A cikkíró a bemutatott autóknál elsősorban az építés minőségét és nem a konstrukciós megoldásokat bírálja, ráadásul ezeket is személyes tapasztalatai alapján (mit látott gyerekkorában). A dolgok hátterét nem vizsgálja, a miérteket nem kutatja, megragad a felszínes, elhamarkodott ítéletek talaján. Sajnos sok ilyen írást lehet olvasni. Persze, mert utánajárni, kutatni, mérlegelni, következtetéseket levonni és mindezt szabatos, igényes nyelvezettel megírni nem könnyű és ekkora terjedelemben nem is lehet.
Amúgy hajlok arra, hogy igazat adjak a szerzőnek, aki perverznek titulát bennünket. Ám ilyen alapon minden veterános az, ő maga is.
A Magyar Zaporozsec Klubhoz is megérkezett a télapó :D Lelkes kis csapatunk megalkotott egy "reklámfilmet", hátha kedvet kapnak többen egy ilyen jármű beszerzéséhez és feltámasztásához. Vegyen mindenki Zaporozsec 968A típusú gépkocsit, hiszen az "Bárhová elviszi, úttalan utakon is" ;)
tanműhelyünkben most megnéztem több alublokkos motort és hengerfejet, a vezéműtengely és az elosztót hajtó segédtengely ott is a blokk anyagában forog, ami Al, Mg, Si ötvözet a csapágyfémhez hasonló
jó siklási tulajdonsággal, ha kenés rendben van (nyomó olajozással) akkor nincs gond, bevált gyakorlat, a felújítás megoldható egyszerűen a tengely fémszórásával a blokk csapágyhely méretre fúrásával.
- a vezérmű házban ferdén elhelyezett meghajtó tengely az alumínium ötvözetű házat elkoptatja, ugyanakkor a ház is féloldalasra koptatja a tengely érintkező felületét
- a vezérműtengely a blokkban nincs csapágyazva, hanem annak anyagában fut, tehát itt is erőteljes kopás merül fel (itt nincs gördülőcsapágy, mint a nagymotornál)
- a vezérműtengelyben futó kiegyensúlyozó tengely ugyancsak problémás pont a felfekvő felületen
Elkezdtem a kicsi Jalta felujitását,motor ki- és szétszerelés,alkatrészigény összeirás stb.A kórházas autó valóban keveset futott,ez látszik a motoron is de borzasztó koszos belülről az állandó rövid idejű-és távu használat miatt.
egy prototípus átmeneti állapota: Zsiguli felni a tárcsfékhez , otromba légszűrő, és még nem végleges hűtőlevegőház, a hátsó lámpatest is próbálkozás volt
a beltér és a műszerfal szép és esztétikus szövetkárpitozással, párnázott műszerfal tetővel és rádióbeépítéssel, látszanak a hagyományos pedálok és az izzításvisszajelző
A Fortepan oldalán újabb Zaporozsec képek jelentek meg. Az egyik érdekes felvétel (99226) a Ferihegyi repülőtéren szolgálatot teljesítő autókat mutatja. Erről már volt szó itt a fórumon, érdemes visszakeresni. Nem tudom gondolt-e már valaki arra, hogy ilyen megjelenéssel álljon elő, ezzel is emléket állítva az autónak (és persze a MALÉV-nak)
A másik kép (97967) a szervizben készült és egy IB-s rendszámú 966-ost láthatunk 1970-ből, tehát a hazai forgalmazás kezdetéről. Ennél a képnél figyeljük az autó hátulját, hiszen a hátsó lökhárítót még nem három, hanem négy darabból állították össze (ott van középen az összeillesztő lemez), és a fényvisszaverő prizmák is szögletesek. Nekem nagyon gyanús, hogy ezek Trabant prizmák, abból az időszakból, amikor még a széles alumínium keret nem jelent meg. A 966-os egyébként külön prizmák nélkül készült és csak az export modelleket szerelték fel később kör alakú prizmákkal. Ezek helye a későbbi tolatólámpáknál volt, majd 1971-től egy süllyesztéssel változtattak is a hátfalon, mintegy előkészültek a tolatólámpákhoz.