Ma megvizslattam a legújabb Swiftet, annál hogyan megy ez. Nos, ennél már felkapcsolja a helyzetjelzőt, és a fényérzékelő meg lekapcsolja az egészet világosban, sötétben meg fel. Tehát a Suzuki legújabb DRL rendszere pont ellene megy az irányelvnek, ami nappal is állandó világítást szeretne, hehehe. A régi meg ezt a szempontot nézve egybevág.
Node nem a befőtt teszi el a nagymamát, vagyis nem a Suzuki kínálja a DRL-jét a piacoknak, hanem az automata világítást kérő országoknak készít olyan eszközt, amivel az előírásaikat, igényeiket teljesíteni tudja. ( Pl. anno egy ideig gyártottunk régi Swift Sedant Szingapúrba. Abba nem került fűtőradiátor, mert oda az nem kell, és matrica volt a B-oszlopon, hogy az autó ülésre szerelt biztonsági övvel van ellátva, ami teljesíti a követelményeket, mert akkor arrafelé még megszokták a padlóhoz rögzített övet, és ezt külön jelezni kellett ).
Tehát azok a piacok, amik kérik az automata világítást, egyelőre nem foglalkoznak az irányelvvel.
Nem, nem emlékszel rosszul. De mivel ez még nem törvény, csak irányelv, direktíva, ezért ezt szerintem felesleges tovább elemezni. Még változhat. Lehet, hogy én sem pontosan fogalmaztam.
"Na, pont ezért szerettem volna tudni, hogy tényleg a lámpára gondolsz-e..." Akkor lassan tisztázódik, hogy ki mire gondolt. Én az irányelv szellemében reménykedtem, hogy a Suzuki modellfrissítéskor előáll egy olyan kisfogyasztású (nem feltétlenül ledes) DRL lámpával, amit beépít az első lámpába, mert ott szerintem hely bőven lenne rá. Arról sosem volt szó, hogy ennek beszerélese visszamenő hatállyal bírna, attól nem kell tartani, legfeljebb én gondolkodtam volna el komolyan a cserén.
Amúgy csak mi magunk között használjuk pongyolán a DRL rövidítést, amikor nem mindig egyértelmű, hogy magáról a funkcióról vagy a megvalósításáról van szó. Ráadásul ez egy angol rövidítés. A Suzuki D.R.L. System - DRL rendszerről beszél. De ha például azt mondanánk, hogy automatikus tompított fény kapcsoló, ami ha jár a motor, nincs behúzva a kézifék és nincs bekapcsolva a világítás, akkor felkapcsolja a tompított fényt - mindjárt érthetőbb volna, mi az amit a Suzuki ezen a néven csinál.
Mivel ez még csak irányelv, biztosan politikusok írták. A törvényről nincs információm. De hogy kell(ene) valamit lépni, azt ez a hír is megerősíti, és hogy itthon sem minden kerek, az ebből a cikkből is kiderül.
Persze, onnan lett meg nekem is, de ez jó 7 éve volt, akkor még nem volt minden fent a neten, főleg nem a Jimny-ről. Úgy lopták ki nekem egy éjszakára a szervízkönyvet a nemmondommegmelyik szervízből.
Ha normális a villanyász, aki beköti (és a nappali plusz "izzóját" leszámítva ugyanaz a lámpatest, tehát nem pl. külön refis, amihez bele kell nyúlni a gyári rendszerbe), akkor nemigen tud olyat csinálni, amivel bajt okoz a villanyhálózatban.
Pont annyi a bekötése, mint nekem volt: 1-2 vezérlőáram relékhez (az összes első lámpától, gyújtáskapcsolóról) meg táp, 'oszt kész. Nekem bonyolult bekötés, mer' nem tudom, mi hol van (ezzel szívtam anno a tempomattal is, a legbonyisabb a sebességjel megkeresése volt), de egy értelmes suzukis villanyász (mert van ilyen, mégha a szervízekben ez néha nem is látszik) egy óra alatt beköti.
Amúgy szokott lenni SX-szel elektromos gond gariidő alatt? Nekem egy zármotorom halt meg, az meg nem annyira függ össze a nappalival...
Nem így értettem. A szabályos bekötést megoldja egy villanyász (mint ahogy most is), ahhoz nem kell a gyári elektronyika.
Csak külön izzója (ledje) legyen, kben gáz. :-)
Nem értem, miért baj, ha csak holnap tudtátok meg, hogy tegnap nem fogtok dolgozni, és azt is 5 évre visszamenőleg ki kell fizetnetek? :-))))))))))))))))))))
" Minket a lámpa érdekel. Hogy benne legyen szépen. A többi megoldható. :-))) " Ja, mint a Xenon, a lámpa legyen benne, a többi hiányára meg büntetnek, hehehe...
Nem tudom, ezt az irodán tudják. Lent az üzemben ilyenekkel nem akarnak minket fárasztani. Még olyasmivel sem, ami tényleg érint bennünket, pl. a kapcsolódó cégek, beszállítók, vagy a buszsofőrök hamarabb tudták, ha munkarendváltozás volt, mint mire itt bent hivatalosan kiadták.
Onnan eredhet ez az egész (ismét csak szerintem), hogy nagyjából az egész EUban arra kötelezik az autósokat, hogy eredeti funkciójától étérően hazsnáljanak valamit, és ezt most felodják.
Minket a lámpa érdekel. Hogy benne legyen szépen. A többi megoldható. :-)))
Kérdés, Te sztem tudod a választ: ugya nem kell új típusjóváhaygást kérni egy teljesen változatlan formában gyártott autóra mondjuk évenként, csak ha valamin változtatnak?
Persze, hogy sokat lehet spórolni. De, ha minden LED-es izzót kérnek, ami már tömegcikkben megvan, akkor mégtöbbet. Ha már spórolni akarnak, spórolják a lehető legtöbbet. Ha meg nem, akkor csak parasztvakítás az egész. Mintha a katalizátort csak 45% hatásfokra köteleznék, hogy annyi is elég lesz, vagy a több helyen szivárgó csövet csak az egyik lyukra tömítenék.
Félgőzzel környeztvédeni mi értelme? Így a politikusok gondolkoznak.
Ez kb. olyan, mint a pesti belvárosi rendelet, ahonnak kitiltották azt a kevés katalizátor nélküli autót. Alig járnak, kis hányad csak, azoktól nem lesz kisebb szmog, hiszen jóval több katalizátoros jár, ami összességében a sokszorosát bocsájtja ki annak a pár öreg autónak, de nagyon jól hangzik a kampányokban.
Abban az első idézetben még az volt, de az csak egy részlet.
Ha kötelező lesz, úgyis be fogják rakni. A Suzuki sem fogja áttervezni a kocsit, berak egy áttervezett lámpát. Plussz az elektronika, hiszen nem mindegy, mikor világít, meg hogyan. Az lesz macerásabb, ha a számítógép tudja ezt, mert azt nem olcsó a korábbiakban átrakni, ha valaki upgrade-elni akarja az autóját.
Hááát, énszerintem nem azt írják elő, hogy minden új autóra fel kell szerelni, hanem azt, hogy minden új típusra. Azt meg pláne nem mondják, hogy különálló, önálló lámpatestnek kell lennie. Csak azt írják (legalábbis itt: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1394&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en ), hogy amire eddig nappal a tompítottat használtuk, arra mostantól (szgk., kistgk. 2011.02- től; nagytgk., busz másfél évvel később) külön lámpa, a DRL lesz kötelező.
És - sztem - azért erről szól a történet, mert itt lehet jelentős enerzsit spórolni. Eddig (már aki :-))) ) a nem láthatóságra, hanem látásra tervezett tompítottat kellett nappal használni, ami sok áramot zabált, sokkal többet, mint egy kifejezetten csak észrevehetőségre tervezett ("szúróra" fókuszált) lámpa. Már az első, halogénes nappalim is csak 2×6 W-ot "evett", pedig hol volt még a mostani, 2×1 W-os LEDes vackaimtól. A tompi meg általában 2×30-60 W-os. Főleg, ha azt is nézzük, hogy a gyáriaknál nem kötelező, hogy a helyzetjelzők (hagyományos izzók esetén leglább plusz 20-30W) is világítsanak a nappalival. (Persze lehet, hogy tőlünk európábbra az utólagosaknál sem kötelező, nem ismerem mások KöHÉM6-jait...)
(A magam kevéske hozzáértése alapján azt mondanám, hogy nem biztos, hogy tud az működni, hogy a LEDes tompitott sok LEDjéből néhány DRLként is funkcionálhat, hisz teljesen más a szórása, fókuszálása egy utat világító és egy vízszintesen előre szúró lámpának - mint ahogy egy ködlámpa sem lesz sosem távfényszóró vagy munkalámpa és fordítva. Persze bonyolult mozgatókütyükkel vagy mittomén biztos megoldható, de azt sokkal inkább el tudom képzelni, hogy lesz egy kupac LED, ebből néhány DRL, sok tompi. Aztán ki tudja...)
Az egész direktíváról üvölt, hogy nem műszaki emberek, hanem politikusok látszatintézkedése.
Miért csak a nappali fény kötelező LED-re? Ugyanígy lehetne az autó többi, jelentős költség nélküli fényforrását LED-esre kötelezni, ha már környezetvédelem. Index, helyzetjelző, pótféklámpa.
De azért egy látványos dologra koncentrálnak, ami feltűnik az embereknek, hogy igen, ott a LED-es menetfény. Az indexre pl. a többség észre sem veszi, mivel világít. de ezt majd látják, hogy igen, ezt értünk hozták.
A többit azért nem kérik, hogy az autógyártókat se húzzák fel, elég az egyre irreálisabb emissziós normákkal küzdeniük.
Ez mutatja, hogy tisztán politikai húzás.
A hozzánemértést az jelzi, hogy csak külön fényforrásként kérik. Miért? Most kezdenek bejönni a tisztán LED-es lámpák. Egyelőre drága autókban, de az ABS is így kezdte, most minden új autóban ott van.
Szóval egy AUDI LED-es tompított az R8 koncepcióban 14 LED-ből állította össze a fénykévét. Azóta a szériaérett verzió nem tudom, hányból áll.
A DRL-hez elég 4-5. OK, most az Audi DRL-je külön márkaidentitás, a külön csík, ami a LED-es tompítt előtt jelent meg. De más gyárak kérhetik majd úgy a lámpagyárakat, hogy a DRL a LED-es fényszóró csökkentett üzemmódja legyen, vagyis a tompított tucat LED-jéből használjanak párat erre. Így olcsóbb is, minek drágábban több LED-del gyártatni. A funkciót nem befolyásolja, hiszen más funkciók is egy lámpatestben megoldottak sok autóban, városi-országúti, helyzetj.-féklámpa.
Szóval pont most állunk ott, hogy technikailag nem alátámasztott a külön lámpa, csak a többség hagyományos lámpái mellett, de az az elavuló rendszer, és a jövőbe kell nézni. Miért kellene a jövő LED-es lámpáiban a DRL-t külön fényforrásnak kötelezni? Csak így egyszerűbb megírni, mint logikus szabályozást kiötölni a szakértőkkel, gyárakkal összhangban.
A gyárak ezért nem rohannak a fejüket a hurokba dugni, mert az egész egy értelmetlen maszlag, és normális, életképes előírást kellene belőle gyúrni. Azután, ha mégis engednek, egyszer majd át kell dolgozni, hogy megfelelő legyen
Kevés az angoltudásom hozzá, valaki lefordíthatná precízen az eredeti szöveget, de ami nekem lejön belőple, az azt jelenti, hogy nem minden új (újonnan üzembehelyezett) autót kell ezzel felszerelni 2011-ig, hanem minden új típusú autót ("all new types of motor vehicles"). Azaz, ha pl. az új Stift jövőre jött volna ki, abban már kellene lennie, így nem kell. És ez így sokkal logikusabb is számomra. Mint ahogy a 18 hónapról is csak azt tudom elképzelni, hogy onnantól a2011 előtti típusú új autókra is kell majd. A már forgalomban lévő, öreg autókank meg marad a kötelező tompihasználat (vagy amit mi csinálunk, az utólag felszerelt nappali).
Maga a relé (24), ami úgy rémlik, pár tizesbe kerül, és a működése nem is szabályos nálunk. A nem DRL-eseknél a korábbi ábrán látott helyen egy olyan fehér csati van a helyére dugva, ami az amúgy a kontollerbe futó vezetékeket átköti a sarukon, így csak azt látni, hogy pár vezetékhurok lóg ki belőle. Pollenszűrőcserekor érdekességképpen rá lehet nézni.
Na, pont ezért szerettem volna tudni, hogy tényleg a lámpára gondolsz-e. Mert az a baj, hogy abban az irányelvben a DRL jelentése pontosan illik arra is, amit a magyar KRESZ követel, és a biztonsági előírást teljesíti is. Vagyis nem csak a lámpát lehet érteni rajta, hanem a nappali menetközbeni világítást, hiszen magyarul a DRL ezt is jelenti, nem csak lámpát ( az angol is használja lámpa mellett fényre is, hiszen a Suzuki is világítást ért alatta, nem lámpát ), mégha ők a lámpára is gondolnak alatta. Mert ez csak a szövegből derül ki.
Nem csoda, hogy csúszik, minek szereljek fel, hogyan nézne ki normálisan egy külön lámpa egy öreg autón? Az én 20 éves kocsimon is hülyén festen bármi utólagos, de a moderneken is. Nem elég csak az újakon kérni?
Ha a pótféklámpa nem kell a régiekre, ez miért kellene? Remélem, nem hozzák be végül, rakják az újakra, és kész.
Tudom, hogy nem azonos, hiszen KÖHÉM-ben sem azonos a tompítottal, a KRESZ-ben sem, hanem vagylagos megoldás a nappali menetközbeni megvilágításra.
Azt is írtam, hogy a fogyasztása, vagyis környezet-kímélősége lehet az érv mellette, ami aztán ezek szerint benne is van az általad idézett részben.
Bár megint nem értem, hogy miért erőltetik ezt az öreg autókon, ha a katalizátort például meg nem, holott azzal jobban zöldebbé lehet tenni egy katalizátor nélküli öreg autót, mint egy LED-es lámpával, mert előbbi jobban csökkentené a károsanyag-kibocsájtást, mint amennyit a fogyasztáscsökkenés jelent a LED-es lámpa által a generátor kisebb terhelése miatt. Valószínűleg ilyesmik miatt nem rohannak teljesíteni az irányelvet, amíg nem egészen logikus.
Annyiból tényleg rendet kell tennem a fejemben, mert régen tanultam földrajzot, és úgy rémlett, hogy Skandinávia nem Amerikában van, hehehe.
Mint írtam: "Egyes piacok kérik a DRL-t, pl. skandináv autóknál már a Swift I-ben is volt. De a vezérlés azóta sem változott a Suzukiban." Mi nem gyártunk Amerikába autókat, és csak a tőlünk DRL-el kifutó autók működést ismerem, amikben a Swift I óta folyamatosan van ez a cucc. A már-abban-is-volt nálam azt jelenti, hogy azóta is van az itt gyártott autókban, sajna tényleg nem írtam világosan.
Szóval az itthon, Európába gyártott Suzukikban egyes piacokra van a Suzuki által DRL-nek hívott rendszer, annak a működését írtam le. Ami pl. az SX4-nél egy kontroller, amit a műszerfal alatt, a kesztyűtartó mellett rögzítenek a vázon, és ha valaki drágán megveszi, akkor a saját ótójába is berakhatja. Ezt kérik egyes országok előírásai, ezt teljesíti, de egyelőre semmi más.
Én még nem láttam ezt az irományt ( amit így megismerve logikátlannak tartok részben, tehát saját kútfőből nem is tudok erre kilyukadni ), azt sem tudom, mit gondol más, ezért is próbáltam több irányból körbejárni a dolgot. Te már ismerted, tudod mire gondolsz, de én nem, tehát nem azonos a gondolatmenetünk, ha nem azonos információk birtokában vagyunk. Addig nem tudok "rendet rakni" amíg valamiről nem tudok, amiről te igen. Addig csak találgatok. De a nem tudás nem zavaros gondolkodás, így nem érzem, hogy rendet kellene raknom. Én próbálok segíteni (eddig reméltem, hogy a hozzászólásaimból ez tűnik ki, de lehet, hogy ez nem látszik ), ezért is sakkozok az általam ismert tényekkel, nem önigazolok, csak a gondolatmenetemet magyarázom. Ez már a jóindulaton múlik, minek tekintjük.
Valamit nagyon félreértettél! A fórumokon a DRL-t szeretik ezzel a KÖHÉM rendelettel azonosítani, itt is volt már róla szó, semmi új nincs benne. A hozzászólásokból viszont kiderül a felhasználók nem igazán tartják be, a hatóságok pedig nem ismerik eléggé. De én nem erről beszélek! 2008. szeptemberében az Európai Bizottság kiadott egy irányelvet, aminek a címéből idézek:
"To increase road safety, the European Commission has decided to introduce dedicated Daytime Running Light (DRL) on all new types of motor vehicles from the year 2011 onwards. Dedicated Daytime Running Lights are special lamps which are automatically switched on when the engine is started. They substantially increase the visibility of motor vehicles to other road users, and have a low energy consumption compared to existing dipped-beam head lamps." Ez megjelent a magyar médiában is, a fontosabb részt kiemeltem vastagon. Erről a DRL-ről beszéltem.
Ebben egyértelműen és világosan le van írva, hogy a biztonság növelése érdekében külön lámpával - nappali menetfénnyel (DRL) - látnak el minden új gépjárművet 2011. februárjától. A kötelező alatt azt értettem, hogy onnantól minden új személykocsit ezzel a külön lámpával felszerelve helyezhetnek üzembe. Az egyéb gépjárművek további 18 hónap haladékot kapnak. Az is világosan le van írva, hogy ez nem azonos a tompítottal, annak csak kb. az 1/3-dát, LED lámpák alkalmazása esetén a tizedét fogyasztaná.
A káoszt ezek után neked nem szükséges magyaráznom. 2010. év végén egyes új autókon már látszódnia kellene ennek az irányelvnek a hatásának, ha az autógyártók ezt magukévá tették volna, vagy törvény írná elő. Én nem látom nyomát. A prémium kategóriáról ne beszéljünk, mert az más világ. Ezért írtam, és gondolom most is azt, elképzelhető, hogy a 2011. február 7-ki határidő csúszik. Majd meglátjuk. Ha a Suzuki mozgolódna, te látnád a gyárban. Engem ez csak annyiban érdekel, hogy reméltem csinál valami olyan frappáns megoldást, amit visszamenőlegesen is lehet használni. De azt ne keverd ide, amit a Suzuki DRL-ként Amerikában csinál. Az biztos megfelel nekik, ha meg lesz itt is, az feleljen meg az itteni előírásoknak.
Először a saját fejedben rakjál rendet és akkor nem kell tudatlanságból zavaros elméleteket gyártanod a mondókád igazolásához.
No, ezt írtam le. Egyes piacok kérik a DRL-t, pl. skandináv autóknál már a Swift I-ben is volt. De a vezérlés azóta sem változott a Suzukiban. Mint írtam, beindítod a motort, felkapcsolja a tompítottat, csak azt. Mindegy, hogy világos van, vagy sötét, az addig világít, amíg jár a motor. Vagy felkapcsolod a helyzetjelzőt, mert akkor már olyan, mint a sima, és leveszi a tompítottat. Mert a DRL mellett nem tudsz távfényre váltani, csak, ha felkapcsolod a helyzetjelzőn túl. Ismétlem, ez a Suzuki DRL szisztémája, máshol nem tudom, hogyan működik.
Ugye 2.0 diesel a facelifttel jött, akkor került bele a tempomat. De csak abba, amíg volt, az 1.6D-ben sem volt, meg a faceliftes benzinesekben sincsen, csak az egy dízelben.
Emlékeim szerint semmi nincs benne róla. Régen már volt itt téma, asszem, akkor sem levődött válasz. :-)
A DRL-es SX4-ben is automata kapcsolja a tompit. Azt írtam le, hogyan.
Vagy nem értettem meg, vagy nem ugyanarról beszélünk.
Én arra gondolok, hogy motor beindít, nappali világít. Majd jól besötétedik, és magától átkapcsol tompira. (Most KöHÉM értelemben véve a nappalit és tompit.)
Már van gyári SX tempomat? Még ha nem is rendelhető...