Azért még örülök, hogy a 284-esek kihalásának végén sikerült 1 debrecenit és egy pécsit (pont az ACF-658-at) lefotóznom. Szerintem többet már nem lesz módom ilyen típust fotózni.
Az utolsó megmaradt pécsi még rendszeresen forgalomban van?
Bár ha leutaznék, aznap biztos nem járna...
traficc megbízásából idézem SzigDani hozzászólását a Volán-topicból. külön fel kell hívnom a figyelmet arra, hogy
- van még hely,
- 36e pénzért ilyet látni megéri.
"A Busworld utazás adatai végre fölkerültek, ugyanis a szállás aszondta, hogy hely van, a Busworld is aszondta, hogy O.K. A szállásnak feltétlenül kell névsor, hely pedig van. A BW-nek elvileg elég a létszám is, de jobb, ha névsor is van. Tessenek jelentkezni!
SzigDani"
Ik 282
Az Ikarus 282 az Ikarus 280-nál 1,5 m-el hosszabb, 18 m-es csuklós városi autóbusz. A 280-astól külsőleg csak a kissé hosszabb első részben, valamint a jóval hosszabb csuklórészében tér el, a 282-es "C" tengelye kormányzott.
A prototípus, futáspróbáját a BKV-nál 1977. augusztus 5-én kezdte, a csuklórészben duplasoros (2+2) ülések voltak, a korlátozott tengelyterhelés miatt.
Hátsó („B”) futóműve 12 t tengelyterhelésű volt. A KPM Autófelügyelete öt nullszériás kocsi üzemeltetéséhez útvonalengedély beszerzése mellett hozzájárult.
Ik 283
A 80-as évek végén sor került a 200-as család néhány tagjának az európai előírások szerinti módosítására. Ekkor jött létre (a 263-as mellett) a 283-as, amely – kihasználva a maximális engedélyezett méretet -18 m hosszú, de hagyományos hajtásláncú vonócsuklós autóbusz. A 280-astól eltérően a C-tengely nem kormányzott, de az autóbusz megfelel az ENSZ-EGB előírásoknak (pl. kanyarodási folyosó). össz. gördülő tömeg: 28.000kg
A nagy összgördülő tömeg és a max. tengelyterhelés (légrugósnál 11 t) miatt a "C" tengelyen is dupla abroncs, így nem kormányzott.
Ez az én tudtommal is így van.A 282-es tekinthető a 283-as előfutárának amolyan prototípus,próbakocsi vagy nem is tudom.Az is igaz,hogy 282-esnek szimpla a 283-asnak már dupla abroncsozása volt.A dupla abroncsozásnál iszonyú bonyolult megépíteni a kormányzott C tengelyt szinte már lehetetlen.Ezért nincs az ilyen buszoknál kormányozva.
Attis!
Az AG300-as az idei év busza.Szvsz ennél jobb buszt nem gyártanak a földön(kicsit elfogult vagyok,de szerintem ebben egyetért velem mindenki),szóval ez mindenkinek megfelelne.Igaz az ára elég borsos.De hát a minőséget azt meg kell fizetni.
Figyelj, mióta utaztam Van Hool AG 300 trolival, nem kell bemutatni, hogy jelenleg kevés busznak van jobb utastere... :-)
Csak sajnos az Ikarus már nem valószínű, hogy csinál ilyet (bár reménykedni még lehet), a Van Hool meg nem éppen olcsó.
Félig-meddig OFF, de szerintem az Ikarusnak is valami hasonló alacsonypadlóst kellett volna (kellene..) készíteni, mint pl a Van Hool A 300. Itt látható, hogy milyen jó elrendezésű az utastere, szerintem magyar relációban ez sokkal inkább megfelelne.
A 283-asnál én is erre gondoltam, csak ennek ellentmondott a 282-es. Akkor a 282-esek külön engedéllyel közlekedtek? TRA395 oldalán olvastam, hogy útvonalengedéllyel jártak. Valami miatt azt hittem, hogy a hossza miatt, de ezek szerint a tengelyterhelése miatt?
Csak azt nem értem, hogy a 282-est mért így építették meg, ha eleve nem felelt meg az előírásnak.
Arra azonban már nem tudom a választ, hogy a 283-as esetében mi tette szükségessé ennek elmaradását. A 282-nél a szimpla hásó kerekek nem tettek eleget a maximális teherbírásnak, ezért kellett a 283-nál dupla kerekeket alkalmazni. Tudtommal részben ezért maradt el a kormányzott "C" tengely.
Még annyi, hogy egy kormányzott C tengellyel felszerelt Van Hool 18 m-es csuklós fordulási tulajdonságai majdnem olyan jók, mint egy 12 m-es szólóé, ez olyan helyeken jó, ahol túl szűkek a fordulók ahhoz, hogy egy hagyományos tolócsuklós be tuja venni őket.
Az Ikarus 282 egy 18 méteres busz volt, aminek úgyanolyan volt a C tengelye, mint a 280-nál, tehát alkalmazták a technikát. Arra azonban már nem tudom a választ, hogy a 283-as esetében mi tette szükségessé ennek elmaradását.
Azért nem alkalmazzák hosszabb busznál, mert bonyolultabb lenne a rendszer, mint amennyi nyereség lenne vele (a rövidebbeknél egy nem hajtott szimplát kell kormányozni - ez elég egyszerű, de a hajtott dupla és kormányzott kerék már bonyolultabb és ritkábban alkalmazott). A Van Hool csuklósoknál a B tengely hajtott egy A és B tengely közti állómotorral (ez alacsonypadlós buszok közt ritka, általában a C tengely mögött van a motor), így a C tengely kormányzása jóval egyszerűbb.
Ezt én értem, egyedül az nem világos, hogy a rövidebb busznál miért alkalmazták ezt a módszert; és ha ez így alakult ki, akkor a hosszabbaknál miért nem. (Habár tudtommal a Van Hool még ma is alkalmazza.)
Azért fordul a hátsó kereke, mert így jobbak a fordulási tulajdonságai (a 16,5 m-es Ik 280 bárhol befordul, ahogy egy 11 m-es Ik 260). Az újabb buszoknál pedig azért nem fordul, mert ott általában a C tengely hajtott, és emiatt (és a busz nagyobb hossza, így az utánfutó nagyobb súlya miatt) dupla kerék, így sokkal nehezebb megoldani a kormányzását. Ennek megfelelően egy 18 m-es tolócsuklósnak sokkal rosszabbak a fordulási tulajdonságai, mint egy 12 m-es szólónak, de azért átlagos körülményekre elegendőek.
Azt szeretném megkérdezni, hogy az Ikarus 280-asnak (és általában a régebbi típusú csuklósoknak) miért fordul a hátsó kereke a kanyarban. Elég jó ötlet, hogy a ”C tengely követi a B-t”, de mai szemmel nézve elég érthetetlen, hiszen a hosszabb, 18 méteres csuklósoknak is ”fix” hátsó kerekük van.
Na akkor,egy hozzászólás azért,hogy minél hamarabb láthassuk a 373-ast.
Szerintem sem kellene temetni még az IKARUS-t már csak ugye,ahogy elhangzott az EAG miatt sem.Az is elhangzott,hogy vannak még más gyártók is ezért meg a topicot nem kell temetni.
Egyébként még mindig nincs semmi hír az ALFA buszról.Ti tudtok valamit?
Egyik szemem sír másik meg nevet ezzel kapcsolatban.Nevet mert újabb busz gyártót avathatunk.Sír mert elég egyértelműnek látszik,hogy bizony az EAG ellehetetlenülése a cél.
Azért Te legalább figyelsz! :-)
Igaz nem a 300-as család része, de nemsokára odaérünk az Ik. 373 típusjelű kísérleti kocsihoz, addig talán szerzünk róla egy jó képet.