November 9. Gödöllő, Trafó - CATHARSIS (US), DARKEST HOUR (US), NEWBORN, DAWNCORE, KEVÉS
Egész kis fesztivállá áll össze az elkövetkező hétvége, a pénteki gödöllői és a szombati Bem Rockpart-beli rendezvények jóvoltából rangos fellépőket lát vendégül a tágabban értelmezett főváros.
A pénteki, önmagában is fesztiválnak beillő koncert főzenekara az atlanta-i CATHARSIS lesz, akiket már láthatott élőben a hazai közönség. A zenekar az utóbbi években kitartó koncertezéssel tekintélyes rangot szerzett magának az underground-on belül, elhivatottságukra mi sem jellemző jobban, mint hogy jelenlegi Európa-turnéjuk a szó szoros értelmében európai, beleértve a kontinensbe a balti államokat, Belorussziát, Oroszországot, a fél Balkánt és nem utolsó sorban Magyarországot is. A zenekar tagjai működtetik az elsősorban propaganda-kiadványairól és politikus punk-lemezeiről ismert Crimeth Inc. kiadót (itt jelent meg a gödöllőn nagy sikerrel bemutatkozó ZEGOTA első albuma is). A kiadónál látott napvilágot a zenekar utolsó nagylemeze, a Passion, melyen egyedi hangzású metalcore-jukat egy-egy számban további sajátos ízekkel árnyalják (pszichedelia, gyerekkórus, reggie). Utolsó kiadványuk a korábbi közös turné alkalmából a budapesti NEWBORN-nal megjelent split mini-lp, melynek!
egyik oldalát egyetlen hosszabb lélegzetvételű szerzeménnyel töltötték meg, míg a másik oldal a NEWBORN három új daláé. Ezeket a dalokat is hallhatjuk az estén, hiszen a tagi átfedések miatt a DAWNCORE nélkül "mozgásképtelen" NEWBORN pénteken újból aktív lesz, mivel a DAWNCORE DARKEST HOUR-ral közös turnéja is ebben az időpontban érinti a gödöllői bázist.
A Washington DC-beli DARKEST HOUR az egyik legizgalmasabb jelenség a metalcore kategóriába zsúfolt zenekarok között. Hardcore zenéjük nem pusztán kemény, fémes ízekkel gazdagodik, hanem hangzásában már egyenesen az európai dallamos death metal-bandákhoz (IN FLAMES, késői CARCASS) áll közelebb. Utolsó, második nagylemezük a Victory Records-nál jelent meg, szinte egy időben a botrányosan gyengén terjesztett első album újrakiadásával, melyet a német Join The Team Player vállalt magára (innen a DAWNCORE-kapcsolat). Mindkét album igazi mestermű a súlyosabb zenéket kedvelők, illetve a tizenévesen még metállal is kacérkodó, mára már konszolidálódott "középkorú" zenebarátok számára.
Az estét a győri KEVÉS nyitja, alig van rajtuk kívül hardcore zenekar, amelyik magyarul nyomná a szövegeket (na jó, az IGNITE hö-hö), ezen kívül nagyon jó élő bulikat tudnak csinálni, úgyhogy jó lesz korán érkezni.
Egyáltalán nincs garantálva, hogy az utolsó HÉV-ig véget ér a buli, úgyhogy jobb lesz kocsival jönni vagy reggelig tartó bulizásra készülni. A beugró az utolsó információk szerint 1600 pénz lesz.
OTT A HELYETEK! Ez A NEWSCHOOL METAL!!
a FALSE VALUES nevű deathcore
együttes keres dobost, fiatal
srác/lány személyében, aki kedveli
a gyors death-t és a hasonló zenéket,
és érzése szerint jól bánik a dobbal.
(az utóbbi nagyon fontos lenne)
üdv: Doc
Na, hogy feldobjak egy új témát, asszem nyitok egy új topicot.
Még kitalálom a címét, de ide is beírom majd. A Kultúra platform
alatt lesz. Inkább ott folytassuk irodalmi beszélgetésünket, ne itt.
Igen, én is a Paradise Lost hatására kezdtem el olvasni Miltont, csakúgy, mint Adamskij, és bár ennek már öt éve, nagy élmény volt elolvasni. Ma már azonban könnyen lehet, hogy teljesen más nyomokat hagyna.
Őszintén szólva kb. 5 percig röhögtem, amikor megláttam ezt a topicot.
Inkább úgy kellene mondani, hogy van néhány bolond, aki valami vonzalmat érez a Sátán iránt, vagy a véleményét mondja el a Sátánról. És az tökmindegy, hogy éppen ebben a stílusban mondja el. Ezzel az erővel az is lehetne a téma, hogy "Techno - valóban a Sátán zenéje?" Csak mint azt jól tudjuk az ilyen zene alkalmatlan bármiféle mondanivaló kifejezésére (de ez egy más téma).
Well, Ravenblack, mondtam, nem olvastam végig. Viszont nem
hiszem, hogy a protestantizmus a kereszténység megerősítése lenne,
ez így szerintem erős, inkább a kereszténység újraértelmezése a
XVI. században.
A Milton tényleg borzalmasan unalmas tud lenni, én is ezért hagytam abba :))
Félreértelmezés Nietzschénél? Übermensch. - Hitler, nemzetiszocializmus,
fajelmélet. Kell-e még folytatnom?
Kései Nietzsche: hát, akkor már szegény öreg eléggé el volt Isten és ember
viszonyával, nekem már a Zarathustra is olykor magas volt és patetikus.
Más kérdés, egyes műveivel roppant egyetértek.
Szia!
Nos látszik, hogy nem olvastad végig, mert Milton igazából nem megdönti, hanem megerősíti a dogmákat, minthogy a protestantizmus is a kereszténység megerősítése.
Egyébként én is majdnem föladtam az olvasását, mert néha brutálisan unalmas tudott lenni:)
Pontosan milyen félreértelmezésre is gondolsz?
Mi bajod a kései Nietzschével?
Na igen, Milton. Szóval teljesen véletlen módon nyúltam Miltonhoz,
mivel roppant szimpatikus (még ma is) a művével fémjelzett zenekar :))
Szóval, az roppant erős mű, nagyon nehéz. Elkezdtem olvasni, igaz, régen,
de hát nagyon erős. Érdemes elkezdeni és beleolvasni, roppant sok
keresztény dogmát dönt meg a mű, illetve ad egy körültekintést a Teremtésről.
Kifejezetten élveztem a harmadik részt, azt hiszem, akkor ülnek össze
a Pandemoniumban a bukottak, és akkor határozzák el, hogy a Sátán
átkúszik a Földre. Na, azután meg elfogyott a türelmem, de talán majd most :))
Nietzsche tényleg állat, bár idős korára már elvetette a sulykot. Kár, hogy
félreértelmezik. Pedig elég erőszakosan, de rátapintott a lényegre.
Longfellownak van egy verse, amit Nietzsche istenített. Így aztán ki kellett vennem a könyvtárból.
Ja, hát az lehet hogy vallásos volt, úgy mint pld: Milton, akit ugyanúgy ajánlanak, pedig A "Paradise Lost"-ban hogy leérveli a Sátánt. Viszont olyan szavakat ad Sátán szájába, amik egyeseknek igen szimpik lehetnek.
Nem, nincs nekem semmi bajom WF-ékkel, egymillószor inkább verseket lássak viszont a borítókon mint valami igénytelen szart.
Ravenblack, szerintem egy költőt/írót/festőt rengeteg különféle módon
lehet megíténi. Mint ahogy Blake-et is lehet szeretni, nem szeretni, de az tény,
hogy Blake teljes mértékig vallásos, esetünkben keresztény volt. Ez egyértelműen
kiderül pl. a Marriage-ből.
De persze ez nem azt jelenti, hogy pl. sátánista csoportok nem ismernék el műveit.
Csupán nem ők az egyedüliek, akik elismerik. Mások másképp fogják fel Blake
műveit. (Mennyi közhelyet írtam le, el se hiszem... :))
Tényleg, Ravenblack, te ehhez biztos jobban értesz, milyen oldalakon
barangolsz te, hogy ilyen infóid vannak? És Longfellow szeretete honnan jön?
Bár mondjuk nem tartom rossz ötletnek irodalmi művek dalszövegként való
felhasználását.
Bekapcsolódnék...
William Blake-et a sátánista page-eken helyenként úgy jellemzik, mint "satanism in literature", tehát melegen ajánlják.
Persze, ő bemutatja mindkét oldalt, de azzal, hogy a gonoszságot "szükségesnek" mondja, már át is lép egy bizonyos határt.
A LaVey-féle sátánizmus egyébként az életet támogatja, tehát az idézet zárósor sem cseng rosszul.
A WF-nek három száma 1:1 arányú koppintás, ebből kettő könnyedén feltűnik, mert végig rímel, meg még a szótagszám is Ok. Nos, a Sands of time c. szám 4 kiragadott verszak, plusz egy fél, ami a refrén. Az eredeti versben van még legalább 4-5 versszak, és más a vers címe is.(A lehagyás néhol elkerülhetetlen, mert Longfellow vallásosságára derül fény.) A Hymn to the night is rövidített változat, de legalább a cím ugyanaz. A másik kettő számot meg Szabó András(az énekes) írta.
endi: beszéljen egy versszak:
"Not enjoyment not sorrow,
Is our destined end or way,
But to act that each to-morrow,
Find us farther than today"
endi, most lehet, hogy én vagyok a marha (sőt ez nagy valószínűséggel
így is van), de ezt most nem fogtam fel. Lejjeb tekertem a topikon, de nem találtam
meg, amit mondtál.
Hogyha engem kérdezel a WF szövegek témájáról, akkor nem tudok többet mondani,
mint amennyi nekem leesik belőlük a szövegek olvasása után. Talán írj nekik
ezzel kapcsolatban, vagy olvasd el az MHH interjút, abban benne van minden
dalszöveg-értelmezés.
Szerintem a metál abszolút de nem a sátán zenéje. (esetleg a szövege lehet sátánista, de a zenéjére nem mondanám)
A sátánista zenének (legalábbis úgy tudom) még nincsen konkrét neve, de mégis egyből rá lehet ismerni. Vegyük példának a Tribes Of Neurottól a Fires Of Purificationt. Már eleve a dob is eléggé "sejtelmesnek" hangzik az elején, a szintetizátorról nem is beszélve. Közben lehet hallani halkan, hogy a háttérbe össze-vissza gerjesztgetik a gitárokat, a közepén halk ordítozás, stb. stb. stb. Igaz, hogy ennek a zenének nincsen szövege (de az albumra volt néhány sátánista bölcsesség írva... (lehet hogy azt ordibálják, de iszonyú halkan)) Vagy vegyünk egy másik T.O.N. számot: Unspoken Path. Ebbe már be sem lehet azonosítani, hogy milyen hangszerek vannak, annyira jellemzi a káosz. De nem olyan káoszról van szó, hogy elektromos gitárt felveszik a tizes fokozatra, és izomból nyomatják, hanem egy azonosíthatatlan hangszerekből álló misztikum. A Tribes Of Neurotnak persze mindegyik száma ilyen (kivéve azokat, amik a Grace LP-n voltak rajta) Ennyit erről a zenekarról. A másik ilyen együttest Belial's fingernek (nem biztos, hogy jól írtam) hívják. Azok is kifejezetten sátánista zenét írnak. Van még ezen kívül a Neurosis, akik trash metált írnak, de néhány számukban sikerül elkapnijuk ezt a stílust (pl: Cleanse pt 1, pt 2, Rehumanize, Burning Flesh In The Year Of The Pig, Crawl Inside, stb...) <- persze az utóbbi 5 szám aligha trash metál.
PanzerFaust, örülök, hogy legalább te reagáltál írásomra és felvetésemre. Nem hinném, hogy különösebben vitatkoznánk a műről, de lehet. Nos, a szövegkönyv maga a mű. Ez szerintem igen pozitív egy ilyen típusú konceptlemeznél, már pedig ez egyértelműen az. Az általad idézett részletek értelmezésével abszolút egyetértek. Azonban ez nem Garm műve, hanem William Blake írása. Más kérdés, hogy ettől függetlenül lehetne Garmé is, hiszen ő nagyon benne van ebben az egészben, bár én azt bírom benne, hogy egyrészt ő elméletileg is otthon van, másrészt nem áll távol tőle a humor sem. Viszont a műben egyetlen olyan szófordulat nincs, ahol bármelyik oldalnak kedvezne - legalábbis az én értelmezésem szerint. Az idézett rész 'Isaiah (Ézsaiás) XXXIV & XXXV Chap: Without contraries is no progression. Attraction and repulsion, reason and energy, love and hate, are necessary to human existence. From these contraries spring what religious call good & evil. Good is the passive that obeys reason. Evil is the active springing form of energy. Good is Heaven. Evil is Hell.'
Szerintem ez a rész nem több ténymegállapításnál, és nem kedvez senkinek, egyszerűen bemutatja azt a két oldalt, amelyet az idézet szerint a vallásosak jónak és rossznak neveznek ('from these contraries spring what religious call good and evil).
Blake szerintem is erre gondolt, hiszen a mű utolsó fejezete, a Kórus, azaz 'Chorus' így fejeződik be: 'For everything that lives is holy.'
És még van egy kérdésem, ami számomra nem tiszta: mi a baj a WF szövegeivel? Egy az egyben Longfellow? Vagy hogy is van ez?
Sumo: talán már a múltba veszett téma, de bocs, nem állt szándékomban játszani a nagyfiút, csak nem értettem...
Wallace: bocs, hogy beleszólok, de szerintem két dologtól biztos nem lesz valami dalszöveg. Ha valaki egy az egyben lenyúlja mások szövegeit (ld. Without Face - Longfellow) és ha valaki olyan dolgokat ír le, ami azon túl, hogy klisé, minden irodalmi érzéket nélkülöz (itt az alábbi műveidre gondolok, talán nem is kellene mondanom).
adamskij: az Ulver lemezhez lenne néhány hozzáfűznivalóm.
Van szerencsém ismerni a lemezt, és a szövegeit is, ennek fényében viszont én egészen más következtetésre jutottam. Az első: az Ulver zenei agyáról, Garmról nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy sátánista, bármilyen értelemben is használjuk ezt a szót. Nála a sátánizmus mindig is több volt szimpla vonzódásnál, az Arcturus sátáni szövegvilága is egy az egyben neki tulajdonítható. Így mondhatom, talán már ketten jutottunk arra a következtetésre, hogy a Marriage... nem keresztény szellemiségű mű. Több gondolatában inkább áll közelebb a sátánizmushoz, mint a kereszténységhez. Ha egy írásban konkrétan elhangzik, hogy
(1) felsorolja a sátáni bölcsesség közmondásait
(2) a jó a passzív, a gonosz pedig az aktív erő
(3) a Mennyországot a Pokolból lopott alapokra építették, stb.
akkor én ezt a keresztény felfogástól igencsak távolinak érzem, és ezzel talán Garm is így volt. Vannak benne bibliai utalások, de ezeknek csak egyfajta megerősítés jellege van. Szerintem az írás azt fejtegeti, hogy ne válasszuk ketté a világot, hiszen mindez egyetlen akarat gyümölcse. Ez úgy sátáni, ahogy van, de ideológiailag szerintem egyedül Blake személyes véleményét, látomásait tükrözi, a keményvonalas sátánizmushoz semmi köze nincs.
Ez a "házasság" a Pokol és Menny között a Sátán akaratából köttetett: "...Evil is the active, springing from Energy".
Egyébként a lemez, azon túl, hogy csak nagy jóindulattal nevezhető metal-nak, nagyon király.
Örülnék, ha végre nem értenétek egyet...