Keresés

Részletes keresés

Papa83 Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17832

Nos ha jól csalódom, akkor itt a kép alsó egyharmadánál keresztülfutó útféleség a hirdi homokvasút nyomvonalát jelenti. Innen Koszonyatetőig most is kiválóan járható (mármint gyalog vagy kétkeréken, a képen jobbra). A másik irányba is megvan egy darabig, de az már kicsit vadregényesebb (viszont kárpótolnak a 6-8-10 méteres sziklafalak a vegyes szelvény oldalában, és egy minimális vasanyag is akad:)). Meg persze határkövek, átereszek, víznyelőaknák.

 

http://mecsekikalauz.kdekor.hu/images/egyeb/Banyak/harmas%20es%20kotelpalya.jpg

erdőszéli Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17831

hát persze, hogy van :-)

Előzmény: Törölt nick (17827)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17830

Jöhetnek a kérdéseid. Mire vagy kíváncsi?

Előzmény: ROCOman (17808)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17829

Homok állomás fekvése érdekes, mivel az út mellett vezető vasút eltávolodik az úttól, hogy elérjen az állomásépület, majd az állomás után visszatér. Ez elkerülhető lett volna, ha az állomásépületet a túloldalra építik. Miért nem történt így?

 

Kengyelnél, Kardoskútnál, Csabacsűdnél és Fábiánsebestyénnél is ugyanez a helyzet. Sokat gondolkodtam már ezen a jelenségen. Vélhetően a következő magyarázat van rá:

Minden felsorolt állomás esetében a vasútállomás időben előbb épült, mint a település. A vasútvonalat a korábban meglévő úttal (akkor még földúttal) párhuzamosan építették. Közúti járművekkel az árunak az állomásra szállítása természetesen a földúton történt. Akkoriban az állomásoknak csak a felvételi épület felőli (I. számú) vágánya szolgált rakodásra, és kézenfekvő volt, hogy az legyen az út felől. Ezt csak úgy érhették el, hogy az állomás előtt és után elleníveket építettek.

 

A felsorolt állomások közül később többnek is az állomás túlsó vágánya is rakodóvágány lett, mert jelentősen megnövekedett a forgalom. Sok esetben a túlsó vágányok mellé uradalmi keskenynyomközű vasút is épült (Kengyel, Fábiánsebestyén, Csabacsűd).

 

Másik irányban a szomszédos Kungyalu állomás meg már vagy 20 éve ontopik.

 

Kungyaluban a szolgálatot (térközőr, sorompókezelő és jegykiadó) 1996 őszén szüntették meg. A vágányait 1996 ősz és 1997 tavasz között szedték fel, a zúzottkövet 1998 körül vitték el.

Előzmény: Lovrin (17807)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17828

Hű, ez nagyon szuper kép. Köszönöm hogy megosztottad a topikkal. Össze kéne vetni a mai állapottal, ma ugyanis se ajtó, se ablak, se névtábla. Csak falfirkák...

Előzmény: gyoparOHs (17823)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17827
Papa83 Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17826

Bakter most is őrzi a (szén)vagyont, de az autósokkal nem foglalkozik (na meg a gyalogossal se, ha nem lép be a területre). Nyugodtan mehetsz. Ha jó idő lesz, lehet én is szétnézek.

Előzmény: i d ő u t a z ó (17820)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17825

Igen, én is megtaláltam, de nem biztos, hogy innen szereztem... Az oldal jó, ha lesz időm végignézegetem.

Előzmény: TEE (17822)
Zolas Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17824

Köszi!

Előzmény: TEE (17811)
gyoparOHs Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17823

Homok 

Előzmény: Törölt nick (17796)
TEE Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17822

Elképzelhető, itt van nagyobban, ha rákattintasz :-)  

Előzmény: Papa83 (17816)
sínbohóc Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17821

Sőt, valami magán út tábla is rémlik.

A tábla azt hiszem még megvan, de úgy kifakult, hogy olvashatatlan :-))

Előzmény: i d ő u t a z ó (17820)
i d ő u t a z ó Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17820

Köszi. Az istvános oldalt ismerem, Petőfinél anno (külszíni fejtés idejében) volt sorompó, még bakter is volt hozzá. Sőt, valami magán út tábla is rémlik. De az már jó régen volt.

Előzmény: sínbohóc (17818)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17819

Árpádtető felől van sorompó, Komló felől nincs, az út viszont nagyon ramaty Kossuth és Béta között. Zobák és Vasas felől jó.

Előzmény: i d ő u t a z ó (17817)
sínbohóc Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17818

Sem Zobák, sem Petőfi akna felől nincs sorompó, legalább is hétfőn még nem volt.

Előzmény: i d ő u t a z ó (17817)
i d ő u t a z ó Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17817

Béta aknát és környékét (köz?)úton négy irányból lehet megközelíteni. Petőfi akna, Zobákpuszta, Árpádtető és Komló (Kossuth akna) felől.

Kérdés: mivel mind a négy út sorompós. Vajon autóval betudok-e hajtani? Kell-e engedély az erdészettől? Vagy menjek gyalog?

Előzmény: Papa83 (17804)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17816

Jó kis oldal, köszi. Lehet, itt találtam azt a hidas fotót.

Előzmény: TEE (17811)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17815

Köszönöm, erre tökéletesen emlékszem, csak az nem fér a fejembe, hogy hol van benne a "szög"... A lentebbi térképen, és a mostani műholdképen, amin szépen kivehető az egykori nyomvonal, szépen látszik, hogy itt nyílegyenes a pálya, szögtörése csak Hármas-akna alatt látható. Viszont ha nincs "szög", akkor nem tudom, mi lehetett a funkciója.

Előzmény: FOMA (17812)
szilkó Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17814

Mátra,Komlós-patak völgy.

FOMA Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17813

Még szokni kell ezt az új módit, csak a linket akartam:

 

http://mecsekikalauz.kdekor.hu/images/egyeb/komloi_banyak/szogallomas01.jpg

 

Előzmény: FOMA (17812)
FOMA Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17812

Papa83 olvtárs!

 

Ez az a szögállomás, ami a kertünk közelében volt, és amire nem tudtál visszaemlékezni.

 

TEE Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17811

Itt tessék nézelődni: http://mecsekikalauz.kdekor.hu/images/egyeb/ 

Nem mind vasúti témájú, de van az is.

Előzmény: Zolas (17805)
i d ő u t a z ó Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17810

Egy példa az 1911. augusztus 20-i Dunántúlból:

 

Előzmény: i d ő u t a z ó (17809)
i d ő u t a z ó Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17809

Jellemzően közúti közlekedésről van szó. Én is sok helyen találkoztam a kifejezéssel ("postaautómobiljáratok") régi újságok (1910-es évek) olvasásakor.

Előzmény: Kéri Petya (17801)
ROCOman Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17808

Hm, hm. Az elveszett állomással kapcsolatban örömmel vennék több információt, ha lehetséges. :-)

Előzmény: Törölt nick (17796)
Lovrin Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17807

3 megjegyzés:

 

"Az utasforgalomban csökkenést okozott, hogy az állam a Martfű-Tiszaföldvár-Homok-Kungyalu közötti földutat aszfaltúttá építette át."

 

A 2000-es évek közepén az említett utat másodrendű főútvonallá fejlesztették, áthelyezve a 442-es út nyomvonalát.

 

---

 

Homok állomás fekvése érdekes, mivel az út mellett vezető vasút eltávolodik az úttól, hogy elérjen az állomásépület, majd az állomás után visszatér. Ez elkerülhető lett volna, ha az állomásépületet a túloldalra építik. Miért nem történt így?

 

---

 

A hirtelen megszüntetésből ítélve Homok bezárása a 68-as koncepció körzetesítési agybajának következménye. Mára elérték a céljukat, hiszen a szomszédos Tiszaföldvár állomásnak is megszűnt a teherforgalma, és a bezárás veszélye fenyegeti. (Másik irányban a szomszédos Kungyalu állomás meg már vagy 20 éve ontopik.)

Előzmény: Törölt nick (17796)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17806

Ha visszakerül a CD, akkor majd mazsolázok róla...

Előzmény: Zolas (17805)
Zolas Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17805

Ha előkerülne, szívesen látnák még ilyen vasutas képeket. Vagy itt, vagy a postafiókomban:)

Előzmény: Papa83 (17803)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17804

Ha mész, Kossuth-aknát ne hagyd ki, nagyon jó kis tájékoztató táblákat raktak ki bányásznapra, sok hasznos dolog kiderül róluk. (aknák, bányavasutak stb.) Még egy fotó is van a homokvasúton tehervonatot húzó gőzösről.

Előzmény: i d ő u t a z ó (17795)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.16 0 0 17803

Éppenséggel van, csak kölcsönben van másnál a CD... Talán a komloinfo.hu-n lehetett ez a hidas fotó, de most nem találom.. Egy csomó helyi régi kép mindenesetre fenn van, bár vasúti vonatkozású alig...

Előzmény: Zolas (17800)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!