Nos ha jól csalódom, akkor itt a kép alsó egyharmadánál keresztülfutó útféleség a hirdi homokvasút nyomvonalát jelenti. Innen Koszonyatetőig most is kiválóan járható (mármint gyalog vagy kétkeréken, a képen jobbra). A másik irányba is megvan egy darabig, de az már kicsit vadregényesebb (viszont kárpótolnak a 6-8-10 méteres sziklafalak a vegyes szelvény oldalában, és egy minimális vasanyag is akad:)). Meg persze határkövek, átereszek, víznyelőaknák.
Homok állomás fekvése érdekes, mivel az út mellett vezető vasút eltávolodik az úttól, hogy elérjen az állomásépület, majd az állomás után visszatér. Ez elkerülhető lett volna, ha az állomásépületet a túloldalra építik. Miért nem történt így?
Kengyelnél, Kardoskútnál, Csabacsűdnél és Fábiánsebestyénnél is ugyanez a helyzet. Sokat gondolkodtam már ezen a jelenségen. Vélhetően a következő magyarázat van rá:
Minden felsorolt állomás esetében a vasútállomás időben előbb épült, mint a település. A vasútvonalat a korábban meglévő úttal (akkor még földúttal) párhuzamosan építették. Közúti járművekkel az árunak az állomásra szállítása természetesen a földúton történt. Akkoriban az állomásoknak csak a felvételi épület felőli (I. számú) vágánya szolgált rakodásra, és kézenfekvő volt, hogy az legyen az út felől. Ezt csak úgy érhették el, hogy az állomás előtt és után elleníveket építettek.
A felsorolt állomások közül később többnek is az állomás túlsó vágánya is rakodóvágány lett, mert jelentősen megnövekedett a forgalom. Sok esetben a túlsó vágányok mellé uradalmi keskenynyomközű vasút is épült (Kengyel, Fábiánsebestyén, Csabacsűd).
Másik irányban a szomszédos Kungyalu állomás meg már vagy 20 éve ontopik.
Kungyaluban a szolgálatot (térközőr, sorompókezelő és jegykiadó) 1996 őszén szüntették meg. A vágányait 1996 ősz és 1997 tavasz között szedték fel, a zúzottkövet 1998 körül vitték el.
Hű, ez nagyon szuper kép. Köszönöm hogy megosztottad a topikkal. Össze kéne vetni a mai állapottal, ma ugyanis se ajtó, se ablak, se névtábla. Csak falfirkák...
Bakter most is őrzi a (szén)vagyont, de az autósokkal nem foglalkozik (na meg a gyalogossal se, ha nem lép be a területre). Nyugodtan mehetsz. Ha jó idő lesz, lehet én is szétnézek.
Köszi. Az istvános oldalt ismerem, Petőfinél anno (külszíni fejtés idejében) volt sorompó, még bakter is volt hozzá. Sőt, valami magán út tábla is rémlik. De az már jó régen volt.
Köszönöm, erre tökéletesen emlékszem, csak az nem fér a fejembe, hogy hol van benne a "szög"... A lentebbi térképen, és a mostani műholdképen, amin szépen kivehető az egykori nyomvonal, szépen látszik, hogy itt nyílegyenes a pálya, szögtörése csak Hármas-akna alatt látható. Viszont ha nincs "szög", akkor nem tudom, mi lehetett a funkciója.
Jellemzően közúti közlekedésről van szó. Én is sok helyen találkoztam a kifejezéssel ("postaautómobiljáratok") régi újságok (1910-es évek) olvasásakor.
"Az utasforgalomban csökkenést okozott, hogy az állam a Martfű-Tiszaföldvár-Homok-Kungyalu közötti földutat aszfaltúttá építette át."
A 2000-es évek közepén az említett utat másodrendű főútvonallá fejlesztették, áthelyezve a 442-es út nyomvonalát.
---
Homok állomás fekvése érdekes, mivel az út mellett vezető vasút eltávolodik az úttól, hogy elérjen az állomásépület, majd az állomás után visszatér. Ez elkerülhető lett volna, ha az állomásépületet a túloldalra építik. Miért nem történt így?
---
A hirtelen megszüntetésből ítélve Homok bezárása a 68-as koncepció körzetesítési agybajának következménye. Mára elérték a céljukat, hiszen a szomszédos Tiszaföldvár állomásnak is megszűnt a teherforgalma, és a bezárás veszélye fenyegeti. (Másik irányban a szomszédos Kungyalu állomás meg már vagy 20 éve ontopik.)
Ha mész, Kossuth-aknát ne hagyd ki, nagyon jó kis tájékoztató táblákat raktak ki bányásznapra, sok hasznos dolog kiderül róluk. (aknák, bányavasutak stb.) Még egy fotó is van a homokvasúton tehervonatot húzó gőzösről.
Éppenséggel van, csak kölcsönben van másnál a CD... Talán a komloinfo.hu-n lehetett ez a hidas fotó, de most nem találom.. Egy csomó helyi régi kép mindenesetre fenn van, bár vasúti vonatkozású alig...