Valóban: arról, hogy hogyan kezelték a hulladékot, arról az nem tehet, aki létrehozta azt. Egyébként kiváncsi lennék, hogy mekkora részarányban van jelen a Magyarországon termelt radioaktív szemét a helyi tároló(k)ban. Azért az oroszoknál is van nem egy, nem kettő atomerőmű..
A baleseteről, és annak hatásáról (a Kelet Urali Radioaktív Nyom - EURT)-ről itt lehet többet olvasni:
Egyébként nem az a bűnös, aki szállítja, hanem aki felelőtlenül kezeli, tárolja és feldolgozza. A tárolás különben sem a legjobb megoldás, az újrahasznosítás, amíg a maximálisan kinyerhető energiát ki nem szedték belőle. Kíváncsi lennék, ahol az atombombagyártás és a kísérletek folytak, azok most hol tiltakoznak? Végleges tárolás! Felhagyott uránbányába elhelyezni. Csak elvolt ott is néhány millió évig!
A példaképpen hozott betegek: Igazán sajnálom őket, de: Volt iskolatársam összenőtt ujjakkal, másik vízfejjel. Vannak kortársaim (50+), akik kéz, láb nélkül születtek. Egy nagyobb faluban össze lehetne válogatni egy ilyen kiállítást. Tömegesen lehetne sorolni a nyugati világ jótéteményeit: Thalidomid-Contergan bébik, DDT, elhamarkodottan forgalomba hozott gyógy- és növényvédőszerek, Seveso, Bhopal, a vietnami "Orange Agent" károsodottak keresetét éppen most utasította el a bíróság. A génmódosított növények igazi hatásait sem ismerjük még!
Érdkees, hogy pont akkor van róla cikk, amikor éppen kezdenék a zöld beállítottságú emberek is belátni, hogy az atomenergia jobb lehet (megfelelő óvintékedések mellett!!!) a szán, szánhidrogén alapúnál.
A 45 tonna azért elég durva - bár ha a megtermelt energiához képest nézzük, akkor persze közel nincs anyi, mint egy szénerőműben lenne. Nyilván jobban is oda kell figyelni rá, nehezebb kezelni.
Nyilván nem kisipari módszerekkel kéne üzemanyagot előállítani pl a disznózsírból, de feltehetőleg ipari üzemanyagként lehet annyira alkalmas, mint egyik másik magasabb kéntartalmú kőolajféleség. Persze a legfőbb probléma, hogy elegendő legyen az alternatív módon előállított üzemanyagokból, és valószínűleg az összes lehetőséget kihasználva is csak egy töredékét tudjuk pótolni az olajnak. A világ kőolajtermelése jelenleg 4 milliárd tonna köről van évente, és az igények rövidesen elérhetik akár a 6 milliárd tonnát is, ami azt jelenti, hogy a tényleges helyettesítéshez minden földlakónak évi 1 tonna helyettesítő anyagot kéne termelnie a kiváltáshoz.
A reális lehetőség szvsz, ha pl csak a kozlekedésben felhasznált 1-2 milliárd tonna egy részét helyettesítjük altenatív megújuló energiával, és a többi erőművekben fehasznált olajat és gázt pl fúziós erőművekkel (arra a kis időre-1-200 év - amig a fúziós erőmű megoldódik, lehetne a hagyományos atomerőműveket alkalmazni alternatívaként).
Valahol a neten olvastam egy alföldi zőccségesmerciről, amit a gazdája átállított zsírüzemre: az olcsón szerzett ipari disznózsírt a motortérben elhelyezett tartályba lapátolta be, ezt a hűtővíz egy hőcserélővel fűtötte. Gázolajos indítás után, ha megolvadt a zsír, átváltott egy csapot, és indult a hurkasütő-üzemmód :)
Komolyra fordítva a szót: az átészterezetlen üzemanyagoknak van köryezetszennyezési vonzatuk is: azt a bizonyos "égett zsírszagot", ami a lebukást megkönnyíti, a glicerin tökéletlen égése során keletkező akrolein okozza. És nem csak büdös, de káros is.
Ez egy szelektív lista, mi tavaly pl. 4 millió tonna intervenciós gabonafelesleget termeltünk, ennek energiatartalma megfelel 1-1.5 millió tonna biodízelének, tehát egymagunk kétszer annyi plusz energiát termeltünk, mint a franciák, és majdnem annyit, mint a németek. Csak a hasznosítással adódnak egyenlőre még apróbb problémák. De feltehetően a magyar termelőket is rá lehetne beszélni arra, hogy négy millió tonna búzafelesleg helyett inkább 1-1.5 millió tonna biodízelfelesleget termeljenek (mert ha jól tudom a hasznosítás egyelőre jogszabályokba ütközik, csak azok a termelők használhatják a biodízelt, akik amúgy is visszaigányelhetik a gázolaj adóját (vagy annak nagy részét), és így nekik meg már nem éri meg anyagilag a biodízeleskedés).
"2006. közepére a német biodízelt termelő kapacitások 2 millió tonna, a francia kapacitás 700 ezer tonna, az olasz 550 ezer tonna, a brit 250 ezer, az osztrák 150 ezer lehet és a lengyel is meghaladhatja a 110 ezret. Tíz és százezer tonna közötti kapacitást mondhat majd magának Svédország, Dánia, Csehország. Szlovákia, Spanyolország. "
Kap egy liter higított bioetanolt (szilva), aki megtalálja a mi termelésünket a listában!
A disznózsírt ugyanúgy lehet észterezni, mint a repceolajat, ugyanolyan biodízel lenne belőle, csak az illata lenne kicsit más (sültkrumpli helyett sültszalonna).
Bizonyos algák is képesek zsírtermelésre, de ezek szerint a disznó olcsóbban állítja elő a zsírt, mint a növények az olajat.
És akkor nem azt fogjuk mondani, hogy hány litert fogyaszt a kocsi 100-on, hanem azt, hogy hány malacot (disznót). :)
Komolyabban: ez etikai kérdés is lenne.
Sokkal jobb lenne egy bioreaktorban termelni az üzemanyagot. A baktériumok tenyésztése ilyen célból azért még mindig jobb, mint megölni egy malacot ilyen céllal. Bár abból lenne kaja is. Bár ha túl zsíros, akkor a húsa sem olyan jó.
Tulajdonképpen a mai olaj ás benzinárak mellett lassan már akár versenyképesek is lehetnének egyes alternatív energiaforrások. Néhány múlt heti tőzsdei ár:
Lehet hogy sertészsírmeghatású motorokra kéne áttérnünk, a zsírsertések előállításának régi hagyományai vannak magyarországon, a vegyészek meg biztosan át tudnák alakítani egy picit folyákonyabbá a zsírt. Mert az árak alapján versenyképes lehet a gázolajjal. És még mindíg könnyebben el tudok képzelni egy zsírral hajtott autót, mint egy vízzel hajtottat.
"Magyarországon a biodízellel értek el nagy sikert A hidrogéné a jövő - állítja dr. Emőd István, a Műszaki Egyetem oktatója. - A jelenlegi felhasználási ütem mellett a föld kőolajkészletei 300 évig tartanak ki. A hidrogén vízzé ég el, nem szennyezi a környezetet, kivéve, ha hagyományos erőműben állítják elő. Magyarországon a repceolajból készült bio-dízellel értek el sikert a kutatók. Németországban már kétezer kútnál lehet biodízelt tankolni.
Idehaza egy rossz jogszabály miatt nem tudott elterjedni, csak az használhatja, aki a repcét termeli. A hírek szerint ezt a jogszabályt idén eltörlik, nem lesz akadálya a biodízel elterjedésének. Óriási előnye, hogy bármilyen arányban keverhető gázolajjal. Kiváltani viszont nem tudja, mert a szükséges mennyiséget képtelenség megtermelni."
"A jelenlegi felhasználási ütem mellett a föld kőolajkészletei 300 évig tartanak ki."
Hát igen! Beszéljük rá a kínaiakat és az indiaiakat, maradjanak meg a biciklin és elefántháton!
Elnézést, hogy újként jeleztem: "1980 Patents issued on the first Zebra Sodium/Nickel chloride cell. Originated in the mid 70's by the Council for Scientific and Industrial Research (CSIR) in South Africa, it was finally developed and patented by the UK Atomic Energy Authority in Harwell."
Az újságokban a híreket olvasva az ember bizonyos dolgokat hajlandó az idők során "kiejteni" a memóriájából. Már a 70-es években olvastunk olvadékelektrolitos elem és akkumulátorkísérletekről, de hogy ez időközben ilyen fejlettségi szintet ért el, arról nem hallottam. Üzemi hőmérséklet 300 fok! Bár a BMW és a Daimler-Chrysler is épített be autóba, versenyeztek is már vele, azért ez nem igazán a kisebb személyautókba való. Buszokba, targoncákba inkább. Bár a súly-teljesítmény aránya kiváló, nem tudom, milyen feltételekkel tudja ezt biztosítani. Milyen szakértelem és karbantartó háttér kell a jelzett 4-5 év élettartam eléréséhez. Hogyan indul, mondjuk négy-öt hónapos téli álom után (gondolom, új töltéssel, hiszen ilyen hosszú időt nem bír 300 fokon az út szélén)?
Köszönöm mindenki fáradozást, amit a "fúziós erőmű" kapcsán tett.
Mivel két évvel ezelőtt, mint írtam, a megvalósulási tervekről olvastam cikket, természetesnek vettem, hogy az EU. innovációs portálján keressem, mivel pár hónappal ezelőtt azt írtam ezzel kapcsolatban " öt év és pár milliárd Euró kérdése csupán, hogy az elsőgenerációs atomerőműveket, biztonságosabbakra váltsuk " remélem, a döntésthozók átérzik ennek az ügynek a fontosságát. Elég sok és sok helyen van ma még olyan atomerőmű, amit ideje lenne korszerűbbekre váltani.
További jó munkát. / most már a saját témámmal szeretnék foglakozni, remélem elkezdhetjük végre, nagyon ideje lenne az is van ennyire fontos /
Mint már előttem megírták, Dél Franciaországban (Cadarache)épül meg.Jelen pillanatban még a beton alapozásnál tartanak, illetve a szupravezető tekercsek anyagát gyártják le.Új hír, hogy Japán már hajlandó támogatni a francia helyszínt is.Talán nem akar lemaradni.Szerintem az egész csak presztízsharc volt.Ja, viszonylag új hír, hogy sikerült elérni kb 400 millió fokos hőmérsékletet arany atomok ütköztetésével,amivel pozitiv energiamérleget értek el.Van valami utalás?!? fekete lyukakra?!? is.
A link végét meg levágta az index: http://64.233.183.104/search?q=cache:-ZAxMEinSDIJ:www.isecorp.com/ise_news/ise_press_releases/ feb-17-2003-zebra.php++%22sodium+nickel+chloride+battery%22&hl=en
Annyira új dolog azért nem lehet, ha már 2 évvel ezelőtt is írtak róla
The Zebra, February 17, 2003
The High-Heat Sodium Nickel Chloride Battery May End the Power Cache Woes of Hybrid Buses
High-temperature Zebra batteries from Switzerland's MES-DEA may prove to be the answer for hybrid electric vehicle developers stymied by the need for a better reservoir for the power gleaned from regenerative braking.
http://64.233.183.104/search?q=cache:-ZAxMEinSDIJ:www.isecorp.com/ise_news/ise_press_releases/feb-17-2003-zebra.php++%22sodium+nickel+chloride+battery%22&hl=en (már csak a google őrzi az emlékét)
Csak akkor még a Ford épített belőle kisautót, nem az indiaiak
The new Think City has room for a Zebra battery yielding a range of 200 kilometers, which could be ready in four months, says Cord Dustmann of MES. His firm has proposed to lease Zebra batteries to Think City drivers
Kamkorp, as expected, has secured rights to Ford's "Think" and "city" brandnames in connection with its purchase of the Think factory.
Egyébként érdekelne, hogy úgy globálisan mennyi energiát fogyaszthat ténylegesen egy ilyen takarékos kisautó, beleértve pl. azt az energiafogyasztást, amit azalatt fogyaszt el a reménybeli vásárló, amig összegyűjti azt a plusz pár milló forintot, amivel egy ilyen takarékos kisautó többe kerül egy hasonló paraméteekkel rendelkező benzines vagy dizel autónál.
EU for Russia's Part in Reactor Project in Southern France RIA Novosti 4/8/2005 (for personal use only)
The European Union is for Russia taking part in building a thermonuclear reactor in Cadarache in the south of France.
"The European Union would like Russia to be a full-fledged participant in the international thermonuclear experimental reactor project. Its construction will begin in a few months on the premises of the Cadarache nuclear power plant", French Minister Delegate for European Affairs Claudie Haignere has said. She was addressing the audience in the Moscow State Institute of International Relations.
In her opinion, at the current stage of relations Russia and the EU should come out for their deepening. She believes the sides should focus on energy. Haignere emphasized its prime importance for both Russia and the EU. "Still, manpower and funds attracted for the deepening of such cooperation are not at the due level", she sighed.
Also of importance in Russia-EU relations is aerospace cooperation. "We should make the Galileo and GLONASS systems mutually complementary and unfold a truly open airspace. In particular, levying charges for trans-Siberian service should be regulated", she said.
Former astronaut Claudi Haignere emphasized a new nature of Russia-EU relations in the field of space. It is due to the agreement concluded on the launch of Soyuz rockets from the Kourou space center, as well as the agreement on developing a launch vehicle to replace the heavy Arianne'5 carrier rocket, she said.
Az engem is érdekelne, mert semmit nem találok rólla. Mindenképpen kívánatosnak tartanám a jelenlegi erőművek kiváltását, mivel sokkal biztonségosabbá lehetne tenni a földet.
tudtom szerint Japán más helyen szeretné megépíteni a fúziós reaktort, mint az EU. És Japán beleszólhat, mivel tetemes részét a költségvetésnek ő állná. Jelen pillanatban úgy tudom még áll a vita e helyről.
Örülnék, ha valaki up to date informálna minket a fórumon.