1. A Cserhát Baráti Társaságtól (elérhetőségek, és egyéb haznos információk a többi mozgalommal kapcsolatban is a www.turabazis.hu oldalon).
2. Nehezen, én egy túratársamtól kaptam; most nem tudok részleteket. Sajnos elég elavult már a 20 éves kiírás sok mozdonyt elvittek, de van több olyan is, ami nem szerepel a füzetben. Az eredeti kiírásnak megfelelően elfogadják a helyszíneket, még ha nincs is ott mozdony. Kicsit így értelmetlen az egész.
3. Nekem az első kettőnél elfogadták, a harmadikat nem csinálom. Ha nem sorszámos a TKM pecsét, akkor szerintem próbálj valami beazonosíthatót is szerezni.
4. Nincs igazolólap. Az igazolás túrajelentéssel történik. Nem tudod külön igazolni a szakágat; egyszerűen megírod, hogy milyen szakágban teljesítettél.
5. Nincs igazolófüzet, túrajelentéssel kell igazolni. Igazi kics ez a mozgalom. Múzsla talán még tud adni a régi teljesítménytúra itineréből (és használd Güsziológus leírásait). Figyelmedbe ajánlom még a Partizán utat is.
Nemrég kezdtem el bizonyos túramozgalmakat, és ezekkel kapcsolatban lenne kérdésem:
1. Hogy lehet beszerezni a Cserháti várak, kastélyok, kúriák igazolófüzetét?
2. Hogy lehet beszerezni a Muzeális Mozdonyok Magyarországon igazolófüzetét?
3. Elfogadott-e a TKM bélyegző 10/100, 9/99, az Ezer év a Bükk és mátra vidékein illetve a Tápiómente turistája mozgalomnál,
4.Milyen igazolólap kell a Hevesi túrák, és a Tisza tavi körtúra mozglaomhoz, illetve az utóbbinál hogy tudom igazolni, hogy a gyalogos szakosztályban indultmam?
5. hogy lehet beszerezni a Kohászok útja igazolófüzetét?
6.Bármilyen bélyegző elfogadott-e a Magyar Vártúrák mozgalomnál?
7. Az Ezer év a Bükk és Mátra vidékein mozgalomnál megtehetem-e azt hogy pl. a templomoknál az összes igazolópontot összegyűjtöm, amikor még csak az első fokozatot csinálom, vagy pedig lehet-e csak a 4. fokozatnál leadni a füzetet?
Nem véletlenül szombat délután voltál a sárgán bringával felfelé a Kámor csúcsra Nagyoroszi felől? Találkoztam lefelé az elkerített résznél - a kerítésnél - egy bringát felfelé toló túrázóval :) A Diósjenői tanösvény nekem sem szerepelt a térképemen, csodálkoztam is eléggé, hogy mi ez, de tetszett, nagyon szép táblák vannak kihelyezve, sok számomra újszerű infóval. Csináltam is párról fotót, s el is olvastam azokat, amiket útba ejtettem a Csehvárnál, a Závoznál, a bombatölcséreknél, a fenyőknél és a Pénzásásnál. A dzsungelérzés tutira adott, de a kilátás a Kámorról tényleg remek!
Nem marad a szakasz erdő nélkül, de sajnos egyre kevesebb utat használnak az erdőségen belül. Ez az egyik ok, amiért inkább az erdők szélén, de nagyon szép környezetben megy az út. A másik, hogy az önmagában kissé szerencsétlenül megközelíthető Kisvátyoni tanösvény érintését kérte a Nemzeti Park.
Itt a terelés érinti a kilátótornyot (szenzációs látvány az Alföldi Kék majdnem felénél 1800 méteres hegyeket látni!), sőt igazából a kék fog értelmet adni a dolognak. Most a tanösvény eleje egy borzalmas, nem táblázott, semmibe vezető aszfaltúton van a falutól 3 km-re, a másik vége pedig egy mellékúton 4 km-re a falutól, rossz tömegközlekedéssel. A kék jel érint 3 állomást a 7-ből, kis kitérővel az ösvény eleje is bejárható (+2 állomás), a szakasz eleje-vége településen van. (Zsadány-Geszt).
Igaz, hogy a Magas-Taxra, és több más csúcsra sem vezet jelzett turistaút, de erről az a véleményem, hogy ha már a "belépés csak engedéllyel" védettséget élvező területekre az ottani erdészeti utak minőségéből ítélve gyakran járnak terepjárók és egyéb monstrumok, vagy olyan szinten vannak kitaposva vadászösvények, hogy az ember a Normafán érzi magát, akkor egy halkan, szépen, óvatosan a területre néhány percre bemerészkedő turista vélhetően nem fog semmi kárt okozni.
A Magas-Tax (meg még pl. a Nagy-Inóc, Magyar-hegy, Vár-bükk, stb.) pont azok közé a hegyek közé tartozik, amelyek mellett évtizedekig megyünk el anélkül, hogy felugranánk rá és megnéznénk milyen.
A kámori sárga az év jó részén tényleg dzsungelélmélnyt nyújt, ezért szerintem több más csúccsal egyetemben érdemes inkább télen felkeresni, bár néhány napja voltam fent, ráadásul biciklivel és azért túl lehetett élni. :)
A "Börzsönyi-kék"-en fel szeretnénk újítani a jelzéseket, reméljük jövőre összejön.
Borsosberényből közvetlenül jelzett út nincs, a közeli falvakból Nagyorosziból indul kettő, ill. Drégelypalánkról. Drégely várához érdemes felmenni, az utak jól járhatóak és sűrűn jelzettek, a várromot folyamatosan újítja a szécsényi Kubinyi Ferenc Múzeum gárdája.
2006. májusában adták át. A Hamuháztól indul, a Kemence-patak mellett, érinti a Závozt (én itt szaladtam bele). Bemutatja a szénégetést, a patakot és élővilágát, a bombatölcsért, a hadiutat, a Závozt, Csehvárat... szép, gondos munka, sűrűn jelzett, ugyanők létesítették a -szerintem- szenzációs Gyadai-tanösvényt a Naszály északi oldalán.
Novemberben újra a Börzsönyt kerítjük sorra, de most Borsosberényben lesz a főhadiszállásunk. Ennek környékén van olyan (kör)út (15 km környékén), ami követhető vagy itt is elhanyagolt? Az utak kiválasztásánál szempont nálunk, hogy ennél ne nagyon legyen hosszabb, mert 5 éves gyerek is van a csapatban, lehetőleg más úton térjünk vissza (buszra nem engednek fel a sok kutya miatt) és patak/forrás/tavacska is szerepeljen, ha van a környéken.
Na, a múlt szombaton megvolt a kismama teszt. Mivel a Rakacaszend-Felsővadász szakasz közelében nem találtunk szállást (Szendrő rally volt 7végén), ezért Encsen szálltunk meg és reggeli, esti buszozással a Felsővadász-Fancsal szakaszt jártuk be. A bő 15 km alatt a kismama jól bírta, de azért elfáradt. Mivel már nem aludtunk ott, hanem hazajöttünk Bp-re az autópályán elhelyezkedett a hátsó ülésen kényelmesen és szinte végig aludt. A részletes történet lassan felkerül a honlapunkra, képekkel. :)
Ez volt az első, amivel találkoztunk, idáig erdőben ment az út. Térképet nézve csak ehhez tudtam viszonyítani: itt lép ki az erdőből egy letérés (jelzés sehol nem volt egy ideje) és van rajzolva magasles. És továbbmenve belefut egy merőlegesen haladó szekérútba. Eddig tudtam követni, aztán legközelebb a szőlőt lehetett beazonosítani :)
Valóban hosszú szakasz, de a szint ölég minimális benne. A Sárvár - Sümeg (hasonlóan síkvidéki szakaszt) is így jártam be, két, hasonló hosszúságú (35-37 km) részre osztva, a végére rendesen ki is döglöttem. Azért nem mindegy, hogy az Irott-kőre kell felkapaszkodnod Velemről, vagy hosszú, akár több km-es, szintben lévő, nyílegyenes, urambocsá kissé unalmas nyiladékokban menetelsz, ahol viszonylag kevés a látnivaló.
A magaslesek alapján nem biztos, hogy jó tájékozódni, hiszen jópár magasles van, és nem mind van rajta a térképen. Van pl. egy magasles 2 km.-re ami a papírtérképen nincs rajta és pont az ellenkező oldalán van az útnak, mint az amelyik 3 km-re van és rajta van a papírtérképen.
Az Északi- és a Keleti-Börzsöny bizony problémás a jelzések terén, Régiek, ritkák, s nem egyszer a meglévő nyomvonalon még látszanak ősi jelek, pl. a mindkettőnk által említett, honti Z- elején még van egy-két ottragadt kék jel is.
Viszont van új jelzés is, igaz, ez teljesen új útvonalat is jelent, egyelőre semmilyen térkép nem jelzi, mégpedig a Diósjenői Erdészeti Tanösvény, amelyet az Ipoly Erdő Rt. épített ki és jelzett le. Körtúra, érdemes bejárni.
Természetesen nem várok én semmilyen esztétikai élményt a bélyegzéstől. Csak fogadják majd el a végén. :-)
Hát ha nem most hétvégén mennél esetleg még csatlakoznék is hozzád. Mondjuk az jó hosszú szakasz lenne. A lábam most is jól elfáradt a végére. A vasútállomáshoz való le- és az utána visszakutyagolás a szálláshoz már nem volt annyira élvezetes. :-)
Sziasztok, két hete szombaton Nagyoroszi-Hont túrán voltam, s Drégelytől igencsak megszenvedtem a kéken a Jelenc-hegyig, nagyon nagy a dzsumbuj. (Rövidgatya rajtam szokás szerint...) A Jelenc-hegyi DNy-i sáncokat megtaláltam ott együtt van valóban a kék és az zöld, s onnan a zöld visz le Hont-nak, ami szintén eléggé "csalitos". A két jelzés találkozásánál én is mentem vagy 10 percet jelzés nélkül, de vissazfordultam, s megtaláltam a kéket. Most szombaton Diósjenő-Csehvár-Kámor-Nagyoroszi túrát csináltam, a sárga is igencsak "veszett" a Kámor felé, bokrok, csalán, cserjék, szeder, van minden, meg vagy 3-szor mentem rossz felé, nem túlságosan jók a jelek elhelyezései és már eléggé kopottak. De mindig megtaláltam a jelet, így ebben az értelemben nem volt gond.
Nem jutottunk el az elágazásig, Bernecéről kivezető kék mellett az első jobboldali magaslesnél vesztettük el a fonalat szerintem. Ekkor - elméletileg - jobbra voltunk az úttól, majd valahol kereszteznünk kellett, mert a másik oldalán értünk vissza Bernecére. De majd kiderítem és megírom jövőre :)
Nem egyszerű árvíz volt az... a kis patak, amelyben száraz időben nyáron alig van víz, elmosott hirtelen mindent Kemencén és Bernecén. Komplett ólat malacostul például... házak tetejéről mentették az embereket helikopterrel. Mindez júliusban, mikor elvileg a legkisebb szokott lenni a víz. A falu két végén elzárva a külvilágtól... a Diősjenő és Kemence közti erdészeti utat is kimosta, s a kemencei kisvasút patakhídjait is. Ezért is elég nehézkes a pályafelújítás, mert a hidak helyreállítása nem kis pénz. De már 3,5 km megvan, ennyi jelenleg az a táv, amit bejár a Kemencei Erdei Vasút.
Szállást kaptok Honton közvetlenül a jelzett út és a Honti-szakadék mellett, van egy ifjúsági- és turistaszállás, sok kis házzal, szerintem a kutya nem gond.
Köszi! Hát meg kell hagyni, tényleg ideális túraidő volt, nem túl meleg, nem is hideg, ráadásul mindenütt lehetett gyorsan haladni, volt vagy 20 méter a 42 km-ből, ahol dzsindzsa volt, így nem hátráltatott minket semmi. :-) A távolság szempontjából én azt vettem észre, hogy ha 25 km-t tervezek, akkor 24-nél kezdek elfáradni, ha 35-re, akkor 33-nál, szóval valahogy mindig sikerült beosztani, akaratlanul is, a tartalékokat :-)
Még valami: a Honti-szakadékhoz végig a kéken nem jutsz el, a KZ elágazásnál kellett volna zöldre váltani, s elmenni a jelzett út végéig, majdnem a turistaházakig, ami már a 2-es főútnál található. Ott jobbra fordulva kb. 200 métert kell haladni, majd jobbra már látszik a szakadék. Ha még lesz időtök ősszel, nézzétek meg, izgalmas hely. Az Ős-Ipoly vájta ki.
Igen, a jelzések lényegében tökéletesek voltak. Egy-két helyen hiányoltam csak elágazásnál kicsit közelebbi fán jelzést, de ott is pár tíz méter után megvolt a biztos jel.