"Egy szellőztetéskor szerintem több megy ki, de nem is ez a lényeg."
Épphogy nagyon is lényeges. Ha nem érted pontosan a szellőztetés lényegét, akkor rossz döntéseket fogsz hozni: vagy feleslegesen fogod szórni a pénzedet, vagy szar lesz a végeredmény. Szerencsés esetben mindkettő :)
Tehát szerintem először is tisztában kell lenned legalább az alapokkal, hogy meg tudd fogalmazni, hogy mit is szeretnél.
Első lecke:
- egy jól kialakított fürdőszobában semmi olyan tárgy/anyag nincs, ami tönkremenne a párától, tehát nem kell pánikba esni attól, hogy a zuhanyzás után két perccel még párás a levegő, a normál szellőztetés légcseréje 15-30 perc alatt úgyis ki fog szellőztetni
- ha egy lakásból több levegő megy ki, mint amennyi bejött, akkor a lakás falai behorpadnak :) MINDIG ugyanannyi fog bejönni, mint amennyi kimegy, csak legfeljebb nem ott, ahol te szeretnéd :)
"és jön be a füstszag"
Vagy halálodig minden télen folyamatosan szaglászol és folyton ki-be kapcsolgatod a szellőztetésedet,
vagy csinálsz egy olyan (aktív szenes) légsűrőt, amin nem jön be a füstszag.
Gondolom, csúnya és drága megoldás is van, sőt, rossz és csúnya és drága is.
De nekem a jó és a megfizethető árú kellene.
Egy szellőztetéskor szerintem több megy ki, de nem is ez a lényeg.
Azért kell, mert egyrészt a fürdőszobában kicsi az ablak, és lassan megy ki a pára, és jön be a füstszag; másrészt a nappaliban meg szintén bejön a büdös + a fűtés is be-bekapcsol.
Korábbi felvetésem sem állja meg a helyét. Arra gondolok, hogy a lapok között nem egyenletesen oszlik meg a levegő. Mivel mind a három hőcserélőt szét kellett szednem így láttam, hogy egyforma a levegő eloszlása. A kép nem a legjobb de a széleken talán látszik a szennyeződés.
Ha négy fős család (120 m3/h) esetén csak 40 pascal a fojtása, akkor jóval több embert kell kiszolgálnia ahhoz levegővel, hogy ez 112 pascal legyen, tehát lakás / családi ház esetén a 112 pascalt méretezési hibának tekinteném.
Szerintem már a 40 pascal fojtás is meglehetősen sok, persze a jóval alacsonyabb nyomásesésű (=nagyobb) hőcserélő jóval drágább is és szegény ember ne ugráljon :) Vagy csökkentsük a család létszámát (gyorsan küldjük bentlakásos iskolába / házasítsuk ki a gyerekeket) és akkor a lecsökkentett légárammal csökken a hőcserélő nyomásesése is.
Hát barátom az RC 300 -at nézd meg légyszíves 112Pascal , a 40 Pascal környéke csak 120m3 körül van . Igaz , ez ellenáramú . Én nominális légáramról írtam!
"mindkét sémánál az elhasznált levegőt átfújják a hőcserélőkön"
Ha a ventilátor nem "ráfúj" a hőcserélőre, hanem készakarva más irányban fújva "kb egyenletes túlnyomást csinál" egy üregben, akkor az üreg egyik oldalfalának tekinthető hőcserélő minden pontján nagyjából egyenletesen fog belépni a levegő. Ez azonban csak papíron ilyen szép, a valóságban
- csak hatalmas üregek esetén lehet megvalósítani, ahol az üreg méreténél SOKKAL kisebb a másodpercenkénti levegőcsere menyisége
- vagy csak durván csillapított belső áramlású-örvénylésű üregeknél lehet megvalósítani (itt képzelj el pl egy laza szivaccsal vagy üveggyapottal körbeburkolt ventilátort esetleg teljesen teletömött üreget)
Tehát a képen szerintem egy gyenge (nem-optimális) konstrukció látható. Persze egy túlméretezett hőátadó felületű hőcserélővel a legtöb hiba könnyedén kompenzálható :)
"ha jól emlékszem az optimális légáramnál írnak 150 Pascalt"
Valamit elnézhettél, mert egy komplett szellőző rendszernek együttesen (hőcserélő + teljes csövezés + anemosztátok+stb) sem lenne szabad 150 pascal fojtásúnak lennie.
Szerintem ha csak a hőcserélő többet fojt 20-30 pascalnál, akkor már valami elcseszésre gyanakodnék, de legjobb lenne ennél is sokkal alacsonyabban tartani, hiszen nem lopjuk sem a drága ventilátorokat, sem a szellőztető rendszer üzemeltetésére elkötött villanyóra-forintokat se :)
van ugye egy recair re250-es entalpias hocserelom, ami mar kb 5. eve uzemel de meg sose takaritottam ki (a szuroket persze igen (g5+f4 vagy forditva de lenyeg, h duplan van mindket iranybol szurve)
nem tudom, kell-e aggodjak? egyaltalan hogyan takaritsam ki?
mas reszrol elgondolkodtam, hogy csinalnek ra bypass agat nyarra. ti hogyan oldanatok meg? a rekupec SK keszult. valami zsalumozgato motorra gondoltam ami valt az iranyok kozott.
3. kerdes:
filozok, hogy lekoltoztetnem a padlasrol a pincebe az egesz szerkezetet, mert macera a hoszigeteles fenn, igy nem a leghatekonyabb a csovezes miatt, viszont min 4 lyukat kell furjak az alapon at ami egy vagyon.
most 200as gerincen megy minden, eleg lenne neki a 150-160as is vajon? ti mekkora gerincet hasznaltok csaladi hazaknal?
Arra jutottam, hogy mielőtt vennék egy gyári hőcserélőt még költök erre a sz.rra. (a 15e mégse 125e)
Vettem 15mm széles epdm gumit. Az egyik 10mm széles epdm távtartót ami a lap szélére van ragasztva kicserélem 15mm-esre. Ezzel talán ki tudom vezetni a vizet és nem a hajlított L profilba folyik bele ami össze fogja a hcs alját a tetejével.
A höcserélönek van saját légellenállása általában a gyártók ha jól emlékszem az optimális légáramnál írnak 150 Pascalt . Ha a lyukak mérete úgy van megszabva , hogy az optimális áramlásnál is enyhén túlnyomást kelljen a ventinek kialakítania a rávezetö kamrában , akkor ott az simán megoszlik egyenletesen a lyukak ellenállásának arányában . Tehát minden lyuk résztvesz a höcserében .
Fújással szinte lehetetlen az egyenletes levegő-elosztás (így a víztelenítés is!) a hőcserélő felületen. Azért csak szinte, mert okosan elhelyezett terelőkkel megoldható az egyenletes eloszlás, de ki képes egy rakás terelőlemezt okosan elhelyezni? És főleg minek, amikor a szívásos módszer ezt magától megoldja?
"Jól választott venti radiális tud nyomást létrehozni"
Gondolom mivel a venti egyenletesen forog, ezért a nyomásnövekedés attól jön létre, hogy a szaporodó víz egyre jobban szűkíti a légjáratot, tehát a víz-kifújó folyamat önszabályozó egy bizonyos határig. Ezt a határt a ventilátor nyomásdiagramja szabja meg, hogy a ventilátor hogyan reagál a víz által okozott fojtás-növekedésre: kis nyomástartományú ventilátorok légárama lefullad a megemelkedett fojtás pascal-ok hatására, a nagy nyomású (pl radiális) ventilátor meg vidáman szívja kifelé a vizet, csak úgy fröcsög :)
A passziv.net forumon már régen felmerült a Zehnder esetén, hogy alacsony fordulaton használva megáll a kondenzvíz, és egyes esetekben bepenészedik a hőcserélő :-(
Időnként pár percre fel kell pörgetni a szellőztetőt maxra, az lefújja a beragadt vízcseppeket.
Valóban ebben az esetben van benne valami , erre a problémára már 8 éve is rávilágítottál :)
Viszont egy sima keresztáramú , ahol a felület megfelel a számításoknak , ott az elszívott levegöt fentröl lefelé haladtatva a höcserélön , megoldaná a gondot szerintem ( én fújnám rá a levegöt ) . Jól választott venti radiális tud nyomást létrehozni . Minél több járat telne meg vízcseppel, annál jobban nöne a nyomás a felületre, természetesen arányossan csökkenne a szálított levegö mennyisége . Így rásegítene a gravitációra , a cseppek lefolynának .
"Utólagos beépítéssel létezik olyan szellőző megoldás, ami csak a nappaliban és a fürdőszobában működne?"
Mindenre van megoldás. Sőt van olcsó csúnya megoldás és van drága szép megoldás is.
"mert a szellőztetéssel a meleg is kimegy"
Ne higgy nagyapád sápítozásának, valójában egy pontosan beállított szellőztetéssel csak nagyon picike meleg megy ki. Egy 100 m2-es lakás levegőjében átlagosan kb 20 forint értékű hő van.
A lakásba szállított frisslevegő mennyiségét nehogymá a hőcserélő építési módja határozza meg.
"a gravitáció nem segíti a kondenzvíz kijutását."
Itt a felületi feszültség az ellenség. Fogj egy vékony szívószálat, csinálj a közepébe egy vízcseppet, fordítsd függőlegesre és figyeld órákig, hogy azt a vízcseppet mennyire nem érdekli a gravitáció :)