Kedves feléledt fórum, szakemberek és megmondó emberek!
Nekem már majd egy éve van Defenderem, amibe ezalatt bevezettem kb. 6O ezret. Most van tehát 16O. Ilyenkor aszondják, hogy illik vezérműszíjat váltani, hogy jó legyen a későbbiekben is. Én ehhez a manőverhez keresek tanácsokat, vagy ha nagyon bonyolult, akkor szerelőt is.
Az ezügyben tett kutatásaim is ellentmondóak, volt olyan szerelő, aki azt mondta, hogy elég a szíjat cserélni, volt aki a görgőket is, és volt aki még egy rakat tömítést is rám akart sózni kb 7OOOO Ft-ért. Na, most kicsit tanácstalan vagyok, mert nem akarok rövidtávú távollátó lenni, de már annyiszor voltam balek eddigi életemben, hogy az valami rettenetes.
Tuti lelohely: Julius, Anglia, Billing. Mindent kapsz, es ha ennyi mindent akarsz olcsobban kijossz, meg akkor is ha hozza szamolod az uzemanyag arat. Es a felejthetetlen filingrol meg nem is beszeltem... :-) En tavaly is voltam, iden is megyek, remek szorakozas LR megszallotaknak es tulajdonosoknak.
Őszinte leszek. Lehet ragozni, a mi Range-ünkön is van ETS, ez kipörgésgátló. ;) Ahogy a "fékdifferenciálzár" nevezetű varázslatok is, csak jobb a marketingjük. :))
Én így látom leegyszerűsítve a téma evolúcióját ;): ABS, majd ugyanez kipörgésgátlóval, majd ugyanezek menetstabilizáló elektronikával. A fékes difizár inkább kipörgésgátló, mint menetstabilizáló, pont, mint a lejtmenet vezérlő. A menetstabilizáló szót leginkább a dinamikus/inteligens rendszerek sajátja, amik kormányelfordulást, pedálszöget, sebességet, (oldal)gyorsulást, perdületet, esetleg oldaldőlést/bólintást figyelve próbálják eltalálni a kívánt útirányt, és erre segítenek rá fékkel/motorral.
Nézegetem a szervízleírást, úgy tűnik, igazad van. Az zavart meg, hogy következetesen Electronic Traction Control-nak nevezik mindenhol.
Ezt írja a leírás:
WABCO, manufacturers of Range Rover ABS brake system have developed a differential braking system, ETC, available as an extension of ABS. The system operates on the rear axle only, to prevent loss of traction where one wheel has more grip than the other. The system works by applying the brake to a spinning rear wheel. This transfers torque to the wheel with the grip. The brake suipplies the torque resistance whic the wheel cannot.
...
If both wheels spin the system does not operate, as braking one wheel will not aid traction.
Abból a szempontból, hogy álandó összkerékhajtású autóról van szó, és nem az összes keréken üzemel, így inkább a menetstabilizáló a helyesebb szó, mint a kipörgésgátló. Vagy hát a franc tudja. A szószerinti fordítás a tapadásvezérlés volna, gyakorlatilag meg ez egy fékkel elért hátsó difizár-hatás.
Nemnem, a hosszúban tényleg volt ilyen fícsör. Traction Control, a hátsó tengelyen.
A kipörgésgátló mindenhol dolgozik. Gyakorlatilag a kipörgésgátlót használja, tehát fékezgeti a kereket, de nem azért, mert kipörögne, hanem mert Traction Control.
A RR II-ben pedig az ABS nagyon másképp működik terepfokozatban, mint országútin. Amióta van egy ilyen darab, azóta azt vallom, ahova azzal a kocsival elmerészkedik az ember, ott még inkább segít az elektronika, mint árt.
Ugye az általam említett megoldás esetén aszfaltra marad az ABS meg a "fékdifizár", terepen meg kapcsolhatsz fixet, és esetleg az ABS-t is kilőheted ha akarod.
Öt éve volt valami Kalahári túra a II Diszkóval. Na ott írkáltak valami olyat az újságíró tudorok, hogy nyomták a homokban ezerrel, aztán ahogy forrósodtak a fékek, úgy álltak le sorban az autók. Az elektronika addig nem engedte az autót továbbmenni, még le nem hűlt a fék, mert a forró fék nem fog, és fő a biztonság. Na ez a szívás, hogy öt kilóméterenként megáll az autó.
A hajtáslánc és a fékdifizár azért sem károsodhat, mert ha a normál difizár fix, akkor az elektronika nem érzékel / het / forgáskülönbséget a kerekeknél, ezért a fékdifizár nem is üzemel /het/.