"Egyébként nem biztos, hogy a lehetséges legvékonyabb födém a leggazdaságosabb."
Nem a gazdaságosság az elsődleges szempont, bár nyilván az is számít, de sokkal fontosabb, hogy kötött az épület magassága, így már 5cm-el vékonyabb födém is annyival nagyobb belmagasságot adna a felső szinten, amire nagy szükség is lenne.
"Az IPE gerenda természetesen alkalmas födém készítésére, nehezebb ügy az, hogy mi lesz a gerendák között."
Én a gerendázat közé egyik verzióban sem gondolnék betonozást, mert akkor szinte ott vagyunk, mint a monolit födém, munkában is több, mert zsaluzás-alátámasztás-betonozás és a kötésidő miatt +20/30 nap.
IPE gerenda esetén pl felülre OSB borítás, amire mehet lépéshang szigetelés, újabb OSB borítás és 4cm esztich. A gerendázat közé gyapot menne és talán zártszelvényeket kellene felültetni az I gerenda alsó peremére, ami egyrészt a gerendák oldalirányú elmozdulását is merevítené, másrészről zárszelvényhez már lehetne csavarozni alulról egy álmennyezetet. Nyilván az IPE gerenda - zártszelvény kapcsolat még csak ötletelés, oda kellene még valami összefogató technika (heggesztés??), de alapvetően az aggályom az egész I gerendás acélfödémmel az, amit írtam is, hogy konkrétan kivitelezve ilyen családiház-kategóriában a youtube/google segítségével sem láttam..
"hogyan viszonyul egymáshoz a hagyományos fa gerenda, az IPE acélgerenda és a BSH gerenda?"
Hajlításra a teherbírás számításának menete az hogy a nyomatékot osztom a határfeszültséggel és megkapom a szükséges keresztmetszeti modulust. A kérdés többi részének gyakorlatilag nincs értelme. Többek közözött azért sem mert fából sokféle van. Az IPE gerenda természetesen alkalmas födém készítésére, nehezebb ügy az, hogy mi lesz a gerendák között. Lehet kibetonozott megfelelően méretezett trapézlemez is vasalva vagy vasalás nélkül. Korróziós szempontból jobb a vasalt. A fesztávra nem egészen igaz az L/25 szabály. Ez csak a várhatóan (de nem biztosan) megfelelő legvékonyabb födémet adja.
Födémválasztásban kérném a tanácsotokat, egy kicsi épületrészről lenne csak szó, ami ezt követően fog még csak megépülni és ennek a tetőterét szeretném beépíteni, 16m2 alapterülettel és max 4m fesztávval.
Ahogy az lenni szokott, a szempontok ütik egymást, de a "gyorsan elkészüljön" és "minél vékonyabb födémvastagság" talán a legfontosabb, valamint a stabilitás és időtállóság nyilván alap elvárás.
Béléstestes, betonkefnis födémek drasztikusak lennének erre a feladatra, továbbá a helyi adottságok a darut megkövetelő anyagmozgatást kizárják, úgyhogy olyan megoldás kell, ami kézi erővel elvihető egy 30-40 métert. (Sóder is talicskázva lesz ezen a távon a betonozásokhoz..)
Monolit vasbeton födém már szóba jöhetne, mivel a vasháló és a vasanyag, valamint a betonozás kellékei is megoldhatóak és ráadásul a 400cm fesztáv / 25 ökölszabály szerint, ha jól számolom egy 16cm vastag födém is működhetne, de a kézi betonkeverés miatt (mixer is kizárva) félek a végeredménytől, ráadásul a "gyorsan elkészüljön" szempontunk szintén ugrik ezzel a verzióval.
A legkézenfekvőbb és legegyszerűbb verzió a hagyományos fa födém lenne, de ott minimum 15cm-es, de inkább 20-as keresztmetszetű gerendák kellenének, ráadásul én bárhol voltam beépített fa födémen, mindig éreztem minden egyes lépésemnél, hogy nem egy betonfödémen vagyok, valahogy volt egy pici remegése az egésznek - bár lehet csak pont olyan helyeken jártam, ahol elcseszték vagy alulméreteztek valamit, vagy éppen a lépéshang szigetelés hiányzott.
Ezt követően az IPE acél gerendákat nézegettem, mert sacc/kb egy 10 cm-es keresztmetszettel már bőven ott tudnánk lenni, mint a fa födém, de itt az bizonytalanított el, hogy SEHOL nem láttam, hogy ilyenből bárki födémet csinált volna. Miért? Oké, hogy jóval drágább, de ha számít a födém-keresztmetszet, akkor senki nem volt még hajlandó ennyivel többet áldozni rá? Azt gondolom, hogy alapból nehezebb bármit is fogatni hozzá pl alulról, mert nem lehet csak úgy hozzácsavarozni valamit, mint egy fagerendához (pl gipszkarton álmennyezet), de ezekre biztos lehet valamit kitalálni. Vagy van valami amire nem gondolok, pl az acél rugalmassága miatt lenne valamilyen olyan kilengése, ami alkalmatlanná teszi födémgerendának?
Az utolsó verzióm pedig a BSH ragasztott gerenda lenne és ha most ebben a pillanatban voksolnom kellene, akkor erre tenném le azt. Előnye, hogy mérettartóbb, mint a normál fagerenda, nem vetemedik, sokkal erősebb és megvannak azok a szerkezeti adottságok, hogy csavarozható, stb-stb, ami miatt nem gondolnám, hogy buktatója lenne (mint az IPE gerendának), természetesen hátránya, hogy kb 3x annyiba kerül, de mivel nem nagy felületről van szó, ez nem vészes összeg.
Ti mit javasoltok a fentiek fényében?
Illetve, amire nem találtam egzakt választ a neten, hogy mint "födémgerenda-erősség" hogyan viszonyul egymáshoz a hagyományos fa gerenda, az IPE acélgerenda és a BSH gerenda? Pl ha a FA gerenda 100%, akkor a BSH 200% és az I-gerenda 300% azonos keresztmetszetet feltételezve? (Csak hasamra ütöttem a százalékokkal, hogy érhető legyen a kérdés..)
Padlófelújításban kinek van tapasztalata? 40 éves ház, most az akkor lerakott pvc van. Egyenetlen alatta a beton, mintha szétfröccsent volna rajta. Csiszolás vagy aljzatkiegyenlítő?
Padlóburkolat közül melyik lehet a tartósabb: közületi használatra szánt PVC vagy a klikkes rendszerű Vinyl? 12 fős háztartás nappalija.
Melegburkolat érdekel csak, és ami a legrövidebb idő alatt lerakható.
Lehet kapni 2 komponensű műgyantás anyagot, ami kinyomópisztolyba helyezhető. Kb. 5 perc a kötési idő. Nekem az előtető tartó menetse szár, ezzel van a tégla falba berakva.
Kb. 2500 Ft. Ennek a vége, olyan mint egy szilikon tubusé. Biztosan befér. Igaz dűbelnek "csúfolják", de ilyenre is használható.
Cement, gipsz és rovarirtó por keveréke. Afrikában ezt használtuk. Azzal idegesítették az újakat, hogy a cafard -ok (svábbogár de luxe) ki tudja rágni a síma gipszet. Ez vagy igaz volt, vagy nem, de az biztos, hogy nem rágták ki.
Nincs statikai szerep, csak ne legyen ott a lyuk, mert ott jöttek be a házba a hangyák :( Az üreg nagyjából a falra rögzített ajtókeret alatt van. Egy pici adag "betonjavító" kétkomponensű epoxit sikerült az aljára befecskendezni, de hamarabb megkötött az edényben minthogy mindet be tudtam volna juttatni... Ezért keresek valami olcsóbb és lassabban kötő anyagot amivel elzárhatom a betolakodók útját.
statikai szerep van, vagy csak az kell hogy ne legyen ott a luk?
önterülő aljzatkiegyenlítő befolyik mindenhova, plána ha a levegőnel van hol kijönni. ha precíz vagy, akkor több rétegben csinálod, közben várva egy napot.
ha nem számít, akkor jó hígra kevert csemperagasztó is megteszi.
Mindenképp kell még az üregre lyuk. Levegő van benne, annak ki is kel jönne valahol, amennyiben öntesz bele valamit. Látatlanba, ha valamiért nem működhet az üreg bontása, akkor kell bele még egy lyuk, az öntés túloldalán és aljazatkiegyenlítő, illetve vannak speckó epoxis, műgyantás anyagok hasonló feladatokra, jó drágán.
Beton padlóban kb 3x5x8cm méretű üreget mivel tudnék kitölteni? Nehezítés, hogy kb fél centis résen lehet csak hozzáférni az üreghez. Valami olyan anyag lenne jó, amit kisebb adagban ki tudok keverni és be tudok fecskendezni vagy önteni az üregbe.
Ja igen olcsóbb. De nem biztos hogy annyi vizet képes elnyelni. Mint a hosszúfolyóka, de árban sem egyforma. Egy 60-cm folyóka. 35-ezer. Nekem azért jobb az utóbbi, mert van a fürdőszobában padlófűtés is. És ha kiszáradna a szifon. Akkor is van benne egy golyó, a folyókában, ami a bűzelzárást biztosítja.
A folyóka felső peremére van a dobozba egy vízszigetelő karima.
A folyókát beállítod és beöntöd az aljzatbetont lejtésel. Aztán az rögzíted a karimát az első réteg kenhető vízszigetelésbe és utánna még egyszer körbekened.
Nagy meretű padlócsempével nehéz megadni az esést. Nem probléma a csempe alatt összegyült nedvesség, azt kell megodani, hogy ne tudjon beszivárogni a folyóka és az aljzatbeton közé a nedvesség, mert a padló hőszigetelése alatt el tud szivárogni akkármere a házba.
Ez a víz ott maradás a csempe-és a szigetelés között. Ez csak akkor igaz. Ha a járólapot pogácsában rakják. A lejtés kiképzés miatt. de..... ha szépen kivan betonozva a lejtés. És fogas glettvassal van behúzva a burkolási felület. Akkor ez kivan zárva. He nem is? akkor is annyira kevés víz/pára, maradna ott. hogy nem érdemes foglalkozni ilyennel. Ez egy fűrdő nem? Vizes helység!!
Nem 100% ugyanez, de mindegy, a legtöbb az hasonló rendszerű.
A kérdésem a "kávára" vonatkozna: addig rendben van, hogy a vízszigetelő réteg rákerül a folyóka test peremére, majd erre kerül a csemperagasztó és a csempét kell végül "nekitolni" ennek a "kávának", még az is hogy a kettő között ki kell szilózni...
Node: az köztudott hogy a csempe nem vízszigetelő réteg, ezért is van alatta erre a célra kifejlesztett vízszigetelés, tehát ha nem is sok víz, de valamennyi a csempék alatt is közlekedhet.
Namármost ez ha megvan a lejtés végül eljut eddig a "káváig" aminek a csempe neki van tolva, viszont onnan ha jól értem soha nem fog belekerülni a lefolyó részbe, ott fog pangani.
Hol tévedek? mi lenne erre egy jó megoldás? Én azon gondolkodom, hogy ha nem is vágom le ezt a "kávát" de pár helyen kifurkálom, így igaz, hogy valamennyi víz kifolyhat a folyóka testből a csempék alá, de aztán minden vissza is tud folyni a lefolyóba.
Rusztikushoz: Baumit Klimadecor, 1/1.5/2- es granulátummal gyártják, szinezhető is, beltéri vedres nemesvakolat- meszes.
Lassan húz, fel kell vinni gletvassal kb. 1-1.2 cm vastagon és 1,5 óra múlva azt a mintázatot húzod bele, amit akarsz. Lehet 3D-s mintázatot is késziteni belőle.
A legjobb hasonló terméke a Sto-nak van, de az rendkivűl drága.
”Rusztikus vakolás” én úgy ismerem antikolt fal. Ezt glettel szokták össze-vissza, spaklival elkenni, és aztán lazúrral átgurítani. És elég szép a végeredmény.
Én úgy szoktam... a mély több centis hornyokat először csemperagasztóval kikenem. padlósíkban lehetőleg. És száradás/kötés után. padlopon alapozóval le gurítom. és aztán telibe lehet önteni padloponnal. Kb 5-6mm vastagon.
A kérdésem tehát az lenne, hogy milyen anyagokat és eszközöket vásárolva tudom megoldani a padló kiegyenlítését. Mivel foltozzam be a kisebb hézagokat a padlón? Mit vásároljak, amivel betömhetem a több centi mély hézagokat a panelillesztések helyén mielőtt nekiállnék vakolni? A linkelt rusztikus vakoláshoz mivel sűrítsem be a glettanyagot, és milyen egyszerűen használható glettelőanyagot ajánlotok? A parkettázáshoz vannak ötletek, amik esetleg segíthetnek a szintkülönbség problémán? Laminált parkettát szeretnék vásárolni és lefektetni, amihez kell egy alátét. Létezik olyan alátét, ami segít az ilyen problémán?