A saját légtér védelme szerintem nem megosztható feladat, vagy éles helyzetben majd meg kell várnunk a felmentő seregeket Ramsteinből? Nekünk csatarepülőgépek kellenének, páncélalhárítók, és valami igen komoly légvédelmi rakétrarendszer... IMHO
Én is valami hasonlót dünnyögtem :) Mindenesetre szeritnem a Szu-27-család és az F15 szembeállítása korrektebb, a Mig-31 megint egy másik dolog, a fene tudja, egyértelműen úgyse érdemes összepárosítani, mert a két hadsereg teljesen más elvek alapján építette fel magát és a fegyverrendszereit... Egyébként emlékeim szerint a Szu-27 elektronikája már anno is az amerikaiékhoz való erős közelítéséssel készült, aerodinamikailag meg a 29-esre is ráver egy fél kört, ami már erősen a hihetetlenség témaköre szerintem :)
Más: szerintetek a Mirage 2000 miért repült teljesen más stílusban, mind a többi modern vadász? A francia pilóták ezt a stílusú repülést tanulják (hirtelen kitérések oldalra, negatív figurák), vagy a 2000 ebben jobb? Az utánégető fénye egyébként néha pislogni látszott, létezik, hogy az automatika azzal is játszik a forudlók élesítése érdekében?
-Ami nem megy ne erőltessuk a NATO-n belüli feledatmegosztás keretein belül lehet, hogy nekünk csak forgószárnyasaink , vagy csak szálllítógépeink lesznek!
Így a vadászgépprobléma egyszerűen megoldódik, addig meg mig 29- forever, hisz olyan gyonyorű gép, egyik ami gép sem léphet a nyomába ( mármint szép a menyasszony csak szeszélyes)
Hallottatok róla megint volt rep esemény:lezuhant egy sarkany és meghalt a pilótaja.
Korabbi téma: arab pilóta: az apja még teveháton közlekedett ne várd el töle, hogy az anyatejjel szívta magaba a technika szeretetét és anélkül ez nem megy. (nem biztos hogy így van)
amcsi: mi az a három pedál a kormány alatt,és hol a mekkdonác?
hehe.
A kecskeméti F15 mindössze 2 hónapja gurult ki a gyárból, még ideje sem volt összekoszolódni.
Nézd csak meg az orosz gépek és az amcsi gépek tervezésénél milyen munkakörülményeket feltételeztek. Az orosz gépek a sztyeppe közepén egy teljesen elhanyagolt reptérre is le és fel tudnak szállni az amerikai gépeknél előszőr morzsaporszívóval fel kell a repteret takarítani, az oroszok ugyanis kialakítottak a szárnyak tövében felső légbeszívónyílásokat is.
Szóval egyáltalán nem rosszak az orosz gépek, csak nagy kár, hogy az elektronikájuk lepukkant, nem kompatibilisek semmivel csak magukkal, és drága a fenntartásuk.
En is a hangosbemondotol tudtam meg, hogy mentoernyovel jott le.
Folnezve elosszor lattam, hogy ossze van akadva az ernyoje, a tobbiek mar mind nyitottak ekkor, de az az egy csak osszekuszalodott ernyovel porgott.
Ezt ugy 10 mp-ig lattam, aztan mar nem.
Amikor legkozelebb kerestem, mar csak nyitott ernyoket lattam.
Gondoltam sikerult kibogozni neki.
A hangosbeszelos faszi a foldetereskor megjegyezte, hogy valami tortenhetett, mert mento ernyovel -sarga szinu- jott le az ugro.
Valaki itt azt mondta, hogy az oroszoknak egy dolog hiányzik, mégpedig az AWACS. Lehet, hogy nem azonos színvonalú a dolog, de azért nekik is létezik hasonló madaruk, amit IL-76 alapon építettek.
Szerintem inkább a PÉNZ hiányzik náluk. Van egy csomó elméleti és gyakorlati kutatási erdményük, amit a szériagyártásban nem tudnak teljesen kihasználni.
Megjegyzem csendesen, hogy most éppen az USA sem dúskál a katonai kiadások terén. Az F-22 fejlesztési és beszerzési programot már többedszer áttervezik, mert a kongresszus nyírbálja a költségvetést. A C-17 modernizációval hasonló a helyzet.
Ezek után erősen megemlítendő, hogy Magyarország katonai beszerzéseire nem igazán látszik a pénzügyi keret. Ha valaki tudja, hogy hol van az a pár milliárd Ft, az szóljon! :-)))
Egyébként lehet, hogy jól járunk vele, hogy a vadászgép beszerzést halasztottuk.(?) Az F-16 Block 60 programban a gép szerkezetét folyamatosan átalakítják, hogy olcsóbb legyen a gyártás és az üzemeltetés miközben külső méretei és aerodinamikai tulajdonságai a gépnek nem változnak. (Hogy ne kelljen az egész engedélyzetetési eljárást újra megcsinálni, elég legyen csak a terhelési számításokat elvégezni) Azt állította a szaksajtó, hogy akár 1-2 millióval (dollárban) olcsóbbá válhat egy-egy madár gyártása.
A hajtóművek átalakítása is szóba került. És az egészben a mókás, hogy az ezirányú fejlesztés arab megrendelés hatására indult be, mivel az arab megrendelő nagyobb tolóerejű hajtóművel kérte a gépeket.
Manapsag mar letunoben van, de regebben nagyon `meno` volt itthon is az `amcsi` mania...-))))))
Mert ami amcsi az `kiraly`, ami meg `ruszki` az automatikusan `szar`.
Mindettol fuggetlenul. Az F-15 meg a MiG-29 osszehasonlitgatasa (foleg a LADA-BMW alapon) azert ostobasag, mert:
1/ A ket gep abszolut kulonbozo rendeltetesre keszult. A MiG-29-es elvileg `front vadaszrepulogep` (orosz forditas), ami azt jelenti hogy a frontvonal feletti legifoleny kivivasara es NEM TAVOLSAGI LEGIHARCRA hivatott. Ha valaki nagyon-nagyon okos, hasonlitgassa ossze a MiG-31-est es az F-15-ost...Kivancsian varom az eredmenyt.-))))))))
2/ Az ujabb MiG-29, Szu-27-33...stb, Szu-25 valtozatokba izraeli elektronikat szerelnek. Csecsenfoldon egy Szu-25-os ezredet ki is probaltak mar, ami ilyen elektronikaval van felszerelve.
3/ A MiG-29-es ugyan idaig nem sok eredmenyt mutatott legiharcban, de azt ne felejtsuk el hogy az az A valtozat volt. Peldaul a MiG-31-est azert hasznaljak jarorozesre az eszaki teruleteken, mert ok mar nem arra a rendszerre epulnek (celravezetes, stb), mint ami szopott a jugoknal, hanem sajat maguk kepesek befogni a celt, sot, az F-15-osenel nagyobb hatotavolsagu radarja van, ami nem csak a repulesi irany sikjaban kepes tuzvezetesre (look down shot down).
4/ Attol, hogy egy gep `csillog`, meg nem biztos hogy kiraly. Az orosz gepek mocskosak sokszor, ez teny
5/ Aki egy kicsit is ismeri azokat a termekeket, amiket az orosz hadiipar gyartott a 80-as evekben es kint lehetett venni (pl. tavcso) az soha nem fog automatikusan leszolni orosz dolgokat.
Ökrös Csaba (ugye nem a népzenész? mert azt ismerem):
A magyar MiG–29A-k radarjai lehet, hogy elmaradnak a korszerű F–15-ösökétől, de a vele egyidősekétől (mivel kb. azonos korú géptípusról van szó) nem, és a MiG–29M-ek radarjai már nem rosszabbak, és a rakétái sem. Sajnos (vagy nem, politikai állásponttól függően döntse el mindenki), az oroszoknak egy dolog nincs, ami az amcsiknak van és nagyon hasznos: AWACS, ami felülről látja a légteret, és kb. 30 gépet tud egyenkét 5-6 célra vezetni. A legkorszerűbb Szuhojok meg lehet, hogy ezen a téren is verik a nyugati cuccokat.
Fly:
A Lada és a BMW összehasonlítás nem MiG–29 - F-15, hanem Jak–18 - F–18 szintű összevetés (bár én a Ladákat is bírom, nem rosszabbak egy hasonló korú Opelnél, Fordnál vagy VW-nél, nekem ez utóbbi van, már Amerikában is vehetne szeszt meg cigit, szóval elég felnőttkorú, de hasonló korú Ladát is vezettem már).
Ja, amikor még én is főiskolán (Szolnok, Killián Rep. Műszaki) küzdöttem a diplomámért 8 menetben, a pilcsi tanulók - akik félévente jöttek haza a Szu-ból, igaz, ők 1 évvel rövidebben megúszták - azt mondták, hogy az arab tantársaiknak nem mernek olyan gépet a segge alá adni, amelyikben 10-nél több üzemóra van még (mint max. repülhető idő, ami után úgyis selejtezni kéne), mert ritkán szokták épen lehozni a gépeket, annak ellenére, hogy a repirányító már üvölt velük, hogy mit csináljanak. Arab ipse visszaigazolja, hogy jó, már csinálja is, aztán mégse. Aztán a kukoricásban összeszedik. Szóval nekik nem kellett ahhoz háború meg idegen vadászgép sem ahhoz, hogy tönkretegyék a gépeket.
Orosz pilcsik esetében más lett volna a helyzet az Öbölháborúban is. Én láttam pár berepülőpilótájukat műrepülni MiG–15-től MiG–21-ig pár típussal (orosz - pontosabban a Varsói Szerződés kezelésében lévő - repülőtér mellett laktam, míg el nem költöztek, vagy huszoniksz évig, a házunktól vagy 200 m-re volt a berepülő légtér széle). Amerikában filmekben se látni olyat, amit ezek megcsináltak élőben.
fly & Hamster,
az F-15 és a MiG-29 nem hasonlitható össze, nem igazán egy kategória, de még ha azok lennének, akkor sem vehetnénk egy kalap alá őket, mivel az F-15 lényegesen korszerűbb gép. Ettől függetlenül a MiG ma aerodinamikában (vagyis közel légiharcban) ráver a világ bármelyik gépére, még a (közel) hasonló kategóriájú F-18-ra is. Az elmúlt hét előtt voltak itt gyakorlatozni olyan pilóta mesélte nekem, aki "harcolt" ellenük, hogy nagyot csalódott a Hornetben, mivel szarrá verték őket közel légiharcban. Ez azonban semmit sem jelent, mivel ma már nem kerülhetsz közel hozzájuk, a MiG lokátorja és így felderítése (valamit célkövetése) messze alulmarad nyugati kollégáitól.
A kiállított F-15-ösről csak annyit, hogy nem hiába csillogott, elvégre alig volt benne 50 óra, nemrég repülték át az USÁ-ból :)
Azért ne mondd azt, hogy "szarból várat", mert ez igen sokakra nézve sértő... Egyébként a vietnami háborúban lőttek Mig-17-el Phantomot, igen sok tényezőn múlik egy ilyen dolog. Az egésszel csak azt akarom mondani, hogy bár harci teljesítményre az F15 tényleg a legjobb, attól még a MIG-29 aerodinamikailag jobb. De nem is egy kategória egyébként, mert az F15-tel szemben ott van a SZU-27, SZU-33, SZU-35, SZU-mittudoménmennyi, amiről még nem derült ki, hogy éles körülmények közt mit tud, repülésileg viszont biztosan ráver két kört minden másra, és újabban az elektronikája is igen táposra lett fejlesztve...
Az Öböl-háború eredményei egyébként igen megtévesztőek, az iraki gépek különösebb háttér és irányítás nélkül repültek, egy részüket menekülés közben szedték le (irányított légibombával, ez egy homok felett araszoló Mig volt, azért a személyzeten igen sok múlik).
A kinézetről meg: valamelyik II VH-s "Puma" emlékiarataiban szerepelt, hogy egyszer jó színesre összefestette a gépét, amivel valamiért aztán más repült, le is lőtték, mert az összes ellenfél a színes gépet támadta, a csilli-villi miatt azt hitték, hogy valami nagy ember ül benne :)) Az más kérdés, hogy az USAFnál ezer dologra van pénz, az optikai karbantartásra is, nálunk meg jó, ha repülhetnek a pilóták, de javaslom, ne ez alapján ítélj, mert a repnap parkolójában állt néhány igen szép autó, mégse hinném, hogy sok esélyük lett volna még akár a MIG-21-el szemben is :))
Vasárnap Kecskeméten jól láttam-e, hogy a műrepülő román MIG-21-nek a túlhúzott fordulókban néha kinyílt a jobb oldali futó aknajtaja? Kicsit magam is csodálkoztam, de szinte biztos vagyok benne hogy jól láttam. Szakemberek! Létezhet ilyen?
Volt ijen is hogy mentőernyőt kellett nyitni??
Ezt nem mondta a hangosbemondó...
Azért az ernyősöknél a földetéréskor néha becsuktam a szemem...
De a koppanás elmaradt.
Ja, és ha arra jársz, érdemes a helyet körbejárni, vagy bekéredzkedni: nem az Ancsa az egyetlen cuccuk. Egész baromfiudvarnyi szárnyasuk van (merev és forgó egyaránt), egyik nézetben, másik metszetben látható (t.i. feldarabolt hajtóművek, szárnyak).
Mar szinte mindent leirtatok, csak par dolog.
Nagyon tetszett nekem is -tobbek kozott- a lengyel helikopter, a ket Jaguar es a feher Albatroszok.
Nekem is dedikalt Kositzky Attila, aki igy elsore nagyon szimpatikus ember.
Lattam az ugrot akinek nem nyilt ki teljesen az ernyoje.
Felelmetes volt latni, ahogy porogve jon lefele.
Aztan a mentoernyovel ert foldet.
Mi szinten autoval mentunk Budapestrol, de Kecskemet hataraban mar lattuk hogy jobb lesz letenni valahol a kocsit. Es igazunk is lett, a kozpontban leparkoltunk, felszalltunk az 5 percenkent indulo kulonjaratokra, es a repulotertol 2 kilometerre mosolyogtunk az autosokon ahogy a fakabatok terelik oket a parkoloba, mert a buszunkat egeszen a kapuig beengedtek. Nekem tetszett az egesz mert engem meg az is lazba tud hozni ha 1000-el elhuz egy gep elottem. Lehet, hogy jovore mar nem lesz ennyire erdekes szamomra, de ha lesznek ujdonsagok akkor tuti megyunk (na meg ha megtanulok annyira franciaul hogy az unatkozo Mirage-os pilota beengedjen a gepebe :) )
szervezésről: Én busszal mentem (különjárat),és egy hülye fakabát elirányított bennünket a semmi közepére. De én a szinvonal alatt nem a szervezést értettem. Kevés volt a gép, számban és minőségben is. Aki volt már többször az tudja hogy 2 éve aszem amikor szakadt az eső sokkal jobb volt a műsor. Több gép, sokféle gép, sok repülés. Hivatalosan pedig 5-ig tartott volna a műsor.
Azt hiszem, akik a szervezést szidják, mind kocsival érkeztek. Bölcs előrelátással :-)) én inkább vonattal mentem, és szinte meghatott, hogy már az állomáson bemonták, hogy honnan indulnak a buszok. A rendőrök mindenhol a buszokat engedték előre, így a vonat érkezése után 10 perccel már a reptéren voltunk.
Szerintem ha legközelebb is kocsival mentek, azt hagyjátok bent a városban.
Hát nekem tetszett a repülőnapi program, főleg az a lengyel helikopter jött be nekem, nem kedvelem a helikoptereket annyira, de ez a "Sokol" helcsi ott volt a csúcson, ahogy repült. A magyar Mi-24-esről nem is beszélve.
A Vári Gyula se volt semmi, ahogy ott hasította az eget, a Bessenyei Pétertől meg a hajam szála égnek állt. :)))
Ja és a legnagyob élmény, kezet fogtam Kositzky Attilával, aki dedikálta könyvét.
Kérdés.
A románoknak az a kiképző gépük (tipusát nem tudom) az saját fejlesztés, vagy licence gyártású gép volt ? És a helikopterük ?
Sziasztok!
Szóval nekem végül is a szombati nap jutott. (Nem is volt eső a repülőprogram végéig)
Luc72: A 9-re tervezett találka nem is jött volna össze nekem, mert éppen a Dongó század MiG-29-es madarához álltam sorba, hogy a fiam beülhessen. :-)))
Nekem a szlovákok nagyon tetszettek. Nagyon jól volt a látvány és a zene párosítva. És precízen repülték a köteléket. A lengyelek Huszar helikoptere is szép dolgokat produkált. Van benne szufla.
A nagy állásszögű dolgokból a magyar blokk Mi-24, MiG-29 köteléke, majd a Mirage2000, valamint a Jaguar géppár is látványos volt.
Az F-16 viszont szerintem elég gyenge volt. A MiG-29, a Mirage2000, és a Viggen is sokkal dinamikusabb volt. (Az amik meg mást azért nem hoznak, mert pillanatnyilag a magyar és kelet-európai biznisz (gépbeszerzés) csúszik.
A Harrier hozta a szokott formát és a Pilatus PC-9 is szépen repült.
Veres Zoltán és Bessenyei Péter programjai magukért beszéltek. Még sok ilyen tudású műrepülőt Magyarországnak!
Szóval az egész úgy összességében jó volt. A szervezésben valóban voltak kisebb bakik.
Egy részéről persze a szervezők nem tehetnek. Nem az o saruk például, hogy az angolok csak egy Tornado-t küldtek és azt nem is reptették. Viszont ami az övék, a hallomások szerinti gyenge bejutási és parkolási rendszer. Megmondom őszintén, hogy én ezt nem érzékeltem. Lehet, hogy azért, mert korábban mentem. :-)))
Azonos tudású pilótákkal - ebben az oroszok nem rosszak - meg azonos szintű légi irányítással bizony lenne esélye, manőverezésben a lepukkant MiG–29 (ez a helyes írásmód) kenterbe veri az amerikai csodamasinákat (F–15, F–16, F–18). És ezt még az amcsik is elismerik. Ők általában a rakétafegyverzet meg a célkövető és rávezető radar közötti különbségekre hivatkoznak, amiben ők a jobbak (bár én erre se vennék mérget).
A MiG–21-et meg gondolom, nem technikai csodaként mutatták be, hanem csak mint egy egykor csúcsszintű, de még ma is nagyon szép gépet (nekem pl. az egyik kedvenc repülőgépem formára a -74-es (alsó pitotcsöves, kis „púpú” korai) változat). A hangját is szeretem, bár közelről - piros vonal - kicsit erős (igaz, hallani már csak -96-ost meg -75-öst hallottam ennyire közelről).
Engem is meglepett a Mirage 2000C, főleg amikor elemlekedés után rögtön jobbfordulóba végta a pilóta, kb. - nekem úgy tűnt - max 20 méter megasan... Az valami isteni volt.
Kérdés: Csepelen, a Szabadkikötő környékén van egy telep, ahol egy szétszedett Ancsa áll, és egyéb régiségek, nem tudja valaki, hogy mi ez? Az útról csak ennyi látszik (Csepel Városközpont felé menet baloldalt van)...
Egyébként isten ments, hogy kipróbálódjon, hogy mi lenne, ha össze kellene mérniük magukat... Az emberek egy-egy ilyen szerkezet láttán mindig megrészegülnek az erőtől, amit látnak, pedig egy ilyen összecsapás néha filozófiai magasságokba vezet ("mi történik ha a megállíthatatlan találkozik az áthatolhatatlannal?") :I