Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Találtam pár darab angol váltót és polarizált íves váltót. Angol váltó darabja ~6000 ft az íves darabja ~4000ft Elég újnak néznek ki a képeken. Szerintetek érdemes vele foglalkozni? Összehasonlítottam a VMC képeivel és a képek alapján ezek jelenleg a legújabb típusúak.
Találtam ~6000 forintért régebbi verziót is, de ezzel nem szeretnék foglalkozni.
Egy aprócska próbapályám van egy régi Mehano készletből épült: egy ovál, egy pár kitérővel. Amíg a nagy készülget, ezen terápiázok néha az újabb dolgokkal. Meg a gyerekeknek is jó ujjgyakorlat kezelés szempontjából.
Nagy gond nem volt vele, tizenév után szedtem elő újra, addig a szobában állt egy szekrény mögött. Finom polírpapírral (800-as és 1200-as) át kellett húznom a futófelületet a jó áramszedésért. Utána nyilván a fémpor miatt áttöröltem. Ez volt két éve. Ezen kívül azóta semmi gond. Az MTB M44 is szépen csigázik rajta.
Akkor ezek szerint ha sűrűn tisztítom, akkor nem kell kukába dobni? Foltbenzin jó lehet ezekre is?
6db váltóm van, amikből jó lenne egy "fejpályaudvar szerű" indítómodult építeni. Ezen nem volna terep, maximum "föld imitáció" és letakarva lehetne tárolni. Akár minden játék után át lehetne finoman törölni benzines ronggyal...
Próbálok beszerezni "modern" síneket (PIKO A), de még használtan is tétel számomra 6db váltót csak úgy kidobni. A kalapsínes cuccokat/váltókat már eladtam a héten (papírtalpfás sín még van, lásd Börze :) ). Azt is fájó szívvel/pénztárcával tettem, de be kellett látni, hogy azokkal a terepasztal nem fog működni.
Az alumíniummal nem az a baj, hanem hogy puha, és ezért egyenetlen a felülete. Így minden kosz/szikra stb. könnyen rárakódik.
(((Az oxid réteg néhány pillanat alatt kialakul - mint az közismert. Ezt minden, alupalackból (citrátot is tartalmazó) oldatot fogyasztó ember tudja, ezért vár felnyitás után egy picit (2-5sec), aztán nyomja be teljesen a fedelet a lébe, és iszik belőle... ugye közismert? Nem sietünk.)))
Visszatérnék még egy kicsit a Mehano sínekre, váltókra. Itt azt írtátok, hogy a régiek alumíniumból vannak. Az alumínium - tudtommal - "önmagában" oxidálódik, nem kell hozzá víz sem. Az alumínium oxid rossz vezető tulajdonságokkal rendelkezik. Ebben az esetben akkor ezek a sínek soha nem is működtek jól? Azt olvastam, hogy hiába távolítom el az alumíniumról az oxid réteget valahogy, akár egy hét alatt visszaoxidálódik. Akkor ez megint azt jelenti, hogy ezek a sínek sosem lesznek használhatóak!?
Elképzelhető, de ez is tökéletes. A szív polaritas váltásának így is jól kell működnie a dekoder által, pont amikor a csucssinek átállnak. A szív az enyémen is így van 2 darabból összeillesztve csak kevésbé látszik.
Köszönöm szépen. Gyorsan szereztem Ricardoról polarizált váltót. Ami feltűnt, hogy a szív elött a csúcssínek felé nincs elvágva a sínszál, mint a képeken amin láttam és a Szívtől induló vágányok 2 darabból vannak a váltóra szerelve. Lehetséges, hogy ez egy régebbi darab?
Én vettem Piko A íves váltókat, pont ennek ellenőrzésére is építettem próbaszakaszokat, és mindenféle járművel próbáltam Semmi probléma. Vagy urban legend, vagy egy ritka eset extrapolálása. Talán a Stummi fórumban olvastam, hogy egyes háromtengelyes kocsiknál (amelyek könnyűek) íves átszelésnél merült fel némely embernél ilyen.
5-6 éve azt írták (itt a fórumon is), hogy a Piko egyenes váltói módosítva lettek, de sehol nem láttam infót azóta, hogy az íves váltókon is változtattak volna.
Nem elég vagy nem biztos hogy elég. Digitben a polarizált szív darabot érdemes bekötni a funkciodekoder ezen kimenetére és így lesz tuti megbízható az áramellátás azon kívül hogy szebb is. Digitools digiservo ezt kiválóan kezeli. Illetve ha a leírása szerint az átkötéseket kiszeded a váltóbol de nem polarizálod akkor teljesen megszűnik a szív áramellátása. Ha bent hagyod őket akkor pedig csak az átálló csúcssinekrol kap áramot ami nem túl megbízható főleg festett síneknél. Ha servoval oldod meg az állítást akkor a rugót is érdemes eltávolítani. Streamline code 100as használok settrackal vegyesen és a settack szigetelt íves kitérőkon néha előfordul zárlat egyes 6 tengelyes mozdonyokkal ha a középső tengely áthidalja a vékony szigetelést a szív darabban. De tényleg nagyon ritkán. Mindkettő jó de ahol lehet azt ajánlom használj polarizált kitérőt.
Én az íves váltókról hallottam rosszakat, kérdés, hogy ez ügyben történt-e manapság változás?!
Ár/érték arányban szerintem a Peco sínek jobbak, mint a Piko A, de a Peco sajátos a geometriájával szemben a Piko A geometriájé pofon egyszerű, azonnal átlátható.
Én nálam is tervben volt a Piko A gleis, de a Gold vasút lebeszélt róla. Szerintük minden jó Pikóéknál, csak az íves váltó, mint fogalmazott a siklás melegágya.
Szeretnék egy komlpett digitális terepasztalt építeni. Viszont a szakirodalom elég hiányos, vagy csak nagyon innen-onnan összeszedős. Okosítom magam a témában, de van egy dolog amiben nem vagyok biztos. Peco sínrendszert szeretnék használni de kitérőknél van szigetelt és polarizált kivitel. Értem a működési elvüket, de nem tudom melyiket használjam. Láttam képeken, videókon, hogy a szigeteltet használják többen. Nekem viszont a polarizált váltó szimpatikusabb. Elég ha annyit teszek, hogy a szívhez kapcsolódó sínszálakat a váltó végén szigetelem? Vagy ti mit tudnátok ajánlani? Válaszaitokat előre is köszönöm :)
Pont ilyen jellegű kérdésem lenne. A terepasztal és a vitrin között egy liftet képzeltem el, egy olyan vitrint, amiben 1 db vágány van, az is le-föl mozgatható. A DCC asztal vezérlőjéhez kapcsolódva, mintegy fordítókorong, csak ez egy függőleges irányú tolópad lenne.
Kb így:
Aztán megtaláltam a hozzászólásodat, archívban még él a link, és nagyon tetszik a megoldás:
Szép estét mindenkinek! Van valakinek tapasztalata arról, hogy a régi Pilz H0 sínrendszer menniyire kapcsolható a mai Piko A ágyazatnélküli sínekhez? Konkréten van pár Pilz kitérőm, meg angolváltóm, amit szívesen használnék a Piko A rendszerrel együtt. Első ránézésre és összedugásra nem látszik eltérés köztük...
Privátban is szívesen veszem az üzeneteteket. Üdv Géza
Igen a Peco is egy üzembiztos, bevált konstrukció, code 100-at használok én is settrackal keverve lényegében és eddig nagyon bevált. Igaz ez OO de lefestve szerintem nem durung. Az ívek, íves kitérők is pont passzolnak a rendelkezésre álló helyhez. Sőt, ha jól emlékszem, a Fleischmannal való csatlakozásnal a Fle-bol kellett lecsiszolni pár mm-t. Amúgy a Fleischmannal is léteztek hosszú váltók, mozgó szív darabbal a modellgleis sortimentben ha jól emlékszem.