Keresés

Részletes keresés

V43 1279 Creative Commons License 2010.11.29 0 0 17939

Az iparvágány egy részén a 10-es villamos közlekedett 1985-ig: http://www.hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/megyericsardaig.html

Előzmény: M.T. (17935)
TEE Creative Commons License 2010.11.29 0 0 17938

Ha a kettőt egymás melé teszed, megkapod az egész nyomvonalat. A csárdától a Duna felé van értelme nyomokat keresgélni, feljebb az útépítések miatt nagyon átalakult a terep. A laktanyánál pl. a nyáron szélesítették ki a Váci utat.

Előzmény: Kéri Petya (17936)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.29 0 0 17937

Debrecen, így érthető a villamos is. A megfejtést a Fortepan topicban tették közzé!

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=105192197&t=9204653 íme

Előzmény: Törölt nick (17931)
Kéri Petya Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17936

Köszi mindkettőtöknek, frankók vagytok!!! Tavasszal megyek nyomozni.

Előzmény: M.T. (17935)
M.T. Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17935

Nekem meg a kiágazásról van eérképrészletem.

A minőségért elnézést, a térkép az ágyam felett lóg, ilyen állapotban van.

 

Előzmény: TEE (17926)
Kéri Petya Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17934

Valószínűleg ez lesz az... esetleg nincs egy közelebbi és részletesebb térkép?

Előzmény: TEE (17927)
koller andor Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17933

Szerintem a ceglédi - volt- szovjet laktanya.

Előzmény: Törölt nick (17930)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17932

Jártam úgy a 28/37-es villamoson, hogy közben a Maglódin a megállóban mellettem a Gitár utcánál egy M44-es állt. Szép idők, amikor még  a vasút is számított. Sörgyárnál egy M32-es reggelente rendszeresen keresztezte a forgalmunkat, de a Kőbányai úton is gyakran volt kereszt.

Előzmény: montmartre (17917)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17931

Mi a megfejtés?

Előzmény: Törölt nick (17871)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17930

Gyenge tipp: a mai Szlovákiában?

Előzmény: Rbatka (17855)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17929

Egyelőre többet nem tudok róla, ha lesz infó, közzéteszem.

Előzmény: ROCOman (17836)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.28 0 0 17928

Akkor a Felek Feri által bemásolt írás alapján helyesbítek: 7 kg helyett 9,5 írandó.

A lényegen nem változtat. Normál nyomtávon, cérnaszálon :D

Előzmény: Lovrin (17884)
TEE Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17927

A csárda mögött egy töltésnek kinéző építmény látható. Ez akár árvízvédelmi töltés is lehet, de nagyon egybeesik a térképen jelölt nyomvonallal. Más nyomot én nem találtam.

Előzmény: TEE (17926)
TEE Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17926

Egy térképem van az újpesti részéről:

Előzmény: Kéri Petya (17925)
Kéri Petya Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17925

"Az 1940-es évek végéig volt egy nagyvasúti vontatóvágány is, amelyik a Palotai vasútállomás északi kijáratánál, a Vác-Budapest-Gödöllő HÉV hídja alatt ágazott ki a váci vonalból, hatalmas 180 fokos ívben megkerülte Újpestet és északi irányból, a Duna-part és a Külső Váci út között, egészen a Vízműig húzódott le. Ezt később a Megyeri csárdáig rövidítették, majd meg is szüntették.)"

 

Erről a vágányról lehet tudni valamit (nyomvonal, maradványok)?

 

Forrás:

kktt Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17924

A már korábban említett MTV1-en sugárzott sorozatból a benzin-elekromos vonat 6:15-től:

 

http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/10/25/17/Fejezetek_a_magyar_vasutak_tortenetebol__Magyar_vasutak.aspx

Kéri Petya Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17923

Lehet (sőt biztos is), mert nem kis munkát vállaltak. Minden elismerésem nekik, remélem a jövőben nem lesznek ilyen problémák (esetleg jelentkezhetne néhány ember társszerkesztőnek...).

Előzmény: Nyírség IC (17922)
Nyírség IC Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17922

Lehet, hogy egyetlen baj van: kevesen vannak . . .

Előzmény: Kéri Petya (17915)
gmarc Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17921

Sajnos nincs már meg.

Előzmény: Sinbiciklis1 (17919)
r_tamas Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17920

Nem tudom... :(

Előzmény: Sinbiciklis1 (17919)
Sinbiciklis1 Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17919

Ez + van még?

Előzmény: r_tamas (17916)
r_tamas Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17918

Igen.

Előzmény: montmartre (17917)
montmartre Creative Commons License 2010.11.27 0 0 17917

A hajdani sörgyári és konzervgyári iparvágányok maradványai Budapesten, Kőbányán, a Maglódi út és a Kocka utca sarkánál?:)

Előzmény: r_tamas (17916)
r_tamas Creative Commons License 2010.11.26 0 0 17916

 

Kéri Petya Creative Commons License 2010.11.26 0 0 17915

Nem szeretnék piszkálódni, de egy mondatod különösen érzékenyen érint.

 

"... ám ha hozzászólsz, képet töltesz fel vagy kérdésed van (Ott a gyorsüzi.) biztosan kapsz választ valamelyikünktől."

 

Mikor rábukkantam a honlapra, nagyon lelkes voltam. Akkoriban kezdtek érdekelni a megszüntetett vonalak, de emellé elkezdtem működő állomásokat, megállóhelyeket fényképezni és feltölteni az oldalra. Rengeteget írtam a fórumra is, főleg megszüntetett kisvasúti vonalak megállóit, állomásait tettem közzé - kérve a felvételüket, mivel előzőleg már kiderült, hogy ezek is jöhetnek korlátlanul. 

Eleinte türelmes voltam, hónapokat vártam, hogy történjen valami - megjegyzem, a mai napig nem lettek felvéve a vonalak, a hozzászólásaim pedig már régen elvesztek. Végül meguntam, mert rengeteg kérdésem, hozzászólásom volt, és általában megválaszolatlanul maradtak. 

Fényképekkel hasonló a helyzet: rendesen, hozzászóláshoz csatolva egyből felkerültek, képfeltöltőn keresztül sok esetben nem. 

Összegezve: ötletet, javaslatot, kérdést felesleges feltenni, mert nem jön rá reakció. Képet pedig csak hozzászóláshoz fűzve érdemes, mert úgy legalább biztos felkerül. 

Nem csak saját tapasztalat, többen ezen hozzáállás miatt hagyták el az oldalt. Az én lelkesedésem is emiatt hagyott alább. Szívesen segítenénk, de ez egy oda - vissza dolog: ha segítenek, el is kell fogadni, és ennek megfelelően javítgatni, fejleszteni, bővíteni a honlapot. 

Szinte meg se merem említeni, hogy általában meg se lett köszönve a kép, az információ, amit egy - egy felhasználó megosztott. Segítségnyújtásért cserébe se annyi, hogy felrakják, se annyi, hogy kösz. Akkor ki és miért akarna bármit is közzétenni? És nagyon sokan megunták ezt.

Fórumtopicok: elég sok kérdés össze szokott gyűlni két szerkesztőlátogatás között, és eléggé az a benyomás, hogy az éppen legfelső egy - két hozzászólást válaszolják csak meg. Aki korábban írt, megy a levesbe. Vagy ír újra, vagy megunja. Mint ahogyan tette sok korábban aktív felhasználó is. 

Új topic (Nagy - Magyarország): eltűnt az első hozzászólás. Arról szólt, hogy jó az ötlet, az új fejlesztés, de előbb az elmaradt kérdéseket kellene megválaszolni, és az új információkat, vonalakat feldolgozni. Mindenféle komment, reakció nélkül törölték a hozzászólást, mailben sem jött indoklás vagy bármi egyéb. Pedig szerintem nem érdemes új dologba belevágni, ha a korábbi rész sem hiánytalan. Ráadásul ez a vezetői - szerkesztői hozzáállás... nem tudok szépet mondani / írni rá.

Szóval van - e értelme ilyen hozzáállás mellett kitennie az embernek szívét - lelkét; infókat megosztani, képeket tölteni fel?
Sajnos nekem ez a tapasztalatom a vasáll.hu - val kapcsolatban, és nem tartom valósnak, hogy "ám ha hozzászólsz, képet töltesz fel vagy kérdésed van (Ott a gyorsüzi.) biztosan kapsz választ valamelyikünktől".

Ha csak velem van baj, azt is meg lehetne írni szerintem. Így lenne korrekt.

Amennyiben - két és fél év könyörgés után - végre felkerülnek az AEGV vonalai, legyél szíves szólj. Manapság már belépni se nagyon szoktam, mert inkább megtartom magamnak az új infókat. 

Előzmény: ROCOman (17907)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.11.26 -1 0 17914

Lehet, hogy csak a vonalra állomásított mozdonyok száma volt 40 db, de abból kettő főműhelyben volt, három javítás miatt állt, öt csak tolatott, marad harminc. Lehet, hogy a szerelvények tológéppel közlekedtek, mindjárt 15 vonatra csökken a szerelvényszám. Ausztriában megírták könyvnek a K.u.K. hadivasutak történetét tavaly, lehet, abban van infó erről a vonalról is. Nekem sajnos nincs meg a könyv...

Előzmény: erdőszéli (17913)
erdőszéli Creative Commons License 2010.11.26 0 0 17913

nagyon jó kis írás. de ez sem semmi adat:

 

Azonban a termelés gyors felfutása meghaladta a benzin-elektro vasút szállítási lehetőségeit, ezért az an­nak építése idején szóba jött másik vonalvezetéssel 760 mm nyomtávolságú vasutat kellett építeni Borsáról a

Priszlop-hágón át Jakobenyig. A 80 km hosszúságú vasút 1917 nyár elejére készült el, és akkora forgalmat bonyolított le, hogy azon egyidejűleg mintegy 40 darab gőzmozdony, főként MÁV gépgyári 85 szerkezetű (MÁV 492 sorozat), négy kapcsolt kerékpárú, kis ten­gelyterhelésű mozdony teljesített szolgálatot.

 

hihetetlen üzem lehetett, megnéznék egy szolgálati menetrendet, hogy osztottak be a 40 gépet 80 km-re.

Előzmény: Felek Ferenc (17910)
Törölt nick Creative Commons License 2010.11.26 0 0 17912

Hihetetlen történet, köszönöm, hogy megosztottad.

Előzmény: Felek Ferenc (17910)
gumidani Creative Commons License 2010.11.26 0 0 17911

vagy kérdésed van (Ott a gyorsüzi.) biztosan kapsz választ valamelyikünktől.

 

Ha jól értettem, akkor  wrn 30601-nek nem kérdése van, hanem - régimódian - a kölcsönösséget hiányolta. Ha én bemutatkozom valakinek, akkor kérdés nélkül elvárom, hogy ő is mondja meg a nevét.

Előzmény: ROCOman (17907)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.11.26 -1 0 17910

szállították, ahonnan azt a benzin-elektro vas­úton továbbították Borgótihára. Borgótikán külön man­gánérc-átrakó pályaudvart építettek ki az érc átrakására normálnyomtávolságú vasúti kocsikba.

Azonban a termelés gyors felfutása meghaladta a benzin-elektro vasút szállítási lehetőségeit, ezért az an­nak építése idején szóba jött másik vonalvezetéssel 760 mm nyomtávolságú vasutat kellett építeni Borsáról a

Priszlop-hágón át Jakobenyig. A 80 km hosszúságú vasút 1917 nyár elejére készült el, és akkora forgalmat bonyolított le, hogy azon egyidejűleg mintegy 40 darab gőzmozdony, főként MÁV gépgyári 85 szerkezetű (MÁV 492 sorozat), négy kapcsolt kerékpárú, kis ten­gelyterhelésű mozdony teljesített szolgálatot. A Borsa­Priszlop-Jakobeny keskenynyomtávolságú gőzüzemű tábori vasút napi szállítási kapacitása 530 tonna volt, amelyet később egy tehermentesítő drótkötélpálya épí­tésének köszönhetően napi 850 tonnára sikerült növelni.

A Borgótiha-Dornavölgyi 1. számú tábori benzin­elektro vasút csúcsteljesítményét az 1917. évben érte el. A vasutat az év folyamán összesen 8595 tiszti és 225142 legénységi állományú katonai személy (ebből 555 tiszt és 31888 katona sebesült), 162 tábori mozgó­konyha, 334 géppuska és 88 löveg szállítására vették igénybe. A napi szállítási csúcs 1917. április 29-én 12 óra alatt 46 tiszt és 3900 legénységi állományú katona, május 18-án 24 óra alatt 64 tiszt és 5126 legénységi ál­lományú katona volt.

A vasút a háború végéig folyamatosan üzemelt. Mint­egy három és fél éves megszakítás nélküli működése során sajnálatosan balesetek is előfordultak. A balese­tek közül három különösen súlyos, nagy anyagi károkat okozó, illetve emberéletet követelő volt.

1917. május 8-án Tihuca állomás előtt kisiklott egy vonat, mert a vezető egy pályaívben jelentősen túllépte az engedélyezett sebességet. A generátor kocsi egy át­ereszről a 3 méter mélységű patakvölgybe zuhant. Sze­rencsére a fék érzékelte a vonatszakadást és a szerel­vényt befékezte, úgy, hogy az a pályán maradt. A lezu­hant generátor kocsit csak nagy munkával lehetett a patakmederből kiemelni (21. ábra).

1918. április 23-án Miroslava állomás előtt szétsza­kadt egy vonat. Kideríthetetlen okokból a Westinghouse fékberendezés a vonat leszakadt részét nem fékezte be, így az egyre gyorsulva visszagurult Tihavölgy felé és az állomás előtt ütközött egy másik vonattal. A megszaladt vonatrész sebessége és energiája olyan nagy volt, hogy mindkét ütközött vonatrész pozdorjává zúzódott.

Emberáldozatot követelt az a vonatszakadást ponto­san egy hónappal követő, 1918. május 23-án történt baleset, amikor az egyik generátor kocsi benzintartálya felrobbant. A robbanás a generátor kocsit teljesen szét­vetette (22. ábra). A kiömlő benzin a vezetőre és kísé­rőjére ömlött, mindketten halálra égtek. A vezető szén­né égett holttestét a teljesen kiégett jármű alatt találták meg. A vizsgálat megállapította, hogy a vezető minden oktatás és figyelmeztetés ellenére, az alapvető bizton­sági előírások figyelmen kívül hagyásával vezetés köz­ben cigarettára gyújtott és a lángtól a benzin gőze be­lobbant. A biztonsági szabályok ilyen nagyfokú sem­mibe vétele óhatatlanul a kissé morbid régi viccet juttatja az ember eszébe: „Sírfelirat: itt nyugszik Kis Péter, aki gyufával nézte meg, van-e még a hordóban benzin. Volt."

A cs. és kir. 1. számú tábori benzin-elektro vasút a há­ború végéig teljesítette feladatát. A vasút teljes beren­dezése a háború végén román kezekbe jutott, akik az üzemet megszüntették, a berendezéseket leállították. A szabad ég alatt történt több éves gondatlan tárolás, a konzerválás elmaradása következtében a vasút forgal­mi eszközei hamar tönkrementek. A románok csak évek múltával ismerték fel a vasút jelentőségét, és a Felsőborgó-Dorna Vatra vasútvonalat a nagyvasúti forgalomhoz szükséges pályakorrekciók elvégzése után, 1922. június 8-án korlátozásokkal megnyitották a közforgalom számára.

A benzin-elektro vasútnak volt még egy kevésbé is­mert, de katonai szempontból nem kisebb jelentőségű változata. Ezt a változatot „C-vonat"-nak, vagy M 16 Elektro Fahrgestell-nek nevezték és az 1916 mintájú, 38 cm űrméretű Skoda löveg, és más nehéz tüzérségi eszközök - mint például a 24 cm űrméretű mozsár ­közúti és vasúti szállítására használták. A normálnyom­távolságú C-vonat kocsijai négytengelyes, nyolc vonta­tómotorral hajtott különleges járművek voltak 15 t saját tömeggel és 27 t hasznos terheléssel; ami a terhelt ko­csinál 10,5 t legnagyobb tengelyterhelést jelentett. Az M 16 Skoda löveg tömege olyan nagy, mintegy 45 ton­

kapcsolat kötötte össze, és hogy a két forgóváz között alkalmazott keresztkapcsolat a forgóvázak kerékpárjait az ívsugárnak megfelelően ellenkező irányba fordította el. Vasúti sínen való közlekedésnél leszerelték a kerék­párok csuklós kapcsolatát és ezt merev kapcsolattal he­lyettesítették, így a forgóvázszerkezet valójában kétten­gelyes merev vázú forgóvázként viselkedett.

Nagyobb távolságokra történt vasúti szállításnál a C­vonat egységhez tartozó valamennyi pótkocsit egy sze­relvénybe sorolták be és azt gőzmozdonnyal vontatták. Ehhez leszerelték a generátor kocsit és a pótkocsit összekötő ollószerű kormánykapcsolatot és a forgóvá­zak kinyúló konzolos végére szabványos vasúti vonó­és ütköző készülékeket építettek be.

A C-vonat további különlegessége volt, hogy terve­zésénél az oroszországi vasútvonalakon való közleke­dés lehetőségét is figyelembe vették és a kerékpárokat olyan szerkezettel láttak el, amely lehetővé tette a nyomtávolság átállítását az ottani 1524 mm nyomtávol­ságra.

Az osztrák-magyar monarchia hadseregének benzin­elektro vonataiból, ezekből a sajátos kétéltű járművek­ből sajnos egy példány sem maradt fenn az utókor szá­mára. A C-vonat egységekből a háború végén legalább két M 16 löveg szerelvénye a román királyi hadsereg kezébe jutott. Ezek pótkocsijából, illetve az M 16 lö­vegből néhány példány szerencsésen túlélte a második

világháborút is, és ma a román hadsereg bukaresti had­történeti múzeumában látható (24. ábra).

Érdekes sorsa lett egy további, román kezekre jutott pótkocsinak, amelynek forgóvázait a nagyváradi városi villamos vasút műhelye valamikor az 1930-as években egy villamos mozdony építéséhez használta fel.

Irodalom

I. Mitterspacher Gusztáv: Az osztrák-magyar hadvezetőség által a világháború alatt épített Dornavölgy-Felsőborgói cs. és kir. katonai benzin-elektrovonat, 1914-1918. Kézirat, Budapest, Hadtörténeti Könyvtár

2. Magyar műszaki parancsnokságok, csapatok és alakulatok a világháborúban. Közl. Nyomda Kft., 1919.

3. Walter Schaumann: Die Bahnen zwischen Ortler und Ison­zo 1914-1918. Bohmann Verlag, Wien, 1991.

4. Dipl. Ing. Gottfried Wild: K.u.k. Artilleriezug im Heersmu­seum Bukarest. Eisenbahn, No. 9/94, Wien

Ábrajegyzék

Mitterspacher G. felvételei (Hadtörténeti Könyvtár): 3, 4, 5, 9, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22. ábrák

Dr. Kubinszky Mihály gyűjteménye: 2, 1 1, 1 S. ábrák W. Schaumann gyűjteménye: 6, 7, 8, 23. ábra Gottfried Wild felvétele: 24. ábra

A császári és királyi 1. számú tábori benzin-elek­tro vasút (Borgótiba-Dornavölgy,1915-1918)1

Előzmény: Felek Ferenc (17895)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!