Egészen addig nem fog szinte senkit sem zavarni, amíg egy rendesebb lefelén valakit el nem ütnek úgy, hogy annak súlyos, akár maradandó sérülés lesz a vége. Meg az semmindegy, hogy milyen taposási, illetve eróziós károkat okoznak a kétkerekűek az utakon (nagyobbat, mint gyalog!). Nem véletlen, hogy tiltás van, illetve hogy ezzel párhuzamosan ott, ahol kellően széles utak állnak rendelkezésre, ott sorra kerülnek ki a kerékpáros jelzések, amik a gyalogosokat is figyelmeztetik,hogy erre jogszerűen járhat bringás is.
Egyetértek, a biciklisek engem sem zavarnak különösebben, tapasztalatom ugyanez mint neked.
Az erdőben száguldozó motorosok ellen azonban sokkal hatékonyabban kellene fellépnie az amúgy oly sok mindent előszeretettel megtiltó erdészetnek. Sokkal több kárt csinálnak, sokkal nagyobb bajt okozhatnak.
Csak hát a motorosokat a szervek képtelenek elkapni, és szerintem sokszor éppen ezért nem is törődnek velük. A gyalogosokkal persze könnyebb dolguk van...
Legemlékezetesebb motoros élményünk a második kéktúrám megkezdésekor, Galyatető és Mátraháza közt volt, mikor is a Nagy-Hidas-völgyben 10, azaz tíz(!) darab motoros tépett el mellettünk az egyemberes OKT turistaösvényen, ráadásul volt olyan ostoba köztük aki lement a patakmederbe is, majd alig bírt visszakapaszkodni...
Rommá büntetném az ilyet. Megköszönni ők is megköszönik hogy félreállsz, na de akkor is, na.
Ha jól tudom a Kinizsi mezőnyének volt verekedős gondja is motorosokkal a Hegyes-kőnél, Tokod felett.
lemegy aztán alig bír visszajönni... természetvédelmi terület, nesze neked.
Most persze elítélhettek, de engem egyáltalán nem zavarnak a túraútvonalakon közlekedő bringások, még úgy sem, hogy tisztában vagyok vele, hogy csak a bringázásra kijelölt túraúton mehetnének szabályosan. Persze azt sem tudom, hogy más hegységekben mennyire elterjedt, de "itt" a Mecsekben nem tömeges. Legalábbis személyesen tapasztalataim alapján úgy saccolnám, hogy 10-15 túrázóra jut 1 db bringás, számomra ez még elmegy. Általában meg is köszönik, ha félreállok. Egyszer találkoztam két terep motorossal túraúton. Ők is lelassitottak, ahogy elmentek mellettünk. Ráadásul nem is egy széles erdészeti gépek által széthajtott útról volt szó, hanem egy keskeny, 'egy nyomsávos' igazi túristaútról. Na rajtuk azért felháborodtam! De persze tudom, hogy mindenki mást tapasztal, és az ingerküszöbe is más.
Mindenestre, hogy a topik témájához visszakanyarodjak, kicsit ma túráztunk a családdal és a Büdös-kúti kulcsosháztól majdnem a Fehér-kúti kulcsosházig a "Kéken" haladtunk. Gyönyörű napsütés és jó meleg volt. Még csak apró kis bimbókat láttunk a bokrokon és színes virágok bújtak meg a medvehagyma szőnyegben. Az út szinte végig saras volt, bár ezen nem lepődtünk meg, hisz két napja még 20-25 cm hó takaró fedte. A két hét "homeoffice" után mindannyiunknak nagy szüksége volt egy kis napfényre és friss levegőre.
-A fogalmazás elég egyszerű, akadozó, amúgy összességében nem lenne rossz cikk.
-A kilátóból nem a Zemplén északi hegyeire nyílik kilátás hanem a Dél-Zemplén vonulataira.
-Gyakori tévedés, nem csak ők követték el, de ez a kilátó nem a Kis-Milicen áll, mert a Kis-Milic tömbje szlovák területre esik. Ezt a tévedést erősíti hogy még a tájékoztató táblákon is ez áll.
(Lehet hogy azóta kettő lett belőle. :-) )
A Kis-Milic elnevezés eredetileg a határ túloldalán lévő csúcsot jelöli
Forrás: Országos Kék-túra füzet 1961
Más:
A Füzérkomlós felé vezető bicikliutat szemmel láthatóan rendesen széttaposták már az autók. Mikor ott jártam legutóbb akkor egy húsz perc alatt kettő is elment ezen az elvileg kizárólag kerékpárosok számára épített úton. Egy aztán visszafelé is elhúzott mellettem. Mellettem, mert félreálltam...
A közút picit arrébb van.
Mondjuk a nyomok alapján nem zárnám ki az erdészet rönkszállító monstrumait sem, azok szokták a legnagyobb károkat okozni az utakban.
Visszanéztem, 2018-ban is látszott már az autós forgalom a bicikliút szélein:
Igen, vagyunk így egy páran; nem értjük, mások meg azt nem értik, hogy mi mit nem értünk, de Én azt sosem fogom megérteni, hogy mások mit értetlenkednek:-) Még a végén a Kerekek és lépések az újkori történelembe úgy fog átszellemülni, hogy micsoda skandalum, hogy régebben biciklivel is nyomták, botrányos!:-)
Én csak terveztem biciklivel, de ez kuka. Hát esetleg majd máskor más szelek, hátha visszafújják a lehetőséget, vagy sem.
Azért ilyenkor arra is lehet gondolni, hogy manapság bárki létrehozhat egy túramozgalmat. Akár magán személyként akár egy egyesületi háttérrel, valójában csak annyi lenne a tennivaló, hogy csináltatni kell egy szép jelvényt, egy letölthető igazolólapot, kidolgozni valami feltételrendszert és kész. Az útvonal adott a jelzés adott, annak karbantartását a "gyalogosok" majd megoldják, ha nagyon lusta valaki akkor még igazoló füzet sem kell mert van. Csak kell hozzá egy kiegészítés, hogy az biciklis :-) Erre az AK útvonalra még teljesítő is lenne!
Más:
A KORMÁNY rendelete a kijárási korlátozásról
A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
5. § Egyéni szabadidős sporttevékenység, szabadidős célú gyalogos közlekedés külterületen, valamint a települések belterületén – lehetőség szerint a zöldterületeken – egyedül vagy ugyanazon háztartásban élőkkel közösen folytatható azzal, hogy másoktól legalább 1,5 méter távolságot kell tartani.
Még csak 70 kilométer van meg az Aföldiből, de ennyi alapján én is eldöntöttem, hogy fordított irányban majd egyszer kerékpárral csinálom újra meg. Kicsit sajnálom én is, hogy kiesett, mert imádok ugyan gyalogolni, de azért ezek a gátas részek még számomra is unalmasak voltak, pedig bírom a monotonitást.
Én sem értem, hogy miért kellett kivenni a kerékpáros teljesítés lehetőségét. Értem én, hogy páran szabadabban követték az útvonalat, de ez mondjuk engem nem érdekel. Mindenki magának teljesít. Így megszívták azok a kerékpáros teljesítők is, akik tisztességesen jártak (volna) el. Megjegyzem, a "csalás" lehetősége így sincs kizárva, mert továbbra is végig lehet menni kerékpárral, csak majd más dátumokat írnak be, amelyek igazodnak egy gyalogos teljesítés tempójához. Szóval amikor azt gondolják egyesek, hogy bezárnak egy kaput, akkor egy másik meg kinyílik.
Annyiban nem vagyok érintett, hogy én gyalog teljesítem az AK-t. De pont a hangulat kedvéért, már fontolgattam a későbbi kerékpáros teljesítést is, csak éppen az ellenkező irányba, jó lett volna úgy is megtapasztalni mindazt a szépet, amit eddig láttam. Mondjuk ez még megvalósítható, csak már hivatalos teljesítés nem lehet belőle.
Hogy mindez közelebb állna az AK szellemiségéhez? Kerekek és lépések...
(Amúgy találkoztam én már az OKT-n is kerékpáros teljesítővel.)
Nem vitatom mert Te közelebb vagy a tűzhöz de annak idején:
A Magyar Természetbarát Szövetség Elnökségének SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
erről a szakágról és még másikról is így intézkedett:
A hegymászó bizottság feladatait a Magyar Hegymászó Klub (MHK); a kerékpártúra bizottság feladatait a Magyar Kerékpáros Túrázók Szövetsége (MKTSZ); a sítúra bizottság feladatait a Természetbarát Sízők Társasága (TST) látja el.
Ha az MTSZ a szakágait nem tudja kiszolgálni nyilván szabadulni fog mindentől ami nem fér az eredeti profiljába. Ami nem megy azt kár erőltetni, lehet, hogy más jobban csinálná.
De abban a szövetségben nem foglalkoznak a túrakerékpározással. Ilyen szakáguk nincs. A Kerékpáros kör gondozása sem tartozik hozzájuk, csakúgy, mint az ország számos kerékpáros túraútja sem. A túravezető képzésről, túra teljesítmények minősítéséről sem történik ott semmi. Több egyesület ezért van az MTSZ-ben, de láthatóan egyre mostohább körülmények között.
Az nyilvánvaló, hogy a kerékpáros túrázóból kevesebb van, mint gyalogosból. De épp ezzel is lehet bővíteni a túrázás lehetőségeit.
Ne szépítsük, az AK kerékpáros törlése egy újabb jele annak, hogy az MTSZ egyre inkább csak a gyalogos turizmusra épül és ezzel is elengedte a kerékpárosok kezét. Mint ahogy ez van a többi szakág esetében is.
Persze a régi füzet továbbra is használható a benne leírt szabályok szerint, tehát akár kerékpárral is mehetnék. Csakhogy nekem már csak új füzetem van. Ha belegondolok nem is olyan nagy baj, mert a kerékpáros szakaszaim kb. kétszeres tempója miatt kevesebb is maradt meg bennem azokról a részekről.
Az ennek kapcsán tervezett túrák közül a májusi biciklis Kohásznál lehet hogy rezeg a léc, de az augusztusra tervezett gyalogos teljesítménytúrákat talán már nem veszélyezteti a jelenlegi helyzet:
Ne sajnáljátok, én nagyon élveztem gyalogosan, és szerintem ti is fogjátok. Van egy sajátos íze a gyalogos AK teljesítésnek a hegyvidéki túrákhoz képest!
Az AK kerékpáros teljesítését én sem ítélem el, ezt a bélyegzőhely-sűrítést - különösen a nehezen kerékpározható szakaszokon - már korábban meg lehetett volna lépni, akkor kevesebb lett volna a kispistázó.
Biztos nagy volt a kísértés pl. Sükösdnél, hogy ne az Ólom-hegy felé a homokon kezdjenek tekerni, hanem Hajós felé, hát, ez most mexűnt. Persze lehet még rövidítési lehetőség, de aki nagyon akar, az úgyis csalni fog.
A Kohász-Kékkel kapcsolatban: nem idén van az 50. évfordulója?
Szerintem egyáltalán nem lenne ördögtől való az egyébként valóban olykor eléggé ingerszegény AK bejárása sem kerékpárral. Nyilván az útvonalkövetés nem csupán opció, de nekem nincsenek illúzióim az OKT esetében sem, újabban sokan azt is érintőpontosként kezelik, akkor már menjen végig inkább biciklivel.
Az Országos Kerékpáros Körtúra, és a Partizán út rövid leírása a '71-es Turista Magazinban:
Ebben a '71-es sorozatban van a Garadna-völgyben nemrég ledózerolt Turista Pihenő leírása is, ebben az évben építették a DVTK turistái.
Továbbá ők tartották karban az Encs-Hernádcéce-Méra-Boldogkőváralja.Regéc-Sátoraljaújhely OKT szakaszt is.
Érdekesség hogy minden Országos Kéktúra szakasznak volt gazdája, egy-egy közeli, vagy éppen budapesti szakosztály, akik felelősek voltak a jelzésekért és a járhatóságért.
Valahogy ezek a kerékpáros mozgalmak nem tűnnek olyan népszerűnek, mint a gyalogosak. Állítólag az OKKT is megújult, de erről elég kevés az infó (hörpölin honlapján természetesen erről is ír).
Mindenesetre az OKKT bejárása - pardon, betekerése :-) - alatt egy szakajtónyi egyéb túrajelvényt be lehet gyűjteni (9/99,10/100, román kori templomok, váras mozgalom stb.)
Én másokkal ellentétben nem örülök annak, hogy törölték a biciklivel való teljesítés lehetőségét. Jó pár éve a magunk tempójában haladunk az OKT-n és egynéhány éve tervezzük, hogy mint anno Gyenes Károlyék a Kerekek és Lépésekben teljesítjük az AK-t is, méghozzá kerékpárral. Szóval részemről nagyon sajnálom, hogy a film adta kiinduló ötlet, szellemiség dobva lett:-(