Ezt ma éjjel készítettem, még a kék percek végén, öt képből raktam össze. Úgy váltottam taktikát, hogy készítek nyolc-tíz képet, és azt az egymás után készült ötöt választom ki, amelyikből a legjobb jön ki a végén. Retus nem igazán van, egy kicsit a csúcsfényből vissza kell venni, mert a lámpák bevilágítanak, a középtónusnál a sötétből egy picit visszaveszek, hogy nagyobb legyen a fedettség, és telített legyen.
A phshop hdr-jét a lightroommal összehasonlítva, a pshop csak símán egymásra húzza a három képet. A lightroom pixelre is igazítja, a falevelek ha mozognak, azzal nyilván nem tud mit kezdeni, de a téma éles. Az automatikus tonwert ki van kapcsolva. Nem retusálok layerekkel, mint a nagyok, ha phshopban kell bent a cégnél, ott is camera raw filtert használok. Hatásvadász dolog sincs, a gradiációs görnbéken a középtónust szoktam visszáb venni. Igazából csak azért kezdtem el a háttérrel foglalkozni, mert megmásztam egy elég rossz helyen lévő vasúti korlátot egy felüljárón, a végén még két méteres rács is volt a magamfajták ellen, ki van égve minden kép, a szikrázó napsütésben, el tudam ugyan érni, egy viszonylag jó képet, de hdr-el meg fogom ismételni vasárnap. Én öt képből rakom össze, még a felvételnél kell odafigyelni mi legyen az első és az utolsó fotónál a fedettség, aztán hadd szóljon. Régen rájöttem, hogy a photoshop montázsra és nem retusra való. És a fotósoktól is ezt hallom. Szöval hogy a lent leírtakból az Lr melyiket használja nem tudom, de alig kell korrigálni rajta és a színek helyesek.
Most kaptam a tippet, hogy a Lightroom hatostól felfelé ctr+h-val egybefűzi. Műxik, eltűnt minden amit a phshop hegesztett, csak egy kis maszatolás kell utólag, de az se feltétlenül, ha a képek alapvetően jók.
A hdr-el nem sok tapim van, öt képet csinálok, de a színek úgy elmásznak, hogy szinte lehetetlen a túltelítettséget, a sattigung használatával kiütni. Ha színárnyalatonként csinálom, tt sem műxik. MIért nem megy ez?
Kérdeznék. Van olyan gépem, ami minden nap új mappába teszi az aznapi képeket. Ez tetszik alegjobban, mert nem kell végigpörgetni a mappa tartalmat, mint azoknál, amelyek mondjuk ezer képenként csinálnak új mappát. Tehát a kérdés: Mi a kulcs szó? Hogyan lehet beállítani azt, hogy naponta csináljon új mappát a gép? Lehet ilyen opció egyáltalán? Canonról van szó.
A sorszám alapból helyes, ha át nem fordul, ha épp nincs több vázból származó kép különböző sorszámokkal és persze kezdőbetűkkel a könyvtárban. Ha a fájlnév elé bekerül egy ÉÉHHNN_óóppmm_, akkor nincs olyan rendszer, ami képes lenne rossz sorrendben mutatni.
Azért rágom, mert a többségnek alapvetően fontos információ a készítés dátuma.
Képzelj el egy olyan egyszerű esetet, h szülőknek készítesz össze mondjuk a legutóbbi 10-15 év szülinapjainak, vagy karácsonyainak képeiből válogatást.
Vajon mi a jobb:
- ha a 2007-es kép DSC_8177, a 2008-as DSC_2976, a 2009-es DSC_1366 - és így tovább, teljesen összevissza, áttekinthetetlenül, rossz sorrendben
- vagy ha már a 20131224_195210 névből egyértelmű, h az lesz a 4 évvel ezelőtti karácsony estéjén készült, és helyes a sorrend név szerint is
És pont a Lightroom mindezt már alapban, a képek importálásánál magától el tudja végezni...
Szerintem ne rágjuk ezt a csontot tovább, mert a dsc77558 éppolyan semmitmondó, mint amennyire nem emlékszem mire neveztem át a hatezer kép közül tavaly ősszel.
A keveredést én kerülöm el, hogy lr-ból már eleve a célkönyvtárba exortálok, téma illetve tartalom szerint, akkor létrehozott könyvtárakba. A lr képes akár öt szálon is exportálni, miközben még alapretust csinálsz a maradékon. Már csak az kéne, hogy a fejlesztés eljutna odáig, mint a photoshop, hogy metolhatom a számára felhasználható memóriát, mert az lr-t csak az érdekli mind a mai napig, van-e grafikprocessor...
A Lightroom önmaga is képes korrekt elnevezéseket kialakítani már az importálásnál.
Pont ennyire sok kép esetén érthetetlen megtartani a semmitmondó DSC9999 neveket, mert könnyű belefutni átforduló számlálóba, egy válogatás készítésekor (vagy több váz használata esetén) pedig akár ismétlődő nevekbe is.
Soha nem húzgálom át kézzel a képeket, beömlesztem egy előre létrehozott könyvtárba, a könyvtár neve egyértéleműen a tartalomra utal, ha vegyesről dolgozom, lightroomból tervszerűen egy, az exportáláskor létrehozott könyvárba megy a tartalom. Mégegyszer, én sok száz, esetenként több ezer fotóval állok neki retusálni és szortírozni.
Úgy tűnik, semmit nem értettél meg abból, amit írtam... :(
Hogyan ugrana már az időrend! Pont az átneveztetéssel lesz garantáltan jó, örökre... Mindegy, melyikhez mikor nyúlsz hozzá: a név már az elején hordozza a készítés dátumát és időpontját, a legbutább filemanager is képes lesz helyes sorrendben hozni, és pofonegyszerű már név alapján is megtalálni egy esemény képeit. Még akkor is, ha többen, több vázat használatok egy eseményen.
Miféle "fölösleges pluszmunka"? Mégegyszer: automatikusan, beavatkozás nélkül történik a másolás és közben az átnevezés! Ha kézzel húzod át a file-okat a kártyáról, éppenhogy az a nagyobb munka, több hibalehetőséggel...
Mi az, h nem jelent bármire megoldást? Egy rakás szempontot írtam le (messze nem mindent), amik közül még magad is említettél! (mappa összeolvasztás, ami semmi problémát nem jelent az átneveztetett képekkel, hiszen egyediek a filenevek)
„a dátumnál mi sem egszerűbb, a feltöltés dátuma” - alalpból két külön vasra töltöm fel a nyerset, mert az eredetit mindig megtartom, minden út a memóriakártya formázásaval indul. Ezt csak azért írom, mert nálam nincsenek már fent lévő képek. Látom hogy ez is szóba került lentebb.
Az átnevezéssel pont az időrend ugrik, a dátumnál mi sem egszerűbb, a feltöltés dátuma. Az időrendi sorrend meg megint csak megy a levesbe a fantázianevekkel. Eleve minek felesleges munkát végezni? Ha egy rendezvényen 300 fotót készítesz, mindet el fogod nevezni úgy, hogy két hónap múlva emlékszel arra, hogy a valamikor dsc8542-es kép a zsíroskenyér hagymával kicsit jobbra? A nászutamról 7500 fotóval jöttem haza, cirka ötezer élte túl a válogatást, akkor minek még a plusz munka, anélkül hogy bármire megoldást vagy könnyítést jelentene?
Áttöltőprogramokban az a jó, h nem csak filenév-, de mappastruktúra is megadható (mint pl. automatikusan egy /ORIGPIC/2017/06/20170608 könyvtárba kerüljenek a mai képek), vagy ha kell, külön helyre teszik az esetleges videókat, ill. azt is nézik, melyik van már áttöltve, tehát akkor is csak egy gombnyomás a másolás, ha az előző alkalom óta a kártya nem lett leformázva, és még vannak rajta régebbi képek is
Elindítod az áttöltést, akár pl. Lightroomal, akár külön segédprogrammal (még Linux alatt is a ott van pl. a Rapid Photo Downloader) és az bármilyen beavatkozás nélkül, már a másolás során automatikusan átnevezi a file-okat az egyszer megadott séma szerint... (célszerűen a képben lévő EXIF dátum+időpont alapján, így az is tökmindegy, mennyivel később töltöd át a képeket)
Mivel a legtöbb képnézgető (és maguk a filerendszerek) alapban filenév szerinti sorrendet alkalmaznak, a semmitmondó DSC_XXXX.XXX alapján
- nesze neked, amikor egy adott dátumon készült kápeket keresel
- pláne ha több géppel is készültek képek akkor
- ha átforul a számláló, végképp ugrik a sorrend
- egy nagy válogatásban könnyen lehetnek azonos nevű képek, és jöhet a kényszerű gyors-átnevezgetés
Míg egy automatikus dátum_időpont.XXX átneveztetés mindezt egycsapásra megoldja...
Az végképp érthetetlen, miért jelentene ez bármilyne nehézséget a külön verziók létrehozásában, hiszen azoknak éppen akkora munka új nevet adni, mintha nem történt volna átneveztetés az áttöltés során.
Nekem Nikonom van, igaz nem coolpix, nos ott amikor eléri a 999-t, új könyvtárat nyit, és elölről kezdi a számozást. Én nem bátorítalak a fájl átnevezésre, mert egyrészt k.. sokáig tart, másrészt, ha többféle formátumban, vagy méretben exportálod ki, egy esetleges retus után, a hatszázadik mentés után is az első bemásolt könyvtárban ki lehet keresni az eredetit. Ha sok képpel dolgozol, a mentés mint parancs után két enter sokkal egyszerűbb, és nem vagy kitéve a mellégépelésnek sem. Persze ki mit csinál. Én ha fotózom, hosszú órákig kóválygok, több száz képpel jövök haza, ha ügyfélnek kell, akkor ugye van tiff a nyomdának, nagyfelbontású jpeg digilaborokbak, nem ritkán pedig egy 72 dpi a webre. Plusz a nef állomány a sd kártyán. Szóval nevezgeti át a tököm))))