A topicot azért nyitottam, mert abszolut kezdő révén, most jött el az az idő életemben, amikor szükségem lenne hegesztői tudásra és gyakorlatra.
Ebből eredően az az ötletem támadt, hogy ezen a fórumon on-line tárgyalhatnánk a hegesztést érintő kérdéseket, ötleteket, mindenféle témákat.
"A hf gyújtás indul festékes,rozsdás anyagon? És a nem hf- es esetén mi történik a festék réteggel?"
Plazma esetében csak a mienkről tudok nyilatkozni: az a levegőben (értsd: a vastól eltartva) is indult. A gyújtása úgy volt megoldva, hogy egy alap-áramkör a pisztolyba is be volt vezetve. Ez adta a pilot-ívet ("őrlángot").
Ezek a technológiák mind a pártíz voltos tartományban működnek (Amper van, nem Volt), ami azt jelenti, hogy kicsi az átütőképességük. A HF ugyan több ezer voltos, az átütne... de azzal nem vagy kisegítve, ha szikra van... épp csak a gyújtás nem tud megtörténni.
Ezért kell kocogtatni az MMA-t, vagy feltisztítani legalább a kezdőpontot. Ha már egyszer megtörtént a Nagy Szikra, akkor a megolvadt fém, vagy az átégett festék már nem akadály. De addig el is kell jutni!
"Én barkácsoltam meg esztergagéppel a fuvókáját. Jó lett,de gondoltam,ha minden fuvóka felújitás után működik helyesen,hát gondoltam ezzel a cuccal vágjon más."
Egy kikopott furatú fúvókát hogyan újítasz fel, ember?
Jó........aláirom,plafon poti állásnál vágta volna a 10- es lemezt. 40A- on próbáltam 6- os laposvas anyagon,ferdén vágta,és valóban érzékeny a vágási sebességre. Én oxigén vágáshoz vagyok szokva. Disu esetén sok esetben megérem csökkenteni a hőfokot,itt ha picit a vágósebesség egyenetlen,nem számit. Pb esetén már észrevehető,de plazma érzékeny igen csak......! Lehet,hogy a pisztolyom is gagyi volt,félre fújt. Én barkácsoltam meg esztergagéppel a fuvókáját. Jó lett,de gondoltam,ha minden fuvóka felújitás után működik helyesen,hát gondoltam ezzel a cuccal vágjon más. Ja,nem hf gyújtású volt. Az 50A még elment 16A- ról,de 25,30- as anyag esetén a boltos már a 70A- os gépet javasolta,és a 25A hálózatot.........
Mivel nincs tapasztalatom,csak kérdezem.; A hf gyújtás indul festékes,rozsdás anyagon? És a nem hf- es esetén mi történik a festék réteggel?
"Volt plazmám,igaz,csak 50A de sajnos ezt kell mondanom.; gyenge,mint a bocifing..."
Nekünk 60A-s volt. (Igaz, hogy trafós, ipari.)
A 20-as hardox acélt is elvágtuk vele. Nem volt egyszerű, de meg lehetett csinálni: megfelelő kompresszorteljesítmény és jó fúvóka kérdése. No, meg legfőképpen az előtolásé!
Egy 50A-s plazmának vinnie kell a 10-es lemezt. Az pedig már nem kevés!
Lehet keményforrasztani,kiseb keresztmetszetet melegiteni,vágni. Nem rég 40- es anyagot is vágtam. Szerintem olcsób mint a plazma. Ez utóbbi komoj áramit igényel,a levegőigénye nagy,kompresszornak megint villany kell. A munkakábele rövid,kis munka esetén a gépet kihurcolni az udvarra,nagyob munka az előkészület,mint a vágás. Az oxigén esetén kettő palack nyitás,tömlő leakasztása,pisztoly gyújtás,és munka...........
Ez awihoz való siliciumbronz( de lehet,hogy nem )én pár éve egy szálat 500ft- ért vettem. Szerintem a jelen munkához gyenge. Én sas2 saválló bevont elektródát próbálnám ki. Igaz,az anyagod 2mm alatt van,szerintem,ha megint eltörik,próbáld meg 2mm- essel.
A "ponthegesztést" nem javasolnám: az iszonyú gázpazarláson túl még gyenge kötést is ad. Különálló darabok összekötésére (rögzítésére) való a hegesztés idejére, nem magára a hegesztésre.
(Tudom, tudom... könnyebb vele bánni... de ha megszokod, hogy úgy hegessz, akkor zsákutcába mégy.)
Itt például lehetne olyat csinálnod, hogy - némi drótkorongos/drótkefés tisztítás után - a varrat két szélén végigmégy (szigorúan körözve!), hogy a hernyó elterüljön egy kicsit. Mondjuk, a varrat belső széle érjen el a tengelyig.
De ez tényleg csak szépészet.
- a tavalyi sarokvarrat miatt vastagabb középső részre kerülő ömledék túl hideg volt, nem terült, púposkodott,
- intenzív hővel próbáltam laposítani a dudoros varratot, nem igazán sikerült
1. Ha avizol, mindig ott kezdd a dolgot, hogy sebészeti tisztaságúra takarítod a felületeket: ez a kötésnek is jót tesz (kevesebb szennyeződés), meg a varrat terülésének is.
Ha megnézel pár youtube-videót, ott a profik a többsoros varratok egyes menetei közt is tisztítanak.
2. Ami el van szarva, az el van szarva. Ha ronda, nagy hernyót húztál, vagy többlet van egy-egy helyen, akkor nem rámenni, meg masszírozni, hanem fogni a flexet, azt' lecsiszolni a pluszt!
Ezen a tárcsán annyit gyakorolhatsz, amennyit nem szégyellsz: a föld nem hányja el magát, ha csúnya a varrat, csak jó legyen! :)
A tárcsa törése akkor következett be, amikor úgy haladtam át a géppel egy magasan fekvő gyökéren, hogy ezen a tárcsán, mint forgásponton fordultam a géppel. A forduláshoz kissé oldalra billentettem a gépet, ettől a szélső tárcsán megnőtt a terhelés. Amikor pedig gyökéren haladt át a gép és a földből kissé kiemelkedve azon fordult, akkor talán 100%-ban a tárcsán volt a gép súlya, plusz a fordulásból eredő csavaró igénybevételt is felléphetett. Nem kizárt, hogy elképzelhető, hogy esetleg-véletlenül-talán kaphatott nem rendeltetésszerű igénybevételt a tárcsa J.
Spongyát ezekre a múltbéli homályos történetekre, lehetőleg kenjük másra a hibát, mint a nagyok! Keressük a hibát rajtunk kívül álló okokban! J
Elsősorban az érdekel, hogy mit kellett volna ahhoz másként csinálnom a meglévő cuccaimmal, hogy viszonylag kis munkával ne ilyen hányadék legyen a javítás. Még konkrétabban: milyen hegesztési módszerrel/trükkel lehetett volna ezt szebben/jobban megoldani? A ponthegesztést sejtem megoldásnak ilyen esetben. Talán az impulzus is jó lenne, nem tudom. Nem vagyok profi, a nem házibarkács módszerek pedig ki vannak záva.
CO-s gépem nincs sajnos.
Sajnos keményforrasz anyagom sincs, ez lett volna az egyik megoldás szerintem. Tényleg, tud valaki olcsón keményforrasz hozaganyagot awi-hoz?
Az X alakban ráokádott vékony laposvas/lemez erősítés (vagy kisebb lágyvas korong) is tűrhető megoldás számomra (egyszerűbb, olcsóbb, mint esztergáltatni), de jobban szerettem volna ezt a kihívást – mármint az eltérő vastagságú anyagok összehegesztését – megoldani hegesztési technikával.
A tartósnak tűnő megoldás a helyi MÉH telepről beszerzendő erős vastag tárcsa lehet, a gép másik oldalára azt hegesztettem tavaly, de csak azért, mert a másik eredeti korong már nincs is meg.
Nyilvánvalóan a tárcsára ható váltakozó, oldalirányú erő törte ki. A tengely átmérőjén még túl nagy a nyomatékból adódó erőkar. A hegesztésnél amúgy is kilágyult a picsába.
Én a helyedben először is eldobnám az AWI-t és CO-val ragasztanék.
Másodszor szereznék egy négyes vastag fasza acélkorongot (saccra 4* 5* akkora átmérőjűt, mint a tengely), aminek a közepére fúrnék egy akkora furatot, amekkora a tengelyed.
Aztán miután a korongot ráhúztam a tengelyre, visszahegeszteném a tárcsát.
Végül pedig a korongot odatolnám a tárcsához és ráhegeszteném. És persze a tengelyhez is.
"Röhögtem amikor azt írtad, hogy "túl sok hőbevitel az awi miatt". az awi a legjobban adagolható eljárás. persze-persze a türelem és a gyarkolat miatt ezzel is lehet hevíteni rendesen."
Jellemző hiba a kezdőknél, hogy az átolvadástól való félelmükben az optimálisnál lejjebb veszik az ampert, vagy a legömbölyödött elektródacsúcs miatt éppenséggel fel. (Külön játék még az impulzusfrekvencia, amivel aztán végképp oda lehet baszni az eljárásnak.)
Az elsőnél ez azzal a hátulütővel jár, hogy az elektróda sokáig tartózkodik egy helyen (mer' a zistennek se akar olvadni!) a másodiknál meg a szükségesnél jóval szélesebb sávban fog melegíteni.
Végső soron mindkettőnek az lesz a vége, hogy összességében jóval több hőt vittünk bele az anyagba, mint amennyi kellett volna.