Keresés

Részletes keresés

erbe Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4057
Milyen jó, hogy csak 1m hosszú és 1 cm vastag az üvegrúd!
Kevesebbet takar. :-)
Előzmény: szg307 (4056)
szg307 Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4056

... dehogy nincs értelme az üvegrúdnak:

 

1. annak felülete is reflektál, így a beeső fény egy részét még vissza is veri,

2. nem tökéletesen tiszta az üveg, így a fény egy része az üvegen belül alakul hőenergiává - ami ugye nem ér hozzá a rézlemezhez, csak a kollektor-házat fűti.

 

 

:-)))

Előzmény: erbe (4055)
erbe Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4055
Az üvegrúdnak semmi értelme nincs a dologban!
Az 1mm-es (jó drága) rézlemez helyett az olcsóbb és könnyebb, akár 0,4 mm vastag fekete vaslemez is megteszi. Persze síkban kiterítve, hogy a négyzetméterenkénti 1200 W-nyi beeső napsütésből minél több érje. A csöveket meg miért dugnám el a háta mögé? Csak ki a napra! Érje közvetlenül a meleg!
Előzmény: szg307 (4054)
szg307 Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4054

Azóta megértettem, hogy hogyan gondolja topictársunk.

 

1. Nem kevés meló így kihengerelni a rézlemezt, és gépigényes.

2. Az üvegrúd tulajdonképpen csak a lemezre egyébként is beeső fényt egy kisebb sávra koncentrálja.

 

Sok

Előzmény: JFEry (4050)
erbe Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4053
Ha csak minimális többletenergia keletkezik, mi értelme van az egésznek?
Nem értem, hova akarsz kilyukadni vele.
S.P.T.
"nem a kerék forog, hanem a szél."
És? Hol veszed ki az energiát?
Előzmény: NTT (4046)
kpl Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4052
Sok hűhó semmiért! Ha bármilyen, zömmel dél felé néző kollektort nem síklemezzel, főleg nem nagyon jól tükröző üveglappal, hanem pl. UV-stabilizált műanyag hullámlemezzel fedsz, nagyjából eléred ugyanezt. Sőt, ezt még tovább is lehet fejleszteni. Meg jóval olcsóbb is!

Remélem ezt nem szükséges lerajzolni ;-)
Előzmény: NTT (4047)
JFEry Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4051

Nem írta, hogy megépítette.

Én Gyálon szoktam egy üvegtechnikust pumpolni ilyemiért, de nagyobb mennyiségben Tatán vagy az "Üvegkalmár"-nár érdemes venni (de szerintem minek?).

Előzmény: szg307 (4049)
JFEry Creative Commons License 2005.02.17 0 0 4050
Mielőtt a tornádos többletenergia szöveggel együtt ezt is minősíteném , kérlek tégy fel egy rajzot, mert nem értem, miként fog a 10mm-es üvegrúd az íves felületeken nagyobb energiát termelni, mint amennyi a felület vetületére eső napfény energiája?
Előzmény: NTT (4047)
szg307 Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4049
Az üvegrudat honnan vetted?
Előzmény: szg307 (4048)
szg307 Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4048
Rajzolj légy szíves. Csak úgy szabadkézzel.
Előzmény: NTT (4047)
NTT Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4047
Némi segítség napkollektort építőknek.  Anyagszükséglet:1tábla rézlemez(1000x2000x1mm);1m hosszú,10mm átmérőjű TÖMÖR üvegrúd;lágy rézcső 8,vagy 10mm átmérőjű, kb 10m,hőcserélő.......stb.Meghatározom az üvegrúd gújtótávolságát.A rézlemezt az1000mm-es oldallal párhuzamosan,ívesre kell hengerelni,az ívek 120°-osak legyenek,rádiuszuk pedig azonos az üvegrúd gyujtótávolságával.Miután a teljes lemezfelületet megmunkáltam(1m-es párhuzamos ívek sokasága egymás mellett) a hátoldalra szerpentin formában ráforrasztom a rézcsövet,az elejére pedig rögzítem az üvegrudakat,úgy,hogy a rudak felülete egyenlő távolságra legyen a rézlemez felületétöl és a lemez az üvegrúd "gyujtóvonalában" legyen, majd mehet a tetőre. A 120°-os kiképzés miatt a kollektor napi 8 órán keresztül maximális hatásfokkal üzemelhet mozdítás nélkül.A hátoldali csőrendszerbe célszerű magas hőállóságú folyadékot tölteni mert az itt fellépő hőterhelés több száz C° is lehet.     Meg kell említenem,az ötlet nem saját,Jekkel Jánosbácsi fejlesztése. Sok sikert a próbálkozáshoz.
NTT Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4046
Nem jól értelmezted,a tornádót nem befogni,hanem előidézni kellene.Sok spirális mozgásra jellemző,hogy "minimális"töbletenergia jelentkezik.
Előzmény: erbe (4033)
kpl Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4045
Előzmény: kpl (4044)
kpl Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4044
Na ez érdekel. Aszongya:

TH89°C DATA

1. Technical Data
Type of PCM Hydrated salt
Appearance Clear deliquescent
Melting temperature 89°C
Latent heat 63.6 Wh/L
Solid sensible heat 0.84Wh/L °C
Liquid sensible heat 1.29Wh/L °C
Flammability Non-flammable
Vapour pressure Not applicable
Flash point Not applicable
Useful temperature range 86°C to 92°C
Recommended maximum operating temperature 105°C

Ja, egyébként PCM = Phase Change Material = fázisváltó anyag
Úgy tűnik, megoldottak egy csomó problémát. Nem mérgező, nem korrozív, nem maró a töltőanyag. Ez biztató !

Valahol jóval lejjebb voltak adatok beszúrva ismert sókról. Előbb-utóbb meglesz


Másik ami érdekes lehet, Carboroboték egy kisebb méretű automatát ("Farmer") próbálgatnak, weblapjukon tavaszra ígérnek technikai adatokat.

Előzmény: Törölt nick (4043)
Törölt nick Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4043
jee_c Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4042
És:
http://zoldtech.hu/
Előzmény: S.P.T. (4041)
S.P.T. Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4041

Érdekes dokumentum az alternatív energiaforrásokról:

angel.elte.hu/~zeno/Napora2003szept-okt.pdf

 

 

S.P.T. Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4040

Helem:
A parkoba, ha nem is szélkerekeket szeretnék telepíteni, mindenesetre dolgozom olyan világítótesteken, amik őnfenntartóan, hálózati energia nélkül működnek.

 

NTT:
Tényleg a tetszőleges szélirány az előnye a függőleges keréknek.
Ez a spirális "szélpálya" dolog tényleg érdekes, ha tudsz valami forrást róla az jó lenne!
Egyébként már elkezdett egy konstrukción járni az agyam! Végül is a hagyományos szélkerék kifordítása: nem a kerék forog, hanem a szél.
Ennek leginkább a kevesebb (?) forgó alkatrész lenne az előnye.

 

JFery:
Ezt hogy érted:
"Az átforduló lapát súlypontját a tengelyében kell kialakítani, kiegyensúlyozni."

Tényleg nagy az asszimetrikus terhelés, ezért a felső csapágat feltenném egészen az alsó kereszttartókig (persze úgy hogy a lapát ne akadjon bele a merevítőkbe :-))

Te mekkorára építenéd?

A szárnyprofil egy kifinomultabb változathoz tényleg jó lenne, most megelégednék a súlyához mérten elég szilárd (és átlátszó) üregkamrás polikarbonáttal, azzal a kiegészítéssel, hogy lehetne csinálni egy kerek belépőélt (esetleg egy hegyes kilépőt), az már elég jól közelítené a szárnyprofilt.

 

Erbe:
Igen, a viharvédelmét ki kellene dolgozni, lehet, hogy az első példánynál is.
Ott gyakorlatilag úgy lenne a lapát, hogy a kereszttartók a lapát fölé, illetve alá kerülnek, és nem akadályozzák meg a kifordulást, ellenben egy rugós szerkezet tartaná széllel szemben a lapátokat a "hasznos" oldalon, az ellenkezőn pedig ugyan olyan szabadon átfordulhatna..

erbe Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4039
"hogy a beáramló levegő átfordul az ellenkező oldali kosárba, így hasznosítva még egy kicsit rajta."
Ez a Savonius rotor lényege. Láttam olyan változatot, ami tömör anyagból volt, középen tengelyezve, végein kicsit meghajtva. Az csak hasonlít ! a Savonius kerékhez. Két lapátnál kb. 1/3-ad átfedés kell, több lapátnál nem kell átfedés, de alul-felül fedettnek kell lennie, akkor a belépő levegő csak a többi lapáton kilépve, azokat is hajtva tud távozni.
Előzmény: S.P.T. (4038)
S.P.T. Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4038

Jó pofa kísérletező kit!

Főleg az tetszik benne, hogy a konstrukció egyszerűsége ellenére a rotor úgy van kitalálva, hogy a beáramló levegő átfordul az ellenkező oldali kosárba, így hasznosítva még egy kicsit rajta.

Előzmény: erbe (4037)
erbe Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4037
Előzmény: csotri (4034)
erbe Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4036

Egyik nagy bánatom, hogy MO-on minimális a mellékelt link tartalmához hasonló könyvek kínálata.

http://www.heyde-windtechnik.de/Buecher.htm

És akkor ez még csak egy a sok hasonlóból!

csotri Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4035

Fél délelőtt azon gondolkoztam, hol láttam már ilyet. Aztán rájöttem: a VS-propeller ugyanígy működik. Ami biztató lehet, ugyanis jelenleg ez a legjobb hatásfokú vízi hajtómű!

 

Voith-Schneider hajtás

Előzmény: S.P.T. (4029)
csotri Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4034

Üdv!

 

Tegnap csináltam egy Savoniust!

 

Műszaki rajzlapból két 5 cm átmérőjű, 7 cm hosszú félhenger, 8 cm átmérőjő alap-és fedőkorongokra felragasztva; ez utóbbiak közepén 7mm-es lyuk, ezeken épen keresztül lehet dugni egy filctollat, amire mindkét oldalról egy-egy kupakot feltéve éppen nem csúszik le egyik irányba sem a kerék.

 

Gyönyörűen forog, tegnap kivittem a 100 km/órásba, ott berregett is rendesen. Sétálva, futkosva a lakásban úgy tűnt, hogy kb. 2 m/s-nál indul be megbízhatóan.

 

Le akartam ma fotózni, de a fiam einstandolta: ma ezzel fog menőzni az oviban.

 

 

Önbeálló lapátozás: egy '80-körüli Ezermesterben volt tervrajz egy kvázi-Savonius kerékről: 4lapátos volt, és az önbeállóságot a lapátok külpontosfelfogatásával és visszahúzórogókkal oldották meg: alaphelyzetben sugárirányban álltak a lapátok, erős széllökések esetén, illetve centrifugális erőtől pedig fokozatosan kifordultak érintőirányba.

erbe Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4033
Nagyon ötletes!
Ha megnézed a korábbi linkeket, a H-Darrieus kerék majdnem ugyanilyen, csak nem fordul át a lapát. Ellenben ott megoldották a szélviharvédelmet, a szélerő növekedésére vízszintesbe kifekszenek a lapátok. Még huszonvalahány éve tervezgettem hasonlót, ahol vitorlavászonból lenne a lapát, amit szél ellenében rugó kicsire összecsukna, szélbefordulva meg kinyílna. Persze, nem készült el!
NTT
A tornádót kb. ugyanannyi eséllyel lehet befogni, mint a villámot áramtermelésre.
Helem
A mai szélkerekeknél a szélsebességhez igazítást a lapát szögállásával szabályozzák. Túl nagy szélsebességnél élével fordítják a szél felé, megáll, és minimális lesz a légellenállása. A vitorlásoknál a felület "kurtításával" szabályoznak, míg szélviharban ott is mindent behúznak, kivéve egy "viharvitorlának" nevezett minimális felületet, hogy a hajó irányítható legyen.
Előzmény: S.P.T. (4026)
JFEry Creative Commons License 2005.02.16 0 0 4032

Ötletes!

 

Az átforduló lapát súlypontját a tengelyében kell kialakítani, kiegyensúlyozni. A lapátot célszerű szárnyprofil alakúra és kis tömegűre készíteni. A függőleges főtengelyt asszimmetrikus terhelésre kell méretezni, ki kell bírnia az árfordulások által okozott rezgéseket. A nem lineáris terhelés erősen korlátozza a felső mérethatárt. A toló oldalon egy túlbillenő irányú, rugós szerkezettel lehetne a szélterhelést és a fordulatszámot limitálni. Ez a lapáton belüli felület egy részét hagyná elfordulni a szélnyomás hatására.

Kicsit sok lenne a csuklós szerkezet.

 

 

Előzmény: S.P.T. (4029)
NTT Creative Commons License 2005.02.15 0 0 4031
A függőleges szélkeréktengelynek azonkívül,hogy mindig szélirányban áll van más előnye is a vízszintes megoldással szemben?Nem próbálta valaki azt a lehetőséget,hogy a légáramlatot spirális pályára vezetve,a tornádóhoz hasonló forgó mozgású "széllel"mit lehetne kezdeni?Én hallottam efféle eredményes próbálkozásokról,a részletekre már nem emkékszem.
Helem Creative Commons License 2005.02.15 0 0 4030

Véletlenül észrevettem, hogy látványtervezõi illetve világítástechnikai vállalkozásban dolgozol.

Ha nem haragszol lenne egy tippem:Egy néhány ilyen ízléses kivitelű szélmalmot nyugodtan betehettek egy pár parkba. A szökőkút már úgyis uncsi.

Előzmény: S.P.T. (4029)
S.P.T. Creative Commons License 2005.02.15 0 0 4029

Csináltam egy felülnézeti animációt is, így könnyebb megérteni.

Ugyan azon a linken lehet elérni.

Itt alulról fúj éppen a szél.

 

Az előbb azért írtam, hogy a jobb vállunk fölül, mert a kameraállás enyhén balra van, de tulajdonképpen felőlünk fúj a szél.

 

Gondolkodtam még egy olyan változaton is, ahol nem egyben fordul az egész lapát, hanem függőleges csíkokra van osztva, és mindegyik csík hol irányba áll, hol széllel szembe.

Ebben az esetben gyorsulna az átfordulás, tehát gyorsabb forgást is lehetne engedni, viszont sok forgó tengely lenne és sokkal nagyobb csattogás az átfordulásokkor.

S.P.T. Creative Commons License 2005.02.15 0 0 4028

A lapátokat a szél "vezérli".

 

Ha megfigyeled, nem pont a középvonalukon vannak felfüggesztve, hanem 10 cm-rel arébb. Amíg a lapátnak szembe fúj a szél, nem tud elfordulni, mert megtartja a kereszttartó. Amint a lapát hátulról elfordul a másik oldalra, a szélkakas elvén befordul szélirányba, és mindaddig szélirányban is marad, amíg bele nem akad a kereszttartóba (ekkor éppen legelöl van a lapát), tehát éppen ekkor fordul át megint a helyes oldalra.

Pont az a szép az egészben, hogy magától működik!

Az egyik oldalon szélre fordul, a másikon szélirányba áll.

Előzmény: jee_c (4027)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!