Hi BlackStar és akit érdekel!
Megnéztem a könyvben, igazad van, tényleg voltak 120 körüli értékek, de mint látható műtanrendőri próbán, tehát valószínűleg gépmenetben mért eredmények. A másik, amiről írtam, a korszerűsítés:
1961-ben kezdődött meg a fejlesztés a MÁV-nál, ami magával hozta az M61 és V43 széria beiktatását, de emellett a MÁV meg szerettte volna tartani a 424-eseket is, így azok korszerűsítése halaszthatatlanná vált, ami a következőket tartalmazta:
- csillagfúvó felszerelése
- lökettérfogat csökkentése
- olajtüzelésre való átállás
- tengelynyomás növelése
Ezzel a mozdonyok üzemi sebességét 100 km/h-ra tornászták volna föl, de felmerült három fontos kérdés is:
- Nem keletkezik-e káros kazánigénybevétel, valamint
- Nem szenved-e a keret túligénybevételt
- A tervezett 100 km/h sebesség nem árt-e a rudazatnak.
A 100 km/h-s mozdonyok közlekedését a főjavítástól egy év időtartamra kellett volna korlátozni.
A teszteredmények és a számítások kimutatták, hogy a fent említett problémák a külfödre exportált gépeknél léptek föl az ottani körülmények miatt, így elkezdődhetett a fejlesztési program, elsőként 20 mozdonyt alakítottak pakurássá, valamint a tengelyterhelés növelését próbaként a 235-ös mozdonyon hajották végre, de a keretrepedések miatt ezt a próbát befejeték.
Verseny a NOHAB-bal:
A feltuningolt 424-eseket az akkor próbaüzemben közlekedő M61-esekkel is összemérték. Az első tesztre 1960. május 31-én került sor, majd később további méréseket tartottak. Az eredményekből kimutatható, hogy a NOHAB csökkentett teljesítménnyel is javítani tudott a menetrendi időkön, emellett a 424-es is produkálta az időket, de jóval nagyobb erőlködés mellett. A vonóhorgon kifejtett vonóteljesítmény közel megegyezett mindkét mozdonynál, de a gőzgép már nem üzemi teljesítményen adta le azt...
Az utolsó menetrendszerű 424-es az 1983/84-es menetrendi évben közlekedett, azóta csak a nosztalgiavonatok élén látni gőzgépeket.
Forrás: dr. Csiba József - A 424-es