egész világ színes cukroból van. Nem tudom, hogy lehet elviselni, Nos, aki egy ilyen családból nőtt bele az internetes korszakba, az a fotókat is így szereti: kicsit sötétre venni, és akadásig a színtelítettséget. Egyszerűen helyrehozhatatlan. A színes üveggyöngy és a tükörcserép ítlésvilága; na, meg a barbibabáé és a foszforeszkáló műanyag egéré.

Előzmény: Hamster (1733)
Utas2 Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1734
zolibá,

köszönöm a pontos infót. Ez megerősíti azt, hogy a Malévnál figyelnek a repülésbiztonságra - nagyon helyesen. Végül is ez a lényeg...

Előzmény: zolibá (1727)
Hamster Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1733
Póriasan szólva: nem javasolni kellene, hanem adni :)))
Sajnos a monitor a leggyengébb pont az egész cuccban ezzel, együtt, most derült ki számomra, hogy abszolút nem azt látom rajta, ami van...

Hamster

PS: Tegnap nem jött/ment valami különlegesebb gép Ferencdombról? Valami nagyon zúgott sötétedés után...

Előzmény: Újlaki (1732)
Újlaki Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1732
Grafikai munkához természetesen Macintosh-t javaslok.
Előzmény: Hamster (1731)
Hamster Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1731
Nemnemnem, a gond többrétű :)
1: az otthoni monitoromban kiment valami, és alig látom a képet, ami elég csúnyán veszi ki magát azzal, hogy a scanner meg kifejezetten hajlamos sötét képek készítésére (újság tesztjében olvastam anno róla, szóval típushiba)
2. a képek már kicsit sárgultak, amit nem értek , de mind...
3. Photoshopom nincsen, linuxom van, és a linuxos X szerver színhűsége enyhén szólva nagyonnemjó :(
Szóval meg vagyok lőve, megint elkezdtem emlékezni, hogy anno miért nem kezdtem ilyesmivel foglalkozni...

Hamster

Előzmény: Újlaki (1730)
Újlaki Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1730
Ja, és soha ne a már átalakított JPEG fájllal dolgozz, hanem mindig vedd elő az eredetit.
Előzmény: Újlaki (1729)
Újlaki Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1729
Hamster, én a következőt figyeltem meg. Photoshoppal dolgozom, és amikor abban megnyitok egy képet, az pontosan ugyanolyan, mint ahogy pl. a Netscape-ben látom.

Ha azonban elmentem a képet a Photoshopból, ugyanaz a kép Netscape-ben megnyitva sokkal világosabb lesz. A dolog magyarázatát nem ismerem, de tudom a mankós ellenszerét:

Nyisd meg a képed Photoshopban. Először az Adjust Levels funkcióval állítsd helyre a szinteket. Utána korrigáld a görbéket, ha nagyon sötét vagy nagyon világos rész is van a képen. Korrigáld a színeket, a fényerőt és a kontrasztot, és persze a színtelítettséget, ha valaki előtted elszúrta. Eddig minden esetben így kell csinálni.

Mentsd el a képet, és nyisd meg azonnal Netscape-ben. Ha most túl világos, a Photoshopban vedd sötétebbre, és adj neki egy kis kontrasztot. Próbáld ki újra.

Tapasztalatom szerint kb. 20 ponttal kell sötétíteni és 5 ponttal kontrasztosítani, hogy "odakint" ugyanolyan legyen, mint "odabent".

Előzmény: Hamster (1728)
Hamster Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1728
Nnu, feltettem néhány új képet a repülős oldalamra, és el akartam hencegni a létezésükkel, de úgy látom a nem megfelelő felszerelés és a hiányos tudás áldozata lettem, mert ami otthon még sötét volt, az máshonnan nézve kontrasztmentes, vagy kicsit túlvilágos, illetve tulajdonképpen olyan, mint régen a szlovák kettes adó képe,amikor a taxisok rádióztak a lakótelepen :-I Szóval nem sok jót igér... :)

Hamster

zolibá Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1727
Utas2:
Itt egy egészen pontos (első kézből kapott) információ a Malév HA-LMA Fokker70 géppel lebonyolított zürichi járatának 25 perc utáni visszafordulásáról:
A gépen van egy számítógép, amely a fékszárnyak helyzetét és mozgását ellenőrzi. Ez adott be fékszárny hibajelzést. Ez utazó magasságon, illetve közelében, teljesen behúzott fékszárny esetén nem egészen normális. A pilóták lerádiózták a dolgot a műszaki szakembereknek és arra lyukadtak ki, hogy a legcélszerűbb hazajönni. Tehát a gép vezethetőségét semmi sem zavarta, azonban, mivel a hiba egy potenciális lehetőséget jelentett arra, hogy valós fékszárny problémát ne vegyenek észre, illetve a visszafelé történő utat megakadályozhatta volna, inkább a visszafrdulást választották.
A hiba pontos okát a műszaki szakemberek megtalálták, a hibát kijavították.
Hamster Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1726
Hm, én Zuglóban tanultam autóvezetni, egyszer majdnem lehajtottam a rutinpályáról, amikor a fejünk fölött húzott el ez a ménkű nagy dög :) De kétségtelenül érdekes volt látni óbudai erkélyemről a Pilis felől ereszkedő Galaxyt is, valamint a fej fölött húsz méterrel elszálló Hercules is maradandó élmény :)

Hamster

Előzmény: Sp (1718)
zolibá Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1725
Király9: Látom, kötözködős kedvedben vagy. :-)
Tisztelettel észrevételezném hozzám címzett megjegyzéseid.

Először is tisztázni szeretném, hogy egy félig-meddig titkos katonai gépről, nekem mint polgári repüléssel foglalkozó szakembernek több információm nem nagyon lehet, hacsak nem vagyok kém. Én azt az információmennyiséget mondtam el, amit tudok róla. A forrása az orosz televízió katonai témákkal foglalkozó műsora (emlékeim szerint "Za rogyinu" címmel). Gyanítom, hogy talán te sem rendelkezel pontos információkkal a fedélzeten található lokátorok típusára, frekvenciatartományára, üzemmódjaira vonatkozóan. Ha igen, várjuk a pontosítást. A törzsön lévő csövek használati értéke pedig egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinek világos. Ha esetleg elolvastad a topic rengeteg hozzászólását (ezt feltételezem, mert macimedvének adott válaszomig is eljutottál), akkor tisztán láthatod, hogy vannak itt teljesen amatőrök. És akkor arról még nem is beszéltem, hogy ezek a csövek inkább a tengerészetet érintik.

Macimedvének adott válaszom helyesbítésével kapcsolatban pedig elfogadva a véleményed szeretném megemlíteni, hogy a felületi terhelés és a géptömeg között azért van összefüggés.
Én a tömeget, mint egy soktényezős változó egyik tényezőjét adtam meg. Arra nem emlékszem, hogy a felületet, mint másik tényezőt felsoroltam-e? Ha nem, hát mea culpa.

Utas2 Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1724
Kedves fakezű,

gratula, valóban ezekkel lehet találkozni.
:)
Ja, kösz a nagybetűst, igen, inkább oda.
(Hol a sósmogyi?)

A japánok mindenhol elférnek...

"Hibrid" gépeket én Otopenin láttam (BAC-elevenszkíj), legtöbbször komplett hajtómű nélkül, de gyanúsan karbantartott állapotban - már ottani elképzelések szerint.

Előzmény: fakezu (1711)
kiraly9 Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1721
Zoliba!

Ugyancsak vitatkoznek meg egy kicsit:
(1514-es szamu hozzaszolasod)

Macimedve: Az első, és talán legfontosabb érv, hogy általában a repülési magsságuk alacsonyabb a sugárhajtású gépekénél. A légkör alacsonyabb rétegeiben gyorsabbak a légköri változások, tehát gyakrabban találkozhatsz velük.
A második ok, pedig a repülési sebességben keresendő. Egy relative nagyobb sebességhez viszonyítva egy fix sebességvektor (a légáramlásé) hozzáadódása relative kisebb mértékű változást idéz elő. Így a lassabban repülő "szélmalmok" érzékenyebbek ilyen tekintetben.
A harmadik dolog, ami számíhat a gép tömege. Utasforgalomban légcsavaros géppel általában a kisebb utaslétszámot fuvarozó kategóriában találkozhatunk. Ez alacsonyabb tömeget jelent. Egy nagyobb tömegű gépnek a fizikai törvényszerűségeket is figyelembe véve nagyobb a tehetetlensége. Tehát a külső behatások is lassabban, csillapítottabb formában hatnak.

Irnek egy ellenpeldat. Vegyel pl egy L-410-est meg egy MiG-21-est. Tegyuk fel, hogy a felszallotomeguk megegyezik( A tipus nem lenyeg csak az elmelet) es mindketto alacsony magassagon repul dobalos idoben.
Az L-410-es liftezni fog, a 21-es alig. Miert? Mert a 21-es feluleti terhelese joval nagyobb.
Tehet a feluleti terheles a meghatarozo ebbol a szempontbol es nem a gep tomege.

A B747-es is azert szinte erzeketlen ezekre, mert hatalmas a feluleti terhelese.

Előzmény: zolibá (1712)
kiraly9 Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1720
Szia Zoliba!

Ez a rovid elemzes, ugy hangzik, mit egy szovjet-orosz tipusu uzemeltetoi leiras. (Nesze semmi , fogd meg jol.) Igaz a komplexum, meg a futomugondola szavak kimaradtak.

"A sok dudor az orron és a függőleges vezérsíkon rengeteg rádiótechnikai eszközt rejt. A törzs tetején lévő csövekből vagy rakéták, vagy torpedók indíthatók." - ez azt hiszem elso ranezesre mindenkinek vilagos...

Előzmény: zolibá (1712)
Sp Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1719
"az itteni reptéren" kéretik töröltetni.
Sp Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1718
Éppen most jöttem haza Virginiából és volt alkalmam itt a monterrey-i repülôtéren egy An-124-100 (Volga-Dnyeper Airlines) látni az itteni reptéren. Böhöm, figyelemre méltó állat!! Sajnos már ott állt, amikor megérkeztem, így sem leszállni, sem felszállni nem láttam... Állítólag valami nagy kütyüt szállított el innen...
Azonkívűl figyelmetekbe ajánlom ezt a címet az USA repülôterekrôl
Talán hasznos az FS-hoz: http://www.airnav.com/
Üdvözlettel
pancho Creative Commons License 2000.03.23 0 0 1717
Kedves Újlaki, az utolsó mondatot azért gondold át jobban. A gépen nem csak hajtómű meg sárkány van, mint te is tudod, hanem vezérlések is, meg az elektronikus bisz-baszokat is mind át kéne tervezni, kicserélni... A '80-as évek végén a Malév Tu-154-eseinél elkezdték a tervezést, hogy nyugati hajtóművekre cseréljék az NK-8-asokat. Nem véletlen, hogy hamvába holt a kísérlet, ugyanis nem csak annyiból áll, hogy egyik HM ki, másik HM be, ott a kassza, tessék fizetni. De ezt te is tudod, minek magyarázom.
Előzmény: Újlaki (1716)
Újlaki Creative Commons License 2000.03.22 0 0 1716
Na, azért egy két- vagy négyhajtóműves gépből háromhajtóművest csinálni nem sk fűrész vagy ragasztó kérdése. Annyi számítási, tervezési és konstrukciós probléma és munka van vele, ami megközelíti egy teljesen új géptípus kifejlesztésének hasonló paramétereit.

Persze, ha a Tristar és a Jumbó törzsátmérője azonos, akkor kellő együttműködési készség esetén akár tényleg közel fűrészelés és ragasztás szintjére lehet hozni a problémát.

Előzmény: hal9000 (1714)
luc72 Creative Commons License 2000.03.22 0 0 1715
Hello mindenkinek!

Repültem egyszer TU-154-esel Korfura és nagyon élveztem igy idén is megyek kétszer is. Halotam hogy álitolag kivonják a 154-eseket tudtok rola esetleg valamit s ha igen akkor mi lesz helyete.

hal9000 Creative Commons License 2000.03.22 0 0 1714
Tulajdonképp nem is nagy hülyeség, ma már meg is lehetne csinálni 747-est három hajtóművel. Ha jól láttam a képen, mintha rövidebb lenne, mint az igazi...
Előzmény: zolibá (1712)
Aurum Creative Commons License 2000.03.22 0 0 1713
Nem tudna valaki kisegiteni egy teljes 20 sz. légügyi utasítással, Word formátumban?
zolibá Creative Commons License 2000.03.22 0 0 1712
fakezu: Ezek az átkozott sztereotípiák, előítéletek! :-))))

hal9000: A B747 trident hajtóművezéssel valóban mókás ötlet. Honnan szedted? Ki találta ki?

Az orosz járműről több információval rendelkezem.
A Berijev tervezőiroda egyik szülötte. (pontos típusnevet nem tudok) Egy úgy nevezett határréteg-repülőgép. Az orosz haditengerészet és tengerészgyalogság használja. (az utóbbiak kevesebb nehéz fegyverzettel, inkább szállító feladatokra) A működésének lényege, hogy alacsony magasságon (kb 15 m-ig) igen nagy sebességgel tud sima felület (alapvetően víz) felett haladni. Ez ugyebár az ellenséges felderíthetőséget is csökkenti. Mivel így folyamatosan használja a "talaj" közelségéből adódó párnahatást, sokkal kisebb szárnyfelület elegendő neki, mint egy hagyományos repcsinek azonos felszálló tömeg mellett. Az orrészen magasan elhelyezett hajtóművek biztosítják, hogy a víz vagy egyéb nem kívánt anyag ne jusson a hajtóműbe és fokozzák a szárny felett eláramló levegő sebességét is, ezzel tovább növelve a szárny hatásfokát. Mint látható a törzs alakjából, normál esetben hidroplán módjára üzemeltetik. Fordulni az oldalkormány segítségével, csúsztatva tud. A sok dudor az orron és a függőleges vezérsíkon rengeteg rádiótechnikai eszközt rejt. A törzs tetején lévő csövekből vagy rakéták, vagy torpedók indíthatók.
Ennyit dióhéjban. Egész jó kis kütyü.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!