"én pl. nem tudom megkülönböztetni a 365/366/385/386-ot."
Nagyon egyszerű, az alábbi két eltérést gyakorlott szemmel tényleg meg lehet állapítani :-):
Az első képen egy Ik365, a másodikon egy Ik396 látható.
Szintén.
Az emeltpadlós 396-osoknál és néhány 386-nál az első ajtó felett kis ablak van.
Én a helyközi/városközi/távolsági kategóriáknál nem közlekedésmérnöki szempontból értékelem a buszokat, hanem a magam egyszerű kritériumai szerint.
Az Ik260 pl. városi/elővárosi változatban egyaránt készült, akárcsak később a 415 is. Az E94 számomra szintén városi/elővárosi kocsi (és az EAG szerint is).
A 300-asok - a 325, 350, 365, 385, 386, 396 - között finomabb eltérések vannak, mint a 200-asoknál Az biza, 325, 350, és 396 elég jellegzetes, de én pl. nem tudom megkülönböztetni a 365/366/385/386-ot.
Én a 250-es műszaki szempontból tekintett közvetlen utódjának a 350-est tartom. Én is, és titokban reméltem, hogy te is igy látod.
... véleményem szerint az első, minden szempontból Intercitynek tekinthető busz... Ezt kifejtenéd bővebben?
Mi az IC? És mi a helyközi/városközi/távolsági kategória?
És miért került az E94 protóra is intercity felirat? Hiszen az E94, és a 95 nem egy kategória.
Gyárta-ná-nak Classicot és 412T-t, ha lenne megrendelés. Dec. 10. óta a 412 helyett az Agorát ajánlják. Csak hát a legutóbbi elbocsátások óta ki gyártaná le azokat?
A megrendelő a Bova volt és ő adta el végül a kocsikat, Franciaországba, Hollandiába. Hogy hova, kinek nem tudni, a gyárban sem volt nyoma. Engem is érdekelne.
A 200-asok egyik fő jellemzője, hogy egy típuscsaládon belül valósították meg a városi és távolsági típusokat. A 300-as és 400-as családoknál ezt újból szétválasztották, így értelemszerűen a nem az volt a fontos, hogy a 250/256-ost új karosszériába öltöztessék, hanem egy teljes távolsági típuscsalád kidolgozása.
A 300-asok - a 325, 350, 365, 385, 386, 396 - között finomabb eltérések vannak, mint a 200-asoknál.
Én a 250-es műszaki szempontból tekintett közvetlen utódjának a 350-est tartom: 12m-es hossz, azonos tengelytáv, bár a 350-es magasabb, de a 300-asok közül még így is az alacsonyabb vonulat.
A 256-hoz talán a 365 passzol, mint rövidebb, 11 m-es változat. A 385 ennek volt 1m-rel hosszabb változata, de műszaki paraméterei nagyon hasonlítottak a 350-re, és sorozatgyártásra sem került.
A 386 ill. az alvázas 396 (főleg az emeltpadlós változatok) megfelelője talán az Ik254 lett volna, ezeket már a fejlődés követelte meg, a 200-asok idejében erre még nem volt (???) igény.
Az érdekes az, hogy pl. a 325, 365 sőt 386-os!!! demokocsi is viselte az Intercity feliratot, de véleményem szerint az első, minden szempontból Intercitynek tekinthető busz a 395 volt, amely viszont a "egyedi" Ikarus gyár terméke, és a "nagy" Ikarus igyekezett megakadályozni létrejöttét a létrejöttét (mondván, hogy belső konkurencia, holott a 300-asok között igazi Intercity nem is volt, Székesfehérvár pedig még a 256-ost kínálta IC kocsiként!)
Nem tudnad hogy merre futnak ezek a francia IKARUS 396ok, mivel itt elek, szivesen elmennek megcsodalni oket, mar miota almodok IKARUSokrol franciaorszagba! Vagy mar kivontak?
Azt mondtad a 11es hozzaszolasodnal hogy meg gyartanak IKARUS C56, C83 es 412T-t. Akkor mi van a 412-el. Meg csinalnak belole vagy varjak az Agorat es mar csak olyay fognak csinalni.
Lenne hozzád egy kérdésem is: régóta töröm a fejem, hogy a 250/256-osoknak mi a továbbfejlesztett változata?
350? 395? Vagy nem is volt kimondottan ilyen?
Ezt nálam is olvashattad az Ikarus lapon.
A forma például annyira tetszett a Bovának, hogy Franciaországba Ik396-os buszokat rendelt az egyeditől anno(húszegynéhány darabot).
Szintén 1984-ből ime az Ik396.21-es svéd változat átdolgozott hátfala (Torma Lajos munkáját dícséri)
OFF
Arra emlékszem, hogy megkaptam, de hogy hova tűntettem arra nem. Küld el légyszíves mégegyszer, mert elég lényeges dolgokat írtál.
ON
Mi számít magyarnak, mi nem?
I. kategória: magyar fejlesztés-magyar gyártás (na ez magyar)
II. kategória: magyar fejlesztés-külföldi gyártás (nem rossz, ha a 70-es évek SKD-CKD-CBU mozgalmára gondolok, de Giron-féle buszfrankeinsteinektől óvakodni kell)
III. kategória: külföldi fejlesztés-magyar gyártás (Credo, Rába. A Kravtex vezér múltkori cikkét olvasva egy dologgal mélységesen egyetértek: termelni, értéket előállítani kell, nem üzletelgetni, spekulálgatni. Ezért én nem bántom a Credo-t, de remélem hamar berendezik a konstrukciós főosztályukat. Annyi tehetséges mérnök, formatervező rohangál most állás után)
Ikarus Agora: ez a kategória lenne, csak az a lenne ott ne lenne. Én már az Agorával is boldog lennék.
V. kategória: külföldi fejlesztés-külföldi gyártás
Nem tudom már, hogy hol olvastam, de anno amikor bemutatták a 300-asokat valami nemzetközi zsűri v. szakmai bizottság ezt a hátfalat tartotta a kor legszebbjének. (Bocsi, ha pontatlanul fogalmaztam, vagy nem így volt, de valami ilyesmire emlékszem lehet, hogy rosszul...)
És ha már buszszépségnél tartunk:
egyszer tényleg nekiállok és csinálok egy képes komparációt az egyes korszakok Ikarusai és nyugati autóbuszai között. Érdekes lesz.
Ikarus 386K3 1984-ből. Mestermunka!
A hátfalat percekig el tudom nézegetni. Olyan, amilyen egy igazi "hátsónak" lennie kell. Formás, arányos :-)))
Az Ikarusbus létrejöttekor még benne volt az ajánlatban, azután szépen kihúzták. Idén hivatalosan az Ikarus típusok közül már csak a C56/C83 ill. 412T típusokat gyártanák, gyakorlatilag meg semmit sem.
Ezek a mai fiatalok. Még szerencse, hogy a magyarbuszok domainregisztrációja már folyamatban van, mert azt is lenyúlnád :-)))
Azért lesz jó ez a topic, mert az Ikarus Fan Club átment a "ki tud viccesebb smiley-t betenni" témakörbe az utóbbi napokban.
Mit gondoltok?Magyar busznak számít-e az IKARUS AGORA vagy NABI EXCEL és,ha igen mekkora mértékben az?
Csak az Magyar busz amelyiket nem csak nálunk gyártják,de itt is tervezik?Vagy az is magyar,amelyiket itt gyártják?
Persze,ha ez utóbbi nem igaz akkor igen korlátozott lesz azon típusok száma,amelyek nem csak itt gyártottak,hanem a terveik is kis hazánkban születtek.Ha minden igaz akkor csak az IKARUS EAG-nek és a Rákos-UNION kft.-nek vannak ilyen kocsijai.(Azt hiszem ez utóbbi tavaly egyetlen buszt sem gyártott.Ha igen bocsi és javítsatok ki!)
Van néhány közlekedéssel kapcsolatos fórum itt a Topicon,de kizárólag a(régi és új)magyar buszokkal foglalkozó nincs.Ezt a hiányt szeretném pótolni ezzel a fórummal.
Remélem sokan megfordultok itt az elkövetkező időkben és minél több hozzászólással gazdagodik a fórum.