Az előbb beszéltem telefonon Erdész Robival, és nagyon jó híreim vannak:
1. gőzerővel dolgoznak az új !!!!!!!!! Solaris lemezen;
Eddig 5 szám már nagyjából készen van (4 szám Bogdán Csaba, 1 pedig Robi ötletei alapján készült).
Sajnos, a lemez koncepcióját nem árulta el. :o(
Szeptemberre tervezik a lemez megjelentetését! :o)
2. Robi új szólólemeze készen van, már csak a keverés van hátra.
Ennek az időpontja pedig attól függ csupán, hogy a fia (Erdész Tamás) mikor ér rá, mert ő végzi majd a keverési munkálatokat.
(Hogy milyen jól, azt hallhatjuk Attila UTÓPIA c. nagylemezén!)
Rossz hír viszont, hogy a NOAB c., második archív CD-jükkel még mindig nem tudtak zöldágra vergődni.
Mondta is Robi, hogy sokkal nagyobb kedvet éreztek most ahhoz, hogy új zenékkel foglalkozzanak, minthogy azzal bíbelődjenek.
Az az igazság, hogy nem nagyon járok színházba (lehet, hogy ciki, de ez van), mert a darabok zömét ripacskodásnak tartom, kevés az igazán felemelő élmény.
A "Mennyből a hulla" c. darabot még anno meg akartam nézni, kíváncsiságból a zenéje miatt, de a darab tartalma nem igazán vonzott, s mire rászántam magam, hogy megnézem, hát le is vették a műsorról.
Most, ha már újból előkerült, elmegyek majd arra is, meg az újra is.
Ha van rá módod, fővárosi lakos lévén (és persze kedved), nézd meg, akár mindkettőt, s aztán e helyt számolj az élményről (amiről én miskolciként lemaradok). Legalább egy lelkes olvasód lesz!
Üdv, Attila
A napokban vettem észre a Pesti Est Súgó márciusi számában, hogy Erdész Robi újból zenét írt egy színdarabhoz.
A Vidám Színpadon játsszák majd március közepétől a "Nász-frász" c. vígjátékot.
Valamint itt adják elő újból azt a darabot is, ami a '90-es évek elején az Újpesti Színházban ment, és szintén Robi írta a zenéjét: Mennyből a hulla.
Alfonso Paso: Mennybôl a hulla
Bűnügyi komédia két részben
Rendezte: Radó Denise. Fordította: Horváth János. Díszlet: Szojka Gyula. Jelmez: Tordai Hajnal. Zene: Erdész Róbert. Adva van egy vonzó, ám kissé hazudós feleség, egy roppant megértô, de rendkívül elfoglalt férj, a kedves, ámde hihetetlenül feledékeny családi barát és a megbízható, bár kissé merev szobalány. Szenteste van, a feleség és a szobalány a családi szertartást készítik elô. És akkor...
Üdv!
Én is (többek között) Solaris rajongó vagyok, és amikor vki ír, akkor a többiek már csak azért is örülnek, mert nő a létszám :-)
De nem csak ezért. Én is leírom a véleményem Attila két szólólemezéről. Valahogy a lassab, akusztikus számok nem tudnak annyira megfogni (pl. Duo (1990-en), Poseidon, Toronyszoba), annál inkább a több hangszerrel alátámasztott zenék. Lehetnek pergősek (pl. Sötét középkor, Ba'rock, A máglya fényénél, Inkvizóció), de "nyújtottak" is (pl. A hallgatag ember imájának az eleje).
Nem vagyok zenész illetve nincs zenei képzettségem, úgyhogy szakszavak helyett olyan szavakat használok, amelyek szerintem megfelelnek, szóval ne kössetek bele emiatt :-)
Ez a sztori konkrétan a búcsúkoncertjükön hangzott el 1986. április 7-én, részleteztem is az egész koncertet a 249-es hozzászólásban.
Az idevágó részt idemásolom (az "E-moll concerto ..." c. számuk után):
"CZIGI: - Elhangzott kompozíciónk a rendkívül komoly című "E-moll concerto allegro con molto", és amint ebből is hallható, a zenekar igen sokat fektet arra, hogy a kompozíciókat megfelelően komoly, érzelmi tartalommal ellátott címekkel ruházza fel.
Ez így van a következő előadandó számunknál is, amelynél a címadás közben még arra is gondoltunk, hogy nekünk is fel kell zárkózni a divathoz, amikor is különböző más zenekaroktól látott példa alapján ... Ugye, hát van egy zenekar nyugaton, aztán idővel beszivárog hozzánk ...
És hát például ez a számunk is egy olyan dolog, hogy van egy "Frankie Goes To Hollywood" nevű zenekar, és mikor őket meghallottuk, akkor kapásból írtunk egy számot, a címe: Józsi Mátészalkára megy! (nagy derültség)"
Honnan lehet ilyesmiket tudni ?!!! :)
Hozzátéve, hogy a Józsi-dolgot annak idején magam is kilogikáztam (az FGTH-nak is voltak jó dolgai, ha valaki fogékony a nyolcvanas évek közepi késő-újhullámra).
Semmi magasröptű értelmet nem kell tulajdonítani ennek a címnek.
Egyszerűen annyi a története, hogy akkoriban létezett egy FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD nevű együttes és valamelyiküknek (azt hiszem, Cziginek) jött az ötlet, hogy miért ne adhatnának ők is egy hasonló címet az egyik számuknak, csak persze magyarul.
Szóval, csak ennyi.
Ennek a számnak az eredeti címe egyébként Az igazság pillanata volt.
1984. decemberében játszották először, a 2. planetáriumi koncertjükön.
Amúgy több számuk is átment címváltozásokon az idők folyamán, elég lazán bánnak a számcímekkel.
Pl. a "Marsbéli Krónikák" régebben "Körkörös romok" névre hallgatott (Jorge Luis Borges egyik nagyszerű novellája alapján).
Az előbb találtam az interneten teljesen véletlenül (mást kerestem): Gömör Lacival egy beszélgetés a "mogyoro" webtelevízió műsorán
tavaly február 21-én.
Kissé döcögős a beszélgetés, de nagyon sok érdekes dolog is szóba kerül: a Solaris kezdetéről; az itthoni, színvonalas zenét játszó zenészek siralmas megélhetési lehetőségeiről; a Napoleon Boulevardról; a Solaris kinti sikereiről (az egyik sztorijukat Erdész Robi is elmesélte máskor, ez olvasható a 147-es hozzászólásban); Gömör Laci mostani zenekaráról (SHANNON); ...
Nem tudom, milyen hosszúságú a műsor, én már majdnem egy órája hallgatom és még csak a felén vannak túl.
(Kár, hogy a bejátszott zenék nem kötődnek a beszélgetéshez. Legalábbis amit eddig hallottam a műsorból.)
Megnyugtat, hogy ezt hozzátetted: igazság szerint én sem voltam elragadtatva Kollár Attila első lemezétől. Nem rossz zene, persze, igényes, meghát mégiscsak Solaris-hatás - és az ember, ha rajongó elfogult, még önmagával szemben is -, de tényleg csalódás volt. (Azt már végképp csak halnak merem leírni, hogy a Meeting Point is az, első néhány meghallgatás után, pedig vannak részek, amik tetszenek, de Erdész Robitól nem ezt, nem ilyet vártam.)(Hanem mint a Marsbéli krónikák I, vagy a Solaris 1990-ről a nagyon lendületes szintetizátoros részek.)(Vagy még inkább mint a M'ars poetica és a Solaris rövid, de ellenállhatatlan billentyűs vad vágtái.)
Tényleg reménykedem, hogy egyszer lesz valamilyen technikai mód hozzáférni az anyagaidhoz - cserélgetni a gyűjteményünket, mondanám szívesen, de mint említettem, nekem csak a kézenfekvő dolgok vannak meg, cd-n, esetleg még olyasmiket tudok szóba hozni, mint a PR Computer LP-je, vagy a Pantha Rei cd-je -, szóval az idő mindent megold, végül is több reményt az ember 1985-86-ban sem táplálhatott, „amikor betoppant egy szőke lány...”
Apropó: hova lettek a többiek a fórumból?
Üdv, Attila
Ja, és Attila új CD-jét is feltétlenül vedd meg: nagyon-nagyon jó!!!!!!!!!!
Számomra nagy elégtétel az első lemezéhez képest, attól - sajnos - nem igazán voltam elragadtatva.
Ez a mostani lemeze - UTÓPIA - sokkal dinamikusabb, robbanékonyabb hangzású, néhol kifejezetten elsöprő hatású.
Kösz a gyors választ!
Sajnos, nincs nekem az a videó, de talán abból, hogy számomra újdonság Erdész Robi második (?) lemeze, láthatod, hogy nem vagyok közel sem annyira naprakész Solaris-ügyben, mint Te. Jómagam, ha az utóbbi két évben tapasztalt revivalt, meg ezt a fórumot nem számítom, a Solaris-rajongás elakadt valahol 1990-ben - hiszen utána nem számíthatott rá az ember, hogy valaha hallja még ennek a zenekarnak a nevét. (Képzelheted, hogy megdöbbentem tavaly nyáron, amikor ráakadtam erre a topicra! együltőhelyemben elolvastma visszamenőleg az összes levelet, kinyomtattam, illetve lementettem magamnak html-ben.)
Innen - elsősorban Tőled - értesültem arról, hogy Erdész Róbert milyen aktív volt az elmúlt években, hogy mi minden mögött az ő zenéje sejlik fel, meg arról is, hogy a többiek sem passzívak (egyedül Kollár Attilának a Musical Witchcraftjával rendelkezem cd-n még).
És végül az utolsó kényszerű negatívum: nincs minidiscem, nem is tudom, mi az. Lehet még ennél rosszabb a helyzet?! :)
Nincs más dolgom, mint kivárni, hogy előbb-utóbb cd-másolási lehetőséghez juss :)
Pedig valószínűleg sok olyasmi van a birtokodban, amiért 1986 táján ölni tudtam volna, és ma is nagy örömet jelentenének, ha megvolnának nekem is (minden Solaris-os felvételek).
Üdv, Attila
Kedves mindenki!
A következőt illetően szeretnék tanácsot kérni, remélve, hogy a topic látogatottsága ismét megélénkül.
A napokban jutott el hozzám Robert Erdesz Meeting Point című lemeze: gyerekkori példaképem, a Solaris-os Erdész Robi szólóalbumát el lehet képzelni, milyen érdeklődéssel vettem a kezembe. Olvastam, hogy volt már neki ilyenje (Cabaret?), de azt nem hallottam; nekem ez az első. Azzal együtt, hogy picit csalódás volt - szintetizátorosabb dolgot vártam, nem „hungarian world music”-ot, bár e kategóriában nem rossz a lemez -, meglepetést is szerzett, amikor rájöttem, hogy az úgynevezett országimázs-filmek zenéjéről van szó. Ha nem lett volna egyértelmű, hát a producer személyéből minden nyilvánvaló.
Ekkor jött a nagyobb csalódás: a tévében látott esküvős reklámfilm (ami annak idején nagyon tetszett nekem, politikai felhangoktól függetlenül) zenéje egy-az-egyben nincs a dalok között; azt valahogy összevágták, főleg az 5-ös és a 6-os szám elemeit használva.
Emiatt kérdezem itt: nincs meg valakinek valamilyen formátumban a reklámclip vagy annak a zenéje? Nagy örömmel töltene el, ha akárcsak egy megfelelő linket adna valamelyikőtök, ahol megtalálom.
Üdv, Attila
A Perifericrecords honlapjáról másolok ide egy újságcikket:
Kollár Attila - Musical Witchcraft - Utópia
Musical Witchcraft II.
Magyar Netlap
2002. december 11.
Hangok Utópiája
Párom még nem is tudta pontosan, hogy milyen lemezről van szó, amikor már kerülgette a pultnál. Valami megfogta a pasztellrajzos borítóban, a címben, az együttes nevében - minden izgatja, amiben talál valam megfogható boszorkányságot - és, mint utólag bevallotta, egy kicsit emlékeztette egy tavalyi lemezre, ami nagyon összekötött bennünket, a Solaris Nostradamusára. Tulajdonképpen nem tévedett nagyot, hiszen akárcsak az az album, a XVI. századba repít vissza minket, másrészt pedig Kollár Attila fuvolás, a Musical Witchcraft vezető boszorkánymestere az összekötő láncszem e lemez és a Solaris között. Utopia - Thomas Moore, azaz Morus Tamás filozófus, költő, VIII. Henrik császár bizalmi embere, majd ellenfele. Sokan láttuk annak idején Fred Zinnemann Egy ember az örökkévalóságért című filmjét, amelyben Paul Scofield játszotta az elveiért máglyára küldött Morust. Bizonyára vannak sokan, akik legalább részleteket olvastak az Utópiából, erről az álombéli országról, amely egy soha nem volt boldogságképet vázolt fel. Utópia – a szó szinonímája lett a megvalósíthatatlan eszméknek. Utópia – néhány magyar muzsikus fütyül a nemzetközi "trendre" (jól teszi), előveszi a semmivel sem helyettesíthető klasszikus hangszereket, meg néhány felerősített rock-eszközt, és úgy vezet végig minket királyi udvaron, gondolkodók és egyházi méltóságok lelki fejlődésén, az emberi intolerancia szörnyűségein, hogy közben zenéjükre egy pillanatig sem lehet ráfogni: a régmúlt hangjai. Ezt a kort más, világhírű zenekarok is felfedezték az utóbbi évtizedekben, elég csak a Jethro Tullra (Kollár fuvolája néha kifejezetten Andersonosan szól, de ez sem baj...), a Fairport Conventionra, vagy a Focusra gondolni, és a Musical Witchcraft második korongja teljes mértékben megállja helyét bármilyen összehasonlításban. Az ugyan valóban utópia, hogy egy ilyen lemez bármilyen előre elrendezett lemezlistának az élére kerüljön. De az már régen nem, hogy Magyarországon létezik egy nagyon erős, időtálló progresszív zenét játszó muzsikusréteg, amelyet egyre inkább elismernek külföldön is. Lehet, hogy egyszer, nem is sokára ők is csatlakoznak ahhoz a dicsőség-körhöz, amelyet ma még főleg "komolyzenészeink" képviselnek a világban?
Attila új lemezére visszatérve: megy ám az idő, a gyerekek egyszercsak felnőnek ... - a CD borítója Attila lányának, Kollár Szilviának a munkája, a lemez hangmérnöke pedig már nem Erdész Robi, hanem a fia, Erdész Tamás volt! :o)))
Mindketten nagyszerű munkát végeztek, elismerésem nekik!
És egyre jobban tetszik az UTÓPIA, a megjelenése óta csak ezt hallgatom!
Latom itt te vagy a legnagyobb asz. En is szeretem a Solarist es a segitsegedet kernem. Csinalok egy ilyen oldalt, hogy: www.rockmuzeum.ini.hu meg egy ilyen projectet:
http://www.klte.hu/~balintcs/MAGYAR/DATUM.HTM
Namost nekem az emlekeid - illetve barki emlekei - kellenenek, aki napra pontosan vissza tudna idezni koncertdatumokat. Akar jegyrol, akarmagannaplobol, egyebbol.