Abban az általad is állítólag olvasott "hülye könyvben" véletlenül éppen a Malév tisztviselői nyilatkoznak és ismerik el, hogy hiba volt a katonai szemlélet alkalmazása....
Óóóóó takilaci,
micsoda bölcsesség! Mondd, hallottál már a közhelyekről?
A SzU 22 is lezuhant, a dolog pikantériája, hogy egy fegyverraktár közelében.......a pilóta KAtona István őrnagy az utolsó pillantaban katapultált( a magasságmérője kiakadt), megsérült a gerince és hónapokat töltött a kecskeméti katonai kórházban :-(
Anthea
Utas2,
Én szívesen repülnék a Malévnál:)
Egyébként meg nem tudom mit vagy kiakadva, meg hivatkozol egy hülye könyvre (én is olvastam)
Az utasforgalmi repülés a vadászgép után olyan, mint forma-1 után átülni buszt vezetni...
MiG-23-as témához...Pápán ott van az összes 23-as, egyet adtak Kecelre a Pintérnek, meg egyet Szolnokra (utóbbi nem biztos). Úgyhogy ha 23-ast akarja valaki közelről megszemlélni, akkor azt Kecelen biztosan megteheti. Pápán egyébként igyekeznek vigyázni a gépekre, de ott vannak pl. a leállítás előtt nagyjavított Szu-22-esek is, de mivel nincs hely a fedezékekben, kint állnak az ég alatt. A 23-ast valószínűleg azért állították le, mert nagyon kevés maradt belőlük, és a típusra vetítve nem érte meg ennek a pár gépnek a fenntartása. A 21-es megtartása kényszermegoldás volt, mivel tudjuk, hogy harcértéke a mai kor követelméyeinek már nem igazán felel meg.
Popeye
Bocs, hogy újra előveszem a témát, de a mai hírek alapján ezt nem lehet kihagyni.
Szóval azt mondja az újság, hogy a Malévnál a tervezett elbocsátások miatti (440 fő) esetleges munkabeszüntetések letörésére (sztrájk? - gondolom) akár volt katonai (vadász) pilótákat is bevetnek és alkalmaznak.
Na azt már nem!!!
Hát megőrültek azok, akik ezt kitalálták????? Úgy látszik, hogy soha nem tanulunk a hibákból. Utalok a korábban már említett Barlay-könyv ezzel kapcsolatos részleteire, mind a Malévet (1960-70-es évek), mind pedig más légitársaság hasonszőrű példájára és ráfázására.
Remélem, hogy ez a hír nem több, mint egy jó nagy duck!
Igen, sok előnye van a változtatható állású szárnynak, és az is lehet, hogy én ítéltem meg rosszul, amikor a gazdaságossági okok közt jelöltem meg, hogy mondjuk számítógépesíteni kellett volna a nyilazási szöget vezérlő rendszert, ami messze nem érte volna meg :) Mi volt ez a hiba egyébként? Nem tudja valaki, hogy hol repül még a gép továbbra is?
Hát ez ebben a formában nem teljesen igaz.
Az igen, hogy a változtatható szárnynyilazás miatt bonyolultabb és nehezebb lett a szárny (a forgózsámoly és a forgatómotor nem kis tömeg), meg kevesebb üzemanyag fért bele, de ilyen az F-14 is. A gép fordulékonyságával nem volt baj, sőt, az volt a jó, hogy a nyilazást kis szögre állítva igen alacsony volt a leszállósebessége és rövid a megálláshoz szükséges útja. Aztán ha jól emlékszem, a szárnyállító szerkezetben leltek valami típushibát, emiatt vonták ki rendszerből, nem gazdaságossági okok miatt (ezen a téren kb.ott volt, mint a MiG-21).
Ui.: Mikor a Killiánon küzdöttem a diplomámért, a főiskola pólóján enyhén stilizált MiG-23 (elölnézetben) volt a matrica. Talán még van is ilyenem. Ha rálelek (és nem felejtem el), beszkennelem valahogy, és felrakom, ha érdekel valakit.
Szolnokon biztos láthatsz egyet, és szerintem Pápán is félre van tolva egy...
Egyébként egy furcsa hibrid, a változtatható szárnyállás bonyolította mind a szerkezetét, mind a vezetését, és a fegyverzete se volt túlságosan erős. A futóműve és a farok alatti, futókiengedéskor oldalra hajló pótvezérsík szinte már perverz, bár előbbire egy szerelő egyszer azt mondta nekem, hogy amikor meglátták, azt hitték csak baj lesz vele, és mégis megbízhatónak bizonyult... Felületesen és újságírósan úgy lehetne fogalmazni, hogy hagyományos, fordulózós légiharchoz nem elég fordulékony, távolságihoz nem elég erős az elektronikája és a rá függeszthető fegyverzet, földi célok támadásához meg nem jó ebben a formájában (bár volt olyan változata is, és a Mig-27-es voltaképp egyfajta csatarepülő 23-as volt). A gép formája egyébként érdekes, bizonyos szögből csúnya, bizonyos szögből nagyon szép, én speciel imádtam rajzolni kiskoromban :) Anno az egyik taszári repnapon beszélgettem egy pilótával, ő büszke volt arra, hogy ezzel a típussal repülhetett, aztán pár évvel később egyszercsak kivonták a szolgálatból. Valószínűleg a fenntartási költségei nem álltak arányban a használhatóságával, de nem értek hozzá, ez az eset egyébként lehet a műszaki kiforratlanság de akár a kis sorozat eredménye is (alig volt belőlük két tucat).
Regota olvaslak benneteket, de nem sokat ertek hozza, szoval inkabb nem irtam bele. Ugy nez ki jovo heten Kievbe megyek Malev-Aerosvit kozos jarattal (az utobbi uzemelteti a gepet) Mit kell tudni roluk? Aztan majd jovok az elmenybeszamoloval.
Túl sok elmesélnivaló nincs a dolgon.
A feladat éjszakai elfogás volt, a taszári Szu-22-t kellett megfogni a Pápáról felszállt Mig-23 UTI-nak.
A 23-nak a kétüléses változatában nincs radar, az elfogást vizuálisan kellett végrehajtani. A Szuhojnak - csakúgy mint a többi akkor alkalmazott vadászgépnek - a törzsén csak a (piros-sárga-zöld)helyzetjelző lámpák égtek, villogó nem volt felszerelve.
Az elfogás során valószínűleg érzékcsalódás miatt a 23-as alulról hátulról nekiütközött a Szuhojnak.
A Szuhoj tözshátsórésze és a Mig törzsorr része megrongálódott. A 23-ban elöl ülő Katovics Balázs százados az ütközés következtében súlyosan megsérült, és a repülőgép katapultrendszere is meghibásodott, ezért katapultálni nem lehetett. A hátsó ülésben ülő oktató (Mizsei Mihály százados) - aki valószínűleg ugyancsak megsérült - megkísérelt a géppel Pápára visszarepülni.
A repülő a pápai repülőtér közelében lezuhant. A vizsgálat szerint a relatíve kis sebességgel repülő gép a futómű kiengedésekor vált irányíthatatlanná, amit összefüggésbe hoztak azzal, hogy az ütközéskor a Mig függőleges vezérsíkjának felső harmada leszakadt, így a függőleges tengely körüli kormányozhatóság megszűnt amikor az alsó ún "pótvezérsík" a futónyitáskor becsukódott, amiáltal a kellő iránystabilitása a sérült repülőnek azon a sebességen nem volt meg.
Kétszeressel szerintem biztos nem (a simában már hiszek, de nem Budaörsön, hanem az amerikai prérin rendezett repülőnapokon:). Amúgy majdnem laktam Németországban olyan helyen, ahol záz méter magasságban A10-esek és Phantomok rohangáltak _rendszeresen_ (reptér votl a közelben), és nem volt belőlük semmi baj, pedig utóbbi még hangosabb is a huszonegyesnél. Az nálunk van, hogy egyrészt legyen hadsereg, meg minden, másrészt azért ha az Alföld közepén vadászgépet látnak, akkor már rögtön jönnek, hogy miért zajong ott, és meg kéne tiltani...
Azért a villamos csattogása más mint a gázturbinák dübörgése :))
Végül is nem zavar, de egyszer úgy kiestem a kempingszékből, az erkélyen, mert nem tudtam, hogy lesz vadászgép, azt alacsonyrepülésben elhúzott nem messze a házunktól egy huszonegyes.
1990-ben mikor szintén kint voltam egy ilyen b.örsi repnapon, volt 23-as is akkor még, és állítólag (a kommentár) 2szeres hangsebességgel húzott el a budaörsi reptér felett a közönség előtt úgy 100-200 m-es magasságban.
Szerintem ez nem lehetett, nem hiszem hogy ezt megcsinálta.
Gondolom ilyen magasságban is csinálhat légrobbanást a gép, az meg nem igazán lenne egészséges.
Azért elég kemény hangja volt a 23-asnak, mikor hátrahuzott szárnyakkal teljes gázzal áthúzott
Hát négy körtől még senkinek nem fog kihullani a haja, és senki házának nem reped meg az alapja :) Ez kicsit ugyanaz a téma, mint hogy "zörög a villamos, fel kell szedni a síneket": mindenkit zavar valami, de a közösségben való együttélésnek az alapfeltétele az, hogy bizonyos negatívumokat elviselek pozitívumokért, különben folyton zsörtölődő idős nénikékként fog viselkedni az ország, és semmi sem fog működni... Én mindig élveztem, amikor elment próbakörökre a környéken a huszonegyes, két nappal a repülőnapok előtt, igaz, azért szerettem, mert tudtam, hogy a repnapon nekem fog "bemutatózni" :)
Ki tudja, hogy a vasárnapi, Budaörsi repnapon, valóban lesz-e MiG 21-es ?
Kicsit durvának tartom arrafelé azt a gépet bemutatózni, mert mikor régen volt, a Budaörs felől érkező, furduló gépek, mindig ott a kertünk felett fordultak (Sas-hegy és gazdagrét közötti kertvárosi rész) És azért volt ott iszonyatos dübörgés.
ÉN teljesen új vagyok nálatok, de az aviatikában már mondhatjuk, hogy járatos. A légikatasztrófák iránt érdeklődőknek tudom ajánlani a www.ntsb.com-ot. Gondolom tudjátok,
hogy ez az amerikai Nemzeti közlekedésbiztonsági hivatal honlapja. Annak az archivumában
még fellelhetők infók. Ha kérdés van, csak nyugodtan.
Tito,
Tudom, mert bár akkor még fősulin voltam, mindenkit megrázott az eset. Azért emlékszem, hogy 23-as, mert a futó kiengedésekor estek le, amikor is a pótvezérsík félrehajlik. A függőleges vezérsík az ütközés miatt súlyosan sérült, és valószínűleg emiatt történt a katasztrófa. Én így hallottam.
Popeye
Sorkatonakent tolmacs voltam a Sziklaban. Akkoriban meg keringett AWACS a magyar legterben (Gyor-Veszprem, esetleg Szombathely-Veszprem ovalpalyan), segitendo a magyar legvedelmet. A gepek legtobbszor Avianobol, Galsenkirchenbol, ritkabban Angliabol es Franciorszagbol erkeztek. Akkoriban meg gyerekcipoben jart a magyar fotisztek angolnyelv kepzese, ezert volt szukseg egy osszekotore a harcallasponton, a NATO-s csapat es a valtas kozott.
Minden honapban mas nemzetisegu csapat jott, harom-negy fo (holland, nemet, olasz, kanadai, amerikai, belga). Oket kellett szolgalat kozben forditani, kaptak az eles infokat az AWACS-rol, ha azonositatlan cel erkezett a deli hatarvidek felol, de gyakran okozott problemat Kecskemet vagy Taszar kikepzese is. Hasznos volt, ugyanis mire az MH "atdiktalta" volna a cel koordinatait, es felkerul a plexire Veszpremben, addigra mar arkon-bokron tul jart... Errol meg irhatok, ha erdekel. Erdekes rendszer, szerencsere mult idoben.
Voltak erdekes rep. esemenyek, ezek kozul ketto jut most eszembe azonnal.
Kisgep erkezett Munchen felol, mar Ausztrian is engedely nelkul repult at, a magyar hatarorok jelentettek a vizualis eszlelest. Az osszes helyzetjelzo villogott, mint egy karacsonyfa. Radiora nem valaszolt. Emeltek egy Mi24-et Szentkiralyrol, ami Bp hataraig kiserte a megijedt arcot. Nem lettem volna a helyeben, amikor kinezett az ablakon...;) Azt hiszem Budaorsre rakta le a vasat, es teljesen el volt kepedve, hogy mi ez a felhajtas... Valami repulos talalkozora indult, azert oromkodott a lampaival... Ravertek az egesz HKSZ rezsit szerintem...
A masik kicsit velosebb volt... Talan tobben emlekeznek kozuletek arra az ominozus MiG21-SZU22 balesetre. Ejszakai elfogas-gyakorlas Balatontol delre. Vizualis kapcsolat utan fizikai kontakt, SZU22 talajt fogott, 21 elindult haza Papara, sulyosan serult szemelyzettel, serult geppel. Ver csend volt a HAP-on, mindenki szurkolt ezerrel, de nem sikerult. Mar a palyan allta, amikor a gep elhagyta magat, es foldet fogott... :(((
A reszletek lehet, hogy nem stimmelnek, aki jobban emlekszik, kerem javitson ki.