Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42235

Tükörfordítottam az air brake kifejezést, mert vicces :)

 

Igazad van természetesen. Aerodinamikai fékezés/kormányzás a pontos terminus technicus

Előzmény: jkoenig (42233)
jkoenig Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42234

"ez is eszi" a helyes

Előzmény: jkoenig (42233)
jkoenig Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42233

Légféket a buszok és teherautók használnak. Te aerodinamikai kormányzást akartál írni 😉

De ezt is "eszi" a mozgási energiát.

Előzmény: Platon (42229)
Mr. Pepe00 Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42232

Esetleg pirotechnikát?

Előzmény: Platon (42229)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42231

Az egész téma elsősorban a rávezetési módtól és a rakéta geometriájától függ.

Az én időmben a földi parancs iranyitású rendszerek még ismerték a távolodó célra történő tevékenységet

Gondolom hogy a maiak is 

Megjegyzés: a légvédelmi rakétától elvárható legalább 3 mach, míg a vadászrepülő kis magasságon 1 mach fölött már küzködik.

Előzmény: Mr. Pepe00 (42227)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42230

Az attól függ. 3000 m-en elképzelhető hogy belefér de kis magasságon az irányítás módjától függően ennyi elég lehet ahhoz hogy a földi radar elveszítse a rakétát.

Előzmény: naiv_ (42225)
Platon Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42229

Na jó helyesbítek, mert a kanyarodásnál légféket használ, amihez ugye sokkal kevesebb üzemanyag kell, de a kigyorsítás költségeit nem lehet megúszni. Azaz a 18 az csak 13. De így is nagyon sok. Túl sok.

Előzmény: Platon (42226)
Platon Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42228

Elvi szinten ugyanaz a kettő. Csak a föld levegő rakétának nagyobb deltaV-t kell teljesítenie, mert se a magasságot, se a kezdeti impulzust nem kapja meg ajándékba a platformtól. Cserébe nincsennek a platform által behatárolt tömeg és méretkorlátai. 

Előzmény: Mr. Pepe00 (42227)
Mr. Pepe00 Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42227

Én mint laikus. Nem lehet hogy valamit kevertek?

Merthogy egy adott rendszer működését csak egyféleképpen lehet magyarázni.

Esetleg nem lehet olyan, hogy egy levegő-levegő raketta másféleképpen működik mint egy föld-levegő raketta?

Platon Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42226

Az hogy ívben kanyarodsz és a végén 180 fokkal különbözű irányba mutat a rakéta orra, az energetikailag és deltaV-ben pont ugyanannyi mintha megállnál és felgyorsítanál. Igazából a kanyarodás még több is, mert közben egy csomót rossz irányba gyorsítasz.

 

Newton.

Előzmény: Törölt nick (42224)
naiv_ Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42225

:))

De azért mondjuk 3000m magasan egy 50-100m-nyi süllyedés belefér...

Előzmény: Törölt nick (42224)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42224

Nem kívánok ismét szakmai vitába bonyolódni veled, csak mellékesen jegyzem meg ha a rakéta lelassít 0-ra, akkor leesik :)

Nem úgy van az hogy "hátra arc" és sarkon fordul, az a díszőrség.

Előzmény: Platon (42223)
Platon Creative Commons License 2023.12.09 0 0 42223

Teljesen igazad van, Newton törvényeit még az Iron Dome vagy akármilyen csoda légvédelmi rendszer tervezői sem tudják felülírni. Az ilyen jól mutat egy videojátékban, vagy egy akciófilmben, a való életben teljesen kizárt.

 

Kezdjük azzal hogy ha nulláról gyorsítva hátulról utol akarsz érni egy rakétát akkor sokkal gyorsabbnak kell lenni a célnál. Na most ha nem állóm helyzetből indulsz ahnem ezzel a sokkal nagyobb sebességgel szemben repülsz és onnan akkor, előbb még a saját sebességedet is le kell közdeni.

 

Mondjuk egy Mach 6 elfogó indul egy Mach 2 célra. Ekkor nulláról felgyorsít Mach 6 ra, elvéti, lelassít 0 ra majd felgyorsít Mach 6 ra (igen a fordulás sem ingyen ebéd) Miközben onnan indulnak hogy mach 8 al távolodnak egymástól. Szóval az elfogónak Mach 18 -at kéne teljesítenie delta V-ben plusz a fenntartott repülés üzemanyag költsége. Ez baszki majdnem űrrakéta (Mach 25) lenne.

Előzmény: molnibalage (42221)
Platon Creative Commons License 2023.12.09 -1 0 42222

Ami azt illeti remekül tudok tudok oroszul, éppen pár éve frissítettem fel. Kedvesek az ilyen vaktában odaszúrogatások, még ha némileg méltatlanok és kontraproduktívak is egy szakmai diskurzusban.

 

Vajon a 92N6E generál egy darab célvektort, a három különböző radartól kapott adatokból vagy vajon a vezetési ponton történik ez?  Mi történik ha éppen NEM a 92N6E vezeti célra a rakétát, hanem mondjuk a 96L6E? Mi történik ha 92N6E elveszti a célt rávezetés közben, de 96L6E még látja. Vagy éppen egy másik rendszerbe kötött 92N6E mondjuk az árbócon. 

 

Annyiban persze igazad van, hogy célvektort kellett volna írnom nem korrekciós jelet, mert azt jó eséllyel tényleg az MFR generálja, a vezetési ponttól kapott célvektorból és rakéta pozíciójából. 

Előzmény: Hpasp (42218)
molnibalage Creative Commons License 2023.12.08 0 0 42221

Képzeljük el, hogy azzal a sebességgel, ami volt neki folytatja a fordulást és mágikusan üldöznie kéne a célt. A büdös életben nem érné utol.

Ilyen nincs.

Előzmény: molnibalage (42220)
molnibalage Creative Commons License 2023.12.08 0 0 42220

Másképpen fogalmazva, itt nem a célpont után fordult a rakéta, hanem speciális módon közelíti meg az elfogás pontot.

Szemből is érkezhetne, de szándékosan oldalról csinálja. És ennek megfelelően a rakéta speciális. Köze nincs egy batár SM rakétához vagy bármilyen átlagos rakétához. 

A rakéta relatíve lassú és emiatt vannak szanaszéjjel szórva, hogy legyen lehetőség ezt a manőverőt előadni.

 

De ez a speciális eset, nem tegyünk úgy, mintha általános lenne.

És ez sem után, hanem ELÉ fordulás volt. Nagyon nem mindegy.

Előzmény: molnibalage (42219)
molnibalage Creative Commons License 2023.12.08 0 0 42219

Ez egy csigalassú rakéta volt egy csigalassú célra és még aktív fázisban volt a rakéta és nekem pont úgy tűnik, hogy a tolóerőt pont emiatt is limitálták, hogy ezt a forduló beleférjen.

Ezt még egy kis Sparrow rakta is alig tudná megcsinálni. És egy M2.0 sebességű cél UTÁN menni nem tudott volna a rakéta. Ezt a manővert az oldalról való elcsapás miatt csinálta.

Előzmény: Hpasp (42215)
Hpasp Creative Commons License 2023.12.07 0 1 42218

Az MFR semmilyen pályakorrekciós jelet generál. A pályakorrekciós jelet a tűzvezető számítógép (Aami a PBU 55K6E része) generálja

 

Azt szeretjük benned, hogy teljesen fogalmatlanul is bátran osztod az észt.

Még az Sz-400 rendszer alap elemeivel sem vagy tisztában.

:o)

 

De kivételesen jófej leszek veled, mivel oroszul se tudsz (amint az korábban kiderült), így angol prospektusból kivágtam beked hogy mire is való a PBU (ezred vezetési pont - пункт боевого управления) és az MFR (tűzvezető rádiólokátor - командный пункт с многофункциональная РЛС).

:o)

 

 

Előzmény: Platon (42217)
Platon Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42217

Szerintem olvasd el figyelmesebben hogy mit írtam :D 

 

Az MFR semmilyen pályakorrekciós jelet generál. A pályakorrekciós jelet a tűzvezető számítógép (Aami a PBU 55K6E része) generálja az A-50 től kapott céladatok az elfogó rakéta és az A-50 pillanatnyi pozíciójának ismeretében. 

 

Ez az MFR dolog nagyon beégett neked az analóg rendszerekből. De az a világ már elmúlt, minden digitális. 

 

 

Előzmény: molnibalage (42206)
Platon Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42216

Ne haragudj, de nem találom ebben a cikkben az ARH-s rakétát. Én csak azt olvasom hogy céladatot továbbított. Még csak rakétaindításról sincs szó benne.


De lehet csak én olvastam figyelmetlenül. Segítenél? 

Előzmény: molnibalage (42213)
Hpasp Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42215

Azért van akikre a fizika se vonatkozik.

:o)

 

https://www.facebook.com/reel/904133284477017

 

Előzmény: molnibalage (42212)
UBUL81 Creative Commons License 2023.12.07 -1 0 42214

"Ezért mondom, tényleg ne nagyon fáradsz magad rajzzal."

 

Ha igy szeretned, legyen igy.

Előzmény: molnibalage (42212)
molnibalage Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42213

Négy éves hír. Szokás szerint beszélsz marhaságokat.

https://breakingdefense.com/2019/08/f-35-spots-targets-for-army-missile-defenders/

 

Több ilyen hír is van, ahol sikeresen tesztelték az F-35 eltérő változataival azt, hogy az AEGIS számára adott céladatot és az alapján ment a végfázisig az ARH-s SM rakéta.

Előzmény: Platon (42200)
molnibalage Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42212

Egy 3000 m/s sebességű 4-es siklószámmal bíró objektum kb. sebessége 1/3-át elveszti egy 30 fokos forduló alatt.

Ezért mondom, tényleg ne nagyon fáradsz magad rajzzal. Ha egy rakéta 90 fokot kéne hogy forduljon a nagy sebességre gyorsítás után, akkor semmilyen célnak nem tud utána repülni, nemhogy egy gyorsnak.

Mert állításod szerint a nagy sebességű, közeli keresztrányú célnál van ilyen. Egy M4 égésvégi sebességű rakéta 90 fokos fordulás után M2 alatt lesz = egy H-31-et sem érne utol...

 

Okkal találták ki a TVC-s rakétát. Mert az akkor forgatja a rakéta sebességvektorát, ami SAM esetén 0, repülőgép esetén meg jó eséllyel M0.9 alatti.

A hagyományos kormányzású rakéta átka pont ez. Kis sebességnél egyszerűen nem tud fordulni, mert légerő szinte még semmi, amikor meg gyorsul, akkor egyre nagyobb G-ket kell húzni, hogy a fordulósugár ne szálljon el = energiapazarlás.

 

A TVC-s rakéta, amikor a rakéta mozgási enerigája még kicsi, akkor forgatja meg a vektort. Totálisan más energiamenedzsment.

Előzmény: UBUL81 (42162)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42211

Az általam közelről ismert rendszereknél (SZ-125, SZ-75) még komoly szerepe volt az embernek.

Minden a harci munkában részt vevő személy a lövő parancsnoktól a kézikövetőig a nagy rendszernek kicsi de fontos része volt. Amikor még voltak komoly gyakorlatok valós célokkal, akkor főleg a Nyevánál egy-egy tevékenység néhány tíz másodpercig zajlott. Ez idő alatt kellett öt embernek a szabályzatban előírt rövid parancsokkal, jelentésekkel, kiszámított, begyakorolt mozdulatokkal eredményes tevékenységet végezni.

A számítógép segítette a munkát, jelezte a cél mozgásparamétereit, láttuk a cél mozgását de igazából idő nem volt a gondolkodásra, a csapat összeszokottan, rutinból tette a dolgát.

Hogy most hogyan van az automatizált rendszereknél azt nem tudom.

A pálya másik térfelén pedig soha nem játszottam, ahhoz nem értek így aztán nem is okoskodok bele :)

Előzmény: naiv_ (42210)
naiv_ Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42210

Khm,

eddig azt hittem nem árt ismerni a céltárgy viselkedését... Pl. ha fácánra megyek, s balról jobbra várom, szemellenzővel, meglepetés érhet, ha jobbról balra megy, sörétálló mellény van rajta, s kézi radart használ..:)

Előzmény: Törölt nick (42208)
schlumberger Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42209

Így van! :-)))

Előzmény: Törölt nick (42207)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42208

A "rakétás szakiknak" bőven elég azt tudni hogy ők mit éreznek, észlelnek és mit csinálnak ha rájuk indítanak rakétát. A támadó gép pilótája a másik csapatban játszik :)

Előzmény: naiv_ (42204)
Törölt nick Creative Commons License 2023.12.07 0 0 42207

Persze a cél is egy objektum, nekem pedig hirtelen nem jutott jobb szó eszembe az объект fordításaként.

A történet szempontjából egyébként a kiemelt kifejezés a lényeges.

Előzmény: schlumberger (42199)
molnibalage Creative Commons License 2023.12.07 0 1 42206

Nem. Csak az MFR képes az rakéta számára a pályakorrekciós jeleket adni.

Szokás szerint fullba tolod a kretént.

Előzmény: Platon (42179)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!