Ahogy láttam erről a városról nincs topic.
Mivel az utóbbi időben egyre felkapottabb lesz, remélem leszünk páran akik írnak ide és lesznek páran (velem együtt) akik olvasnak itt hasznos dolgokat!!
Carszkoje Szeloban semmi sorban állás nem volt, de a Nagy Katalin palotájában bejutni reménytelen volt. Ott létemkor rekord hőség volt!, a sor alig haladt, akkor engedtek be, ha valakik kijöttek. Kimaradt, sajnáltam, viszont szebb mint Versailles.
A hajózást semmiképpen sem szabadna kihagyni, gyönyörűek a paloták az esti kivilágításban.
Neten keresztül vettem, US$-ban fizettem, de ne gondold, hogy megmenekülsz a sorbanállásoktól. Jóval a nyitás előtt ott voltam.Ugyanis ez első bejáratnál külön sorban állnak a netesek, ahol ellenőrzik az útlevelet és a kinyomtatott papírt és kapsz jegyet. A következő bejáratnál együtt kell sorban állni. Aztán a "ruhatárnál" újabb sor, mindent le kell adni, még a 0,5L-es vizet is!, vegyél bennt, újabb hosszú sor után. Néhány terem látogatható, ahol annyi ember zsúfolódik be, hogy nincs hely, levegő végképp semmi, légkondi 0, ablak nem nyitható, többen rosszul lettek. Sok időt terveztem ott tölteni, de 2:5-3 óra után kimenekültem. Még a CCCP idejében voltam ott és sokkal többet láttam.
Csak tájékoztatásként küldöm, hogy ne érjen váratlan meglepetés.
A Stockmant januárban eladták egy angol cégnek. Nem teljesen világos, hogy csak a szupermarketet, vagy a Stockman néven futó boltokat, vagy pedig az egész épületet. Az angol cég maga nem üzemelteti amit megvett, hanem bérbeadja helyi cégeknek. Ugyanakkor a Stockman névhasználati jogot is megvették két évre, így a név maradt, ezért abszolut nem tudni ki árul most ott.
Ráadásul azóta volt egy árrobbanás is. Most pl a normális kinézetű, svájci gyártmányú Masdamer sajt kilója 2500 Rubelbe, vagyis kb 10 ezer Ft-ba kerül. (Otthon, az eredeti holland a G Robiban 1600 Ft volt egy hónapja)
A Stockman élemiszerboltja éppeg tulajdonosváltáson esik át, emiatt nagyon változó a kinálata. Én a Stockmant sem árban, sem minőségben nem tartom versenyképesnek, sem más áruházakkal sem az olcsó éttermekkel.
Én csak bagettet szoktam ott venni.
Egyébként ne feledkezzetek el az orosz élelmiszerembargóról. Bizonyos élelmiszerekből jó minőség egyáltalán nem kapható.
A Nevszkíj elején a Metróállomás közelében van a Stockmann áruház, ott frissen sülteket és minden egyéb kész ételeket vehetsz és minőségben/árban nagyon jó.
Ezen kívül még van rengeteg önkiszolgáló, majdnem minden második házban. Ilyen helyken már 150-200 rubel között lehe menűt, elegánsabb nevén "bussines lunch"-ot kapni.
De azért ne feledd, olcsó húsnak híg a leve. Normális helyeken egy második fogás 200 rubelnél kezdődik. A mai saslikom pl 300 rubelbe került egy adag, a közeli grúz étteremből elhozva.
Én még valódi örzött parkolót ami nyilvános, nem láttam. vannak parkolóházak, de azért ott nincs teljes biztonság. Pl a belvárosban a Stockman áruháznak van nagy zárt parkolója.
Ami az észt határt illeti, itt van a várakozási rendszert üzemeltető cég honlapja
vámolással kapcsolatban, kifelé nézik, hogy miket viszek? busszal utazok ugyebár, hoznék haza egy kis vodkát, de az az 1 liter, ami vámmentes, elég kevésnek tűnik elsőre. foglalkoznak vele, ha 3 liter van nálam (nézik, és szólnak-e), vagy csak a csempészeket szűrik ki? (ez nyilván az EU-s határon múlik, persze)
Ha gépkocsival lépsz be, akár egy napra is, akkor azt vámelőjegyzésbe kell venni.
A vámelőjegyzés kezdeményezésére ugyanaz a vámáru nyilatkozat szolgál, amit akkor is célszerű kitölteni, ha nagyobb értékű eszköz, pl számítógép, kamera stb, illetve nagyobb mennyiségű kézpénz van nálad.
A behozatalhoz önmagában nem kellene bejelentni a normális mennyiségű (pontos összeg most nem ugrik be) kézpénzt, de senki sem vihet ki több kézpénzt, mint amennyit behozott.
Most nézem, hogy ezt a vámelőjegyzést még nem is részleteztem itt a fórumon:
Az Oroszországba (pontosabban a Belorus-kazah-orosz stb vámunióba) belépő gépkocsikat vámelőjegyzésbe kell venni, amit alaphelyzetben két hétre szoktak megadni, akinek valamilyen okból hosszabbidő kell, ezt akkor kel jelezni, és max 3 hónapra adják.
Én csak egyszer, akkor ia a belorusz határon csináltam ilyet, ott kb fél óráig tartott, valamit le kellett másoltatni, de azt ott egy iroda fillérekért lemásolta. Ha valaki saját maga nem tudja kitölteni a dokumentumokat, a belorusz határon ez az egy iroda vállalta azt is, jó pénzért, de nekem emiatt már nem kellett hozzájuk fordulnom.
Viszont ami kellemetlen a vámelőjegyzés kapcsán: Oroszországban (valószínűleg a vámszövetség egész területén) csak az vezetheti az autót, aki behozta, még családtagnak, vagy a tulajdonosnak sem lehet, ha nem ő vámkezelte. Ennek megsértéséért akár el is kobozhatják a gépkocsit! Sajnos több személyt nem lehet beírni a vámelőjegyzésbe.
Baromi egyszerű: Oroszországban mindenképen vámelőjegyzésbe kell venni a behozott gépkocsikat - még egy napos útnál is. Ráadásul maximum egy évig lehet csak külföldi rendszámmal közlekedni és azt még családtag sem vezetheti, ezért egyszerűbb a vámkezelés és az orosz rendszám.
Én tavaly Belorusszia felé mentem haza, arra ugyan 200 km-rel hosszabb az út, de két órával gyorsabban megtehető, mint Lettországon keresztül. Igaz, Belorussziába vízum kell a magyaroknak. (nekem van), illetve a külföldi járművek útdijat is fizetnek.
Sajnos az idén egyéb gond is van(lehet?). Egy új orosz jogszabály szerint a külföldiek - egyes források szerint személyek, más források szerint a gépjárművek, harmadig forrás szerint csak a kamionok - csak a Minszk-Moszkva úton lévő határátkelőnél léphetik át az orosz-belorusz határt. Sajnos ez idáig nem sikerült hitelt érdemlően tisztáznom, hogy ez a szabály valójában kikre, mikre vonatkozik. Így egyelőre ez az útvonal egyelőre kiesik.
A Lettországon keresztüli úton 6 évvel ezelőt jártam, így ott sokminden változhatott. Annak idején mindig a lengyel-litván határnál, Augustowban északáztunk, így 2x13 óra tiszta vezetésre volt szükség. (nem számolva a megállókat) Az utóbbi dőben a lengyelek megszigoríttták a sebességellenőrzést, ezért jobban kell figyelni, és valószínűleg az út is tovább tart.
Ami gondot okozhat az orosz oldalon, hogy a kitett táblák szerint a határtól majdnem Pszkovig fizetős az út. Igaz akkor nem volt világos, hogy kinek és hol kell fizetni, ezért én nem is fizettem, de nem volt gond belőle. Azt megjegyezném, hogy akkor eléggé ocska volt az út minősége, ezért nem nagyon értettem, miért kellene fizetni.
Mivel a Belorusszián keresztűli út is Pszkov mellett megy el, ezért tavaly láttam, hogy a fizetős út tábla a lett határ felé most is kint van.
Maga a Pszkov-Szentpétervár út az elmúlt 5 év alatt sokal jobb minőségű lett, a legtöbb várost kikerüli, de ennek ellenére nagyon sok baleset (köztük sok halálos) van rajta.
Az út alapvetően kétszer egy sávos, de úgy emlékszem - bár lehet, hogy keverem a moszkvai úttal - hogy itt is vannak "három sávos" útszakaszok, ami azt jelenti, hogy kb 5 km hosszan az egyik irányba kettő, a másikba pedig egy sáv van és ezek a szakaszok váltakoznak. Az "egysávos" részt záróvonallal van lezárva, így az itt haladó nem mehet ki a középső sávba. Ez elvben nagyon jó ötlet, mert a kétsávos oldalon tudsz előzni, de a gyakorlat ennél rosszabb, ugyanis a sávszám változást jelző táblák gyakran eltünnek, az útjelek pedig tavaszra lekopnak, így gyakran nem tudni, hogy ki mehet a középső sávban. Na ebből vannak a nagy csattanások.
Elvben nem feltétlen kell nemzetközi jogsi, "elegendő" a jogosítvány hiteles fordítása is. Viszont a hiteles fordítás jóval többe kerül mint a nemzetközi jogsi, ezért mégis ez utóbbit javaslom.
Ha a Cascoról sikerül valami konkrétumot megtudnod, akkor majd tedd közzé légyszi.