Nemrég hallottam, hogy évente többször mennek Kisterenyére vasútbarátok Hollandiából, Németországból, Ausztriából, a többi környező országról nem is beszélve. Ebben az az érdekes, hogy megkeresnek egy régi ott dolgozót, Ő általában a fűtőházfőnök szokott lenni. És bejárják az Ő vezetésével a fűtőházat.
Szóval érdeklődő van bőven, még egy rakás romhalmaz iránt is!
Megpróbálom felvenni a kapcsolatot a MÁV illetékeseivel is.
Na ez az amire itthon még várni kell egy pár száz évet. :-( Most kaptam meg a Gőzmozdony Verseny szórólapját és meg kellett állapítsam, hogy nem olcsó a belépő.
Szombaton, 2005.09.10.-én kiváló gőzmozdonyozás volt Zólyomban. Számomra az utóbbi évek talán legjobb rendezvénye volt. Selzthal is jó lehetett volna, de ott már a túl sok érdeklődőtől nem igazán lehetett hozzáférni a dolgokhoz. Zólyomban kiváló volt a rendezés, minden nyitva volt (fűtőház, főműhely), akár torony iránt lehetett rohangálni keresztbe-kasul a vágányokon (mégse akarta senki elüttetni magát az áthaladó vonatokkal). A parádé megfelelően volt tájolva, a nap jó helyről sütött és a fotósoknak oda volt készítve egy pőrekocsikból álló szerelvény. Ja, és mindez ingyen...
Indulnak a mocik a parádéra. Foto:Mallet
A 10 óra 40 perces érkezés helyett két órás késéssel érkezett a magyar különmenet. (Foto:Mallet) A rendezvényt ennek megfelelően kb 20 perccel később kezdték, a nézők pedig udvariasan megtapsolták a végre befutó szerelvényt. Összeállítás: A25,019; Aa 1078; 4252; ABak 201089;
Végre felsorakozhattak a rajthoz a gépek (Foto:Mallet) Balról jobbra:
Padlógázzal rajtol a mezőny (Foto:Mallet) A CD 313 gyorsult mindíg a legjobban, a mi Nyalókánk volt a sereghajtó. (Feltehetően nem volt rendesen felfűtve, csak azt tudta mondani, hogy fff...fff...fff, rendes hang nem jött ki a torkán)
A jó kis 377-es... (Foto:Mallet) Jellemzően második volt a gyorsulásokon, a mazsorett lányok szöktetésében pedig abszolút győztes.
Vége a bulinak, indul haza a Pozsonyiak különmenete. (Foto:Mallet) Sorrenben: 422.0108; D6-0497; Ci3-9738; Ci4-7995; Ci4-1358; Ci4-1588; 331.037 (a kiállításhoz képest megdeltázták az egész szerelvényt)
Utolsónak távozik a mi vonatunk (Foto:Mallet) Először behúz a személypályaudvarra, majd a nagy BoBo körüljárt és így folytatta az útját Magyarország felé.
109,109 a hétvégén szépen bezöldült, a festést ma szeretnék teljesen befejezni. Még a hajtórudak sincsenek fent. Aztán még fel is kell fűteni, szóval van még bőven teendő a holnapra tervezett próbaút előtt. Tehát lehet, hogy inkább holnapután lesz, de ezt most még nem lehet tudni.
Két fűtőgép állt akkor Zeg-en, a 424-04 és a 424-12
424-04:
ex MAV 424,197. 1983.08.04 őta fűtőgép. 1997-ben szétvágva.
424-12:
ex MAV 424,161->SZD TM-70->MAV 424,1012. 1983.09.27. óta fűtőgép. 1992-ben Debrecenből került Zeg-re. Valószinűleg 1997-ben szétvágva. A szerkocsija megmaradt, 2002-ben a 424,005-höz lett csatolva.
Kisterenye néven nem találod, mert két falu Nagybátony és Kisterenye egyesítéséből lett Bátonyterenye. Egyébként a Hatvan-Salgótarján vonal közepe táján van, csodálatos hegyes terülteten.
A fordító pótlása lehetséges és nem is túl drága! Ha találunk egy 20m-es hídszerkezetet azt beépíthetnénk. Jelenleg be van temetve a medence földel, de ez nem gond, mert ki lehet ásni és állítólag még a sínek is benne vannak meg a királycsap is.
Természetesen nem arra gondoltam, hogy a magángyűjteményeket kell összeszedni. Sem a fűtőházak múzeumaiból nem számíthatunk ilyesmire.
A talajmentesítés gondot okozhat, de körül kell járni a témát.
Tapolca jó ötlet. De minél több fűtőházban járok annál inkább látom, hogy micsoda átalakítások voltak a dieselesítés miatt. Ronda ajtók, toldalékolás, füstelszívók elpusztítása stb. Nos Kisterenyén az átalakítás elég csekély mértékű, a WC-t és egy irodát építettek hozzá az épülethez. Bent is voltak átalakítások. De ez az épület még visszahozható eredeti sárga állapotába. És mint ilyen egyedülálló hazánkban.
Kisterenyei emlékek bőven vannak, mind írásos, fotó, mind pedig nem használt eszközök formájában. Én még ismerek olyan embert aki látta az eredeti épületet 11 állással sárga vakolattal és 7 füstelszívóval. Ő az egyik "dopping" a megvalósításban
látnotok kellett volna, ahogy megcsillan a szeme miközben hallgatja az ötleteimet. :-)
A Januárban bezáró Tapolca azért volna erre sokkal alkalmasabb mert ott még minden áll minden működő képes és a városnak igen nagy a kötődése a vsúthoz, sok vasútbarát lakik arra és sok a külföldi túrista. Kiállított hajtányok. Vasútmodelező klubb terepasztalal. Nyáron nosztalgia gőzössel. Szinte látom a befolyó gempátot....
Meg ha a te (mi) tulajdonunkba kerül a fűtőház, még a talajmentesítés is hatalmas összeg amitől ő megmenekül csak az a kérdés az új tulajdodos is? Ha nem menekül meg az új tulaj, akkor már csődbe is ment..........
"Aki jár Istvántelekre meg fűtőházakba biztosan tudja, hogy milyen sok használatlan eszköz kallódik az országban. Ezeket kiállítani jelenleg sehol sem tudják, nincs más lehetőség mint összegyűjteni őket, felújítani csoportos munkával és megoldani kiállításukat."
Mellesleg minden fűtőház ban talász kisebb nagyobb gyűjteményt.
Pl. Dombóvár saját házi múzeumuk van! nagyszerű kezdeményezés a fűtőházon belül.
Pl. Celldömölk az oktatóteremben kerül nemsokára kiállításra a fűtőház történeti gyűjtemény.
stb.
Az a kérdés, hogy Kisterenye emlékeiből lehet-e egy komly érdeklődésre számot tartó gyűjteményt létrehozni? Ugyanis a celli vagy a dombóvári és a többi gyűjtemény biztosan nem fog oda kerülni...............
Gőzmozdony? Honnan a Füstiben leállított gépek alkatrész bányák azért nincsenek kiállítva mert nem is kiállíthatóak. Esetleg egy két magán kézben vagy önkormányzati tulajdonban lévő gépet lehetne megvenni megszerezni.......
Inkább selejt dízel és villany gépeket lehet jobban elképzelni oda kiállítani.
Körfűtőház volt ugye? Akkor még a fordító korong is gond. Működik? Ha nem működőképessé tehető? Ha igen mennyiért?
Azért még mindíg lelekes vagyok és lelekesen támogatom a dolgot..........
Akár azt is, persze cska normális keretek között! Ehhez, és a felújításhoz kéne találni támogatót.
Mivel se az önkormányzatnak se a MÁV-nak nincsenek tervei az épülettel és környezetével, akár még fel is ajánlhatják a célra. Ez nekünk és nekik is jó, nekik azért mert jelenelg csak vegetál(még azt se), de ha történik valami csak plusz roadt sok költséggel jár akár a lebontása is.
Mentsük meg a kisterenyei körfűtőházat!
Felvettem a kapcsolatot a bátonyterenyei főjegyzővel. Nagyon megörült érdeklődésemnek, meg persze az ötleteimnek is, amit a neki címzett levelemben fejtettem ki.
Az elképzelés nagyvonalakban egy fűtőházmúzeum létesítéséből áll, ahol bemutatásra kerülnek a gőzmozdony üzem különleges gépei, esetleg később mozdonyok is!
Aki jár Istvántelekre meg fűtőházakba biztosan tudja, hogy milyen sok használatlan eszköz kallódik az országban. Ezeket kiállítani jelenleg sehol sem tudják, nincs más lehetőség mint összegyűjteni őket, felújítani csoportos munkával és megoldani kiállításukat.
Szóval, a főjegyző –aki támogatja az ötletet- válaszában megadta a MÁV Miskolci Igazgatóság Ingatlankezelő Osztályának elérhetőségét, velük kellene tárgyalnom az elképzelés sorsáról.
Kérek mindenkit, hogy akinek van valamilyen kapcsolata velük, vagy van építő jellegű ötlete a dologgal kacsolatban írja meg, akár e-mailben, akár ide a topicba!
Aki érez valamilyen ambiciót ahhoz, hogy segítse a megvalósítást jelentkezzen. Lehetne később gőzmozdonyvezető oktatást tartani, és egyesületként működni.
Most gondolom sokakban felvetődik a kérdés, hogy minek kéne még egy vasútpark. Az elképzelésemben nem egy „kis Füstit” szeretnék berendezni, hanem egyszerűen egy a többek között vasúti építészettel, gépekkel is foglalkozó kiállítást szeretnék bemutatni!
Jó lenne csinálni egy honlapot amivel népszerűsíthetnénk a terveket, remélem erre nem sokára sort keríthetek.
Induljon hát a: „Mentsük meg a kisterenyei fűtőházat” akció!!!
u.i.: nem lehetetlen, példaképként lebegjen előttünk a Kemencei kisvasút talpra állítása…!