Keresek Poljot 2409 donor werket, vagy alkatrészeket:
- körmöskerék - hornyoskerék - hornyoskerékhez kapcsolódó kis fogaskerék
Komplett szerkezet is érdekel, nem baj ha van benne billegő hajszálrugóval. Utóbbit már kiegyengettem valamelyest, de azért a gyári szebb. :)
Elvállaltam egy kollégámnak, hogy a nagypapájától örökölt óráját gatyába rázom, és valaki korábban nagyon erős volt, ledarálta a felhúzó-állítószerkezetet. De mielőtt ledarálta, még járáseltérést is próbált állítani, és ebből az az alkalomból sikerült belemásznia a hajszálrugóba.
Ha valaki tudna segíteni, utalás + postában gondolkozom. Köszönöm!
Igen, akár antik szobor is lehetne. A szerencse, hogy a szerkezet biztonságban van, s remény szerint idővel konzerválva kiállítási tárgy lehet az egykori kolostorépületben. Az egyik számlap is megvan, így együtt különösen jól néz majd ki. Egyébként őshazámban, Karcagon az ottani toronyórára mondták, hogy azért siet az egész és fél óra között, s azért késik a számlap másik felén, mert mindig ráülnek a varjak a mutatóra és a súlyuk befolyásolja a menetét. Nem tudom, hogy egy ilyen méretes szerkezet ilyen érzékeny lehet-e, de történetnek kedves. :-)
Ha nem ment tönkre a mutató, akár vissza is lehet a kis csődarabot szegecselni, de kell hozzá felszereltség. Kisebb csövű mutatót fel lehet dörzsárazni, luminescens festékből a sporttárs is tett be linkeket, sokféle van, igazándiból csodát egyiktől sem célszerű várni, de használhatók.
Tegnap egy Benrus Swissonic karóra javításánál sikerült tönkretennem a másodperc mutatót. Annyira rá volt szorítva, hogy a mutatóból kijött a cső, amikor vettem le. Eredetileg 0,22mm-es mutató kellene rá. Szerintetek a 0,20mm-es jó lenne rá? Csak 0,20mm-es és 0,25mm-est találtam az ebay-en. Illetve mutató festéshez milyen festéket javasoltok, ami hasonló erősséggel világít, mint a Seiko 5-nél?
Érdekességként szeretném mutatni a Tisztelt Fórumtársaknak. A szolnoki Belvárosi templom régi toronyórája a torony sarkában. Helyette most már egy modern szerkezet van, a régi pedig nyugdíjasként morzsolgatja a napjait. :-)
A lényeg az, hogy fogasíves ütőszerkezetnél - ha a mutatók nem csúsznak el - a szerkezet annyit üt, amennyit azok mutatnak. Ergo tekerheted előre az időt több órát is egy lendülettel, anélkül, hogy ki kellene várnod az ütéseket. Kivéve 12 óránál, ott meg kell várni, mert elakadhat a szerkezet (addig folyton lejt a lépcsőstárcsa, és ott ugrik vissza az 1 ütést kiváltó legnagyobb átmérőre) - de itt is van olyan kivitel, ahol ki tud térni a tapintókar vége - de szerintem ez az óra nem ilyen. Az egyszerűbb, vezérlőtárcsás kivitel az, aminél ki kell várni mindig az ütéseket - ennél nem.
A rugóba húzható fordulatok száma szerkezet/rugó függő, általában kb: 7 fordulat megy bele, de ez lehet picit több/kevesebb - addig kell húzni, ameddig lehet, és nem feszegetni (a kilincs picit visszaenged). Normális esetben egy rugós/mechanikus órát "túlhúzni" nem lehet, nyilván teljese erőből tovább tépéssel lehet komoly károkat okozni, de simán csak az egyértelmű teljes felhúzottság állapotáig üzemszerű a húzás.
Konkrétan erről az óráról nem fogsz találni leírást. Legalábbis nem valószínű. Tsaby tett már be információkat - az én honlapomat is böngészheted, ha van kedved (www.mvltrade.hu), ennek a konkrét ütőszerkezetnek a működési sémája meg ott van a Tsaby által linkelt lapokon.
Nahát, probléma megoldva! Szerencsére az "óra" mutató szorosan de elforog a tengelyén, így sikerült két órát visszaforgatni így most már az ütések száma egyezik a mutatott idővel. (Hát igen, az történt, hogy az unokatestvérem mamája meghalt és csak 1 hónappal később lehetett csak bejutni a házába. Az óra állt és az unokatestvérem felhúzta és "barbár" módon kézzel forgatta el az óra mutatót is nemcsak a perc mutatót. Utána meg felhívott, hogy megbolondult az óra de az előzményeket nem mondta el nekem, én meg most láttam ilyen órát életemben először testközelben. Minden esetre nagyon szép kis szerkezet.
Még egy kérdés: Biztosan elő fog fordulni a jövőben, hogy felhúzás elfelejtése miatt egy nap le fog állni az óra, ebben az esetben mi a helyes módja az idő beállításának? Vagyis a kérdésem inkább az, hogy muszály a perc mutatóval fél órás közökben végig lépegetni a beállítandó óráig és percig vagy van valami gyorsabb módja?
Mivel ez az óra egy 8 napos óra, ebből csak feltételezni tudom, hogy 7 naponta illik felhúzni, hány fordulatot kell a felhúzó kulcson tekerni mind az óra és a zenélő szerkezet felhúzása esetén, hogy ne legyen egyik sem túlfeszítve?
Létezik valamilyen könyv vagy iromány ezekről az Óragyár által gyártott asztali óráról, kezelési könyv, javítási könyv, az óra szerkezetének a rajza, stb? Én 63 éves vagyok, nem akarok már új szakmát kitanulni sem elvenni mástól a kenyerét, csak már egy hete foglalkozom ezzel a szerkezettel és kíváncsi lettem a működésének a mikéntjére.
A Majak viszont a lehető legegyszerűbb konstrukció, az valóban vezérlőtárcsás, és ráadásul az ütéseket kiváltó kis kétkarú zászló is merev, így az óra valóban nem forgatható hátrafelé, elakad az emelőkarban.
Ebben az esetben egy fogasíves ütőszerkezettel állunk szemben - ez egyébként a "jobbik fajta". Itt az órakeréken van egy lépcsős tárcsa, arra esik be a tapintókar, és ezért adott helyzetben mindig a helyes órákat üti. Ha egy ilyen óra nincs szinkronban a mutatókkal, akkor a probléma oka rém egyszerű - rosszul lettek a mutatók felhelyezve. Ha nem nagyon szoros, az óramutatót talán el is tudod fordítani a tengelyén probléma nélkül a helyes órára. Ha nem - akkor ki kell csavarni azt a pici ellenanyát a tengelyen, ami a percmutatót rögzíti - előre lehúzni kézzel mindkét mutatót, majd helyes pozíciókban visszatolni.
A bal felső részén megtaláltam a kis kart, amit ha lenyomok, akkor eljátsza bim-bamot, de sajna akárhányszor nyomom le a kart, mindig ugyanannyit bimbamol, nem növekszik az ütések száma. Más kart vagy akármit nem letátok sem a bal sem a jobb oldalon, amit lehetne lenyomni vagy megemelni, de persze könnyen lehet, hogy előttem van csak nem tudom mit keresek.
A "jobbik eset" nagyon tetszik nekem, de kaphatnék valami útmutatót, vagy valami móricka ábrát arról a zászlóról? Esetleg egy szerkezeti rajz az egész óráról amit valaki anno hobbyból megrajzolt?:) (azt sem tudom, hogy melyik a perc kerék vagy az óra kerék.) Én autószerelő voltam sokáig tehát fogaskerekek nem idegenek tőlem, csak sokkal nagyobbakhoz szoktam.
Ez a legegyszerűbb, lépcsőstárcsás ütőszerkezet, ahol egy vezérlőtárcsa határozza meg az ütések számát - az óra pedig csak félóránként kiemeli az ütéskiváltó kart. Két lehetőség van - kell lennie egy ütéskiváltó karnak, amit a szerkezet mellett előre nyúlva jobb vagy bal oldalon a szerkezet felső harmada tájékán el lehet érni, és kézzel kiemelve üttethető a szerkezet - ilyenkor addig kell üttetni (kiemelni, megvárni, míg üt, felet, órákat), míg szinkronba nem kerül. A jobbik esetben a perckeréken lévő ütéskiváltó zászló kialakítása ki tud térni visszafelé tekeréskor, tehát az órát lehet visszafelé is állítani (nem akad el fél-egész órakor), ez esetben hátratekersz fél órát, előre tekered, kivárod az ütést, és ismétled, míg szinkronba kerül.
kell lennie egy ütéskiváltó karnak,vagy a tapintó kart kell külön megemelni.azaz megemeled,egy fogat lép,visszaengeded,elüti az időt,utána ujra emel,visszaenged.
Van egy antik Óragyár által gyárott két kulcslyukas Bim-Bam óránk aminek a harangjátéka 2 órát késik, pl. 5 órakkor csak 3-at üt. (Természetesen minden félkor csak 1-t üt az óra.)
Hogyan lehet az ütések számát szinkronba hozni az óra által mutatott idővel?
Az alapszerkezete hasonít erre, csak más az alakja:
A vadászpilóták elvileg hivatalból nem kaptak (ott volt a műszerfalon a Junghans kronó - és komoly pontosságú műszer volt az is, miközben a vadászpilóták óra/szextáns alapú csillagászati navigációra nem is szorultak, egyszerűen nem volt német vadász, aminek olyan hatótávolsága, és olyan bevetési profilja lett volna, hogy ez szükséges legyen).
Valójában a B-Uhr még csak nem is a bombázópilóták-navigátorok számára volt fontos (a He111 és He177 bombázók sem minősültek nagy hatótávolságúaknak), hanem a felderítőknél, és főleg a haditengerészeti járőrgépeknél (az Atlanti-óceán felett a Condorok akár 1x órás bevetéseket is repültek).
És nem a pilótáknak szólt - elsősorban - hanem a navigátoroknak.
Ettől függetlenül nyilvánvalóan - már csak "státusz-szimbólumból is" aki hozzá tudott jutni, az viselt-viselhetett ilyet, de amúgy is kaptak valami - egyszerűbb, és egyébként eléggé szedett-vedett, sokféle - szolgálati karórát.
Igen, próbáltam annak is utánajárni a németeknél, hogy van-e valami szériaszám-nyilvántartás arról, hogy melyik gép, mikor, kivel használta az órát, de kiderült, hogy egyrészt nem a személyzet tulajdona volt, hanem a Luftwafféé, ahogy írtad, illetve hogy semmi nyilvántartásuk nincs. Vagy lehet nem akarták kiadni, nem tudom. Továbbá azt is nemrégen tudtam meg, hogy viseltek vadászpilóták is b-uhrt, nem csak a navigátorok. A magyar Pumák közt is volt rá példa, Szénássy László fhgy kezén is egy ilyen volt. Egészen 1945 elejéig, mikor is Bécsújhely felett kilőtték a gépét, majd elvették tőle az órát az oroszok.
Fölmágneseződik pillanatok alatt minden tengely, egyetlen szétszedhetetlen gombócba áll össze, és lehet utána egyenként kínlódni a demagnetizálással...