Semmi baj a kérdéssel! 2021-et írunk lehet, hogy utoljára 10 éve kérdezték ezt.
Nekem van 120-asom, véleményem szerint vidéki utazgatásra/veterán találkozókra eljárni jó...
DE! 80kmh: (négyes váltóval) van szép hangja. 90kmh: már hangos kicsit, azon felül meg ordít. Kétszer meg kell gondolni mikor állsz neki előzni főleg úgy hogy az autósok zöme min 100-110-el megy a főúton :( Szóval patent állapotban kell lennie a karbinak (is) hogy 70-nel haladó csuklós buszt előzz, nagy forgalmú főúton...Ha optimista vagyok és van 50 MladaBoleslawi lóerőd :D Alkatrész-beszerzés egyre körülményesebb, van pár webshop de kezdenek kifogyni illetve nincs mindenből mindig. Karosszériaelemeket vadászni kell, leggyakrabban sárvédőívek horpadnak, rohadnak, törnek (könnyű elszámolni a kanyart télen a skodával, 1000x jobb mint a Lada de ha egyszer elindul az eleje, nem fogod meg) Egy pár elő sárvédő kb 50e-től indul ami durva. Nekem néha kellemetlen hogy úgy kell másoktól venni alkatrészt -már ha elad a saját kincs halomjából-, sokszor nem tudok alkatrészt venni a boltban vagy: 8 alkatrészt 3 webshopból rendelem meg ami durva, ha a szállítási költségeket nézem.
Illetve ha 20ezret akarsz menni vele egy évben ezekre számolj:
Részlet Andrt Skoda könyvből. A megtett út függvényében végzendő átvizsgálások és szervizműveletek Minden 5000km után: -olaj csere -olajszűrő csere -légszűrő anya csavar feszesség ellenőrzés (röhögsz de tényleg könnyen lelazul) -szelephézag ellenőrzés/állítás -ékszíj feszesség ellenőrzés -gyertya elektródahézag beállítás
Véleményem szerint az olajcsere kihúzható a mai modern olajokkal 10ezerig.
Szóval lenne teendő, és ezeket nem érdemes halogatni, sőt a gyújtásra/szelepekre gyakrabban is érdemes ránézni. A 105-120-as gyári motorja -általánosságban- szerencsére csak két helyen tolja ki az olajat: orrán-száján, szóval igényli a normális tömítéseket/átnézést, ki lehet váltani az olajcserét folyamatos olaj-utántöltéssel :D
Persze be lehet merülni és ki lehet dobni a garázs sarkába a gyári "vasfejes" motort és válogathatsz a Favorit-Felicia-1.4MPI Fabia blokkok közül mert -szinte hihetetlen- majdnem egy az egyben a váltóra rácsúsznak, de lepapírozni NEM fogod tudni (hiába bontós papír, max ha maga a Köztársasági elnök ad engedélyt),szóval legfelejebb kétévente cserélgeted a motort műszakira, és évközben imádkozol hogy a rendőr leszarja hogy ez most 120 vagy Favi motor (hengerfejen kívül nehezen megállapítható). Egyébként az átalakításhoz azért kell jópár egyéb alkatrész, ami megint nyűg.
Amennyiben mindenképpen keleti régi autó kell olyan amihez az utolsó ablak tekerő kart védő gumialátét is van, szóval fontos az alkatrész-ellátottság az -szerintem- a Lada. Vezetni nem olyan jó mint a Skodát :( , de tényleg minden van hozzá és boltban beszerezhető minden, és hasonlóan ordítani fog 4-es váltóval 100-nál :D
Szóval kétszer gondold át a realitás mezején a projektet, mielőtt már megveszed és a Skoda Jikov karbit a 8. sikertelen állítgatás illetve úszóházfedél egyengetés alkalmával inkább az úszóházban lévő benzinnek adsz egy égő gyufát és rituálisan felgyújtod az egész autót a picsába.
A BX-hez kötődsz, ismered ráadásul abból sem fut sok az utakon. Ha öregautózni akarsz én azt tartanám meg, azt pofozgatnám és abba fektetném az időt, pénzt energiát, nem egy másik "nyűgbe". (nyilván állapot függő hogy mennyire érdemes.)
Miért akarsz átülni egy öregebb kodába? Épkézláb állapotút már nehezen találni, vagy elég borsos áron. Ezeket az autókat napi szinten már csak azok használják akiknek van valami jó értelembe vett becsípődése (by T.ádám :)), vagy papák, vagy csóringerek. (Ez a topic is kezd kihalni)
Évi 20-30 ezer km futás irreális elvárás az ilyen autóktól! A technikai műszaki paraméterekbe, meg hogy mi mennyit bír kár belemenni, ez erősen állapot, kor, használat és persze igény függő.
Hobbi autónak egy faros koda viszont kiváló, annak aki fel tudja vállalni az ezzel járó nehézségeket.
Mindezt mondom én aki mai napig napi szinten, mindenes autóként hajtok egy 120-ast. :) Azonban hamarosan nálam is eljön a váltás ideje.
Én idény nyárig 105S-el jártam napi szinten. Ha akkor veszel alkatrészt amikor van eladó és beraktározol pár dologból akkor nagy baj nem lehet. Engem soha nem hagyott az út szélén, ha lett is baja mindig haza hozott.
Nagyvárosi forgalomba nem ajánlom, oda kevés a gyári motor teljesítménye szerintem a mai világba. Vidéki közlekedésre teljesen alkalmas. A rozsdára, utólagos átalakításokra kell figyelni és hogy indítás után lehetőleg nem füstöljön a motor. Vásárlás után érdemes leszerelni a köténylemezt és a két első sárvédőt, ugyanis ott szokott rohadni, és az az egyetlen hely amit csak szétszedve lehet felmérni.
Olyan kérdéssel fordulok felétek, hogy mennyire használható mindennaposan egy épkézláb állapotú 105-ös vagy 120-as a mai időkben? Annyit tisztázni akarok, hogy már most is egy veteránt tartok életben, egy 31 éves Citroen BX-et mindennapi használatban, évi 20-30 ezer km-es futásteljesítménnyel. :) Összefoglalva tehát már találkoztam a nehezen felkutatható alkatrész fogalmával, a durva rozsdásodással és, hogy rendszeresen előfordul, hogy valamihez hozzá kell nyúlni. Így igazából arra volnék kíváncsi például, hogy összességében megoldható-e a fenntartásuk ha találok esetleg egy szép darabot közülük vagy, kb. mennyi km-t bír egy generál után a blokk, mivel valószínűleg azzal is sokat futnék az utakon(ha van akkor élvezzük ki alapon)? Egy ideje erősen gondolkodom rajta, hogy lecseréljem-e a BX-em, mert szeretnék sok különleges, idős technikát kipróbálni még mielőtt eljön a vég és csak elektromosan suhanó közlekedőedények lesznek az utakon, de közben eléggé kötődöm Citromhoz is (igen így hívják a járgányom :D) szóval nem vagyok ilyen értelemben egyszerű helyzetben. Elnézést, ha kicsit zavaros a mondandóm, csak ezen agyalok már két-három hete. Köszönöm a segítséget és elnézést ha már sokadjára teszik fel a kérdést.
Köszönöm szépen az infót ezek szerint ismerős a volt tulajdonos
Még egy kérdés van egy 105 ös széles futóműves skodám is amit talpra szeretnék állítani de mivel a piros az gyári ezt egy kicsit jó lenne "megpiszkálni" és favorit motort bele rakni
Ha esetleg lenne valakinek jó állapotú motor eladó akár kisebb módosításokkal is érdekelne
Elvileg minden oké az ablaktörlő motorral. A mozgató rudazatot rákötve ugyanúgy körbe fordul, a lapátok viszont szabályosan oda-vissza mozognak. A motor tartó lemezén kellene még hajlítanom valamelyik irányba, vagy nem probléma, ha a km spirál hozzáér? A motor esővédő gumiját már megkezdte, egy darabon el is szakadt. Talán inkább fölötte kéne mennie.
A motor, ha rendben működik, akkor az alaphelyzetbe áll vissza, miután lekapcsolod. Van rá példa, hogy akkor áll meg azonnal, amikor a kikapcsolod, de az rendellenes működés. Építsd vissza a mechanikával együtt, tedd fel a karokat alaphelyzetbe, hajtsd fel őket a biztonság kedvéért és meglátod, hogy rendben működik-e. A csomagtartó azért legyen lecsukva, különben beleakad a felhajtott kar.
Köszönöm szépen a válaszokat! Őszintén szólva még soha nem szedtem szét ennyire ablaktörlő mechanizmust. Ezek szerint, ha rákötöm a motorra a rudakat majd lapátok nélkül elindítom be fog állni a helyére. Mielőtt meghúzom az anyát azért szemre úgy állítom be, hogy el tudjon indulni akármerre is fordul, gondolom ennyi elég.
Jelenleg nincs rákötve az ablaktörlő mechanika a motorra, gondoltam előbb még üresen elindítom, majd utána kötöm össze amikor biztos, hogy a végállásban van. Ma adtam neki áramot a kormánykapcsolóval, de a motor elkezdett körbe forogni, nem oda-vissza jár, gondolom valami nem klappol. Amikor ki volt szerelve levettem a motor fedelét, megtisztítottam az érintkezőt és összeraktam. Zsírt nem is kellett alá tenni, mert így is volt rajta elég. A kiszáradt zsírt azt kivettem a házból. A túloldalon a forgórészt kivettem, beolajoztam a tengely két végét majd visszaraktam elvileg úgy, ahogy volt, de ezek után lehet hogy nem úgy. Vagy a vezetékek bekötését rontottam, mert ott is széthúztam mindet. Ha valaki tud válaszolni a problémámra az köszönettel fogadom.
Ha minden jól megy, kb 4 hét és kész a festés. Utána még a futóművel kell foglalkozni, mert ahhoz eddig nem nyúltam. A motor az könnyen indult még a nyáron, kipróbálni mondjuk csak az udvarban tudtam, de az elvileg ok. Idén szeretném levizsgáztatni, így is túl sokáig vártam vele. Még a végén szegény autó elveszti a reményét az új életre.
Egy ajtós kérdés. A kilincsek alatt kellene lenni valami gumiszegélynek, vagy anélkül megy az ajtóra? Nekem nem volt alattuk semmi, de lehet csak elporladt.
Beraktam az ablaktörlő mechanikát a kocsiba, nem volt egyszerű, de a harmadik variációval sikerült:) Nekem az jött be, hogy először a tartólemezt, utána a rudakat majd végül a motort tettem a helyére. A rudak elvezetése sem volt már magától értetődő, kicsit több mint egy hónapja vettem ki.
Patinásan néz ki, szerintem sem szükséges a jelenlegi állapotában újrafesteni. Az enyémnél más volt a helyzet, azon csakis egy új fényezés tud segíteni. Mindig van valami kis dolog vele, a belseje is azért van még letakarva, hogy véletlenül se legyen festék ködös valahol, na meg most még a por is szabadon száll bele, közben meg a fél utastér már a helyén.
A köténylemez és a két első sárvédő újra vannak fújva, a többi helyen ahol kellett bele lett javítva(ezek között van látható eltérés is). Egyenlőre nem akarom telibe fújni az autót.
Külsőre már teljesen egyben van a géped, jól néz ki! A fényezése gyári, vagy már átfújták?
Itt is volt haladás, ma az enyémre visszakerült a két lefényezett hátsó ajtaja. Egész jól állnak, a héten elvileg visszakerül minden az ajtókba, és érkezik új kédergumi is, azután látszik majd, kell-e még finomítani.
Szia, nem lehetett hallani szivárgást, simán kemény volt a fék mint egy 1200-as ladába. 5-ös váltónál van még egy kutyacsont (gyújtás alkatrészeknél megtalálod a képen, pont abba a dobozba volt, így véletlen bekerült a fotóba :D) majd azt is kicserélem. Elvileg itt nincs olyan sokminden ami lóghat, a kulissza, a kulissza rúd összetétel, meg a kutyacsont. Amit nem tudok, hogy a fehér persely kell-e ebbe is vagy az is a 4-es váltó specialitása.