Keresés

Részletes keresés

V43 1279 Creative Commons License 2010.12.24 0 0 18028

Csaplári erdő?

Előzmény: Törölt nick (18027)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.23 0 0 18027

 Kellemes karácsonyt mindenkinek!

C50 Creative Commons License 2010.12.19 0 0 18026

Úgy látszik az akkori döntéshozók sínundorban szenvedtek.

Előzmény: Törölt nick (18025)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.19 0 0 18025

Félretett régi dokumentumaimat olvasgatva a következő dolgon akadt meg a szemem (nem szószerinti idézet, de a lényeg benne van):

 

Az egyes üzemek, telephelyek belső szállításainak lebonyolítására szolgáló kisvasutakra még építési engedélyt sem kellett kérni egykoron. Épültek is gombamód a belső hálózatok főleg ló-, néhol gépi erejű vontatással.

Így volt ez 1960-ig, amikor is a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (ki is volt akkor a miniszterhelyettes? Katt ide: http://www.gyel.gyor.hu/tartalom/data/01150.htm) a következőket rendelte el:

Minden belső, sajáthasználatú vasútról tervdokumentációt kell készíteni (helyszínrajz, hossz-szelvény, keresztszelvények, műszaki leírás), majd engedélyeztetésre fel kell terjeszteni a KPM részére. Ha a vasúthálózat valamely jellemzője nem felel meg az érvényben lévő rendeleteknek, akkor a vasútnak azt a részét át kell alakítani. A rendelkezés a már meglévő vasúthálózatoka is kiterjedt.

 

És hogy miért ON itt ez a dolog? Azért, mert a belső hálózatok tulajdonosai a rendelkezés hatására tömegesen kérték az engedélyt vasútjuk felszedésére, mert nem akartak komoly pénzeket és fáradságot áldozni tervdokumentációra, engedélyeztetésre, átalakításra. És ugye ilyen feltételek mellett lecsökkent a kedv az új belső hálózatok építésével kapcsolatban is.

Törölt nick Creative Commons License 2010.12.19 0 0 18024

Na igen Európában szinte mindenhol az volt a trend, h  villamosvonalak szűtek meg, és jöttke helyette buszok mikor még olcsó volt az olaj akkor ez jó megoldásnak tűnt. Meg ugye, miél több sávot a városba, h bírja a növekvő forgalmat. Mára már Nyugat európában kezdik belátni ,h ez em megoldás és reneszánszát éri a villamos, a dugókérdésre a kötött pályás közlekedés lehet a megoldás, mert már nincs hová szélesíteni az utat, és egyébként sem tesz jót egy városnak ha autópályává alakítják. Elég megnézni pl. Rákóczi utat BP-n hogy néz ki. agy a Thököly-t.

 

Nem is beszélve arról, h villamos nem szennyezi a város levegőjét a busz meg igen. Németországban pl. úgy tudom nagyon megy a villamos, meg Svájcban is nyomatják, korábban megszűntetett villamosvonalakat építenek vissza, újak is épülnek a városokban, meg ugye a tram-train rendszer is innen származik, Karlsruhe-ben ugye kitűnőe bevált és azóta is jól működik, egyre bővítik a rendszert.

Előzmény: Törölt nick (18019)
Márványember Creative Commons License 2010.12.18 0 0 18023

"Gondolod, hogy hivatalosan készül bárki bármivel is?"

 

Természetesen nem, viszont extra alatt értek, pl. egy a vonal történetét bemutató filmet, vagy valamely helyi természetbarát szerveződés által szervezett teljesítménytúrát, hiszen 68 km-ről van szó, szintidő kb. 17 óra, ami kemény kihívás, de egyáltalán nem példa nélküli, 2-3 ezer méteres szintemelkedésig még elviselhetők az ilyen hosszúságú túrák. Na, engem meg ez érdekelne. :)

Előzmény: Komlósfecskés (18022)
Komlósfecskés Creative Commons License 2010.12.18 0 0 18022

Igazán kiváncsi vagyok, mit fognak összehozni, vagy már készül a vasútfan társadalom is valami extrával, csak én nem tudok róla?

 

Gondolod, hogy hivatalosan készül bárki bármivel is? Főleg egy járhatatlan vonalon? A 117-re se engedik már az MD-t. A C verzió viszont könnyen megvalósítható, ki kell bérelni az öreg farost Bátáról ( http://busport-online.hu/gal_oregek/gww888_3.jpg ), tekerni vele egy Bátaszék - Pécs kört. Engem érdekelne.

Előzmény: Márványember (18016)
lassújel Creative Commons License 2010.12.18 0 0 18021

Egy régi National Geographic foglalkozott a Brooklyn-híd építésével, talán a nyolcvanas évekből.  Ha jól emlékszem az átadásával egyidejűleg átkelő villamosjárat indult rajta, melynek a végállomása a hídfőnél volt  

Előzmény: Lovrin (18012)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.18 0 0 18020

Éppen ezért nem értem, miért terveztek olyan vontatót, mely csak burkolt vágányon tudott közlekedni. Hiszen a képeken is van nem-burkolt vágány!

Előzmény: Lovrin (18018)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.18 0 0 18019

Néhány gondolat a járatsűrűségről:

Gondolom azért ilyen sűrű a járat, mert egy-egy utcában nem csak egy-egy viszonylat villamosai közlekedtek. Tehát: sok közvetlen járat volt, átszállásmentes utazási lehetőségeket biztosítva sok irányba.

 

Hogy mi jött utána Amerikában, azt nem tudom (1940 körüli képeken láttam 60-80 fő befogadóképességű négytengelyes villamosokat), de az európai "fejlődést" bemutatom:

 

Európában is ugyanúgy kis villamosok szaladgáltak szólóban a XX. század elején. Azután jött a "racionalizáció": nehogymá' egy-egy kocsivezető+kalauz kombó csak max 40 főt tudjon elszállítani! Majd egyesítjük az egymás után kullogó villamosokat hosszú pótosokká vagy csuklósokká (sőt, csatolt csuklósokká!), és egy-egy kocsivezető elvisz majd akár 400 utast is. Sőt, kaller nem kell, majd megoldjuk jó kis automatákkal a jegykiadást.

Kiszámolhatjuk, a "hatékonyságjavulás" hússzoros. Ja, hogy ezáltal csak a villamos "fővonalakon" lehetett hatékonyságot növelni (hiszen a "mellékvonalakról" érkező sok kis szóló motor csak ott alkotott villamoskaravánt), és ezzel párhuzamosan a ráhordó vonalakról megszűnt az átszállásmentes utazás? Kit érdekelt?

 

És persze jött az, hogy a villamos szárnyvonalakon (mellékvonalakon) nem lehetett ilyen hosszú szerelvényeket megtölteni utasokkal, ott továbbra is a 40 fős egység volt a kifizetődő. És jöttek olyan hangok, hogy azt meg tereljük autóbuszra. És átterelték. És azonnal ON vonalakká váltak.

Előzmény: Lovrin (18012)
Lovrin Creative Commons License 2010.12.17 0 0 18018

Arra a korra nem mondanám, hogy ami mozdonyszerű annak drága a beszerzése... (Napjainkban sajnos így van.) Amennyiben közúti vasúti vágányok kiszolgálását nézzük, ötletes és hasznos megoldás.

 

Hatékonyabban tudja megoldani szerteágazó iparvágány-hálózatok kiszolgálását, mivel pl. nem kell tolt menetben közlekedni ha csonkavágányra akarsz beállítani kocsit, elkerülhetők a körüljárások, gyorsabban lehet átállni vele egyik vagonról a másikra mint mozdonnyal, azonos idő alatt tehát több iparvágányt tud kiszolgálni.

 

Mondjuk én elláttam volna felhajtható vaskerékkel is (mint a síntraktoroknál), hogy pályán tartsa magát ha vontat.

 

 

Előzmény: Törölt nick (18015)
Nyírség IC Creative Commons License 2010.12.17 0 0 18017

Az enyém igen, de a tied nem az volt. Egy részét már végig is bogarásztam annak a honlapnak, amit belinkeltél.

Előzmény: Törölt nick (18015)
Márványember Creative Commons License 2010.12.17 0 0 18016

Érdekes lesz a következő év, vajon mennyi és milyen típusú rendezvények várhatók VI.30.-án és környékén, tekintettel arra, hogy csütörtökre esik: 100 éves a Pécs-Bátaszék vonal címmel.

Elindulna az alkalomból egy különvonat a Pécs állomásról Pécs-Külváros állomásra, vagy nekiesnek rendbe tenni a vonalat?

C verzió: nosztalgia vonat, majd a Külvárostól nosztalgiavonatpótló nosztalgiabusz, farmotoros Ikarus a geresdi dombok között, nosztalgiavonat árkategóriában, érintve a vonalmenti összes állomást és megállóhelyet?

Igazán kiváncsi vagyok, mit fognak összehozni, vagy már készül a vasútfan társadalom is valami extrával, csak én nem tudok róla?

Törölt nick Creative Commons License 2010.12.17 0 0 18015

Öööö...hát egy kicsit azért offtopik amit belinkeltél, legalább is itt az elveszettben.

 

A másik dolog: nem igazán értem, mi ösztönözte az amerikaiakat arra, hogy létrehozzanak egy olyan vagonvontató járművet, mely egyesíti saját magában a közúti és a vasúti járművek hátrányait.

(mozdonyszerű testfelépítés, emiatt drába beszerzési költség, de ugyanakkor korlátozott használhatóság, mert csak burkolt vágányokon közlekedhet, hisz közúti jármű)

Előzmény: Nyírség IC (18014)
Nyírség IC Creative Commons License 2010.12.17 0 0 18014

Ne, hiszen nem offtopik . . . mostanában vigyázó szemeim én is Amerikára vetettem, neki is álltam átolvasni az amerikai vasutas topikot. Érdekel, arrafelé mit és hogyan csinálnak (másként), meg persze a saját kedvencem az iparvágányok + elveszett vágányok témakör sem piskóta.

 

Ott találtam ezt:

http://prr.railfan.net/RubberTiredSwitchers.html

 

Érdemes megnézegetni a képeket, főleg a faltól falig raktárak között haladó szerelvénnyel.

Előzmény: Törölt nick (18008)
Lovrin Creative Commons License 2010.12.17 0 0 18013

A képek a kinagyított változatra kattintva eredeti méretre nagyítódnak. Úgy látom a kettővel ezelőtti hozzászólásomban a google utcanézet beszúrás nem sikerült, nekem csak egy homályos kép jön be - de legalább a lényeg látszik, t.i. a vasút miatt még a járdaszegélyt sem rakták arrébb.

Előzmény: Lovrin (18012)
Lovrin Creative Commons License 2010.12.17 0 0 18012

Továbbá New Yorki villamosok. Érdemes megfigyelni a korabeli képeken a járatsűrűséget!

 

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Macy's_Herald_Square_LC-USZ62-123584.jpg

 

 Brooklyn híd tömve villamosokkal középen vasúttal - nem semmi!

 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Union_Square,_1906.JPG

 

 

 

 

Mennyivel élhetőbb volt a város: autók helyett az embereké volt, nem kellett föld alá dugni a gyalogosokat. Mára a gyalogosok sem férnek a sok autótól meg az autósok sem, és összességében sokkal kevesebben férnek el az utakon. Fejlődünk, aha...

Bárdos Imre Creative Commons License 2010.12.16 0 0 18011

Pontosabban 1847-ből, akkor épült meg a képen látható Szolnoki Indóház és mögötte a favázas vonatfogadó csarnok. A vonal 1857-es továbbépítése során új pályaudvart építettek nagyjából a mai Szolnok szpu. helyén, ezután lett a komplexum Ószolnok néven teherpályaudvar.

Előzmény: Ambzso (18000)
Lovrin Creative Commons License 2010.12.15 0 0 18010

Nem semmi ez a térkép, majdnem minden utcában volt sín: villamos vagy vasút...

http://www.monumentalcity.net/railroads/street/

 

Tetszik az USA-ban a lazaság amikor egy vasutat a városon kell átvezetni (ez már nem Baltimore):

Előzmény: Törölt nick (18007)
TEE Creative Commons License 2010.12.15 0 0 18009

Jé, egycsúcssínes kitérő! :-o Ilyet sem láttam még.

Előzmény: Törölt nick (18008)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.15 0 0 18008

Azt hiszem, a következő topiktalit New Yorkban tartjuk:

(és mára be is fejezem)

 

Törölt nick Creative Commons License 2010.12.15 0 0 18007

Amerikában sincs hiány városi elveszett-vágányokból:

 

http://www.monumentalcity.net/streetcars/track/

Törölt nick Creative Commons License 2010.12.15 0 0 18006

Figyelmem újabban az Egyesült Államokban működött egykori villamosvonalak felé (is) fordult. A neten sok érdekességet lehet találni a témában.

 

Az USA-ban a villamosközlekedést különféle eszközökkel 1922-1935 között visszaszorították. 1935 után csak mutatóban maradt villamossal rendelkező város, és számuk egészen 1980-ig folyamatosan tovább csökkent.

 

A következő linken három képet találtam 1941-ből:

http://www.internationalmetropolis.com/?p=389

 

Látható, hogy más színű az aszfalt a felszedett vágányok helyén, sőt az egyik képen a sínmúmiák látszanak is. A képek mondanivalója: végre eltűnt a villamossín, szabad az út a buszkaraván előtt!

 

 

 

 

Komlósfecskés Creative Commons License 2010.12.14 0 0 18005

Helyrehozták, úgy-ahogy, ideiglenesen. Azt is írja a könyv, hogy 1956-ban már nekikezdtek egy új felvételinek, de végül csak a Cegléd felőli irodaszárny valósult meg belőle. (Ez lenne a különálló kocka a 424-essel az oldalában?).

Előzmény: Rbatka (18004)
Rbatka Creative Commons License 2010.12.14 0 0 18004

Bocsánat, az évszámot könnyen lehet, hogy összekevertem.

1944 és 1968...1975 között is a Pfaff Ferenc-féle épület volt, rendbehozták, nem?

Előzmény: Komlósfecskés (18003)
Komlósfecskés Creative Commons License 2010.12.14 0 0 18003

Kubinszky Mihály - Gombár György: Vasútállomások Magyarországon (122.o.):

1857-ben a meglévő vasútvonalból a várost észak felől nagy ívben megkerülve ágazott ki a Tiszavidéki Vasút, mely tovább folytatta a vasútvonal építését. Ez a vonalvezetés tette szükségessé Szolnok város nyugati peremén egy új átmenő pályaudvar megépítését.

Az új felvételi épületet 1857 elején kezdték építeni és még ez év november 19.-én átadták a forgalomnak. A közép- és sarokrizalitos épület (...) a Tiszavidéki Vasút típusterve alapján készült.

 

Ezt váltotta fel a nagyobb, Pfaff Ferenc által tervezett épület 1907-ben, amit aztán 1944-ben elpusztítottak. A jelenlegit pedig 1975-ben adták át.

Előzmény: Rbatka (18001)
Lovrin Creative Commons License 2010.12.14 0 0 18002

Ez a kép biztos nem fotó és biztos nem 1844-es...

 

Ez Tisza-parti rakodóvágányokat ábrázol, mert a vasút nem ment keresztül szolnokon. 1857-ben a Tiszavidéki vasút már a mai helyre építette az állomását.

Előzmény: Ambzso (18000)
Rbatka Creative Commons License 2010.12.14 0 0 18001

1968 körül lebontottak egy nagy állomásépületet a mostani környékén vagy helyén. A mostanit 1972-ben adták át. De mi lehetett ott akkor előtte?

Ambzso Creative Commons License 2010.12.14 0 0 18000

Megerősítve egy fotóval is 1844-ből..

Jól látszik hogy az eredeti vonal a töltésen futott mellete a Tisza...a távoli épület ma Ó-Szolnok állomásnéve ismert...

Előzmény: Ambzso (17999)
Ambzso Creative Commons License 2010.12.14 0 0 17999

Máv levéltára és Szolnok város levéltári adatok alpján:

 

 

Pirossal az eredeti nyomvonal..

 

 

feketével a mostani nyomvonal...

Előzmény: Ambzso (17998)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!