Keresés

Részletes keresés

i d ő u t a z ó Creative Commons License 2010.11.19 0 0 17840

Mára ez lett belőle.

Itt a kiágazás (Pécs-Külváros állomás nyugati oldalán):

 

Mára már be is aszfaltozták a vágányok helyét:

 

Az egykori rakodó:

 

És a bontott anyag:

Előzmény: Törölt nick (17827)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.19 0 0 17839

Sínforma, de kisvasútinak talán túl keskeny.

 

Ezt a modatot azért nem tudom értelmezni, mert éppen a kisvasúti sínek azok, melyek "keskenyek". Mármint a sín méretei, minden tekintetben. Meg egyébként is, mihez képest keskenyek? És pluszpontért, csak profiknak: mi az a kisvasút?

 

Komolyra fordítva a szót: a köznyelvben lórésínnek hívott sín a 7 kg/méteres. Lóvontatású mezőgazdasági vasutaknál (=lórévasút) előfordult ennél kisebb is, meg nagyobb is, de nem jellemző.

 

A 7 kg/m sín jellemző méretei:

 

Sín magassága: 65 mm

Fejszélessége: 24 mm

Gerincvastagsága: 5,5 mm

Talpszélessége: 48-50 mm.

 

Az ilyen kis tömegű síneknél igen ritka a gyártási évszám és a síntömeg feltüntetése, általában csak a gyártómű neve szerepel rajta.

 

Ha elárulod, melyik falu vagy város közelében keressük, néhány topiktárs biztosan kinyomozza, melyik kisvasútból származhatnak a síneid.

Előzmény: Kéri Petya (17838)
Kéri Petya Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17838

Sziasztok!

 

Tavasszal elkezdtünk építkezni, ami első ütemben azt jelentette, hogy a régi vályogépületet falanként lebontottuk. Akkor elég nagy volt a gaz a telken, a bontott anyag lekerült a földre, a gaz pedig mindent elnyelt. 

Az utóbbi napokban a kerítést csináltattam meg az emberekkel. Nem voltam ott, annyit tudtam csak, hogy valami vassal akarják ideiglenesen megcsinálni. Csodálkoztam is, milyen vasról beszélnek...? Ma végre kijutottam, megnéztem, miről van szó. Hát két vasdarabot beépítettek oszlopnak, jól lecsapkodták a földbe, vagy fél méter mélyen beleverték. Néztem a vasat, elég gyanús volt. Sínforma, de kisvasútinak talán túl keskeny... kb. két méter hosszú (magas), + a földben lévő része. A birtokon még találtam egy kb. három és fél méteres darabot. 

A szembeszomszédunk Máv - alkalmazott, gondoltam áthívom, nézze már meg, mi ez... ő pedig azt mondta, lóré - sínszál! Azta, mondom...! 

Egyébként a térségben az I. világháború környékén volt lóré.

 

Ha valakinek van valami infója, milyenek (voltak) a lóréknál alkalmazott sín - vasdarab jellemző méretek, legyen szíves ossza meg velem, hogy leellenőrizhessem!

 

Rákérdeztem egyébként, a tetőgerendák meg voltak roppanva, s ezeket a sínszál - féleségeket használták erősítésként, hozzákötötték a gerendákhoz. Fotót most nem szeretnék mellékelni, csak ha "biztonságos" helyre el tudom vinni a vasakat. Dolgozom rajta.

Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17837

Egyszer vonatoztam arra, nemsokat láttam belőle, az épüétállt még állítólag lakták is akkor még az egyik részét. A másik pedig lerobbant volt. A váróterem megvolt még, de úgy tudom belülről kb. katasztrófa súlytotta terület, WC-ek haszálják meg szeméttárolónak. A Homok tábla alatt meg fekete festékszóróval odafújták, TITKAI. Vagy a falunak vannak titkai vagy egy brazil sorozatot reklámoznak vele. Később hallottam,  már régóta rendszeresen odafújják a TITKAI szót, egy ideig letakarították aztán feladták és azóta is ott van.

Előzmény: ROCOman (17836)
ROCOman Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17836

Igazából mindenre Homokkal kapcsolatban. :-) Jártam ott tavaly nyáron, s egyáltalán nem tűnt úgy, hogy valaha állomás volt. Érdekelnek régi képek, igaz kettő már meg is jelent itt, helyszínrajz, leírás, az egykori forgalommal kapcsolatos adatok, stb. Ha túl sok, jöhet nyugodtan privátban is. Köszönöm.

Előzmény: Törölt nick (17830)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17835

A menesztőtárcsa és a ruházat 1945 előtti felvételre utal.

Biztos?

Előzmény: Törölt nick (17834)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17834

Szép. A menesztőtárcsa és a ruházat 1945 előtti felvételre utal. De úgy látom, hogy a sínek már az 1932 körül lefektetett 34 kilósak.

Tehát jól behatárolható az időszak.

Előzmény: gyoparOHs (17833)
gyoparOHs Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17833

+ bónusz

Előzmény: Törölt nick (17828)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17832

Nos ha jól csalódom, akkor itt a kép alsó egyharmadánál keresztülfutó útféleség a hirdi homokvasút nyomvonalát jelenti. Innen Koszonyatetőig most is kiválóan járható (mármint gyalog vagy kétkeréken, a képen jobbra). A másik irányba is megvan egy darabig, de az már kicsit vadregényesebb (viszont kárpótolnak a 6-8-10 méteres sziklafalak a vegyes szelvény oldalában, és egy minimális vasanyag is akad:)). Meg persze határkövek, átereszek, víznyelőaknák.

 

http://mecsekikalauz.kdekor.hu/images/egyeb/Banyak/harmas%20es%20kotelpalya.jpg

erdőszéli Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17831

hát persze, hogy van :-)

Előzmény: Törölt nick (17827)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17830

Jöhetnek a kérdéseid. Mire vagy kíváncsi?

Előzmény: ROCOman (17808)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17829

Homok állomás fekvése érdekes, mivel az út mellett vezető vasút eltávolodik az úttól, hogy elérjen az állomásépület, majd az állomás után visszatér. Ez elkerülhető lett volna, ha az állomásépületet a túloldalra építik. Miért nem történt így?

 

Kengyelnél, Kardoskútnál, Csabacsűdnél és Fábiánsebestyénnél is ugyanez a helyzet. Sokat gondolkodtam már ezen a jelenségen. Vélhetően a következő magyarázat van rá:

Minden felsorolt állomás esetében a vasútállomás időben előbb épült, mint a település. A vasútvonalat a korábban meglévő úttal (akkor még földúttal) párhuzamosan építették. Közúti járművekkel az árunak az állomásra szállítása természetesen a földúton történt. Akkoriban az állomásoknak csak a felvételi épület felőli (I. számú) vágánya szolgált rakodásra, és kézenfekvő volt, hogy az legyen az út felől. Ezt csak úgy érhették el, hogy az állomás előtt és után elleníveket építettek.

 

A felsorolt állomások közül később többnek is az állomás túlsó vágánya is rakodóvágány lett, mert jelentősen megnövekedett a forgalom. Sok esetben a túlsó vágányok mellé uradalmi keskenynyomközű vasút is épült (Kengyel, Fábiánsebestyén, Csabacsűd).

 

Másik irányban a szomszédos Kungyalu állomás meg már vagy 20 éve ontopik.

 

Kungyaluban a szolgálatot (térközőr, sorompókezelő és jegykiadó) 1996 őszén szüntették meg. A vágányait 1996 ősz és 1997 tavasz között szedték fel, a zúzottkövet 1998 körül vitték el.

Előzmény: Lovrin (17807)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17828

Hű, ez nagyon szuper kép. Köszönöm hogy megosztottad a topikkal. Össze kéne vetni a mai állapottal, ma ugyanis se ajtó, se ablak, se névtábla. Csak falfirkák...

Előzmény: gyoparOHs (17823)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17827
Papa83 Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17826

Bakter most is őrzi a (szén)vagyont, de az autósokkal nem foglalkozik (na meg a gyalogossal se, ha nem lép be a területre). Nyugodtan mehetsz. Ha jó idő lesz, lehet én is szétnézek.

Előzmény: i d ő u t a z ó (17820)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17825

Igen, én is megtaláltam, de nem biztos, hogy innen szereztem... Az oldal jó, ha lesz időm végignézegetem.

Előzmény: TEE (17822)
Zolas Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17824

Köszi!

Előzmény: TEE (17811)
gyoparOHs Creative Commons License 2010.11.18 0 0 17823

Homok 

Előzmény: Törölt nick (17796)
TEE Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17822

Elképzelhető, itt van nagyobban, ha rákattintasz :-)  

Előzmény: Papa83 (17816)
sínbohóc Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17821

Sőt, valami magán út tábla is rémlik.

A tábla azt hiszem még megvan, de úgy kifakult, hogy olvashatatlan :-))

Előzmény: i d ő u t a z ó (17820)
i d ő u t a z ó Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17820

Köszi. Az istvános oldalt ismerem, Petőfinél anno (külszíni fejtés idejében) volt sorompó, még bakter is volt hozzá. Sőt, valami magán út tábla is rémlik. De az már jó régen volt.

Előzmény: sínbohóc (17818)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17819

Árpádtető felől van sorompó, Komló felől nincs, az út viszont nagyon ramaty Kossuth és Béta között. Zobák és Vasas felől jó.

Előzmény: i d ő u t a z ó (17817)
sínbohóc Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17818

Sem Zobák, sem Petőfi akna felől nincs sorompó, legalább is hétfőn még nem volt.

Előzmény: i d ő u t a z ó (17817)
i d ő u t a z ó Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17817

Béta aknát és környékét (köz?)úton négy irányból lehet megközelíteni. Petőfi akna, Zobákpuszta, Árpádtető és Komló (Kossuth akna) felől.

Kérdés: mivel mind a négy út sorompós. Vajon autóval betudok-e hajtani? Kell-e engedély az erdészettől? Vagy menjek gyalog?

Előzmény: Papa83 (17804)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17816

Jó kis oldal, köszi. Lehet, itt találtam azt a hidas fotót.

Előzmény: TEE (17811)
Papa83 Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17815

Köszönöm, erre tökéletesen emlékszem, csak az nem fér a fejembe, hogy hol van benne a "szög"... A lentebbi térképen, és a mostani műholdképen, amin szépen kivehető az egykori nyomvonal, szépen látszik, hogy itt nyílegyenes a pálya, szögtörése csak Hármas-akna alatt látható. Viszont ha nincs "szög", akkor nem tudom, mi lehetett a funkciója.

Előzmény: FOMA (17812)
szilkó Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17814

Mátra,Komlós-patak völgy.

FOMA Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17813

Még szokni kell ezt az új módit, csak a linket akartam:

 

http://mecsekikalauz.kdekor.hu/images/egyeb/komloi_banyak/szogallomas01.jpg

 

Előzmény: FOMA (17812)
FOMA Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17812

Papa83 olvtárs!

 

Ez az a szögállomás, ami a kertünk közelében volt, és amire nem tudtál visszaemlékezni.

 

TEE Creative Commons License 2010.11.17 0 0 17811

Itt tessék nézelődni: http://mecsekikalauz.kdekor.hu/images/egyeb/ 

Nem mind vasúti témájú, de van az is.

Előzmény: Zolas (17805)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!