Keresés

Részletes keresés

Lovrin Creative Commons License 2011.01.13 0 0 18086

Viszont érdekes, hogy később érdemesnek tartották az ívet korrekcióra, tehát volt valami terve a vonallal a MÁVnak. Más vonalakba is kerültek szűk vagy fölösleges ívek a nyomonalba, van ahol átépítések után is benne maradtak (pl. Jánosháza).

 

Két tippem van:

- Az 1940-es években Nyíregyháza-Szatmárnémeti fővonallá akarták fejleszteni a vonalat, így a határon felszedett szakasz újjáépítésével együtt elvégezték a kismagyarországi vonalrész nyomvonalkorrekcióit

- Az 1970-es árvíz olyan mértékben rongálta meg itt a töltést, hogy okot szolgáltatott a nyomvonal áthelyezésére.

 

Hogy jelenleg víz áll benne az azzal magyarázható, hogy az új töltéshez az anyagot innen nyerték.

Előzmény: eMPet (18085)
eMPet Creative Commons License 2011.01.13 0 0 18085

Szerintem ívkorrekció az, a kezdetekkor vala jobban szerették a hidakat-átereszeket majdnem merőlegesen építeni a patakok fölé (maiakhoz képest kezdetlegesebb módszerekkel sé anyagokból), egyszerűbb és olcsóbb volt így kivitelezni.

A vonalon alkalmazandó minimális ívsugár miatt meg ez a forma jött ki, ez meg kábé geometria. :-)

Előzmény: Nyírség IC (18083)
-d.p- Creative Commons License 2011.01.12 0 0 18084

A Nyugati megcsonkitása 2007-ben.(Néhány megszünt vg.)

 

Előzmény: atosz66 (18044)
Nyírség IC Creative Commons License 2011.01.12 0 0 18083

Porcsalma - Tyukod mrh. előtt találtam ezt az ívet:

 

 

Először - mint elvakult vonatbuzull - ívkorrekciónak néztem, de az egyik felében víz áll . . . ez valami csatornaszabályozási maradvány?

_nyunyuka Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18082

Van rá lóvé, ne aggódj. Új embörök regnálnak, az brancsuknak is meg kell valamiből élni! :-)

Előzmény: Vendégsín (18080)
Hoppá fácán! Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18081

Még 2/3-os többség van, azaz nem tud az ellenzék igazán gáncsoskodni mindenben, mint az elmúlt 20 évben (pártoktól független). Optimista vagyok :)

Előzmény: Vendégsín (18080)
Vendégsín Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18080

Álmodik a nyomor...  ...meg...

Előzmény: Hoppá fácán! (18072)
Zolas Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18079

Ige. Örülök, hogy csak lett megfejtés.

Előzmény: Komlósfecskés (18073)
Komlósfecskés Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18078

Utas egészség-védelem, több gyaloglás, jobb élet :)

(Konkrétan jelenleg nem zavarja egymást a három vágány forgalma, a régi kialakításnál nem biztos, hogy így volt, azaz egyszerre járhatott be 3 személyvonat az állomásba. Aztán lehet hogy tévedek, de ez lenne a logikus. Jó, tudom, logikát, itt... :)

Előzmény: Rbatka (18077)
Rbatka Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18077

Ja, nehogy leszálljon :))

Előzmény: Komlósfecskés (18076)
Komlósfecskés Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18076

A rrendezői peronáthelyezésnek nem uatsvédelem volt az oka? Nekem legalábbis az tűnik logikusnak.

Előzmény: Törölt nick (18074)
Kéri Petya Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18075

... és még régebben egy kiállított gőzmozdony is volt itt... meg sok - sok azóta elbontott vágány...

Előzmény: Törölt nick (18074)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18074

Kezicsókolom, jó napot kívánok!

 

Ki emlékszik arra, hogy Rákosrendezőn mikor építették meg az útátjárótól jó messzire az emelt peronokat?

 

Akkor még nem tudták, hogy az állomás "kielégítő városi kapcsolatokkal" nem rendelkezik? Vagy akkor még rendelkezett, csak azt éppen az utasperonoknak az útátjárótól távolabbra helyezése rontotta le?  Netán abban reménykedtek, hogy a városszerkezet majd utánamegy a peronoknak? (farok csóválja a kutyát) Azt már el sem merem képzelni, hogy szántszándékkal építették a mező közepére a peronokat, hogy majd kis idő múlva azt lehesen mondani, hogy "Hát, ez sajnos rossz helyen van, szüntessük meg!"

 

Az ugye már igen szélsőséges elképzelés, hogy a peronáthelyezést elrendelőkkel és a jövőbeni megszüntetést akarókkal közösen fizettessük meg a néhány év után feleslegessé váló létesítmény építési költségeit? Meglehet, hogy egyébként ugyanazok a személyek?

Előzmény: Hoppá fácán! (18072)
Komlósfecskés Creative Commons License 2011.01.11 0 0 18073

Terézhalom?

Előzmény: Zolas (18070)
Hoppá fácán! Creative Commons License 2011.01.10 0 0 18072

Lesznek még elveszett állomások?

 

"A beruházás keretében a Nyugati pályaudvartól (kizárva) és a Rákospalota-Újpestig (bezárva) terjedő szakaszon megújul Istvántelek és Rákospalota-Újpest állomás, továbbá a jelenleg kielégítő városi kapcsolatokkal nem rendelkező Rákosrendező állomás utasforgalmát a tervek szerint a Hungária körút térségében létesülő új megállóhely veszi át. A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében Rákospalota-Újpest állomáson új P+R parkolókat és kerékpártárolókat hoznak létre. A vasutat keresztező szintbeni közúti átjárókat korszerűsítik, ennek hatására a közúti várakozási idők csökkenhetnek.

 

A Keleti pályaudvar csatlakozó budapesti vonalszakaszain a Kőbánya-felsőtől Rákos állomásig terjedő fejlesztés során a két állomás közötti pálya további két vágánnyal bővül, ami jelentősen csökkenti a kapacitáshiányt és a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet. Kőbánya-felső állomás utasforgalmát áthelyezik az Éles sarokhoz, illeszkedve a későbbiekben kiépülő közlekedési csomóponthoz."

 

http://www.nif.hu/hu/hirek/Korszerusodik_az_elovarosi_vasuthalozat

Előzmény: Zolas (18070)
Hoppá fácán! Creative Commons License 2011.01.10 0 0 18071

Ez hol van?

Előzmény: Zolas (18070)
Zolas Creative Commons License 2011.01.10 0 0 18070

Egy elveszett állomás, majd később elveszett, mint megálló:

Törölt nick Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18069

Vonatok Óbudán, a gázgyári deltában: http://www.youtube.com/watch?v=2R3LWVs3-EM

GA0425 Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18068

Köszönöm neked is.

 

Ez pedig szintén elveszett, Ópaks állomás:

Előzmény: Törölt nick (18067)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18067

További adalékok a dunaújvárosi vonalkorrekcióhoz:

Amikor az 1950-es évek elején végrehajtották a vonalkorrekciót, a nagyvenyimi növényolajgyár vasút nélkül maradt. Azaz csak maradt volna, mert akkor még fontosnak tartották az üzemek vasúti kapcsolatának fenntartását.

A kor szellemének megfelelően gazdasági vasúttal kívánták biztosítani a gyár vasúti kapcsolatát. Az 1960. évi GV árudíjszabási kilométermutatóban szerepel egy "Sztálinváros Külső - Nagyvenyim Olajgyár" megnevezésű 8 km hosszú kisvasúti (760 mm) vonal. Térképet is találtam a vonalról (ha megtalálom, lefotózom és beteszem ide), mely egyértelműen azt mutatja, hogy a régi nagyvasútnak a helyére építették a kisvasutat. Még azt is el tudom képzelni, hogy semmi mást nem tettek, mint a 23,6 kg-os sínekkel rendelkező egykori HÉV-vonalat átszegelték 760 mm nyomtávolságúra.

 

Mai ésszel természetesen sokkal ésszerűbb lett volna meghagyni a régi vonal tárgyi szakaszát iparvágányként, még akkor is, ha átmenetileg nem volt pénz nagyobb sínűre felújítani. Dehát az ötvenes évek elején a Gazdasági Vasút a korszellem, a közgondolkodás része volt, egy szocialista létesítmény, és emellett döntöttek.

 

A kisvasút megszüntetésének időpontját nem tudom. Valószínűleg a MÁV zárta be az 1960-as évek közepén sok-sok GV vonallal együtt. (kisebb esélye van annak - bár nem kizárt - hogy a növényolajgyár átvette a kisvasutat a MÁV-tól, és a 70-es években a tehergépkocsis szállítás állami erőltetésének áldozata lett.)

 

Zirci Apátság Nagyvenyimi Mezőgazdasági Keményítő és Olajgyár iratai (1941-1946) a Fejér Megyei Levéltárban:

 

http://fejer.archivportal.hu/id-396-ipari_uzemek_es_vallalatok.html

Előzmény: GA0425 (18061)
GA0425 Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18066

Köszönöm a képeket, minden be lett azonosítva :-)

Előzmény: Railroadman (18065)
Railroadman Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18065

Kezd "elvesződni" a fonal.

 

Vajon ez egy emelkedő volt egykor?

 

Eltűnt a nyom.

 

Visszakanyarodva Duna felé, az egykori pentelei őrház (száma hirtelen nem jut eszembe, talán a 7-es).

 

Szépen felújított az épület.

 

A pentelei felvételi épület. Háttérben épp kivehető a nyomvonal helyét jelző, mai napig álló távíródrót.

 

Kutatóutam itt véget ért.

 

Próbáltam még Mezőfalva felől egy, feltehetően a régi nyomvonal helyén álló földesutat bejárni (a mai nagybevágás mellett), azonban olyan mély tankcsapdák voltak ott tele jeges vízzel, sárral, amiket nem akartam megkockáztatni.

Majd máskor, talán épp idén.

Railroadman Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18064

Ilyen vacak idő volt tavaly ilyenkor.

 

A venyimi egykori felv. ép.? vagy őrház.

 

Kelet (Dunapentele felé) nézünk vélhetően az egykori vágányok helyén.

 

Rázoomolva.

 

Elindultunk a régi nyomvonalon, ahol ma kis összekötő úttest van. Elég vasutas a bevágás szelvény.

 

Már nem tiszta, de Google Earth alapján ez lehet a nyomvonal folytatása.

 

Folyt. köv.

 

GA0425 Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18063

Köszönöm!

Előzmény: Railroadman (18062)
Railroadman Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18062

Szia.

 

A korrekció 1953-54-ben történt, a felvételi épület pedig, amit láttál, az egykori Dunapentele állomásé volt. Mellette a mai napig láthatók a nyomvonallal együtt futó távírópóznák.

 

Ha van egy kis türelmed, tavaly ilyenkor egy részét beautóztam a szakasznak, készültek képek is, csak a mai napig lusta voltam őket átméretezni.

 

Megjegyzem, Nagyvenyim határában találkoztam egy igen idős nénivel, aki a venyimi egykori megálló-rakodóhely egyik őrházában (vagy pont a felv. ép.-ben?) lakott, és tisztán emlékezett még a régi vasútra. A pálya nyomai Nagyvenyim északi szélén egyértelműen felfedezhetők. Említett még néhány másik, álló őrházat is.

Na mindjárt közlöm a fotókat, bár épp akkor bődületes köd és hideg volt.

Előzmény: GA0425 (18061)
GA0425 Creative Commons License 2011.01.09 0 0 18061

Üdv!

 

Dunaújváros-külsőnél vasúti épületeket véltünk felfedezni a vasúttól kicsit odébb. Volt egy őrház, és ettől Adony felé 500 méterre egy harmadosztályú hév felvételi épület, kicsit átalakítva. Kérdésem, hogy ez melyik állomás volt, illetve mikor történt a nyomvonalkorrekció?

Pitew Creative Commons License 2011.01.08 0 0 18060

egy kis zene az alább említett magasvasútra rímelve:

Kéri Petya Creative Commons License 2011.01.08 0 0 18059

Zolas Creative Commons License 2011.01.06 0 0 18058

De jó, nem kell keresgélni! Köszi!

 

 

Előzmény: division by zero (18056)
bodrostomi Creative Commons License 2011.01.06 0 0 18057

Kb. 2 éve én is felfedeztem ezt az oldalt, egy gyűjtés során. Kár hogy nálunk nem sok hasonló példát lehet elmondani.

 

Nem pont vasút, de vas:

 

http://www.landschaftspark.de/en/home/index.php

 

Nálunk ennek a lehetőségét is elszalasztották, pedig lett volna a hasznosításra kezdeményezés (http://ipariorokseg.hu/content/view/66/79/lang,hu/).

Előzmény: division by zero (18056)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!