Ja, nem, szabadtérinél 500! Akkor a Pálvölgyibe nem mennénk csak be! Vigyázzatok magatokra, mossatok sokat kezet, arcotokhoz, szátokhoz anélkül nem nyúlni! Másokéhoz sem...
Meghallgatva a mai kormányinfót: a jelenlegi helyzet miatt remélem, hogy a legközelebbi telehódazáson nem leszünk 100-an, mert akkor le kellene fújnom.
(Nem teszek szmájlit, mert ilyennel nem viccelünk.)
50 év körül a Teleholdas időpontja plusz-mínusz egy-két nappal még simán elfogadható :), egyébként meg hétfőn nincs is nyitva a Pálvölgyi, tehát a hétfőre eső telehold eseményeket az MCSE honlapján is időeltolva kellene feltüntetni. Ezzel kapcsolatban lehet hogy össze is hívok egy operatív tanácsot.
Megnéztem. Ehhez .fit-formátumba kellene elmenteni az adatokat? Mert a gpx-fájlokat nem fogadja el. Hogyan lehet gpx-ből fit-et készíteni? Elég csak átnevezni?
Az előtte edzés-jellegűnek tervezett bringázásból nem sok lett, így amikor a Batthyányin láttam, hogy egyedül leszek, beterveztem a HHH után még egy Kapy-Szépjuhászné-János-hegyet hazafelé. Amúgy is a kőnehéz, agyváltós Meridával mentem (mert arra több lámpát lehet felrakni :-) ), így eleve nagyobb lett az edzés-faktor is.
A Batyira 19:10-re értem, nem jött senki 19:15-ig, így saját tempóban mehettem. Lefelé a Fenyőgyöngye és a Pálvölgyi között láttam felfelé jönni vki, nem tudom, innen volt-e.
Akadt némi technikai problémám, a Polar elvesztette a jelet a FGy-nél, újra kellett indítani, a két hátsó lámpából az egyik még az elején lemerült, a fejlámpám be sem kapcsolt, az erősebb első lámpát is takarékosan kellett futtatni, mert már narancssárgán világított a visszajelzője, de végül mindet túléltem.
Ti milyen programot használtok útvonalfájlok összevarrására?
Igen, mindig van. :) A fekete fékkarra szórtam egy kis fekete festéket, hogy ne irritálja az ujjaimat a „gyári” sérülés. A többi nagyjából nem érdekel.
Találkozó: Batthyány tér Duna felőli oldala, a HÉV feljáró mellett
Program (Classic): szokásos útvonalon fel a HHH-ra, majd vissza (a szokásos útvonal aszfaltot jelöl, mégpedig Batthyány tér - rakpart kerékpárút - Kolossy tér - Szépvölgyi út - Fenyőgyöngye - HHH). Alternatív útvonalak egyénileg választhatók.
Program (Extra): Visszaúton Pálvölgyi-barlangnál opcionális büfézés, üdítő, miazmás.
Kötelező kiegészítők:lámpaelőre, hátra!!
Ajánlott kiegészítők: bukó, pulóver, bundabugyi, stb.
Mindenkit szeretettel vár a "Rendezőség"!
Értelmi szerző: robi
Szervező: esetleges, alapjáraton Pinyo(?)
194. Sijófoki Telihold Túra
Hely: Siófok
Dátum: 2020. március 9. (hétfő)
Időpont: 19:00
Találkozó: a Víztorony melletti parkolóban
Program (Classic): végig aszfalton kirándulás a balatonvilágosi Panoráma kilátóhoz.
Program (Special): a balatonvilágosi Panoráma kilátó megközelítése autópályán (matrica kötelező!).
Program (Extrém): Közlekedés céljára a Balaton felületének igénybe vétele(vitorlások előnyben, de a dombra cipeléshez külső segítség nem vehető igénybe).
Ajánlott felszerelés: bicikli, bukósisak, első-hátsó lámpa, strandpapucs, fürdőlepedő, napszemüveg, strandlabda, jókedv, kacaj, meleg tea, stb.
Egy esetben meg van engedve egyébként hátramenetben rövid ideig az akadályozás, úttest szélére vagy várakozó helyre való beálláskor. Pontosan azért, hogy minél többször lehetőleg orral tudjanak kiállni utána. Ezt meg régen mind a Kresz tanfolyamon, mind a biztonságos üzemeltetés résznél hangsúlyozták, lehetőség szerint tolatva érdemes parkolni.
33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza.
Azt, hogy nem szabad akadályozni, sehogy sem lehet úgy értelmezni, hogy indokoltan mégis szabad. Magyarázhatod ezt a rendőrnek vagy a bírónak, de nem fogja érdekelni. Amit te idézel, az az általános közlekedési magatartásról szól, mi az, amit sosem szabad, illetve mi az, amit indokolatlanul sosem szabad. Adott helyzetben ezt konkrétabb szabályok pontosítják, szigorítják.
A veszélyeztetés általános tilalma nincs pontosítva sosem, nem véletlenül nem az előtt van az indokolatlan szó, de az indokolt akadályozás és a zavarás bizonyos esetben megengedett, bizonyos esetekben meg nem. Ezt kb. az első két órán mondják el a tanfolyamon.
Ebben a konkrét esetben a veszélyeztetés nem megengedett (sosem az). Az indokolt zavarás megengedett, az indokolatlan nem. És nem megengedett sem az indokolt, sem az indokolatlan akadályozás.
Nem nagyon látom értelmét, hogy ezt tovább magyarázzam.
Pontosan ez a gyakori félreértelmezés lényege, és ezt próbáltam a példával jelezni. Akadályozás a haladási szándék megváltoztatására való kényszerítés. Általában véve elsőbbségadásra igaz, amit Friczy és te írsz, de azokban az esetekben, amikor az akadályozás is tiltva van amellett, hogy van elsőbbségadási kötelezettség, az szigorúbb eset. Tolatás közben nem szabad akadályozni, se mellékutcában, sehol. Orral való kiálláskor elsőbbséget kell adni, de szabad akadályozni.
Viszont hogy ne maradjon így rosszul meg senkinek, a villamosos példám újra átolvasva pont rossz lett, mert a villamost még zavarni sem szabad.
Nem! Ez az elsőbbségadási kötelezettség. Az akadályozásban nincs benne a "hirtelen" szó. Szóval akármilyen messziről is látom, és akár enyhe fékezéssel, akár nem hirtelen irányváltoztatással is el tudom kerülni az ütközést, a tolató bizony szabálytalan volt.
Nem árt tudnod az akadályozás fogalmát is. Akadályozás valakit hirtelen fékezésre, vagy haladási irányának hirtelen megváltoztatására kényszeríteni. Tehát ha valaki elkezd kitolatni valahonnan, úgy, hogy jó messziről látható, és kényelmesen le lehet lassítani vagy akár megállni előtte, akkor nem történt akadályozás.
33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza.
Aki bármilyen tolatás közben kerékpárossal ütközik, az ezt a szabályt biztosan megszegi. A másik oldalon nincs olyan konkrét szabály, amit a kerékpáros ilyen esetben megszegne. Tehát osztott felelősség nem lesz, a baleset bekövetkeztéért a tolató autós lesz a felelős. Az egyedüli szóba jöhető szabály, ami ellen a kerékpáros véthetne, az a lentebb idézett 24-es, ha ő is akkor kapcsolódna be a közlekedésbe. A következmények tekintetében figyelembe lehet venni, mint általános irányelv, de a KRESZ-ben nem konkrétan megfogalmazott szabály, hogy megtett-e minden tőle telhetőt a kerékpáros is. A gyakorlatban hibázhatnak mind a ketten, de csak az egyik hiba fog szabályba ütközni.
Sokan nem ismerik a tolatás és a megfordulás speciális helyzetét. Meglepetés kategória, akiknek azért veszik el a jogosítványát ilyen helyzetben, mert személyi sérüléses balesetet okoznak gyalogosnak (vagy kerékpárosnak), mondjuk eltörik a lába. Pedig nem véletlen, hogy ezek külön vannak véve, mert egyszerre kell előre, oldalra és hátra is figyelni, és ezekhez még a haladási irány megváltozása is társul. Ezért is kell különös figyelemmel végrehajtani őket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy kaphat kisebb büntetést az, aki orral kiállva okoz ugyanolyan balesetet, mint aki tolatva.
Megfordulásra is van hasonló, fura példa egyébként, illetve részben ellentmondásos szabályok, amiket sokan nem ismernek. A Lehel/Béke úton például, ahol középen van a villamos sín, több kereszt utcánál meg van engedve a megfordulás. Ilyenkor lehet olyan, hogy aki a védett, Lehel úton halad, és megfordulna, az nem hajthat rá a villamos sínekre anélkül, hogy biztos lenne benne, hogy azt mindenképpen el tudja hagyni egy villamos későbbi érkezése elől. Azért, mert ő megfordul, és neki nemcsak elsőbbséget kell adnia, hanem nem is akadályozhat. Míg hogyha ugyanez az autó csak balra kanyarodna, vagy aki az alárendelt, kereszt utcából jön, annak ugyan elsőbbséget kell adni, de ő adott esetben, sűrű forgalomban akadályozhat még villamost is, mert nem fordul meg. (Hogy még kuszább legyen, viszont a főúton megforduló járműnek meg az alárendelt úton egyenesen menővel szemben van elsőbbsége.)
Az elsőbbségnél erősebb akadályozási tilalomhoz kapcsolódik, és fontos annak, aki külföldön vezet, hogy sok országban az elsőbbség lényegében még inkább abszolút jog mint nálunk, azaz az akadályoztatással egyenértékű. Az Egyesült Államokban például egyáltalán nem szabad elsőbbségi helyzetben (telezöldnél, vagy alárendelt úton) becsorogni a védett út területére, csak akkor szabad áthajtani rajta, ha biztosak vagyunk benne, hogy bármilyen szembe lévő jármű előtt onnan el tudunk menni. Ha ott ragadunk 10 másodpercre, és letarol egy barom a végén, akinek ezt látnia kellene, akkor itthon a barom lesz a hibás, ott az, aki az elsőbbséggel rendelkező útját akadályozta. Tehát ott inkább úgy van az alap elsőbbség értelmezés, mint nálunk a vasúti átjáróba való behajtás.
Az egész hosszabb leírással azt akartam érzékeltetni, miért egyszerűbb egy ilyen eset, mint az átlag.
Egyet soha ne felejtsünk el: akárki akármilyen nyilvánvaló szabályt sért meg, mindig vizsgálják a másik felet is, és attól, hogy az egyik egyértelműen hibás, még kihozhatnak megosztott felelősséget.