Keresés

Részletes keresés

Tomsz85 Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373194

Konkrétan hülyeségeket beszélsz, senki nem épít ma csak  lapáttal és talicskával atomerőművet, régen se úgy építették a szocialista országokban sem és a tőkéseknél sem. 

Előzmény: zöldkomcsi: (373187)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373193

A tengerbe kávéöntés és hasonlók a túltermelési válságok esetén fordult elő.

A Szu-ban túltermelési válság helyett éhínség volt. Tudom, szerinted nem volt. Hanem az USA-ban volt csak ilyen, kamu az egész. 

Ja, a KGST-ben nem öntötték a búzát a tengerbe, mivel meg se tudták termelni a saját szükségletüket. 

A nagy Szovjetunió még a 70-es 80-as években sem tudta megtermelni a saját gabonaszükségletét, léte alatt végig búza importra szorult, az USA-ból, Argentínából, meg máshonnan, dollárért, meg aranyért. A KGST országok se tudták kielégíteni az igényeket. A megtermelt búzamennyiségét se tudták a Szovjetunióban  normálisan betakarítani és elraktározni a szovjet hozzáállással és gépekkel technológiával. Tudod mi volt a szovjet tárolási módszer sok helyen? Aki megáztatta az majd meg is szárítja a búzát. Vagyis egyszerűen az ég alatt felhalmozott hatalmas búzakupacok, ami csak romlott. 

A Szovjetunióban meg igen sokszor az olajjal együtt feltörő földgázt meg egyszerűen elfáklyázták (értsd. elpazarolták), mert  a gázvezeték még nem ért oda, meg különben is azt hitték hogy a gázmezőik is korlátlanok, aztán a vége felé kiderült hogy nem azok, és nem győzték tárni fel az újabb és újabb mezőket, nem győzték építeni a vezetékeket. A vas és acél országában nyugatról (NSZK, Olaszország) beszerzett nagy átmérőjű acélcsöveket építettek be a gázvezetékekbe, nyugati (kapitalista) kompresszorállomásokkal és technológiai berendezésekkel, nyugati pénzintézetek által finanszírozva. 

A KGST országokban csak olyan volt, hogy komplett gépeket megvettek a cégek, amiknek egy részét soha nem használták, volt ilyen nálunk is  tszben, volt amit csak csomagban lehetett megvenni, ha az egyik nem kellett de a másik igen, megvették, aztán az egyiket csak letették a gépparkba elrohadni. 

 

Az eladatlan készlet sokszor nem fizikailag volt, fizikailag elszállították, akár az országból is kivitték, csak ez ellenértékét soha nem egyenlítették ki, se pénzben se áruban. A magyar kereskedelmi többletből jött létre pl. a rendszerváltás után orosz államadósságnak nevezett elég jelentős tétel. 

 

 

 

 

 

Előzmény: zöldkomcsi: (373179)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373192

Ez így van, illetve volt. Sőt, a valóságban szerintem a tervektől folyamatosan eltértek, részleteiben biztos. Volt egy könyv is, a Darabbér, ami a tervgazdaság visszásságait feszegeti. Ugyanis ha hajszálra pontosan megtervezem hogy miből mennyit fogok gyártani, ahhoz mennyi alapanyag, energia, munkaerő stb kell, és ezt be is tudom tartani, akkor az előírt/megtervezett darabszámú termékek elkészülnek, más kérdés hogy igény vagy lesz rá, vagy nem. Ja és a dolgozók az előre megtervezett norma szerint termelnek, teljesítménybérben. De a teljesítménybér "legjobb" része az, hogy a dolgozót teljesítményre ösztönzi, mivel ha többet teljesít, többet is fog keresni. Na most ha Józsi a biligyárban jobban  teljesít, hogy többet keressen, ami neki elemi érdeke, mivel nálunk azért el lehet költeni a pénzt fogyasztási cikkekre, akkor több bili készül, több acélt használt el, mint a tervben volt, ha több acél nem készül, akkor a megtervezett darabszámú csavarra meg nem lesz elég acél. Nyilván ez csak egy egyszerű példa, de a valóságban is hasonló volt, ember nincs aki megmondja hogy 5 évre előre mennyi buszra, akármire lesz szükség. Ezért volt sok nagy gyárban is ugyanez a helyzet, hogy egyszerre létezett a gyárban a hiány és a felesleg, pár kivétel volt ahol rendet tudtak tenni, persze ezeket a vezetőket támadta is rendesen a párt, amiért kapitalista módszereket alkalmaznak, ugyanaz a párt amelynek a vezető is tagja volt, aki ugyanannak a pártnak a közösen meghozott határozatait hajtotta végre. 

Előzmény: Rangun (373181)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373191

Miket zagyválsz itt össze megint? 

Előzmény: zöldkomcsi: (373189)
'Quanon Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373190
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.17 -1 1 373189

...lehetett színre várni. (-:

Valójában normálisan szabad piacgazdasággal, demokratikus választásokkal már 1970 re ki kellett volna verni mindenhonnan az amerikaiakt, felszabadítani a szaudi népet az elnyomásból és ma se exportálnának már onnan olajat hanem netto importőr lenne, vagy már palából szívogatnák ott is. Akkor viszont vörös kína se lett volna és lenne 20 millió mc donalds és 1 milliárd terepjóró 12 sávos autópályákon araszolna dugókban, 300 millióan néznék meg onnan is évente az eifel tornyot.

Előzmény: Degeczi (373184)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373188

Ez így volt jó. Mi értlme lett volna előrehozi a sars 2002-t pl 1960 ra? Vagy 1860 ra? Mert ugyan így bírálták a feudális rendszereket is, hogy nem nyit kellő teret a fogyasztói társadalomnak. Tehát ...az egész civilizációnak ott 10 000 éve kellett volna vége legyen ahol elkezdődött? Nyilván voltak akkor is halászgató vadászgató népek akik mondták, hogy bezzeg hamurappi rendszerében jobb szekereken szaladgálnak az emberek.

Előzmény: GPS (373186)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.17 -1 0 373187

A tervgazdálkodás már csak ilyen, egyszerre van túltermelés, és hiány, mert előre eltervezték, hogy mit gyártanak, de azt nem tudták, előre, hogy mit akarnak majd az emberek megvásárolni, így valamiből túl sok volt, valamiből meg kevés.

 

De igen, tudtuk, hogy pl elektromos áramra lesz szükségük és építettünk atomerőművet. Ti erre már nem vagytok képesek, ahoz lapát kell és talicskában tolni a betont, betonszivattyúval már csak stadiont lehet építeni vagy plázát. Aminek örülök, hogy a szétszerelt atombombák pótlásához se lenne már erőtök. A kapitalizmus megdöglött de nem nagy roppanásal hanem halk nyüszítéssel múlik ki. (vagy csak remélhetjük még ezt? )-: )

Előzmény: Rangun (373181)
GPS Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373186

 

Sőt még arról is gondoskodtak hogy az autóra szánt pénzt a családfő ne igya el. Az OTP gondosan őrizte.

 

Az meg a másik.

Nem tudom itt hogy volt - de RO-ban az igénylés pillanatában a TELJES vételárat le kellett tenni (nem előleget, vagy foglalót - hanem a teljes vételárat) - és így kellett várni 3-5 évet egy Daciára.

 

Kivétel volt a Combi Dacia, meg az Aro terepjáró - mert azokat csak különleges (többnyire pártbizottsági) jóváhagyással lehetett csak igényelni.

.

Előzmény: Törölt nick (373185)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373185

Sőt még arról is gondoskodtak hogy az autóra szánt pénzt a családfő ne igya el. Az OTP gondosan őrizte.

 

Előzmény: GPS (373183)
Degeczi Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373184

Leszámítva azt a gyakori esetet, h az 5 év várakozás után mégsem zöld, hanem fehér Trabantot adtak át.

Előzmény: GPS (373183)
GPS Creative Commons License 2020.05.17 0 1 373183

 

Magam elé képzeltem a KGST országok autógyárainak udvarán felhalmozódott eladhatatlan autók millióit

 

... és csak azért kellett 4-5 évet várni egy KGST-autóra - hogy legyen ideje a vásárlónak jól átgondolni a választását (pl. hogy ne bánja meg később a színválasztást).

 

Ezért hagytak neki 4-5 évet jól átbeszélni a családban a választást - hogy ne járjanak úgy mint pl. az NSzK-ban - ahol reggel elment a család autót venni a szalonba - délben hazagurultak vele...oszt otthon kiderült, hogy az asszonynak mégsem tetszett az almazöld Opel Rekord, vagy a Ford Taunus.

 

Ilyen a Béketáborban nem volt, mert a 4-5 év várakozás alatt volt idő alaposan átgondolni az opciót.

.

Előzmény: Törölt nick (373182)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373182

Magam elé képzeltem a KGST országok autógyárainak udvarán felhalmozódott eladhatatlan autók millióit :)

Vagy visszaemlékszek az 1980-as évek elején Varsóra. A központban lévő nagyáruházban az egyik nap csak tejkaramella volt, a másik napon pedig csak zokni. A nép pedig abból vett ami éppen volt.

(Romániában nem jártam.)

Előzmény: Rangun (373178)
Rangun Creative Commons License 2020.05.17 0 1 373181

A tervgazdálkodás már csak ilyen, egyszerre van túltermelés, és hiány, mert előre eltervezték, hogy mit gyártanak, de azt nem tudták, előre, hogy mit akarnak majd az emberek megvásárolni, így valamiből túl sok volt, valamiből meg kevés.

Előzmény: zöldkomcsi: (373179)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373180

...ja! .... géppisztoj lőszer? Az vederrel, de csak a szovjetnél és páncélos húskonzervért adta az is, abból ott se volt felesleg, a cserearányba még bádog marmonkanna is belefért de tele benzinnel. De nem erre gondoltál te szerintem, megint csak úgy beköptél ide valamit, semmit, de legalább van mire válaszolni. (-:

Előzmény: Rangun (373178)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373179

Szerintem nem annyira, szénért pl emlékszem hajnalban mentem sort állni a tüzépre, arról már lemaradtam de korábban a kenyérért is. Szóval szó se volt eladatlan készletekről. Még a szu-ku, szúnyogriasztó is hiánycikk volt, úgy mondták, hogy szukunuku ha vanni akartam. (-: Gézinget, ustop farmert rizsescsokit a szabadkai piacon vettünk, pl trapistasajtért, na az volt, de felesleg abból se. Iparban volt hiánycikk pl a 8 as csavar is, csak úgy ami eszembe jut. Na a létszám, az fl volt töltve mindenhol alaposan azért volt hiány a munkaerő is. Valami hülyeségre gondolhatsz, nem is tudom mire.

Az a nyugati a tőkés gazdaság sajátossága, hogy tengerbe öntötték a kévét, búzával fűtötték a mozdonyt meg ilyesmik, itt olyan soha nem volt.

Előzmény: Rangun (373178)
Rangun Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373178

Pont fordítva volt, tele voltak a raktárak eladhatatlan készletekkel,rendszeresen adtunk kölcsön a harmadik világnak, hogy legyen hova elsózni az eladhatatlan készleteket, persze a kölcsönöket soha nem fizették vissza.

Előzmény: zöldkomcsi: (373177)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.17 0 0 373177

De igen, így volt. Olyan volt a rendszer, a vállalatok arra törekedtek, hogy az erőforrás raktáraik mint pl a munkaerő is, mindég legyenek tele, a készárú raktáraik pedig üresek. Persze van ami valakinek termék van akinek erőforrás így amikor valami fékezte az valami erőforrásnak a hiánya. Míg a kapitalizmust a piac amikor fékezte.

Ennyi az egész. Nincs ezen mit vitatkozni.

Előzmény: Future181 (373174)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373176

Ma is éppen olyan gátat tudnának építeni ugyanoda gépekkel, ha kellene, mint anno a kubikosok kézzel. Ahova kell, és elrendelik, meg is építik.

 

Sajnos nem, azt nem lennénk képesek megcsinálni ma már. Nem műszaki probléma, meglátod, mi már egy atomerőművet se tudunk. Nagyon keservesen jött össze a németeknek is a berlini repülőtér.

Olyan kommunistáknak való dolgok ezek, akkor épült fel amerika is, a maffia uralma idején. Maradjunk mi már a plázánál és a stadionnál ...kíváncsi leszek erre a belgrádi vasútra is. )-:

Előzmény: Tomsz85 (373175)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373175

Na, ma megint összehordtál ide hegyet havat :) :) :) Nemis reagálok külön mindre. :) 

Ma is éppen olyan gátat tudnának építeni ugyanoda gépekkel, ha kellene, mint anno a kubikosok kézzel. Ahova kell, és elrendelik, meg is építik. 

Méghogy a nagyberuházás a kommunistáknak való dolog...ja, mert a kommunisták minden nagyberuházást megcsináltak, ja...

Ha már Paks, az eredeti tervekben szerepelt asszem még 2 blokk, most nem végeztem nagyobb szakirodalomkutatást, de hogy nagyobb teljesítményre tervezték, az biztos. Sőt, sokkal korábban el kellett volna készülnie a mostani méretű erőműnek is, azt is a kommunisták csúsztatták el. Így utólag mondjuk jobb is, így legalább modernebb erőmű épült fel. 

Bős-Nagymarost is befejezték a kommunisták...ja nem, sőt az eredeti tervek szerint annak is sokkal előbb kellett volna elkészülnie, végül az építkezést az osztrák Donaukraftwerkére bízták és az osztrákok is finanszírozták az építkezést, amit majd árammal kellett volna törleszteni. 

A Dunántúli Gyűjtőerőmű is elkészült Bicskén, ja nem.

A vaskohászat szerkezetátalakítását is eredményesen végigcsinálták, ja nem. 

A 100ezer négyzetméteres új motorgyár csarnoka is félkész maradt Győrben, az Audi vette meg és fejezte be. 

 

Csernobilban is félbenmaradt 2 épülő blokk...a mai napig ott rozsdásodnak.

A Burán se lett soha kész, ugyanígy mint egyes szovjet épülő repülőgéphordozók se készültek el sose. 

 

Az ózdi kohász is megmondta, pártalapon nem lehet acélt gyártani. :) :) :) Megnézheted a videón. :) :) :) :) :) :) :) :)

 

 

Előzmény: zöldkomcsi: (373169)
Future181 Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373174

Csak nem így van.

Előzmény: zöldkomcsi: (373171)
newman_2018 Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373173

Ha lehet én az utóbbit válaszom. Jól elvagyok vele. :) 

Előzmény: zöldkomcsi: (373171)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373172
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373171

A szocializmus erőforrás korlátos, a kapitalizmus kereslet korlátos, így mondták és így is működött egyik is másik. 

Előzmény: Future181 (373170)
Future181 Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373170

A fogyasztás, és termelés nem választható el el egymástól, az ostoba kommcsik megpróbálták, de csak túltermelés, és hiány lett belőle, egy időben.

Előzmény: zöldkomcsi: (373168)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373169

Érdekes. Fel szoktam emlegetni mikor Axelt az akkor még NDK-s havert kivittem ide a körösk összefolyásánál a szabad strandra. Nézte a gátakat és vonakodott elhinni, hogy ásóval lapáttal talicskával emberek építették, onnan nézve tényleg lenyűgöző. Azon el is gondolkodtam, hogy de érdekes, ma kotrógépekkel, 20 tonnás teherautókkal, tényleg képtelenek lennénk erre, nagyobb lenne inkább a hullámtér és dúrnánk oda valamit gátnak. Erre mondom mindég, hogy egy probléma

nem műszaki hanem társadalmi.

zöldkomcsi: Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373168

A kommcsik alig építettek atomerőművet, a franciák egyedül többet épített, mint a kommunisták összesen, Kínástól, Szovjetunióstól..

 

5 kommunista miniszter volt akkor véletlenül éppen a kormányukban.

De nem ez a lényeg, a komcsi nálunk zöldeknél a termelés központú társadalmi rendet jelenti amit erőforrásai korlátoznak, a kapitalizmus nálunk fogyasztás központú társadalmat jelenti amelyet a kereslete korlátoz.

...na de itt ez konkrét, ezt a paksot a kommunisták építették ami hajtja most ezt a számítógépet, azt ami majd soha nem fog hajtani semmit azt már demokratikusan. )-:

Előzmény: Future181 (373165)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373167

Gondolom sehányan. És erre írtam volt, hogy akkor meg ne vinnyogjanak, ha átverték őket - jogilag is, morálisan is hiába disznóság, AKKOR IS MEGÉRDEMELTÉK.

 

A ruppótlan csodavárás mindenképpen kikényszeríti azt, amit aztán kapnak.

 

Miközben egy elvileg forgalomképes autónak - pontosan úgy, ahogy írod - mindenféle előkészítés és ügyeskedés nélkül, akármikor-akárhol át kell mennie egy random műszaki vizsgán. Ha erre nem képes - akkor nem forgalomképes, elvileg ki sem lehetne vele hajtani az útra.

Előzmény: GPS (373166)
GPS Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373166

 

nyilvánvalóan még sokkal többet futott kocsikat meg vitték, mert azokra azt hazudták, hogy 80 ezret futottak, stb...

 

Hozzám többen fordultak már tanácsért - autóvásárlás előtt.

 

Na nem azért hogy konkrét autót hümmögjek meg (nem is vállalnék ilyet) - hanem hogy hogyan járjanak el, hogy ne basszák át őket, amikor autót vesznek.

 

MINDENKINEK azt tanácsolom, hogy ne Jóska-Pistát vigye el szakérteni - hanem adott időpontra iratkozzon be egy random vizsgaállomásra - egy normál, reg nélküli műszaki vizsgára. 

Még akkor is, ha 2 hete vizsgáztatták az autót.

 

Ha erre az eladó nem hajlandó - köszönjön el tőle.

 

Itt áteresztik a teljes vizsgasoron - elős körben megnézik az emissziót, illetve Euro3 felett az OBD adatokat is.

 

Ha férges a motor - olajat zabál, szar a befecskendezése, döglött a katalizátora, a lambdája, stb. - akkor kizárt, hogy hozza a normál CO értéket. Ha hozza, akkor a motorral akkora baj nem lehet.

 

Aztán jön a rázópad - ott is sok minden kibukhat (lötyögő futómű, rozsda az alvázban, olajfolyás, ilyesmi) - végül a fékek és a kézifék.

Ha az autó csont nélkül átmegy a vizsgasoron - az az autó akkora szeméttdomb már nem lehet.

 

Ismétlem - a friss vizsga lobogtatása le van szarva - az semmit sem jelent - csak az, amit előttünk csinálnak.

 

Szerinted hányan fogadták meg ezt a tanácsomat?

.

Előzmény: advocatusdiaboli (373156)
Future181 Creative Commons License 2020.05.16 0 0 373165

A kommcsik alig építettek atomerőművet, a franciák egyedül többet épített, mint a kommunisták összesen, Kínástól, Szovjetunióstól..

Előzmény: zöldkomcsi: (373164)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!