EAG vs ALFA BUSZ:
Rendszeresen felbukkan a neten egy terjedelmes hozzászólás, sőt, vád, amiben egy volt Egyedis szívet marcangolóan leírja, hogy a mi - és ezen belül főleg az én - tevékenységem vezetett az EAG bezárásához.
Pár napja kezembe került egy 10 éve írt levél, amely leírja a valódi okokat.
Érdemes elolvasni!
"
Holnap lesz a 10. évfordulója annak, hogy az utolsó Ikarusok elhagyták Mátyásföldet.
Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. az alábbi közleményt adta ki a szomorú esemény előtt pár nappal, bízva abban, hogy a többségi tulajdonos másképp határoz.
Etienne Vigié Ügyvezető igazgató úr részére
Tárgy: Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. Vasas Szakszervezet véleménye a tulajdonosok tervéről a termelés leállításával és a munkavállalók munkaviszonyának megszüntetésével kapcsolatban.
Tisztelt Ügyvezető Igazgató úr
A cég munkavállalói csalódottan és megdöbbenéssel vették tudomásul a tulajdonosok tervét, miszerint megszüntetik az egyedi buszok gyártását és a dolgozókat elbocsájtják. Az Ön által véleményezésre átadott levélben felsorolja a tulajdonosok által megjelölt okokat, melyek a tulajdonosok szerint a fent említett döntéshez vezetnének. A levélben megfogalmazott állításokat az alábbiakban szeretnénk pontosítani és véleményezni. Az Ikarus Egyedi
Autóbuszgyár Kft. 1995-től 2003-ig a Cégbíróságon bejegyzett mérlegeredmény szerint nem volt veszteséges. Megjegyzendő, hogy ebben az időszakban az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. által gyártott "E" típusok sikeresen megerősítették a márka nevét úgy a hazai, mint a külföldi piacokon, sőt volumenhordozóvá váltak a Baltikumi régióban. Emlékeztetnénk arra, hogy a 100. autóbuszt éppen Ön adta át ünnepélyes keretek között Lettországban. Máig is léteznek olyan ígéretes piacok, ahol az "E" típusok több évtizedes hagyománnyal rendelkeznek és jó eséllyel tudnának indulhatni.
Véleményünk szerint 2008-ban is lehetne az itthoni és külföldi közlekedési vállalatok által kiírásra kerülő busztendereket figyelembevéve a további foglalkoztatást biztosítani. Lásd BKV, Volán, Norvégia, Lettország, Litvánia, Görögország, Finnország -, valamint az EAG által már megnyert 15 éves honvédségi vásárlási tender (E95 katonai járművével, melyhez megszereztük a NATO minősítést is).
Az előbbiek figyelmen kívül hagyása reményeink szerint semmilyen körülmények között nem lehet a tulajdonosok érdeke.
2003-ban az IRISBUS, mint tulajdonos döntése értelmében új midibuszt fejlesztettünk ki és 2004-től ennek gyártását kezdtük meg IRISBUS Midys/ Midway F15 néven.
Az F15-ös autóbuszok az IRISBUS csoporton belül meghatározott, úgynevezett belső áron (Intercompany-ár) kerültek értékesítésre és kiszámlázásra, így lényegesen alacsonyabb értéken, mint azt a ténylegesen a buszokra terhelendő közvetett és közvetlen gyártási költségek igényelték volna. Ezek tények. A veszteségeket minden év végén kompenzálta az Irisbus - de csak az általuk meghatározott mértékben, amely egyáltalán nem fedezte a valós és a számlázott gyártási költségek közötti különbözetet. A buszok értékesítését és a marketing feladatokat a tulajdonos IRISBUS saját hatáskörébe utalta.
Tisztelt Ügyvezető Igazgató Úr
Most szeretnénk idézni az Ön által véleményezésre átadott levélből és pontosítani kívánom az abban foglaltakat, a rendelkezésünkre álló adatok alapján.
"Az Ikarus Egyedi Kft. működése az elmúlt években folyamatosan jelentős veszteséget termelt és a 2007. évet is várhatóan negatív eredménnyel zárja."
A cég folyamatos veszteségtermelése 2004-től datálódik:
A fenti számok reméljük a tulajdonosoknak is beszédesek.
Ezen számok ismeretében értetlenül állnak a cég magyar munkavállalói IRISBUS tulajdonosok azon döntése előtt, melynek értelmében a 2006. október 6-án zárult görögországi tenderen az Ikarus Egyedi Kft.-t nem engedték indulni. Tették mindezt annak
ellenére, hogy a tendert kiíró Athéni Közlekedési Vállalat (ETHEL) a már görög országban ismert bejáratott, keresett és sikeres E91-es autóbuszunkat esélyesnek tartotta. A tenderpályázat benyújtásáig minden lényeges műszaki kérdést tisztázni tudtak a magyar műszaki szakemberekkel. A tender értéke kb. 10 Mrd HUF volt.
Amit pedig végképp nem értenek a munkavállalók az az, hogy miért nem engedték az E94 tipusunkkal 2007. márciusában a hazai 38 db-os tenderen való indulást, ahol a tender értéke hozzávetőleg 2 Mrd HUF volt és ami lehetővé tette volna a cég számára a gazdaságos temelést és a meglévő kapacitások kihasználását. A megfelelő kereskedelmi megállapodásokkal lehetővé válhatott volna az esetlegesen felmerülő kötbérek kiküszöbölése. Az Ikarus EAG pályázata egymillió HUF-al olcsóbb volt, mint a későbbi tendernyertes pályázóé.
Természetesen minden fenti állításunk csak akkor igaz, ha jóhiszeműen a tulajdonosok részéről valóban a cég megmentésére irányuló komoly erőfeszítést feltételezünk. Azért is voltak sorozatban érthetetlen ezek a tulajdonosi döntések, mert 2007. év
elején már látszott, hogy az F15 típusú autóbuszok értékesítése sem a tervezettek szerint alakul.
Tisztelt Ügyvezető Igazgató úr
Ön azt írja levelében, hogy "A veszteségek mellett a jövőben Társaságunknak költséges beruházásokat kellene eszközölnie, hogy termékei és technológiája megfeleljen az EU előírásainak. Az eddigi veszteségek finanszírozása és termékeink iránti csökkenő kereslet mellett a tulajdonosaink nem látnak lehetőséget arra, hogy további beruházásokat eszközöljenek és ezért a termelés leállítását és a munkavállalók munkaviszonyának megszüntetését tervezik csoportos létszám leépítés keretein belül"
A cég magyar munkavállalói ezzel szemben látnak lehetőséget arra, hogy a cég tulajdonosai a szükséges beruházásokat eszközölni tudják.
Feltételezzük, hogy Önök, mint a cég megmentésén fáradozó tulajdonosok előtt is ismert, hogy a 2007-2013 közötti időszakra egy eddig példa nélkül álló 2000 Mrd HUF európai uniós forrás áll rendelkezésre a kis-és középvállalkozások kedvezményes finanszírozására:
"Beruházási céltámogatások (vissza nem térítendő)
A magyar állam speciális hitelprogramokat indított, amely révén ösztönzi a műszaki technológiai színvonal javítását, a vállalkozások piaci érvényesülését, illetve piacra jutását."
2007. évben útjára indult egy hitelgarancia-, valamint
tőkejuttatási program is, amely azoknak a vállalkozásoknak szól, amelyek tőkeemelést szeretnének, de nincs elegendő pénzük hozzá. "Az állam tulajdonképpen tulajdoni hányadot vásárol a cégekben, amelyet szerződésben rögzített idő alatt és feltételekkel vásárolhat vissza a kedvezményezett."
Tisztelt Ügyvezető Igazgató úr
Kérjük Önt, hogy a fentiek szellemében tájékoztassa a tulajdonosi kört - köztük a kisebbségi tulajdonost is -, hogy döntésüket "a termelés tervezett leállítására és a munkavállalók munkaviszonyának megszüntetésére" vonatkozóan vizsgálják felül és változtassák meg. Amennyiben pedig az IRISBUS tulajdonos üzleti
érdeke úgy kívánja, hogy magyarországi befektetését nem kívánja fenntartani, akkor tegye lehetővé (a kisebbségi tulajdonossal együtt) a munkavállalók munkahelyének megőrzése érdekében a cég piaci értékesítését. Az ugyanis köztudott, hogy vannak olyan vállalkozói érdekcsoportok, melyek folytatnák a termelést.
Ezúton is köszönjük közbenjárását cégünk tulajdonosainál a mielőbbi döntés érdekében.
Üdvözlettel:
Vass József
Vasas Szakszervezeti Titkár