A méhviasz nagyon jól oldódik aromás hígítóban. Ronggyal kell bedörzsölni. A bűz elszáll, a méhviasz megmarad. Rövid időn belül kemény, portaszító fényes felületet ad. Kültérre nem jó.
Teszek még fel képet, hátha jobban el tudom így mondani mit is akarok.
A házat örököltem, nem lakunk benne, hétvégi házként használjuk. Nem volt esőcsatorna és járda, az alja körben fel volt ázva, de nem mélyen, alig tudtam kivésni olyan kemény volt. Tudom, hogy az lenne a tökéletes, ha teljes szélességben átvágnám, alap és leszigetelném, de erre sajnos nincs pénzem, és nem is valószínű, hogy valamikor is odaköltözök, de legalább a jelenlegi állapotát szeretném megőrizni (1920-ban épült). Azon kívül, hogy az alja kívülről egy picit vizesedett (szerintem a csatorna és járda hiánya miatt), más gond nincs vele, lakható épület. Tehát ezt szeretném kijavítíni.
A szigetelést azért kérdeztem, hogy van-e értelme, mert úgysem a fal teljes szélességben lenne.
Ha átvésnéd a falat teljes szélességben, s emigyen aplikálnál alá vízszigetelést, akkor jó lenne. De ha megfelelőképpen értelmezem szavaid, akkor nem javallanám, mert több kár lészen, mint haszon.
Szeretnék tanácsot kérni tőletek. Van egy régi vertfalú hétvégi házunk, szeretném egy kicsit javítgatni. Az alját kivéstem befelé 20 cm mélyen, és betonoztam alapot, nagyméretű téglával falaznám 60 cm magasan. Tegyek az alapra szigetelést véleményetek szerint? A tégla és a fal közötti rést a kivéset, felhígított anyaggal tölteném vissza. szerintetek jó lessz ez így? Csatorna, járda már kész.
.... és vajon, hogy lesz erről ÉME papírod a használatba vételi eljáráshoz ?!
Mert, ez esetben nem lesz egyedi terméként elsüthető a vályogod.
Legalábbis némi susmus nélkül nem...
Az igazoló okírat tartalmának meghamísítása viszont büntetendő cselekmény.
Nem árt ezzel a ténnyel is tisztában lenni.
------------
Egyedi terméknek tekinthető pl. az épülethez felhasznált vályog,
ha az építendő épülethez a konkrét építési telken belül termelik ki
(pl. alapárokból, pincegödörből stb.).
Ebben az esetben azonban, a tervezőnek a szokásos engedélyezési tervnél részletesebb módon, úgy kell dokumentálnia a vályogfal anyagára vonatkozó követelményeket, vizsgálatokat, alkalmazási-beépítési feltételeket, ahogyan az egy hasonló szerkezetre egyébként kidolgozandó, egyedi műszaki specifikációban szükséges lenne.
-----!!!!!-----
Ha a vályog kitermelése nem a saját telken belül, hanem pl. a település külterületén történik, és az építőanyag más épületekhez is felhasználható akkor a tégla nem minősíthető egyedi terméknek.
Ebben az esetben a vályogtégla készítőjének egyedi műszaki specifikációt kell kidolgoztatnia az anyagra (ÉME, esetleg ETA).
----------------------------
Egyedi termék esetén a hozzá készült konkrét és részletes gyártmánytervet lehet egyedi műszaki specifikációnak tekinteni.
Ilyen esetben az erre a feladatra jogosultsággal rendelkező tervezőnek kell pontosan
és részletesen meghatározni a felhasználandó anyag elvárt tulajdonságait, a szállítás,
az előkészítés, a tárolás és a beépítés feltételeit, az alkalmazás műszaki megoldásit
és a felhasznált anyagok és/vagy a késztermék megfelelősége (minősége) ellenőrzésének módját,
- a körülmények és az alkalmazott szerkezetnek megfelelő részletességgel.
A tervezőnek felelősséget kell vállalnia a természetes építőanyagra vonatkozó részletes, egyedi műszaki specifikáció teljességéért és szakszerűségéért is.
eleg surgeto az ugy, maga a kerdes viszont roppant egyszeru. Valyogteglakat osszefogo habarcshoz kellene nekem tuti recept. Aki tudja irja meg, akar privatban is ( wetzi7@gmail.com )
Kipróbáltam a rotakapás módszert ! egy régi 140-es kádra építettem egy tartó konzolt , és erre rögzítettem a kapát . Darált agyagot , töreket , elkezdtem kavarni a szerkezettel , vízet majd homokot adagoltam hozzá 3-4 perc alatt tökéletesre összedolgozta .
Jó ötletet adtál !!! Köszönöm !!!
Még egy billentőrendszert kell építeni a kádra , hogy könnyen kilehessen venni a kész anyagot .
A 30x15x12-es méretü tégla a legideálisabb számomra . Sok falfülke , vakablak , boltív van az épületen .
Ez a méret már bevált korábbi építkezéseimnél
.
A többi épületemnél is jó ez a méret . Az egyiknél a falvastagság 120cm a földszinten , az első emeleten 105cm , a másodikon 90cm , a harmadikon csak 75 cm .
Sajnálom, hogy ennyire rossz a helyzet. Kézi vetést még nem csináltam, így nem tudok róla nyilatkozni, de én a habarcshoz is szárazon darálom, rostálom az anyagot. Utána jön a betonkeverő.
80-as falhoz valami extra méretű tégla lenne jó, pl. 39 x 18,5 x 14.
Helló! Gondolkodom rajta , bár a ges kft-nél voltam vezetömüszeres mig le nem épitettek , a szakmám meg növégy termesztő gépész , ugy hogy a kömüveskedés igazi rokon szakma!!!Pont össze vágnak.
Az egyenletes nedvességtartalmat hogyan állítod be kézi vetéshez ?
Nem vázas épületet építek , hanem 80cm-es falazatut .
Ezek a téglák még arra sem voltak alkalmassak . Ezt az ellenségem házához sem adtam volna oda !!! Ahogy már 5 éve mossa az eső a téglákat és fogynak el , úgy kandikál ki a téglából a szemét ( cigisdoboz , papírzsepi , szotyis zacskó , összenyomott kávés pohár , alkoholos kisüveg ) .
Még újrahasznosítani se fogom , Sőt akárhova még töltésnek sem jó a rengeteg köpet miatt ...
Igen - igen szépek , de sajnos mind selejtes ! Cigány vályogvetők vetették , nem dolgozták rendessen össze , és öklömnyi csomókban van benne a szalma . Teherbírásuk 0 .
Helló! És miért kis vályogot készitesz? Ahol én renováltam az anyám házát ott nagy vályogot készitenek ill készitettek és keresztbe rakták, 25cm széles 40cm hosszú 20 magas .
másoknál láttam: a földre deponált anyagot (agyag, törek, szalma) motoros kerti kapával megjáratták: elég jól összekeverte, és a szalmát fel is aprította.
Régebben írtam , hogy hidraulikus vályogtégla présgépet kezdtem építeni . Most 70-80%-os állapotban van gép , de inkább a kézi vetéssel szeretném legyártani a téglákat .
Van ötlete valakinek , hogyan lehetne gépesíteni az agyag-homok-törek keverék előkészítését a kézi vetéshez ?400-500m3 agyagot szeretnék összedolgozni homokkal-törekkel .
Egy 3 m3-es húsípari gagasztógépet beszereztem , de sajnos két 11 és két 30 KW-os villanymotor működtei . Ilyen mértékű hálózatbővítést lehetetlen kiépíteni-megfizetni a területen . Stabilmotorosra átalakítani szintén tetemes összeg .
Van egy 60L-es Savaria húsípari dagasztógépem , szintén fekvő tengelyű . Ezzel kipróbáltam a keverést , 10-12 perc alatt dolgozza össze az alapanyagot . Ez a mennyíség 8-10 téglához elegendő , tehát kicsit lassú .
Régen a faluban állatokkal tiportatták , de már nincsenek állatok ....
2007 nyarán csináltam kézi vetésű téglákat , de napi 500db volt a maximum . Másnap ájultan pihi . A sár lábbal való tiprása kegyetlen munka , maga a vetés szinte pihentető volt .
Helló! Ha találsz kőmüves kelement aki elválalja, én is azért csináltam magam mert nem vállalta egy köműves sem. Hol tudsz ilyen munkát, válalom? na ez volt a vicc .
Helló! Inkább nehéz , kb. 200 talicska sitet toltam el, a véséshez a legjobb a 20-25mm-es kiélezett 120cm-es vasrud, nem szabad vele sietni olyan 6-8 b38-as tégla naponta,ugy 12 óra alatt ,mert különben nagy lesz a ház sülyedése . Köszönöm.
Helló! Grupama is anyámnak is náluk van. Kész van az aláfalazás készitettem képeket mihelyt lesz aki felrakja megtudjátok nézni , valamelyik nap ha minden igaz.
Mondjuk egyenlőre lemondok a vályogházról,meg mindenről.Amit tegnap néztünk,az a végén patakkal levő,dózer oszt szevasz.Látsazik,hogy a tulaj ne foglalkozott vele.
Más meg nincs is eladó.Pedig olyan sok nagyon jó állapotú volt a faluban,de egy sem eladó.Mindegyik szépen karbantartott,igényes.Wááá...
Megértem, hogy a biztosító-mármint ez- ennyire "odafigyel",de ha valaki vesz egy ilyen házat, rákölt egy raklap pénzt a felújításra,akkor már ne írjanak vadakat.Még jó, hogy van több is a piacon.
Igaz, az a cél, hogy minél fiatalabb,korszerűbbek,biztonságosabbak legyenek az épületek,de ott vannak az öregek is,akik nem tudnak pénzt fordítani a felújításra ill. nem tudnak újat venni, nyugdíjuk alig van, stb.
Mi van, ha baj lesz a házzal?Miből fizetik a javítást?Volt két éve egy cikk, hogy be volt biztosítva a vályogház,kidőlt egy fala, aztán alig fizettek valamit.Viccesen keveset és még annak egy részét is visszakérték,azt hiszem.Nem emlékszem pontosan.Lestem nagyokat.
A legtöbben akkor esnek pofára, ha vesznek egy ilyen házat,felújítják és utólag nem találnak rá semmi biztosítót.Meg úgy tudom, lakásbiztosítás nélkül már nincs is hitel.Nem akarok marhaságokat írni, uh, ha valaki jobban vágja,mi a helyzet írja le.Legutolsó információim ezek.
Tökre igazad van, ezért van az (és mondom azt), hogy a normálisak nem kizárnak, hanem kockázatelemeznek.
Biztos akad olyan biztosító is, aki hajlandó kellő díjért vállalni.
Igen azt mondják, hogy (X*nm)-Y% (kedvezmény) a díj. A kedvezmények meg olyan tényezők összege, hogy kül/belterület, város/falu, falazat típusa, épület kora, alapozás állapota, illetve földrajzi hely vízrajzi helyzete.
Ilyen esetekben az épület felújítása / teljes felújítása nem befolyásolja az épület korát!
Ezt azért nagy pofa kellett, hogy beleírja, mert egy teljes aláfalazás és vízszigetelés ki kell elégítse a biztosító elvárásait. (Bel- illetve talajvíz által veszélyeztetett épület esetén a lakók egészségügyi feltételeit és komfort igényeit is.)
Kedves fórumozók!Ilyen feltételekkel lehet manapság házakra biztosítást kötni,fasza...:
2012.08.02-i megkeresésére tájékoztatni szeretném az alábbiakról:
A SIGNAL Biztosító Zrt. vagyonbiztosítási feltételei az alábbi előírásokat tartalmazzák:
Vályog- vagy ezen anyagokat tartalmazó vegyes falazatok esetén csak a következő jellemzők együttes megvalósulása esetén lehet épületbiztosítást kötni:
-30 évnél fiatalabb az épület (az épület korának megállapítása: az ajánlat felvételének évszámából ki kell vonni az épület lakhatási / használatbavételi engedélyének kiadási évszámát). Ilyen esetekben az épület felújítása / teljes felújítása nem befolyásolja az épület korát!
-Az épület szilárd beton alappal rendelkezik.
-Az épület falazatai és padozata talajnedvesség ellen szigeteltek.
-Az épület padlószintje körkörösen legalább 35 cm-el magasabban van, mint a környező terepszint.
-Az épület 50 m-es körzetében nincsen élő, vagy időszakos vízfolyás, mesterséges, természetes tó, víztározó.
-Az épület 25 m-es körzetében az elmúlt 5 évben nem volt bel-, illetve pangó víz.
Tehát a 30 évnél régebbi épületek sajnos a SIGNAL-nál nem biztosíthatók! A fent felsorolt előírások üzletpolitikai megfontolásból lettek meghatározva, mivel az ezen feltételeknek meg nem felelő épületek biztosítási szempontból kiemelt kockázatot jelentenek, amelyet a Biztosító kockázatközössége érdekeinek védelme miatt nem vállalhat.
Érdeklődését köszönjük, biztos vagyok benne, hogy egyéb, biztosítási jellegű igényére, elképzelésére tudunk a piaci átlagnál lényegesen kedvezőbb feltételekkel ajánlatot adni.
Mondjuk ez csak a SIGNAL biztosítónál van így,pff...de akkor mi lehet a többinél?Ha itt sem,szerintem máshol sem lehet...max. jó sok díjért.
Basszus,akármi történhet.Meg az nagyon jó, hogy ennyi mindennek meg kell náluk felelni.Nem mindenkinek van pénze 30 évnél fiatalabb házat venni.
beütve a gugliba,hogy vályogvakolat az első helyen jött föl egy cég akik többek között a Marokkóban szokásos vízálló agyagvakolatot (tadelakt) hirdetik.Az eredeti helyen csodás dolgokat "vakolnak"tapasztanak belőle a mesterek,(láttam már) ezért gondolom, hogy talán javításra is jó lenne nálam.A cég honlapja szerint cca 1 kg anyag kell m2-re és a 25 kg-s zsák cca 17000,- Ft. Sok vagy elfogadható ár?
Sajnos nem tudom, hogy mi az "eredeti" mert azt 12 évvel ezelőtt - amikor még nem voltam a vályogház fórum látogatója- leverték a házról és teljesen újra vakolták.Nagy a gyanúm, hogy az akkori mester a mindenhol használatos egyszerű cementes vakolatot használta,mert ahol most lejön ott világos szürke a meszelés alatt.Azt mégsem szeretném, hogy a teljes házat újra vakolják ezért gondoltam tán 20-30 cm magasságig leverni és újra vakolni, majd meszelni ahogy eddig is volt.(Ez igazi mész nem mészfesték,arra már ügyeltem) A régi mestert elvből nem kérdezem a történetről mert vele nem akarok ismét dolgoztatni, ezt most a helyi szobafestő és az emberei csinálnák, ővelük az évek folyamán többször és jól dolgoztam, minden kérésemet teljesítették,tapasztottak is már festés előtt a házban.
Szerintem olyan vakolatot tegyél fel, amilyen az eredeti. Ha tapasztott a falad, tapasztást, ha mészhabarcs vakolat van rajta,a kkor azzal javítsd. Keverni nem nagyon jó.
Az előre kevert vályogvakolat jó is lehet (én nem ismerem), de ha magad kevered, akkor biztos lehetsz benne, miből készült.
A régi házakhoz a modern anyagok ritkán válnak be, a "szárító" vakolatot gondold át.
Nagyon régen jártam erre, csak olvasó üzemmódban működök mostanság. A 12 éve felújított vályogházunk vakolata az esőverte oldalon a járda mellett és a tornácon is sajnos kezd elválni és "hámlani" (pár mm-es rétegekben hámlik le) Egyelőre még csak kisebb területen.
Mester szárító vakolatot rakna fel.(?) találtam egy oldalt agugliban ami vályogvakolatot hirdet teljesen természetes anyagból.Kérem, ha tudja valaki,hogy ez hogyan viselkedne illetve,ha csak a lábazatnál javításra használnánk működne?köszönöm
Helló! A baj az hogy nagyon fel van vastagodva a mész már rajta ,a vizesedéstől és a sülyedéstöl megrepedezett a mész ,beszivárgott a viz alá és a simitó tapasztás elvált ,fel táskásodott ,le kell hántanom a mésszel együtt , ezért kell valami simitásféle rá hogy betudjuk festeni ne legyen olyan durva a felülete tele szalmával , mert aszt igen nehéz befesteni , inkább csak mázolnám bármilyen festékkel
Visszatérve arra, mit tegyél a faladdal kívülről: ha tényleg vályogfal (földfal), akkor a glettelésnél a gipszet felejtsd el. Ugyanúgy lezárja a falat, mint a cementes habarcs, nem fog szellőzni.
Létezik meszes glett, de ezt ma már nagyon kevesen ismerik, merik használni.
Ha amolyan régi típusú parasztházad van,a kkor ne törődj a gletteléssel, nem kell tükörsimának sé egyenesnek lenni a faladnak. Sokkal autentikusabb, ha van a falban egy kis egyenetlenség - sokkal inkább látszik rajta, hogy azt emberek, nem gépek csinálták.
Azt szoktam mondani: ha kicsit girbe-görbe a fal, látszik, hogy a kőmíves éppen be volt egy kissé csiccsentve - de ettől élő, ettől igazi a vályogház. Aki egyenes falak között akar lakni, az panelt vegyen...:-)
Ha elmész a szentendrei skanzenbe, láthatod a görbe falak példáit.
A glettelés elhagyásával egy csomó pénzt és fáradtságot takaríthatsz meg.
A felületkezelés: ahogy előttem is írták: sima meszelés.
A legolcsóbb, a fal, a tapasztás épületfizikai tulajdonságaihoz ez illeszkedik a legjobban. Vízállóvá nem kell tenned külön, a meszelés vízálló. Ne feledd, nem véletlen, hogy évezredek óta használja az emberiség.
De persze ne mészfestéket használj, hanem a hagyományos oltott meszet.
Egy zsák mésszel, vízzel, kis adalékokkal, egy meszelővel kb. 3-4000 Ft-ból megoldod a házat külső festését - ennél olcsóbb nincs, hidd el.
Csak azért szóltam közbe, mert sajnos sokszor találkoztam már azzal, hogy a fal nedvesedése esetében azt tanácsolják, hogy "ó, az egy aláfalazással eltüntethető..." -
nagy költséggel, fáradságos munkával megcsinálják, aztán meg csodálkoznak, hogy a fal továbbra is felázik.
Helló! Én az aláfalazást ugy értem hogy, az alap fölötti részt ami a szigetelés hiánya miatt kerti föddé vált kibányászom, uj szigetelést rakok, és a szigetelés tetejére b38-as blokkal a hézagot kifalazom. Az alap megerősités az egészen más feladat és azt beton bedolgozással végzik.
A kerítés után még folytatódik a kert,és igen,megnéztem térképen.Kert végében van egy patak. Ez ilyenkor jó vagy rossz?Erős esőzésnél mennyire nyomhatja fel a talajvizet?
Alapról tulaj nem sok mindent tud. Ő 2002 körül vette a házat,csak mégsem használta és most eladja.A fürdőszobát viszont egy 40 nm-es betonos területen kezdték el,ennek hiányzik egy fala, azt kell pótolni.
Köszi a részletes leírást!Legalább tudom,milyen szempontból nézem a repedést.A tulajnak van két kazánja,szén és fa tüzelésű,ezt odaadja.Nem tudom,mennyi idősek lehetnek.
A felújítást biztos apránként vinnénk véghez.Látva az árakat,pláne.Ezt páromnak is megmutatom,végül úgyis ő dönt mindenről.
Helló! Ez a ház ami elsönek van a képeiden nem tünik rossznak tégla alap szerüsége van ,dehogy mekora ,lefelé aszt csak ásásal lehet megmondani. Az aláfalazásról készitek neked képeket és felrakom ide ,hátha a segitségedre lessz.
Kaptam két képet a legújabb jelöltről.Az albumban az első kettő az.A falak repedezettek.A két kéményt ki kell cserélni+nyílászárókat és az utólagos fürdőszoba tégla falát is ki kell cserélni.Első ránézésre milyen?Amiket a tulaj írt, hogy javítandók, azok kb. mennyibe kerülnének?Amiket pedig tegnap néztünk,azok közül egyiket sem vesszük meg és képeket sem készítettem.Ez 2.9 Millió Ft 2500nm-es telken.A ház azt hiszem, 85 nm-es.Arról nem írt semmit, hogy van-e alapja vagy sem.Ami '50-es évekbeli,annak csak van...
Helló ! 6x10 kb nem mértem, b-38 blokk téglát használok 308 ft darabja, 6 zsák mész, 5 zsák cement, 1 m2 homok, 2 tekercs nehéz lemez , a téglából 80 db vettem ,szükség van még valamilyen kézifürésszel vágható szilikát ,hébel vagy egyébb falazó blokkra. Ebből a vágható blokkbol kell kifürészelni a gázvezeték ill. konvektor cstlakozásokat ,vagy ajtó melletti falformákat , valamint ékeket kell fürészelni a blokk tégla tetejére, ezzel ékelödik fel malter segitségével a fal, hogy minél kevésbé sülyedjen meg a ház fala az aláfalazás során. Most fogyott el a homok azért állok, hozatnom kell kb fél m3-t az kb elég lesz, egy zsák cement kell még, meg valami javitó zsákos anyag amivel jól lehet simitani , leszeretném glettelni a hátsó házfalat mert csúnya és északi oldal lejött róla a meszelés. Hát úgy ennyi az anyag ami kell hozzá, árat nem számoltunk még.
Helló mindenkinek ! Most tévedtem erre a forumra mert épp vályogház kűlső vakolásához keresek ,pontosabban kültéren szeretnék valamivel glettelni ,simitani , viztaszitóvá tenni, de szeretném ha a pára átmenne, de a csapó eső ellen védve lenne a fal, valamilyen zsákos anyagra gondolok. ki mit használt erre a célra. A vályog falakrol anyit jegyeznék meg hogy, régiek, és amikor épültek még nem voltak olyan jó szigetelő nehéz lemezek mint most , ezért ajánlatos az aláfalazásuk mert sok bosszúságtol megmenekül az ember, és nem kell időröl időre pénzt ölni a vakolat javitásra. Néhéz munka az aláfalazás, én most vagyok benne épp, de nem tul nagy költség és házilagosan kivitelezhető, én is magam barkácsolom.
Tisztelt Uram ! Végíg szoktam gondolni a mondanivalómat lévén valahol én is műszaki ember volnék mégha nem is mérnök vagy ilyesmi. Ha az ön gondolatmenetét követem és ezzel szeretnék is túlugrani a diszperzit jó-e vagy sem témán. Ha ön szerint páraáteresztő a festék akkor mi az oka annak s most idézem önt, "A felületen, persze mivel ott volt nedvesség!!! és levegő...." Ha valaminek csak a felületére kerülhet a levegő akkor az, hogyan is eresztheti át azt egyben ? Tudja ez a vályogházasdi a józan paraszti észről is szól, s bár kérdésem most speciel téglával volt kapcsolatos régóta olvasom a fórumot mivel magam is vályogház tulajdonos vagyok. Mint ökoszemléletű embert pedig mélységesen felháborít a hungarocell és társaiba vetett hite ezen a fórumon. Kérem nézzen utána mennyi az ökológiai lábnyoma egy négyzetméter hungarocellnek, vagy e nemes diszperzitnek mikor dicsőíti ezeket a termékéket. Én nem csodálnám ennyire azt az ipart ami környezetszennyező, egészségtelen termékekkel látja el a vásárlót csak a profitot hajszolva. A magam részéről lezártnak tekintem ezt a témát !