2010. 07.01-jetol reszlegesen ujraindul a vasuti szemelyforgalom a Jaslo - Sanok -Zagorz vonalon. Bovebbet a Swiat Kolei-ban megjelent hir leforditasa utan
További fejlődés: a PR április 1-től bezárja a legtöbb pénztárát, jegyváltás a továbbiakban csak a kalauznál lehetséges (ők viszont minden jegytípust árulnak majd).
A lengyel vasút nagy ismerőit kérdezném, hogy tud-e valaki segíteni?
Rybnik környékére utaznánk el egy 4 fős csoporttal, az Ausztriából elszármazott 1822-eseket fotózni. Mennyi esély van az ottani vontatási telepen fotózni, illetve milyen esély van mozgásban látni őket?
Egyáltalán mit kell tudni a környékről? Fotózható valamennyire? Milyen az ottani vasutasok hozzáállása? Beszélnek-e a lengyelen kívül valamit?
A sok megszűnés mellett több alkalommal előfordult, hogy itt-ott újraindult a forgalom. Olyan is volt, hogy aztán fél-egy év múlva újra megszünt. Zatyakos.
Márciusban szokott lenni nagyobb módosítás a menetrendben, olyankor aktuális a nagy megszüntetés (és esetleg 1-2 újraindítás). A következő talán szeptemberre várható.
Ha a nyárig nem állítják vissza a vasúti közlekedést, és valóban lesz Medzilaborce-Zagórz személyvonat,
Nos a lengyel szakaszon Zagórz és Lupków közlekedő vonatnál az eredetileg fixen "nyáron közlekedik" korlátozás helyére a "közlekedik a meghirdetés napjától" korlátozás lépett, ami nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy idén már nem lesz ilyen vonat.
Mindez a 20-as számú módosításban van benne, azaz a menetrendváltás óta már 20 ízben változott valami a menetrendben...
A lengyel helyközi közösségi közlekedés még a helyiek előtt is egy nagy fehér folt. A buszos cégeik szolgáltatási színvonala minden szempontból mélyen alulmúlja a magyar Volánokat. A vasúti mellékvonalakon a személyszállítás szintén jelképes, napi 2-4-6 vonatpár, egyre gyakrabban magánvasutak által szolgáltatva. A mellékvonalak állapota széles skálán mozog, a pályavasút azért a mienkénél rugalmasabban áll ehhez a kérdéshez, de persze annyit ő is elkér, amennyibe a dolog neki kerül.
Amúgy alig van klasszikus vicinális Lengyelországban, a meglévő kisforgalmú vonalak java egykor tekintélyes fővonal volt!
A lengyel vasúti szállítás legalább 10 éve egy nagy katyvasz, mind a személyszállításban, mind az árufuvarozásban. A helyzet napról napra változik, teljesen kiszámíthatatlanul és követhetetlenül. A kisvasutak esetén szintén...
És a mellékvonalakon (vajdaságokon belüli forgalom, esetleg zsákvonalak) milyen a vajdaságok vasútmegrendelési hajlandósága? Mióta van ez a megrendeléses rendszer? Ott is a vasutat hozták ki mesterségesen háromszor drágábbnak mint az autóbusz, ahogy nálunk?
hát, annyira nem vagyok szakértő a témában, talán Andó Gergő többet tud erről :)
Ha jól tudom a távolsági közlekedést ott is a minisztérium rendeli meg, a helyit a vajdaságok maguk. A Vajdaságok közti, de nem országos szintűt esetleg több Vajdaság közösen (ezek többnyire az IR vonatok, de van ahol a PR saját kockázatára közlekedtet távolsági vonatokat).
Ami idén kiborította a bilit, hogy PR (regionális társaság) közvetlen állami tulajdonból önkormányzatiba került, így az államnak már szinte semmi beleszólása sincs, hogy a két társaság, az állami PKP IC és a vajdasági PR mint közlekedteti a vonatait, mindenki a saját érdekeit, hasznát nézi.
Elég bonyolult dolog, tulajdonképpen órákig lehetne boncolgatni a témát, mert most csak a felszínt karcolgatjuk.
általában van csatlakozás, de ez csak annak köszönhető, hogy az IR vonatok általában az IC vonatok előtt, vagy (ritkábban) után mennek 5-10 perccel, már ahol párhuzamosan járnak...
Csatlakozásokat legalább összehangolják egymás között? Vagy ott is egymás alá vágnak? (Pl. a PR vonatok az IC-khez vagy a saját IR-ekhez csatlakoznak inkább?)
Lengelyországban is a közlekedési miniszter dönti el, megrendeléses alapon, hogy mely vonalakon legyen személyszállítás? Volt már példa arra, hogy közforgalom újraindult mellékvonalakon? (turistaforgalom nem játszik)
az oka valószínűleg az, hogy a PKP IC a túlélésre játszik. a tavalyi év vége Lengyelországban a nagy összeveszés ideje volt, a PKP IC és a PR (immár nem PKP PR) olyan szinten próbált egymás alá vágni, ami szinte elképzelhetetlen.
A távolsági vonatokat elvileg az IC üzemelteti (azért elvileg, mert a PR ellenvonatokat indított InterRegio néven, olcsóbban, csak lassabban) és ő csak a nyereséges vonatok járatásában érdekelt. A határon átmenők nem ilyenek (azoknál nincs állami támogatás), a mostani menetrendváltástól is jópár nemzetközi vonat kiesett, és további nyírás várható.
A PR tud kereszfinanszírozni a helyi közlekedésből, az IC viszont csak a távolsági forgalomból próbál megélni.
Egyébként január 1-től a PR (vagyis inkább a vajdaság illetékes hivatala) leállította a személyforgalmat Jaslo és Zagórz között, így a Zagórz-Hiriv nemzetközi csempészvonat (mely idén már csak hétköznap jár) a hálózat többi részétől elvágva jár. Így előállt az a fura helyzet, hogy Zagórz és Sanók jelenleg csak Ukrajna felől megközelíthető. Ha a nyárig nem állítják vissza a vasúti közlekedést, és valóban lesz Medzilaborce-Zagórz személyvonat, akkor Zagórz már két országból lesz elérhető vasúttal, de a sajátjából nem...
Kíváncsi vagyok a márciusi lottóhúzásnál melyik vonalakon szűnik meg megint a személyszállítás, és melyiken indul újra.