> 1: 222-es sorozat (Wolf-Tandem hengerelrendezésű 2x iker/kompound gép, jóó ritka, és később ezeket visszaépítették síma 220-asnak, amiből máig is van 1 működő). Nem tudom, hol készülhetett, talán a többiek?
Ajvé... A két típusnak semmi köze egymáshoz. A 222 sorozat (korábban I e. oszt.), egyébként Kordina Zsigmond legjellegzetesebb mozdonya a négyhengeres tandem gépezet túl jóval nagyobb és magasabban fekvő kazánnal (2,98 m2 rostély- és 134,9 m2 összes fűtőfeleület), más kialakítású védházzal, nagyobb szerkocsival stb készült. Még csak ritka sem volt, 93 db db készült belőlük, + a kettő db kettő darab I f. osztályú kéthengeres ikergépet is átalakították ilyenné; a századfordulón ezek voltak a legfontosabb és legerősebb gyorvonati gépek. A legtöbbet 1932-33-ban selejtezték ki, az utolsó példány 1951-ben került ki az állagból.
Amúgy a tervezés és 71+2 db mozdony a MÁV Gépgyárában épült, 6 db a WLF Flodirsdorfnál, 6 db a bécsújhelyi Siglnél, 10 db pedig a bécsi Mf. d. StEG-nél készült.
Részletes tanulmány van róluk az 1989-es Vasúthistória Évkönyvben.
1: Hmm. Mi lehet ez a moci? Keskeny nyomközű, kisméretű, alacsony, viszont eléggé hosszú kazánnal. A gőzdóm relatíve hátul van, mint pl. a Kincsesnél. Mi lehet ott a kémény és a gőzdóm között? Gólyafészkes szikrafogója van, nálunk szereltek gyárilag ilyen kéménnyel mozdonyt? Mintha a cseheknél lett volna divat? A sátornak az íve olyan, mint amilyen a 387-es sorozatnál (CSD U35.1). Szóval nem tudom :-/
3: áll benn két 377-es. Király :))
Volt a DV-nek 377-ese 1908-ban? :-O Vagy csak bejártak a helyi MÁV szerelvények?
6: Király :))
7: Érdekes ez a fotó. Rajta szerintem egy 490-es van. Viszont nem az eredeti kivitel, hanem az a tuning verzió, ami pl. a rompókoknál is futott 764-es sorozat néven, és kicsit nagyobb kazánátmérőjű, mint a sima 490-es. A tolattyúszekrény formája is egyezik.
Ezért sem hiszem el, hogy semmi nem maradt belőlük.
Nem volna rossz találni valahol egy főkeretet... csak úgy heverne a fűben a helyi depó használaton kívüli, gazos részén... mittomén, a szerbeknél, vagy Tökörkországban... :))) Eh :-/
Közben azon goldolkozom, hogy hol készülhetett erről az 1659 - es sz. mozdonyról a kép, és mi az az izé a tetején. Olyan, mintha a villamos egyvágányú lenne.
Izé. Az ilyen dobnak tűnik. Pár mozdony tetején volt ilyen, de nem vágom igazából, hogy micsoda. Talán mintha az Ezüst Könyben a 91-es sorozatén lenne egy ilyesmi?
Persze lehet, hogy a háttérben van csak valami, lehet, hogy svájci módra az áramszedő helye, meg lehet, hogy fogalmam sincs. Na jó, ez utóbbi biztos :)))
Az nem jelent semmit, az 601-esnek is legalább kétféle volt.
Hm?
Mi volt ez a kétféle?
Egyáltalán, nem lehe,t hogy legalább egy ilyen tolóka maradt valahol elfekvőben?
Vagy a kallódó vas ----> MÉH ---> kocsma népénél ilyesmi kizárt? :-/
az ebből fakadóan hosszab kénény, meg a háromtengelyes merevkeretes, a 324-esek M-jellegével azonos vagy nagyon hasonló szerkocsi egyértelművé teszi.
Tényleg, akkro ki is zártuk, hogy a cseszkó időkből legyen ez a fotó. Ők azt hiszem, egyből lecserélték 4 tengelyesre a szerkocsikat, és túlhevítősre tuningolták a mocikat.
Pedig a kerékképlet, bár kevéssé látszik, 651-esre utal. A kazánméret meg egyértelműen: ez egy kis méretű síktűzszekrényes, a 601-esnek meg egy kétfejű Brotan-Fialovits kazánja volt, a burkolólemez hátulja a sátor tetejéig ért.
Itt egyiknek sincs ilyen kotrója: Settebello, ez az utolsó képed a KSOd-nak szállított 651-es. És a MÁV szokással ellentétben jó alul vannak a lámpái, mint a Jens által belinkelt képen is. Nem lehet, hogy ez egy KSOd gép? (Közben nézegetem a 651-es képeimet, és úgy lácc, lenti lámpával szállítottak a MÁVnak is egy sorozatot. Különben is, mintha az derengene, hogy a kassaóderbergi gépek Brotan-Defner kazánosak lettek volna. Viszont ezen a képen inkább síktűzszekrényesnek tűnik a mozdony. Sőt, ha már úgy nézzük, a VIm sorozat a MÁV szerint volt. Na most akkó' mi van? :-O Aztán ahogy tovább nézegetem a képeimet, kiderül, hogy tulajdonképpen alig volt 651-es magasra tett fényszórókkal... Hm. Mi lehetett ennek az oka? Elvileg a gyárból is alacsonyra helyezve jöttek ki, meg a cseszkóknál is helyi szabványúra berhelt lámpákkal futottak?. Bár nekem van 1 tippem: ilyenekkel futtatták a hóekéket, és hogy átlásson fölötte, illetve átlátszódjon. A 651 amúgy olyan igazi hóekéző gép lehetett, nagyon nagy vonóerő, és kis méretű kazán. Annyira nem hegyigép, viszont a mallet indításkori kígyózó hajlama miatt tolatásra sem lehetett az igazi. Jéé. Ez a kép megvolt nekem is :-O Amúgy Jens képén látszik még egy másik mozdony is ezen a sínen. Amit, ha úgy veszünk, lehet pont a 601-es mérővonat vágánya is, csak a másik irányból, hm? Vagy azért ennyire nem kicsi a világ? :)) )
Pedig a kerékképlet, bár kevéssé látszik, 651-esre utal. A kazánméret meg egyértelműen: ez egy kis méretű síktűzszekrényes, a 601-esnek meg egy kétfejű Brotan-Fialovits kazánja volt, a burkolólemez hátulja a
Amúgy alapból a 601-esnek sem volt ilyen kotróizéje, csak rátették. :))
A MÁVAG-udvari fotón például nincs rajta, amik vannak róla képeim, azok egy részén szintén nincsen rajta ilyen. CSD636-os korukban megint nincs. De például ama bizonyos fiumei képen rajta van, vagy az Ezüst Könyvben a módosított hengeröntvényű 601-esnél megintcsak rajta van.
Úgy látszik, hogy csak a déli vonalakra tették rá?
(Közben megtaláltam a "Mérővonat Erdélyben" c. képet. Már nem is tudom, kitől nyúltam, talán Gumidanitól? Biztos hozzájárul, hogy föltöltsem ide :)) )
1: 222-es sorozat (Wolf-Tandem hengerelrendezésű 2x iker/kompound gép, jóó ritka, és később ezeket visszaépítették síma 220-asnak, amiből máig is van 1 működő). Nem tudom, hol készülhetett, talán a többiek?
Ilyen kandeláberek voltak sok helyen, pl. a Déliben, de Istvántelken (!) is kallódik 1-2 a roncstemető részén. Ha felteszed őket nagyobban valahova, talán ki tudjuk találni, hogy hol készült.
2: 475-ös sorozat, a 377-es nagytesója, 2* akkora kazánnal, +1 csatolt tengellyel és kompaund hengerelrendezéssel. Egy Fialovits-fotó, az Ezüst-könyvben is ez van.
3: 327-es sorozat. A háttérben MÁV jelellegű téglaépület van. Ezt is ha nagyobban...
4: 333-as sorozat (Déli Vasút 32c). Az előtérben mintha egy fordítókorong volna.
5: 302-es sorozat, még lánykorában: 109.112. A 109.109 ebből a sorozatból máig fut.
Mint a képen is látszik, néhai Ernő bácsi pont ezt a példányt szemelte ki, hogy megcsinálja modellben.
És úgy érdekességképpen megemlítem, hogy a 109.113-ast rajzolgatta évtizedekig)
A kép ezek szerint bisztosan a Déli Vasút 1932(?)-es államosítása előtt készült.
A háttérben DV jellegű épület látható (vagy nem tudom, de talán a többiek? :) ), a sínek viszont úgy futnak, mintha egy fordítókorongról jönne a mozdony. Persze lehet, hogy nem?
6: 323 sorozat, még DV429-es korában. Akár a Déliben is lehetne?
7: 220-as sorozat, az Északi Fűtőházban. Úgy lácc, itt is ilyen kandeláber volt, mint amit az előbb emlegettem? Mik vannak :-O
8: ugyanaz, mint a 6.
9: 220-as sorozat. Ugyanez, mint a 7.-es, csak szemből. Háttérben a körfűtőház. Azon fillózok annak a kéménynek a helyéből kiindulva, hogy lehet, hogy ez a már lebontott fűtőház, ahol most a szoborpark állomásozik, hm?
10: 651-es sorozat. Királyság fotó :-O Elsőre azt gondolnám, hogy valahol a Felvidéken, mert arra jártak főleg 651-esek (amit amúgy a KSOd is használt, úgyhogy elvben lehet olyan moci is), de van egy pont ugyanilyen kép 601-es gőzmocival, ugyanilyen sziklafallal a háttérben, a kép aláírása: "mérővonat Erdélyben", úgyhogy akár ott is lehet.
Amúgy nagyon állat ez a kép is, jó volna, ha fel tudnád tölteni valahova, vagy ha gondolod, feltölthetem én is (pl. a blakszta.uw.hu-ra), de az ilyen fotókat muszáj megosztani a nagyközönséggel (= velünk :)) ) nagyobb méretben is.
gumidani, >Kicsiny téglácskámat hozzáteszem a szocilizmus palotájához. Ezt egy ügynök mondta, nem?? :-))
>Titkon reméltem, hogy ellátogatsz a Sopronra. Voltam ott, megláttam valakit, ettől kezdve a dolog nem nyilvános.
Más: >Lesz egy kis időm, fogok bemásolni neked. Remélem, nem csak neki!! :-))
>Egy 424-es Rákospalota-Újpestnél egy nosztalgiavonattal. Bizony, már ezek a képek (főleg az első nosztalicskás évekből) is nagyon értékesek. Sosem felejtem el, az állatkerti gyaloghídon vártam a gőzöst, a 109-es ment Vác felé. Lőttem, ahogy bírtam, és amikor elment a híd alatt, a fűtő dobott a tűzre, nyitva volt a tűzszekrényajtó, látszott az egész mozdony, meg a láng. De sajnos épp akkor ért véget a filmem... Na, majd legközelebb...
H45 024:Egy irgalmatlanul bonyolult magasnyomású mozdony, La Mont-rendszerű 42 atü nyomású zárt cirkulációs rendszerekkel, szénportüzeléssel, kondenz-szerkocsival, 3 hengeres kompaund hajtóművel (1 nagy-, 2 kisnyomású henger), a 45 024 psz. egységmozdonyból átépítve 1950/51-ben, álló próbák után 1953-ban két sikertelen próbamenet (állandó problémák a segédgépekkel, az egész rendszer hőtanilag rosszul volt kiszámítva-megkonstruálva az akkori NDK-s viszonyok közepette egy ilyen vállalkozás eleve kudarcra volt ítélve), utána semmi, leállítás, hallgatás, 1960-ban a két külső hengert és a főkeret hátsó részét a hátsó futókerékpárral együtt a 61 002 átépítéséhez használták fel, ebből lett a későbbi 18 201. A rajz jól szemlélteti a komplikált szerkezetet.