Keresés

Részletes keresés

Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2012.12.08 -1 0 54716

jahogy úgy, értem. számolásomban odáig nem jutottam :-)

Előzmény: gyrk (54714)
gyrk Creative Commons License 2012.12.08 0 0 54715

sőt, nagyon szép harmóniavilágot!

 

http://www.duplang.com/no_more_blues.pdf

 

 

Előzmény: gyrk (54707)
gyrk Creative Commons License 2012.12.08 0 0 54714

ha szigorúan a témát veszem periódusnak, akkor 20/8-ad. de egyébként tökmindegy : )

Előzmény: Bertrand de Beaufourt (54711)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54713

Hú, ez nagyon derék - elő is vettem az első lemezt. Bár lennék délszláv.

Előzmény: Bertrand de Beaufourt (54710)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2012.12.07 -1 0 54712

És akkor itt van a legdurvább, 22/8 (13+9), ki se tudom ütni rendesen, de egyszer megszámoltam: http://www.youtube.com/watch?v=GwOFRGYIwnk

Szólóban átmennek 4/4-be, majd amikor Szokolay fúj, az már 7/8.

Előzmény: Bertrand de Beaufourt (54710)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2012.12.07 -1 0 54711

Pedig igazából 2/8 :-)

Előzmény: gyrk (54709)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2012.12.07 -1 0 54710

Hát, ha számolni akarsz, itt van ez az önreklám: http://www.youtube.com/watch?v=n7jAuL9r-sg Ez egy 11/8-os képlet (12121231212), amibe beleloptam egy kis regit (igazából esztam), de én már eljátszottam a bossanovával 9/8-ban is, a 4/4 vagy a 12/8 (6/8) az elég szűk keret. Persze, nem ettől lesz valami jó, vagy rossz, de ha már ritmizálunk, gondolom bedobom, ez a vesszőparipám. Esetleg ez a megtekert tízes, bár ezt én is csak "loptam", 1231212123 formában, az örményeké a dicsőség: http://www.youtube.com/watch?v=F3Ix24f57lc

Gitározásban egyik sem fejti meg a világegyenletet, de hát az nem én vagyok :-)

Előzmény: mmBálint (54706)
gyrk Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54709

én ennek is szeretem a gitárját. ezt is lehet 4-ben számolni : )

 

Előzmény: Borzas (54705)
gyrk Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54708

ezt még biztos az előtt csinálta, hogy leharapta holyfield fülét : )

Előzmény: masvolt (54703)
gyrk Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54707

ez egy bossanova, ezt (a chega de saudade-t) szokás az első bossa-nak nevezni, ha jól tudom,

legalábbis ez volt antonio carlos jobim első híres száma.

ha úgy veszed nincs benne semmi különös, de együtt a gitár és az ének nagyon

szép ritmus- és harmónia világot alkot.

Előzmény: masvolt (54702)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54706

nem haragszom :-), és kösz a tippet, nem ismertem ezt a csapatot.

 

Számomra az előbbi pont azért volt érdekes, mert egy nagyon hagymányos keretben él nagyon pici ritmikai játékkal, ami a szám egészét egy finom és végig kitartó feszültséggel tölti meg, anélkül, hogy a tényleges ütem valami matematikai magasságba emelkedni (szerintem). Ezért is tetszettek a korábban betett párhuzamok (Ipanema), és ezért is gondolom hogy a dalnak több köze lehet a soulhoz, swinghez, latinos "dal"-hoz mint a sima pophoz - de persze nem kell hogy mindannyiunknak tesszen. :-) (bevallom, volt bennem remény hogy a "pedig ez jobb!" helyett a zenét kicsit alaposabban érintő beszélgetés is elindul, de nem vagyok telhetetlen :-) )

Előzmény: Borzas (54705)
Borzas Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54705

ne haragudj, de ebben semmi érdekes nincs. az érdekes itt kezdődik, és még ez is elég szimpla:

 

 

 

 

aztán jön Fripp meg Cziránku :D :D

Előzmény: mmBálint (54704)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54704

Érdekes ennek a dalnak az ütemvilága is - míg a számolásból (s a gitáros kezét nézve) mintha 3-3-2 jönne, ki a talált kotta 4/4-et mondd, triolákkal meg ilyen nyújtott izékkel vagy mikkel:

 

 

Itt nagyobb méretben. Tényleg kíváncsi lennék hogy valaki próbálta-e játszani - egyéltalán: Magyarországon játszott-e valaha valaki Sadét?...

masvolt Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54703

lehet ezt iszonyuan is csinalni :)

Előzmény: masvolt (54702)
masvolt Creative Commons License 2012.12.07 0 0 54702

en csak pofazgatok itt, de ez eleve nem egy 'standard' latinos luktetes?

nagyon hasonlit (csak jobban lejaratott ... a holy meg vibratot sem hajlando hasznalni, ellenben sztem annak, hogy hol vesz levegot majdnem hogy ritmikai jelentosege van):

Előzmény: gyrk (54695)
gyrk Creative Commons License 2012.12.06 0 0 54701

én simán rászámoltam a 4-et : )) még tetszett is, hogy milyen érdekes benne a gitár : ))

így 3-ban már nem annyira tetszik...

Előzmény: Borzas (54700)
Borzas Creative Commons License 2012.12.06 0 0 54700

szoktam mondani: minden 4/4, csak elég alacsonyra kell állítani a BPM-et

Előzmény: gyrk (54695)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.06 0 0 54699

bocsánat: - "normális" akkordok helyett a nyak közepén lefogott...

Előzmény: mmBálint (54698)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.06 0 0 54698

...így például nagyon érdekes Suzanne Vega gitározásával szembesülni (főleg a korai lemezeken - próbálgattam is vakarászni): nagyon inventíven viszonyul az egész hangszerhez, "normális" akkordok helyen a nagy közepén lefogott és üresen pengetett húrokkal (is) játszik vegyesen, amitől szépen csengő-bongóvá válik a hangzás. Nagyon izgalmas az is ahogy a pengetések erősségéhez viszonyul. Volt egy dala (Undertow? Nem emlékszem hirtelen), aminek megvolt a kottája (persze TAB), lefogtam, játszottam - és NEM AZ szólt.

 

Lassan kiderült, hogy a nagyon monoton ritmusban játszott alap-hangokból egy új "réteg" alapján nagy hangerőkülönbséggel emel ki egyes hangokat, így ez a "másodlagos" vonal lesz a domináns, miközben a lepengetett összes hang is szól, így a kottában szereplő minden hang keltette dallam is jelen van - na és akkor ebbe jönnek még itt-ott a 4/4-es környezetben hármasával csoportosított dallam-töredékek, aminek a ritmikája miatt mindig más hang jön ki az ütem elejére... Izgalmas terep ez is. :-)

Előzmény: Bertrand de Beaufourt (54694)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.06 0 0 54697

Nekem szinte biztos hogy nem 4/4, a számolás nekem 6-ra jön ki, ami vagy 4+2 negyed (a hangsúlyok miatt), vagy ilyesmi. Miközben az alaplüktetés (nekem) nem teszi szokásosan egyértelművé az ütemkezdeteket, nagyjábok hármas hangcsoportokat is játszik végül is, tehát egy elég összetett világ - amiből a fül jórészt azt érzi hogy gazdag, hogy egy finom belső feszültség van benne. Nem tudom hogy mennyire lenne ezt nehéz egy gyakorlott gitárosnak eljátszania?...

 

*

 

Közben találtam egy kottát (többet is), ezek azt mondják hogy 12/8 (!), s hogy a fent emlegetett hármas csoportok triolák:

 

 

(Bertrand: persze hogy jó lenne tudni gitározni, de hát nem tudok - van itthon 2 gitár azért, ebből egyen van húr, és azt vakarászom néha de hiányzik a technika: nem ozognak úgy az ujjaim ahogy kéne: se oktatás, se gyakorlás, se képzettség. De hát hallgatni se rossz - az hogy volt már életemben gitár a kezembe legalább abban segít hogy pici rálátásom van a technikai ügyekre, néha élmény egy-egy kottát is megnézni hogy milyen leírva amit hallok, élmény koncerten zenészeket figyelni... Meg tűnődni, beszélgetni is róla. :-) )

Előzmény: gyrk (54695)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.06 0 0 54696

Nagyon szép! Szinte mintha 3 külön ritmusvilág feküdne egymáson: a hüvelykujj sétája, a pengető ujjak sebesebb és változatosabb ritmukája és a nagyon lassú ének - csodás!

Előzmény: gyrk (54695)
gyrk Creative Commons License 2012.12.06 0 0 54695

sima 4/4-ed, a gitártéma 2-re és 4-re súlyoz.

 

nekem akkor már inkább ennek a ritmikája tetszik:

(meg az egész úgy ahogy van : )

 

Előzmény: mmBálint (54693)
Bertrand de Beaufourt Creative Commons License 2012.12.06 -1 0 54694

Az az érzésem, hogy neked meg kellene tanulnod végre gitározni rendesen, nagyon feszít ez a kérdés :-)

Előzmény: mmBálint (54693)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.05 0 0 54693

(kicsit visszatérve erre a Haunt Me-re: nagyon izgalmas a lüktetése, nem tudom, számptokra egyértelmű-e az ütemjelzése, vagy egyáltalán: az egész ritmusvilága?)

Előzmény: mmBálint (54686)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.05 0 0 54692

Jobb helyeken, persze - de a hangerőben az önmeghatározását is érző szólóénekesek vagy a blueskirályok azért bőven hajlamosak csak a hajlítás kedvért hajlítani, valamint a "béébi bébi, bééébi, óóóóó, jeaaahhh" kijelentés ismételgetésével nyomatékot adni mindennek, újra. :-) Sajnos több rossz mint jó példát tudnék mondani.

 

"Sade szerintem pont ellenpélda" - na erről érdekes lenne eszmét cserélni (én elég jól ismerem, élőben egyszer volt hozzá (nagy) szerencsém [persze nézőtérről :-) ]. Számomra sokkal több köze van a Pink Floyd féle kifinomultsághoz vagy a Madredeus-féle dalok zeneiségéhez, mint a popzenéhez. Nem véletlen hogy bár énekesnő, instrumentális számai is vannak - na de ez messzire vezetne. :-) )

 

Előzmény: gyrk (54691)
gyrk Creative Commons License 2012.12.05 0 0 54691

"nem az érzelmekBŐL építi fel a zenét, hanem fordítva: a ZENÉBŐL hoz létre élményt és érzést"

 

azért ez jobb helyeken általában így szokott lenni : )

(Sade szerintem pont ellenpélda erre, de én nem vagyok nagy tisztelője)

Előzmény: mmBálint (54690)
mmBálint Creative Commons License 2012.12.05 0 0 54690

Az érdekes hogy én pont másnak gondolom a belinkelt Sade dalt: ehhez az akusztikus-gitáros-dalos világhoz az ember óhatatlanul az érzelmeket, csukott szemű csücsörítős érzékeny éneket társítja – ami miatt nekem Sade fantasztikus, hogy megelégszik a zenével. Miközben persze pop-előadóként él a köztudatban, a dalai naná hogy érzelmesek, de ezek az érzelmek nagyon erősen zenei gyökerűek – így az előadásnál sem az ilyen-olyan hajlítások, ívek meg mittudoménmik dominálnak, hanem a pontosság.

 

Gyönyörűnek találom azt amilyen pontosan a gitáros játszik – és nem ott halkít vagy erősít ahol a szöveg vag a pillanatnyi gondolata „érzelemet” sugall, hanem ahol azt a zene kívánja – naná hogy úgy írják meg a dalt hogy a szöveg hangsúlya is ide essen adott esetben, de szorosan összekapcsolva a zenével.

 

Nem biztos hogy érthető amiről habogok… de valami olyasmi gondolatot próbálok leírni, ami nem az érzelmekBŐL építi fel a zenét, hanem fordítva: a ZENÉBŐL hoz létre élményt és érzést. Az eszköze így nem a dráma vagy a könnyek, hanem a ritmus, a szerkezet, a hangszerek viszonya: a zene. Ezért fontos hogy micsoda pontos kezű zenészei vannak – ahogy (nekem) állati fontos a Pink Floyd zenészeinek pontossága is, vagy Roy Harper gitározásáé. :-) Kevesen tudják ezt így.

Előzmény: gyrk (54687)
gyrk Creative Commons License 2012.12.05 0 0 54689

vagy akkor itt van még tuck és patti is...

 

gyrk Creative Commons License 2012.12.05 0 0 54688

az ilyen típusú zenéktől általában hányok, de nekik valahogy elhiszem...

Előzmény: gyrk (54687)
gyrk Creative Commons License 2012.12.05 0 0 54687

ha már...

 

Előzmény: mmBálint (54686)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!