Keresés

Részletes keresés

itchap Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3335
Legnagyobb repulos elmenyeim koze lehet sorolni azt a latvanyt amit Genfbe valo repulesem alkalmaval lattam! alattunk egybefuggo felhotenger, mar ez a latvany is nagyon szep... amde ezen a habtengeren nehol attortek az Alpok csucsai!! Valami meseszep latvany volt! Kep is keszult rola de azt sajnos nem tudom megmutatni mivel akkora zseni nem vagyok a szamitogephez! :( De mindenki tamaszkodhat a sajat vizualitasara es el tudja kepzelni! Csodalatos!
A masodik repulos elmenyem amikor (aldva a jo szerencsemet) most nyar elejen masodjara kijottem az Egyesult Allamokba es leszallashoz keszulodtunk (sot: szalltunk lefele) A gepbol kinezve elemtarult New York City csodalatos latvanya! Most nem tudok kulonbseget tenni a nappali es ejszakai latvany kozott (mind2-t lattam) mert mind a ketto egyszeruen meses! Persze nekem! lehet hogy masnak nem annyira en speciel imadom NYC-t!!
Ugyanilyen gyonyoru latvany, amikor hajoval kozelited meg Manhattan-t, de ez mar egy masik tortenet...
Itchap
Messer Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3334
`hirtelen nyomáscsökkenés`

Hirtelen nyomasnovekedes ebben az esetben.

Előzmény: jarod_ (3328)
A GTV-s Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3333
A hangsebesség átlépéséről jutott eszembe ez a F/A-18 Hornet kép. 1999-ben készült a Csendes óceán felett:

Nagyban megtekinthető itt, a Boeing honlapján sok más érdekes képpel...
lms Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3332
Aki figyelt már meg vadászgép műrepülést légibemutatón

Paras idoben leszallva utasszallito gepek szarnyvegeinel, a fekszarnyak sarkanal megfigyelheto egy kondenzcsik. De altalaban eleg halvany. Es hatul kell ulni, hogy jol lasd (a pilotafulkebol nem latszik).

Előzmény: jarod_ (3328)
zolibá Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3331
A legyezőmozgás csillapító neve oroszul persze nem Dempfer iszkanyija, hanem Dempfer Riszkanyija.

Hamster: OK. Kereslek majd.

Nagyon szomorú a Concorde hír. Reménykedjünk, hogy az kivizsgálás megtalálja a valós okot. Addig is legfeljeb részvétünket nyilváníthatjuk az utasok és a személyzet hozzátartozóinak.

Előzmény: zolibá (3321)
torrente Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3330
Sajnos igaz a hír!Állítólag szállodába csapodott és mindenki meghalt a fedélzeten.
rberecz3 Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3329
-- An Air France Concorde crashed outside Paris shortly after takeoff, crashing into a hotel in the town of Gonesse north of Paris on Tuesday afternoon, local firefighters said.

There was not immediate word on the fate of the passengers and crew. France's LCI television quoted eyewitnesses as saying that the plane apparently had caught fire before it crashed into the hotel in the town of Gonesse not far from Charles de Gaulle airport.

There was no immediate word on the fate of the passengers and crew.

CNN

Spanyol hirügynökség szerint 100-an voltak a fedélzeten

jarod_ Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3328
Nekem az a benyomásom, hogy a gép eleve hangsebesség felett jön és különböző nedvességtartalmú levegőtömegeken áthaladva időnként a kicspódó pára "megfesti" a Mach kúpot.
Szerintem ez úgy lehetséges, hogy a repülőgépet követő lökéshullámban ugyebár a levegő sűrűsége ugrásszerűen változik. Abban a pillanatban amikor a hirtelen nyomáscsökkenés bekövetkezik, a levegőben oldott víz jelentős része kicsapódik a filmen látható pára formájában, láthatóvá téve a géppel együtt haladó lökéshullám (nyomáshullám) kúpot.
Aki figyelt már meg vadászgép műrepülést légibemutatón az láthatta, hogy nagy állásszögű "húzott" figurákban a szárny belépőél fölött olykor párakicsapódás látható. Véleményem szerint ugyanez a fizikai jelenség látható a filmen.
Ezt a feltételezésemet látszik alátámasztani az is, hogy a 9. másodpercben a gép körül ujra nincs semmi, azaz valószínűleg kisebb páratartalmú levegőtömegbe ért de változatlan sebességgel.

Szakemberektől elnézést a konyhanyelvért, de közérthetőségi okokból direkt kerültem a ferde/merőleges lökéshullám, fejhullám, farokhullám, kondenzáció, helyi hangsebesség, Mach szám, kritikus Mach szám, fajlagos páratartalom kifejezéseket és a hangsebesség összefüggését a levegő hőmérsékletével ;-))

Előzmény: Art-hur (3327)
jarod_ Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3325
Ez az egész repedés mizéria kezdi túlnőni önnön jelentőségét. Az a helyzet, hogy a repülőgépeken alkalmazott anyagok is törnek illetve repednek.
A gond akkor van, ha teherviselő elemen vagy más kritikus területen keletkezik repedés. Előfordul, hogy a repedés felfedezésekor nincs mód azonnal annak a javítására. Ilyenkor a gépet vagy leállítják, vagy - e célból alkalmazott nagytudású mesteremberek felelősségteljes döntése alapján - a következő megfelelő mélységű karbantartásig a repedésével együtt továbbengedik, legfeljebb neghatározott időközönként a repedést közben ellenőrzik (hogy nem terjedt-e tovább).
Szerintetek ez annyira bonyolult, hogy a médiák véleménye szerint az emberek nem értenék, vagy maguk a médiák sem értik vagy csak nem mondta meg nekik senki?
Lexes Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3324
Na, ezt nem bírom kihagyni, bár egy kicsit OFF leszek:
Elképzelt magyar újságcikk egy "jólértesült" napilapban:

Újabb malőr a Malévnél! Az életünkre megy a játék!

Míg az angol repülőtársaság hivatalosan is bejelentette, hogy Concorde gépeinek törzsén 6-60 cm-es repedések keletkeztek, és gépeit átvizsgálásra és javításra kűldi, addig nemzeti légitársaságunk újra csak konokan hallgat. Az elöregedett orosz repülők mellett újabb problémáikat azok a nyugatról beszerzett repülőmatuzsálemek jelentik, melyek kora repült óráik számát összegezve több, mint 21,6 évet tesz ki. A légitársaság szóvivője lapzártáig nem nyilatkozott az angolokéhoz hasonló, Concorde -737-70 B típusú gépek utasterén talált repedésekről!..........:)

ON

fuhur1 Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3323
Szia Madarember!

Az, hogy nem vagy sarkanyos meg korrigalhato. Mar jo uton haladsz, hiszen megcsodaltad oket es tetszett neked. A kovetkezo lepes: fel kell ulni egyre. Utana mar nem menekulsz! Vagy esetleg valami egyeb borzaszto eszkozzel repulsz?

Udv,
Fuhur

Előzmény: Madárember (3310)
fuhur1 Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3322
Szia Hokuszpok!

Nos, nekem CX-21 -esem van. Kicsit lassu, kicsit lusta, de az enyem! En is Rotax 503-assal nyomulok. Altalaban turazgatni szoktam Fa-hegyrol Baja, Szentes, Jaszbereny, stb. Nemreg voltam 2100 -on. Alattam felho, de ugy erzed meglehet fogni, fent szikrazo napsutes, turbulencia egy szalse. Persze ott mar a GPS segitett navigalni.

Te hol szarnyalsz? Mar amikor van szarnyad. Sajna elado gepet nem tudok. Fel eve Pamacs arult egy c 15-ost. Ot ismered?

Udv,
Fuhur

Előzmény: hókuszpók (3307)
zolibá Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3321
Akkor lássuk csak!! :-))

hal9000:
Eltaláltad. Repülőgépen sikerült utaznom. A Budapest-Moszva, majd Moszkva-Budapest útvonalat volt szerencsém élvezni a MALÉV Fokker70 típusú gépein. Ami az utazási élményeket illeti, igazán extra dolog nem történt. A repülés végrehajtása és a légiutas-kísérők munkálkodása korrekt volt. Ami fura volt, hogy a korábban a MALÉV által használt Kijev felett haladó útvonal helyett most Minszk felé mentünk.
Mivel a topicban többen is hangosnak ítélték a gép farokrészét, én szándékosan oda kértem a helyem (fehéregér üzemmód). Meg kell mondjam, hogy egy AN-24 utasterének bármely pontjához képest a nyugalom és csend oázisa volt a 13. sor A és C helye (bal oldal). A fiam kimondottan élvezte, hogy a szárny mögött a tájat is látta, jó kilátása volt a hajtómű beömlőnyílására és a ventillátor (fan) fokozat forgó lapátsorára, valamint a szárny felső részén a leszállás után kicsapódó áramlásrontó lapokra (liftdumper) is. Külön élmény a gép farokrészén található aerodinamikai fék (speedbrake) halk susogása a leszállás előtti süllyedés végrehajtása során.
Július 19-én SVO-n volt egy kis meglepi a jegykezelésnél, mert bizonyára a kevés utas miatt, az egyébként szerdán repülő B737-est a legalább 50 hellyel kevesebbet tartalmazó F70-re cserélték és a szabadjeggyel koppanásra fértem csak fel. De pechetekre sikerült. :-))))

Oldalkormány és csűrő működés, valamint koordinált forduló kérdésében:
Mint azt már írták mások is, géptípusa válogatja, hogy hogyan működnek a kormányszervek. Nagygépen alapvetően a csűrőt használják a forduló végrehajtására. De itt jön egy kis kiegészítés. A gépek többségén normál esetben bekapcsolt állapotban lévő legyezőmozgás-csillapító (angolul: Yaw Damper, oroszul: Dempfer iszkanyija) rendszernek feladata a fordulók koordinálása is. Ez azt jelenti, hogy a fordulóba vitelkor a rendszer kitéríti az oldalkormányt, majd egy lassú lefutással semleges helyzetbe állítja azt. Ennek a kivitelezéséhez a legyezőmozgás-csillapító rendszer a csűrők kitérítési helyzetéről, vagy a gép bedöntési szögéről kap megfelelő jeleket.
A Boeing 737, 757/767 és Fokker70/100 gépek robotpilótái útvonalrepülési üzemmódokban nem használják az oldalkormányt. A B 757/767 és Fokker70/100 gépek robotjainak azonban vannak kimondottan oldalkormányra ható szervoegységei is. Ezek az automatikus leszállás (Fokkernél felszállás után is 500 ft eléréséig) során működnek. Feladatuk 1500 ft magasság alatt a szélrátartás biztosítása, illetve a leérintés előtt a gép hossztengelyének pályairányba történő befordítása, majd a földetérés utáni kigurulás során a gép pályaközépen tartása. Ez úgy megy, hogy 50 ft rádiómagasságig oldalkormánnyal tartanak a szélre, majd alatta az oldalkormány a gép orrát pályairányba fordítja, úgy, hogy a pálya és a gép hossztengelye közötti szögeltérés ne legyen 5 foknál nagyobb. Ezzel egyidejűleg a gépet a robot szélrátartási okból becsűri. (Figyelem! Nem kivízszintezi.) Természetesen a bedöntés maximális mértéke korlátozott, éppúgy, mint a maximális oldalszél összetevő (25 kts), amelynél még megengedett az automatikus leszállás végrehajtása.
A Tu-154 robotja folyamatosan (utazó üzemmódokon is) ad jelet az oldalkormány vezérléséhez.

A koordinált fordulóról szóló magyarázatokhoz annyi kiegészítést fűznék, hogy közben csúszás azért mindíg van (különben nem keletkezne olyan légerő, amely a gép hossztengelyét a sebességvektor után fordítaná), de ezt a csúszást a minimumon kell tartani.

Fly: Az ICAO III/C jövőjéről még nincs világos kép. Az MLS (Microwave Landing System = Mikrohullámú Leszállító Rendszer) elterjedését éppen a műholdas GPS (Global Positioning System = Globlis Helymeghatározó Rendszer) polgári felhasználhatóságának megjelenése akadályozta meg, mivel ennél nem merült fel a repülőtéri berendezések telepítésének költsége. Azóta persze kiderült, hogy a dolog megfelelő pontossággal csak ún. DGPS = Differntial GPS használatával oldható meg, amihez legalább regionálisan telepíteni kell egy földi referncia állomást. Másik gond a GPS alacsony vett jelszint miatti könnyű zavarhatósága. Ami talán a legnagyobb probléma az egészben, hogy a rendszer integritásának (megfelelő és pontos működésének) meghatározása és pilóták felé történő kijelzése elég lassú (legalábbis az olcsóbb, kevesebb vevő csatornát használó fedélzeti berendezésekben), és ez a repülés ilyen kritikus szakaszában nem elfogadható. Kandírozott gyümölcs a hab tetjén, hogy tartalék berendezésként ILS vagy MLS maradna a fedélzeten. :-)))))

Újlaki: A helikoffer csúszásjelzőjére mi a helyes válasz? (bado biztos tudja) Emlékeim szerint a Mi-8 műhorizontjának alján van libella, de sajnos szitakötőkben nem vagyok igazán otthon.

lms Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3320
Vajon mi lehet az az alkatresz, amely az uzem kozbeni terhelestol megreped, de egyebkent olyan helyen keletkezik, amely nem befolyasolja a repules biztonsagat? Ha nem irnak, hogy a szarnyan van, akkor a WC ulokere gondolnek vagy a stewardess hivogombra.
Előzmény: hal9000 (3316)
Újlaki Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3319
És a hátsó szárnyhoz mit szóljunk? (Ez nem repüléstechnikai kérdés: a hátravetett jelző nem tudása még az alapfokú nyelvvizsgán is mélységes kudarcélményhez segíti hozzá a pályázót: kihajítják, mint macskát a hátsó farkánál fogva.)

A másik a rés: még jó, hogy nem erős bástyákat találtak a szárnyakban. Gondolom, a réseket résmérővel ellenőrzik.

A főtartó a repülőgép teherviselő eleme (alapszerkezet?), ezért kritikus a repedés rajta.

Az Aerospatiale a Concorde francia gyártója. A CAA a Polgári Légügyi Hatóság.

Az Air France Concorde-jainak a műszaki adatai egyébként pontosan megegyeznek az angol gépekéivel, csak ott nem 6 tizedesjegyre fordítják az angolszász mennyiségeket. A szárnynak van ugyan hossza, de ami itt van megadva, az a fesztávolság (ez sem kimondottan repülős szakkifejezés: a hídépítésből vettük át).

A hajtóanyagot tüzelőanyagnak nevezik, és nem hordozzák. És persze a gépek életkora huszonvalahány év, nem az élettartama.

Előzmény: hal9000 (3316)
Újlaki Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3318
A microburst - van-e magyar neve? De azért még angolul sem írjuk nagy kezdőbetűvel, hiszen köznév - leírása így csak újsághír-szinten pontos.

A szélnyírást tulajdonképpen éppen a microburst okozza vagy jelenti.

A microburst tulajdonképpen egy "ellen-termik": általában zivatar közben kialakuló, nagy erejű, viszonylag kis területre kiterjedő, alacsonylégköri jelenség, egy intenzív függőleges leáramlás. Mivel a gyorsan lefelé haladó levegő útjában ott van a földfelszín, a földközelben a levegő körben, minden irányban szétáramlik: az egész olyan, mint egy felfordított tölcsér, csak éppen nem látható.

Ha leírást ehhez igazítod, már közel jársz az igazsághoz: először erősödő szembeszelet érzel, ami azután gyorsan csökken, és egyre inkább "lefelé fúj"; amikor áthaladsz a jelenség magján vagy elhaladsz annak közelében, a leáramlás csökken, viszont gyorsan erősödő, majd lassan csökkenő hátszelet kapsz. Ez így együtt már túl sok egy repülőgépnek, annál is inkább, hogy az egész szinte csapdaként van megalkotva, mint a folyón a halászok által kitett varsa: mire észreveszi a hal, már késő, nincs visszaút.

Az egykori díjnyertes Ki-Mit-Tud nótát ki lehet egészíteni még egy versszakkal:

Ha még annál is jobban fúj a szembeszél...

...akkor át kell startolni.

Előzmény: Goose- (3306)
A GTV-s Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3317
motor=hajtómű
lökhajtásos=sugárhajtású
tartócső=?főtartó
Előzmény: hal9000 (3316)
hal9000 Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3316
Hatvan milliméteres repedéseket fedeztek fel a British Airways összes Concorde típusú, szuperszonikus repülőgép szárnyszerkezetén. A cég szerint a repedés nem veszélyezteti a repülés biztonságát, a hét gépből csupán egyet tartottak a földön, miután azon a repedés 16 milliméterrel nőtt.

Vass Enikő
2000. július 24. hétfő 15:57

A British Airways hétfőn beismerte, hogy réseket találtak a flottájához tartozó hét Concorde szuperszonikus lökhajtásos repülőgépén. A 60 milliméter hosszú hasadást ultrahangos tesztelések után fedezték fel a hátsó szárny tartócsövében – a repülő alapszerkezetéhez tartozó részben.

A gépeket biztonságosan használhatják tovább

A British Airways a hibát jelentette Aero Spatiale francia konstruktőrnek, és a brit Polgári Repülő Hivatalnak, és a megkérdezettek egyetértettek abban, hogy a gépeket továbbra is biztonságosan használhatják. Jelentések szerint a repedések olyan helyen keletkeztek, amelyek nem befolyásolják a repülés biztonságát.

A múlt héten azonban a hét gép közül az egyiken a repedés 76 milliméterre nőtt, ezért a repülőt két hónapig hangárban tartják, hogy elvégezzék a szükséges karbantartási munkákat. A British Airways szóvivője szerint a réseket folyamatosan ellenőrzik.

A British Airways Concorde-jai

Concorde – technikai adatok
A Concorde száz utassal 5943 kilométert tehet meg tankolás nélkül. A gép négy Rolls-Royce motorral üzemel, felszállási sebessége 404 km/h, repülési sebessége 16 765 méteres magasságban 2150 km/h (majd’ a hangsebesség ketszerese), leszállási sebessége 300 km/h. A Concorde hossza 62,1 méter, szárnyainak hossza 25,5 méter, magassága 11,3 méter. Az utasszállító 119 500 liter hajtóanyagot hordoz, amelyből óránként 25 629 litert fogyaszt, 185 tonnát tud a levegőbe emelni, hat fős személyzet vezeti.


A brit légitársaság Concorde-okat a London - New York járaton használta, a charterjárat naponta kétszer szállt fel. A hét órás időeltolódás és a három óra ötven perces út miatt az utasok a cég szlogenje szerint „elindulásuk előtt érkeznek New Yorkba”.

A világ egyetlen szuperszonikus utasszállítóját ugyanakkor a London – Barbados útvonalon is használták. A száz utas szállítására alkalmas gépeket 1976-ban vásárolták, a gépek átlagos élettartama 21,3 év. A BA Concorde-jait eddig átlagosan 2,34 órát használták naponta.

hal9000 Creative Commons License 2000.07.24 0 0 3314
Zolibá:
Welcome, jót nyaraltál? Esetleg repülővel mentél?
Fly !
Levél ment!
hal9000 Creative Commons License 2000.07.24 0 0 3312
rberecz3:
Lehet, hogy elöző hozzászólásokat olvasván, mintha mindenki ugyanazt mondaná. A lehetőség megvan, hogy jó legyen de sajnos nem sikerül élni vele.... :-(
Előzmény: rberecz3 (3308)
_Dezső Creative Commons License 2000.07.24 0 0 3311
Ma 23:00-kor a Spektrumon helyből felszálló szerkezeteket mutogatnak, többek közt azt a "hátamra szerelem és elrepülök és élvezem..." kütyüt is. Bár úgy látom, ez a Téma szabadságra ment.
Előzmény: LB (3275)
Madárember Creative Commons License 2000.07.24 0 0 3310
Sziasztok sárkányosok!

Én nem vagyok sárkányos, de a minap az autóból volt szerencsém megcsodálni Balatonakali International Airport-ot. Ez egy picike, nem is túlzottan sík terület a 71-es út mellett. Estefelé volt, és ha jól láttam a sárkányok hazafele tartottak légcsavar meghajtással a vasúti átjárón keresztül! Jópofa látvány volt.

Előzmény: fuhur1 (3296)
zolibá Creative Commons License 2000.07.24 0 0 3309
Sziasztok!

Megtértem utamról. Holnapig átböngészem a termést.
Addíg is, minden jót!

rberecz3 Creative Commons License 2000.07.24 0 0 3308
Sziasztok,
Kicsit off leszek, dehát végülis a legnagyobb repülős élményről szól.
Szóval szeretnék néhány szót szólni a jelenlegi utazási viszonyokról magyarország egyetlen igazi nemzetközi repülőterén. Nem húzhatóak rá a dolgok egy cégre sem (Malév, LRI stb.), de jellemzi az egész rendszert. Elég gyakran utazom repülővel, és nemrégiben egy rövid kiruccanáson voltam Spanyolországban. Tapasztalatok:
1. A repülőtérre vezető "gyorsforgalmi út" elszomorító, kopott környéken, kopott úton, egy jelzőlámpás balra kanyarodással a Ferihegy 2-re, nem semmi első benyomás az érkezőre. A repülőtéri taxik a bevezető út középső részén, mint vérszomjas ragadozók egy földes placcon várakoznak a terminálhoz jutásra, eléggé balkáni.
2. A parkoló. A védett "ketrecbe" csoda folytán, lehet bejutni, úgyhogy a kocsik jó részének a sima parkoló marad. A jegykiadó automatán esőáztatta papíron alig olvasható írás, ja és egy fontos közlendő: kártyával nem lehet fizetni távozáskor! Egy nemzetközi repülőtéren? Ja és csak magyarul egy fecnire kiírva?
3. A repülőtér. Az útlevél kezelésnél a határőr gondosan szívja a cigarettáját két útlevél között, mögötte ketten állnak és nyomdafestéket nem tűrő szavakkal szidják a főnökeiket.
4. Az SBARRO kávézó-gyorsétterem. Az árakról nem érdemes szót ejteni (1 dobozos sör 600Ft. egy szendvics 860 Ft), de azért ilyen feltételek mellett KISZOLGÁLÁST vár el az ember. Együnk spagettit, főételt műanyag késsel, villával, ezért az árért nem fér bele fém evőeszköz? Nincs jelezve a dohányzó és nem dohányzó rész, illetve a teli hanutartókból (!) lehet azonosítani a dohányzó asztalokat. A személyzet viselkedése kritikán aluli, nyelveket alig tudnak, fennhangon magyarul pletykálkodnak a vásárló feje fölött.
Érdekes módon az egy nappal korábban készített szendvics csontszáraz kenyérben van (Madridban ugyanezt kipróbáltam egy 5 nappal korábban készített szendviccsel friss volt.)
5. Az étkezőben nem lehet látni a gépek indulását jelző monitorokat, a hangosbeszélő érthetetlenül halk.
6. A tranzitváró újságosánál cigarettát keresve elküldenek a duty free-be, igaz ott csak kartonnal lehet venni (azt utána pedig visszafele a vámnál be is gyűjtik az új rendelkezések szerint).
7. Visszaérkezve a parkolóból kihajtva a fizető kapunál ismétcsak két felirat várt: a. Ha elveszett jegy után büntetés kifezetésére kerül sor, a később megkerült jegy miatt visszatérítésre nem kerülhet sor, b. Eladó hétvégi telek ezen és ezen a mobiltelefonszámon. Ezeket már lehet hogy jobb, hogy le se fordították.

R.

hókuszpók Creative Commons License 2000.07.24 0 0 3307
Tisztelt fuhur 1 úr!

üdvözlöm a topicban a második sárkányost!

Milyen géped van?, hol repkedsz_?

Nekem rotax 503 motoros CX- em van éppen szárnyaszegetten, mert nincs most szárnyam!
nem tudsz C-15 öst eladót?

A többit tanuljuk a nagyoktól! (Újlaki tanár úr,Zolibá).

Előzmény: fuhur1 (3296)
Goose- Creative Commons License 2000.07.23 0 0 3306
Hi emberek! Megpróbálok pontosítani, hogy mi is az a Microburst. (Tudomásom szerint egybe írják).Egszóval ez egy olyan turbulens jelenség ami valóban szényírásban kelekezik. Úgy kell elképzelni, mint ha a futópálya két oldalán lenne két "hosszanti" levegő örvény, aminek az a jellemző tuljadonsága van, hogy a repülőgépet hol megemeli, hol lefelé nyomja. A probléma többnyire abból adódik, hogy a pilóták az elszívódásra reagálva lenyomják a gépet a föld felé és ekkor ér oda az áramlás lefelé mozgó része, ami földhöz csapja a repülőt. Remélem érthető volt, kicsit nehéz megfogalmazni. Na majd még jövök :)
Előzmény: jarod_ (3297)
_Dezső Creative Commons License 2000.07.23 0 0 3305
Bocs ha off, de ide írom a legfrissebb repülős élményemet. Pénteken délután négyen bezippeltük magunkat egy Piper 28-ba. Elrepültünk Matkópusztára (Kecskeméttől délre pár kilométer), ahol ballonos kiképzés folyt. Hárman első egydül repülésükre készültek, mi meg befészkeltük magunkat a kísérőballonba, és repültünk utánuk. Tiszta mese volt: alkonyat, vaj idő, lufik az égen, integető gyerekek a földön. A környék összes kisgépe, UL-je és motoros sárkánya kötelességének érezte, hogy beköszönjön és keveregjen a ballonok között, szóval nagy élmény volt.

A másik meglepetés a matkópusztai reptér. Minden vadonat új, rendes tornya van, csempepadlós hangár, díszköves előtér, bár + terasz a reptér szemmeltartására, szállás hatalmas nappalis faházakban (kimondottan olcsón), az irodában pedig faltól-falig Jepesen kötetek. Leszállási díjat nem kértek. Szóval egy olyan reptér, amit úgy jókedvében elképzel magának az ember. A Budapest környéki reptereket az első szerelem okán természetesen továbbra is imádom, de remélem, egyszer majd ők is valahogy így fognak kinézni.

lborli Creative Commons License 2000.07.23 0 0 3304
Felteszek majd egy anyagot erről, csak még meg kell keresnem. Rettenetes késések származnak abból, hogy az előtereken illetve inkább a gurulóutakon a személyzetek gyakran nehezen igazodnak el és a bizonytalankodó gépek erősen lassítják a repülőterek amúgy is szűk keresztmetszetét a nagy kiterjedésű, bonyolult gurulási rendszerű repülőtereken.
Előzmény: Törölt nick (3303)
Újlaki Creative Commons License 2000.07.22 0 0 3302
Talán két évvel ezelőtt, egy nyári délután akkora zivatar kerekedett, hogy a járda szélétől az üzlet bejáratáig húzódó másfél méteres szakaszon bőrig áztam. Az üzletben nagyon finom friss pogácsa és csinos eladólány volt, ezért úgy döntöttem, hogy ott várom meg a zivatar végét.

Aztán zörgött a mobil, Laczó fiam izgatott hangon közölte, hogy már a negyedik gép startol át Ferihegyen (az új olvasók kedvéért: a 13R pálya siklópálya-elfogási pontjának magasságában van a házunk). Gyorsan bevágtam magam az autóba, újra eláztatva magamat, hogy hazaugorjak Laczóért és kiszaladjunk az erdő széléhez repülőgépet nézni. Aztán jött a telefon, hogy ne rohanjak, nem jött több gép, valószínűleg az irányítás eltanácsolta őket kitérőre.

Este a tűzoltók fűreszelték a kidőlt fákat az úton, úgyhogy szél biztosan volt. Akkor nyilván szélnyírás is lehetett. Valaki az irányítók, pilóták, utasok vagy hozzátartozók közül emlékszik erre a - talán májusi - napra?

Előzmény: lborli (3301)
lborli Creative Commons License 2000.07.22 0 0 3301
Tegnap előtt Ferihegyen 31L-re 260 fokról, 31R-ra 340 fokról fújt a szél. Milyen messze is van a két pálya egymástól?
Idézett mondatod pontosan: "Shut up, Gringo!" volt.
Előzmény: jarod_ (3297)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!