Keresés

Részletes keresés

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.07.04 0 0 1761

Többen, mint gondolnád! :)

Előzmény: Railroadman (1760)
Railroadman Creative Commons License 2007.07.03 0 0 1760
Szép napot!
Pályák magassági vezetésével, átmeneti ívek képzésével, lejttörések kiképzésével stb. nem foglalkozik itt valaki?
kis59 Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1759

Nagyon jó a megfigyelés, de kérdésre nem adott választ (így nem is lehet).

Az Eötvös-ingát ne keverjük ide, de a Coriolis-erő már jó nyom.... De nem a sínekre vonatkozóan, hanem a járművekre gyakorol hatást. Megpróbálom megfogalmazni, mert k. álmos vagyok...:(((. A sínfej-kerék kapcsolat hosszirányú kapcsolatát már mindenki ismeri, nem boncolom. Tudjátok, hogy tökéletes gördülés (pontosan egy vonalban)nincs, a kerék kicsit "kóvályogni" kényszerül, a karima nekiütődik a sínszálnak stb.Ha pedig kóvályog, akkor ez csavarónyomaték formájában a pályára is hat (Andris, itt utalok vissza, hogy miért írtam csavarónyomatékot) Most maradjunk az egyenesnél, mert az ív egészen más dolog. Ez a csavarónyomaték a Coriolis-erő hatására az egyik irányban egy picit mindig nagyobb, elvileg majdhogynem elenyésző, d lassú víz, partot mos....

Persze a csavarónyomaték pillanatról-pillanatra változik, de ez a változás az egyik oldalnak picit kedvez...

Remélem, hogy nem zavaros...:)))

Jó éjt!

Előzmény: tamasi 48.-49. (1758)
tamasi 48.-49. Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1758

Üdvözlök mindenkit! Szeretnék hozzászólni a sínvándorlásos témához... Lehet hogy most fogom magam kinevettetni de vállalom! Nekem van egy elképzelésem arra nézve hogy mitől vándorol a sín alatt a talpfa! Megjegyzem hogy nem vagyok sem vasutas, sem fizikus, sem semmilyen témához értő szakember, - egyszerű mezei vasútbarát vagyok csak... Nos, írok egy kis előzmányt, íme: Én a 48. és 49 - es vonalak találkozási pontjában lakom tamásiban. Rendszeresen kijártam vonatokat figyelni a 48 - as vonal egyik útátjárójához annak idején még 1990. körülig. Akkor az a bizonyos útátjárós szakasz még eredeti kis "i" sínes pálya volt bányakavics sárral kevert ágyazattal. A lényeg az hogy pont az útátjáró előtt volt egy lengő sínillesztés talán kb. 1 méterre. Nos jópárszor megfigyeltem a felépítményi anyagok mozgását a vonat áthaladása közben és arra lettem figyelmes hogy amikor a vonat a sínillesztés fölé ért akkor először "V" - betű alakban lenyomódott a két sínszál vége és ahogy a vonat kereke tovább gördült előre a sín alatt lévő talpfa előremozdult kb. 1 - 2 cm - t, majd visszaállt eredeti helyére a következő kerék odaérkezéséig. Azt megjegyzem hogy a sín azért mozdult lefelé, mert a heveder csavarok már bele nyíródtak a hevederbe és kikoptatták a sínen a lyukakat. A talpfa mozgását meg úgy tudom elképzelni hogy ahogy mozgott föl - le, a síncsavar szépen kirágta maga körül a talpfában a menet egy részét, így ez álltal a talpfának keletkezett némi szabad tere mozgásilag... Ebből kifolyólag a vonat kereke és a ( szerintem ) húzóerő miatt a talpfa elkezdett mozdulni előrefelé, mivelhogy a síncsavar fellazult a talpfában és engedett annyit. Arra a felvetésre hogy a talpfa melyik fele siet előre én sem tudok választ adni. Tippem az lenne, mégpedig: szerintem mindkét fele egyformán mozog és csak annak tudható be az a jelenség hogy egyszer félkeresztbe beáll a sín alatt hogy az előre mozduláskor gyűri maga előtt az alépítmény anyagát ( vagyis koptat ), a talpfa mőgött pedig a rezgés és a rés hatására omladozik az ágyazat anyaga a lyukba, így ez álltal töltődik fel maga mögött és ehhez hozzászól az is hogy milyen az időjárás. Ha nedves a felépítmény alja akkor tömörödik, majd amikor meg jó az idő akkor kiszárad és megkeményedik, így ez álltal már visszafelére nemigen hiszem hogy nagyon mozogna a szerencsétlen talpfa...  Hoppá! Itt akkor ellent is mondok magamnak, mert ebben az esetben akkor nem mozoghat mindkét irányba a talpfa, hanem csakis abba az irányba amelre enged a talaj... Mondanák is hétköznapi hasonlatot ha eszembe jutna valami ennek az elméletnek a bizonyítására, de most nem jut eszembe semmi! Még egy történetem van ilyen vándorlásos esetre. A 40 - es vonalon bóklásztam talán kb. 4 évvel ezelőtt Pincehely és Tolnanémedi között a nyíltvonalon. Jött egy gyorsvonat és félre álltam előle a pálya mellé - pont egy olyan helyen ahol nem sínillesztés volt hanem folytonos sín. Ahogy haladt a vonat az egyik betonalj fölé érve írtózatosan csattogott minden... Akkor eszembe jutott a 48- as vonal esete és láttam hogy ott is mivelhogy fel volt lazulva a sínrögzítő csavar a fel - le mozgás miatt csattogott a fém alkatrész és a betonalj alíg észrevehetően de elmozdult a vonat haladási irányába! Tehát ha sokáig nem húzták meg a csavart a betonaljban ( műanyag tiplis volt ) akkor mostanra már el kellett hogy mozduljon valamilyen irányba, vagyis vándorolnia kellett... Hát akkor végeztem is a téma vesézésével. Kíváncsian várom mindenki hozzászólását az én verziómhoz! Elképzelhető lehet hogy ilyen elv alapján mozog a talpfa? Üdvözlettel: tamási 48. - 49. 

drezina Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1757

De azért a fürdőkádban, ha lefolyik a víz a lefolyóban, ott  azért elég jól lejön a dolog:)

Tudom, általában ezzel szoktak példálózni :-))

Viszont az előzőekben az idézetben szerepelt, hogy ez az erő csak mozgó dolgokra hat, így a sínre nem.

Viszont a sínen haladó járműre már igen, s így annak lehet a sínre ható olyan komponense, amely ezt a hatást hozza létre.

Szerintem ezért lenne jó tudni, hogy a déli féltekén fordított-e a hatás, nem csak rávágni, hogy igen.

Előzmény: nyalábos líra (1756)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1756

De azért a fürdőkádban, ha lefolyik a víz a lefolyóban, ott  azért elég jól lejön a dolog:)

Sineknél befigyelnek egyéb nem épp kicsi tenggelyirányú erőcskék is...

Előzmény: drezina (1754)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1755

ó, hát perrsze...:o

 

(de inkább meg se szólalok, nehogy valaki orba találjon vágni, mert az.....:S:D )

Előzmény: Infós (1743)
drezina Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1754

 Colioris erő

 

Az óramutató irányával egyező forgás, pozitív szögsebesség esetén a Coriolis-erő mindig a sebességtől jobbra mutat,nagysága független a test sebességének irányától. A földi mozgásokat ennek megfelelően az északi félgömbön mindig jobbra, a délin balra téríti el.

A sínek azért alaphelyzetben nem mozognak, így azért nem vagyok a coriolis erőnek a sínekre való hatásával meggyőzve.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1753)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1753
Jól mondod! Ez a sinvándorlásos dolog tényleg a Föld forgásával van összefüggésben, mint a tengeráramlásoknak az iránya az északi és a déli félgömbön. Ezt az ún. Colioris erő okozza. Délen éppen ellenkezőleg mozdulnak el a sinek mint ÉSzakon.
Előzmény: Törölt nick (1746)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1752
Ez viszont egy jó felvetés!

Nos uraim, és egyszem hölgy: akinek infója van arról, hogy a déli féltekén milyen a sínvándorlás jellemző iránya, ossza meg velünk!
Előre is köszönjük.
Előzmény: drezina (1749)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1751
Mit?
Előzmény: drezina (1748)
Milkabika Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1750
Annó középiskolában fizikatanárom is valami ilyet magyarázott, de ez már négy éve volt, nem nagyon emlékszek... Sajnos.
Előzmény: Törölt nick (1746)
drezina Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1749

Bocs, mindegy :-)))

Azt kellene akkor megtudni, hogy a déli féltekén akkor fordított-e a helyzet.

Előzmény: drezina (1748)
drezina Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1748

Állítólag a Föld forgásával van összefüggésben

Nem kekeckedés, de nem mindegy, hogy honnan nézed :-)))

Előzmény: Törölt nick (1746)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1747
Köszi a választ!
Előzmény: Törölt nick (1739)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1746
Állítólag a Föld forgásával van összefüggésben (nem vicc!).
Meg ezzel kapcsolatban az Eötvös-ingát emlegették, utána kéne olvasnom.
Előzmény: division by zero (1744)
kozma555 Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1745
Küldtem egy mailt!
Előzmény: Törölt nick (1740)
division by zero Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1744
"az esetek 90%-ában a bal kéz felőli sínszál előre, a jobb kéz felőli pedig hátra van elvándorolva"
És erre van valami magyarázat, hogy miért alakul ez így?
Előzmény: Törölt nick (1740)
Infós Creative Commons License 2007.07.02 0 0 1743
Akik ismernek, azok tudják. :-)
Előzmény: M40 120 (1742)
M40 120 Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1742
És végtelenül szerény ember is vagy. :-)
Előzmény: Infós (1741)
Infós Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1741

A választ köszönöm, valami ilyen tippem lett volna, csak nem tudtam, hogy melyik oldal-melyik oldal. :)

 

"Bár nem tudom mit dolgozol, ki vagy, az infrának melyik ága érdekel leginkább, ETTŐL FÜGGETLENÜL azt látom, hogy eléggé képben vagy a pályás dolgokban."

Köszönöm szépen. :$

 

Inkább bizt. ber., :) és sajnos az üzletszabályzathoz, pénztárakhoz is közöm volt jópár évig. :(

Kerkápoly Endre és Végh. A Béla művei szvsz sokat segítettek. :) Meg pályamesterek, előmunkások. :) De van (itt is), aki lelkesebb nálam. :)

Előzmény: Törölt nick (1740)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1740
"Ívben talán a belső megy előre"-na de ha megfordulsz, akkor már ugyanaz a belső már hátrafelé megy! Úgyhogy a megoldás: Ha beállsz a vágánytengelybe, az esetek 90%-ában a bal kéz felőli sínszál előre, a jobb kéz felőli pedig hátra van elvándorolva (ha megfordulsz, ez a szabály akkor sem változik).

Bár nem tudom mit dolgozol, ki vagy, az infrának melyik ága érdekel leginkább, ETTŐL FÜGGETLENÜL azt látom, hogy eléggé képben vagy a pályás dolgokban.

Angol-kitérős kérdésedre pontos választ adni nem tudok, de olyan 20 milla körülire tippelnék.
Előzmény: Infós (1738)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1739
Még 1x nekiugrok a válasznak.

1 db 48 XI használt, elfogadható kitérő, ha szerencsénk van, kb 700 ezer Ft.
Beépítése, mivel drága a munkaerő, kb ugyanennyi.
Nem tudom megvan-e az alépítménye az építendő mellékvágánynak. Tegyük fel hogy megvan (pl már korábban megvolt a vág, csak felszedték).
1 db vasbetonalj használtan, kapcsolószerekkel 5000 Ft. 75 cm-enként nem árt ha van.
Zúzottkő: ha szerencsénk van, tudunk hozni onnét, ahol a kitérő elbontódott. Ára megegyezés szerint.
Sín: ócskavas áron lehet szerezni, mondjuk 50 Ft/kg. (1m=48,3-48,5 kg)
Heveder, hevedercsavar is van ócska, de használható. De ha új kell, heveder: 10 ezer Ft/db, hevcsavar+csbgyűrű: 400 Ft/db.
Vágányépítés: a 120 m vágány építése 2 nap alatt megvan, ha kb 14 ember dolgozik.(bérezés megegyezés szerint, de 1000 Ft-os órabér alatt csak nyavalygás van, tudom.)
Utána nem árt kiszabályozni, ennyi embernek az is kb 2 nap, kézi erővel (ilyen kis hosszra nem érdemes gépet beállítani).

Kérem, most már lehet osztani-szorozni.
Előzmény: Sinbiciklis (1728)
Infós Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1738

"Utolsó mondatodat nem értem."

Az eredeti kérdés:

"ha beállsz a vágánytengelybe, az esetek 90%-ában melyik sínszál megy »előre«, és melyik «hátra«?"

Hmm... Most már értem a kérdést.. :)

Bocsánat, harmadik nappalos szolim volt egyhuzamban, kezd sok lenni... .:PP

Tipp: ívben talán a belső megy előre? Egyenes pályán foglalmam sincs. :-(

 

"Olyan esetet nem tudok elképzelni, (...)."

Ezt nem tudtam, köszönöm szépen!

 

Az igazság, hogy engem az infrának más vonala érdekel igazán és szívből, bár a pályás dolgokhoz is vonzódom, ám nem jobban, mint mondjuk a gépész vonalhoz. - tudom, sok hiányosságom van, de igyekszem pótolni őket, amint időm és energiám (és mások energiája :) ) engedi. :)

 

 

Még egy kérdés a kitérő-árakhoz: B.54-es, XI-es, zárnyelves kitérő újonnan mennyi HUF?

Előzmény: Törölt nick (1735)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1737
Köszi.
Előzmény: Törölt nick (1736)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1736
Angol kitérőből is van sokféle.
Ha valaki kifog vmilyen iparvágány bontásából megkímélt angolt, azt odaadják ócskavas áron, tegyük fel hogy javítani kell rajta valamit, javítással együtt sem adnék többet érte mint 1 millió Ft.
Egy új angol kitérő tuti van vagy 10 millió, a betonaljas 54-es meg van vagy 20 milla. Nem tudom, mert az én praxisomban még nem fordult elő angol-csere.
Előzmény: Sinbiciklis (1734)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1735
Egyről beszélünk: OETL-kengyelt közvetlen sínleerősítésnél használunk, mert a korszerűbb leerősítések szorítanak annyit, hogy meggátolják a sínvándorlást. (ha esetleg korábbi hozzászólásomból nem derülne ki, akkor elnézést)
Olyan esetet nem tudok elképzelni, hogy a fel-oetlizett pályában a sínvándorlás hatására az oetlizett aljakat magával ragadja a sín, mert egy-egy sínmezőben sok (szabványban meghatározott számú és elrendezésű) ilyen alj van. Akkor a sín inkább eltekint a mozgástól.
Utolsó mondatodat nem értem.
Előzmény: Infós (1733)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1734
Itt volt, a 641., 646-os hsz.-ben. 400 méter pálya, 48-as sínekkel, 2 kitérővel, uniós pénzből, tehát tisztességesen. Konkrétan 2-es vonalon, dombvidéken. Akkor nem j5t válasz, most, 1 angolváltó áráról jutott eszembe. 1 angol magában mennyi? Köszi. Elvi kéréd, de viszonyitáshoz, hátha mást is érdekel.
Előzmény: Törölt nick (1729)
Infós Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1733

Oetl: azt nem akkor használják, amikor kicsi a leszorítóerő, mondjuk közvetlen sínleerősítés (pl. sínszeg, síncsavar) esetén? Tudtommal a geo, skl és a többiek nagyobb erővel rögzítik a sínszálat az aljhoz, mint a sínvándorláskor előforduló erő. Persze szükség lehet ettől még sínvándorlást gátló szerkezetekre, fejállomások ütközőbakban végződő vágányainál gyakran előferdül. :))

Én csak arra akartam utalni, hogy ha a leszorító erő kicsi, akkor a keresztalj felett vándorol a sín, ezt az Oetl kengyellel ki lehet védeni. No de ha a keresztaljjal együtt megy a pálya, akkor a kengyel — szvsz — nem sokat ér... :)

 

Sínvándorlás: illesztett felépítménynél a hézagok mértékéből, adott esetben, ha csak az egyik sínszál mozog, akkor a különböző oldalon levő illesztések egymáshoz való helyzetéből. Na? :)

Előzmény: Törölt nick (1732)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1732
Egyetlen alj keresztbefordulása is hatalmas nyomtávszűkülést idéz elő. Pl olyan helyen, ahol rossz a faállag, és egyetlen új talpfa van, ráadásul vándorol a sín: ilyen helyen 1420 mm is könnyen előállhat. De a minden hájjal megkentek tudják, hogy az ilyen magányos új fa síncsavarjait nem szabad tökig meghúzni, hadd vándoroljon fölötte a sín.
Második mondatodban a klasszikus sínvándorlást írod le. De találós kérdés: ha beállsz a vágánytengelybe, az esetek 90%-ában melyik sínszál megy "előre", és melyik "hátra"?
Az OETL-kengyel, ha az szakszerűen van felszerelve, megvéd a sínvándorlás ellen. Hisz azért találták ki.
Előzmény: Infós (1730)
Infós Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1731
Hát, a gázvezetékeknél megszokott lírákat kell beletenni, esetleg egyből kanyargósra kell csinálni a pályát. :) Ekkor csak a napszaktól függően változó ívsugárral kell számolni a fenntartásnak: ahol reggel kezdenek dolgozni, délre máshol lehet. :)
Előzmény: Törölt nick (1725)
Infós Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1730

No igen, de ehhez több aljat is el kell fordítani, nem?

Gondolom jellemzően az ilyen az egyvágányú pályákon fordul elő, ahol az egyik sínszál az egyik irányba "vándorol", míg a másik a másikba... :-)

S ez ellen az Oetl-kengyel sem véd.. :-(

Előzmény: Törölt nick (1726)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1729
Nagyon szívesen válaszolok ilyen és hasonló kérdésekre.
Csak annyit kérnék majd, hogy pontosítsuk a kérdést.
Mert nem mindegy, hogy egy hevederes 48-as pályába teszünk-e bele két használt talpfás kitérőt, mellékvágányba meg mindenféle ócska "I" síneket, hogy éppen meglegyen a mellékvágányon a 20 t tengelyterhelés, meg a 10 km/ó sebesség, esetleg csab bányakavics ágyazat...
VAGY
Hézagnélküli 54-es pályába vadiúj betonaljas kitérők, oridzsi új ágyazat, csuma új vbalj meg sín...
A nyomtáv gondolom normál, alapesetben arra gondolok.

A fent vázolt két megoldási mód között csak egy nulla eltérés van.
Előzmény: Sinbiciklis (1728)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.07.01 0 0 1728
Régebben, máshol volt téma: + tudnád mondani, hogy sacc/kb. mennyibe kerülne, 1 +lévő vonalba, 2 kitérőt és kb.120 méter vágányt beépíteni? (Új +állóhely) Köszi.
Előzmény: Törölt nick (1726)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.30 0 0 1727
passz
Előzmény: Törölt nick (1725)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.30 0 0 1726
Nem.
A sín hosszirányú mozgása alapesetben nem függ össze a nyomtávval.
Azért alapesetben, mert előfordulhat, hogy olyan talpfát, ami nagyon fogja a sínt, magával ragad a sín, keresztbefordítja, és már kész is a nyomtávszűkülés.
Előzmény: tamasi 48.-49. (1724)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.30 0 0 1725
Finom kis kép.
De miért nincs ágyazata? Ahogy a képen látom, elég meleg lehet arra (éjszaka meg hideg), miért nem vetődik ki?
Előzmény: Törölt nick (1723)
tamasi 48.-49. Creative Commons License 2007.06.30 0 0 1724
Aha! Szóval akkor ezen jelenségnek tudható be a pályaméréskor a nyomtáv bővülés és a nyomtáv szűkülés - nél kijött eredmény?
Előzmény: Törölt nick (1721)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.30 0 0 1723
GyöBzs Creative Commons License 2007.06.29 0 0 1722
Recsk-Parádfürdőn is vmi hasonló van az I. vg-ban.
Előzmény: bádoglovas (1719)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.29 0 0 1721
HÚZOTT SZAKASZ:

Hevederes pályánál alakul ki a sínvándorlás (sínek hosszirányú káros elmozdulása) miatt.
Ahonnan eljön a sín, ott húzott szakasz alakul ki, ahová elmegy, ott meg torlódott szakasz lesz.
Ha csak kis mértékű ez a dolog, akkor kb csak annyi vehető észre, hogy hideg időben nem akar kijönni a hevedercsavar (ami pl hevedercserénél nem egy előnyös dolog).
De ha nagyon húzott az a húzott szakasz, akkor már komoly baj van: hevedercsavarok elgörbülnek v. elnyíródnak, hevederek és sínek furatai oválissá kopnak. Legrosszabb esetben a hevederkötés szétszakad (!).
Húzott szakaszon előfordulhat olyan is, hogy a legnagyobb hőségben sem lesznek kisebbek a hézagok, ugyanúgy "fogja" a hevedercsavarokat. El lehet képzelni, milyen húzóerő lehet ugyanitt, mínusz 20 fokban...
GYÓGYÍTÁSA:
Ha pl kényszerítő körülmény (pl törött heveder) miatt kell a húzott szakaszban a hevederkötést szétszedni, azt már ugyanúgy senki össze nem tudja rakni, mert a csavar "nem fog bemenni". "Fél lyuk" lesz, vagy még az se. Ilyenkor be kell tenni egy sínszeletet ("csikk").
Ugyanennek kultúráltabb megoldása, hogy kicserélünk egy sínszálat a pályából egy néhány centivel hosszabb sínszálra.
Szabványos megoldás persze az lenne, ha "visszahúznánk" az elvándorolt síneket. De sajnos ez akkora munka (több száz méteren tologatni a síneket), hogy erre általában se idő, se energia nem jut.

A torlódott szakasz meg ennek pont ellentéte. Egyszer úgy jártam, amit nem is gondoltam volna. Egy pályarészről tudtam, hogy torlódott, de a mértékéről fogalmam sem volt. Egyszer mínusz 20 fokban arra jártam, és meglepődtem, hogy akkor sem nyílnak ki a hézagok. Tudtam, hogy be kell avatkozni, mert a nyári melegben úgy kivetődik, hogy öröm lesz nézni. Szerencsémre, az egyik sínvég már korábban le volt törve, és 10 cm-es sínszelet ("csikk") volt betéve. Úgyhogy a hidegben ezt a szeletet kivettük, és a szomszédos néhány sínszálat az üres helyre tologattuk, mindig hagyva az illesztésekben 2-2 cm hézagot. Így "benőtte" a pálya a hiányt.
Előzmény: SÜNÖCSKe (1713)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.29 0 0 1720
Várjuk az ilyen és hasonló felvételeket itt a topicon!
Előzmény: bádoglovas (1719)
bádoglovas Creative Commons License 2007.06.29 0 0 1719

Valami más, mint a megszokott:

 

Érdi elágazás
kis59 Creative Commons License 2007.06.27 0 0 1718
Világrengető új építési módot. A ferde elhelyezésű, ék alakú talpfák ütögetésével a szinthibákat ki lehet(ne) küszöbölni. Arról nem tudok, hogy valaha is hosszabb pályákat éítettek volna belőle. Szabadalmaztatott találmány.
Előzmény: Törölt nick (1716)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.27 0 0 1717
Iparvágány a 38-ason.Jobbra az állomás kb másfél km,balra 300-400m az Agrimpex.Ezt a vágányt kicsit helyre is pofozták,mivel igencsak fellendült a forgalom rajta! :)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.27 0 0 1716
Mit ábrázol a kép pontosabban?
Előzmény: kis59 (1712)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.27 0 0 1715
Szinte gondoltam...
Előzmény: BakcsiMate (1714)
BakcsiMate Creative Commons License 2007.06.27 0 0 1714
Emlékeszem, de azok a csikkek már nincsenek a pályában, mert a szobi bontott "i" anyag egy részéből természetesen a legjobb állapotú pályarészt építették át (a farakodó kiágazó kitérőjétől az ifjúsági tábor bejáratáig tartó "w" szakaszt, amit '98-ban nagyjából gatyába ráztunk).
Előzmény: Törölt nick (1710)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.06.26 0 0 1713
Na most már engem is komolyan érdekel, hogy mi a radai rosseb az a húzott szakasz???
Előzmény: Törölt nick (1710)
kis59 Creative Commons License 2007.06.26 0 0 1712

Ehhez mit szóltok? Ez is halberstadt-i

1047 504-4 Creative Commons License 2007.06.26 0 0 1711
Hullámvasút :-)
Előzmény: Törölt nick (1705)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.26 0 0 1710
Emlékszel, 98-ban mennyit kínlódtunk a nagybörzsönyi kisvasút alsó szakaszán a húzott szakasszal, amikor hevedert akartunk cserélni?
Aztán engeszteltünk rajta. Szerintem még most is úgy van.
Előzmény: BakcsiMate (1708)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.26 0 0 1709
A kecskeméti kisvasút kiskőrösi ága, LŐTÉR mh közelében.
Előzmény: BakcsiMate (1708)
BakcsiMate Creative Commons License 2007.06.25 0 0 1708

Homokágyazat, "i" (vagy esetleg "n") jelű sínek, talán a kecskeméti kisvasút majsai ága?

 

A "húzott szakaszt" nem árulom el :-)

Előzmény: Törölt nick (1687)
tatumadar Creative Commons License 2007.06.25 0 0 1707
Még csömödéri, csak teherforgalomra használt vágányok jutnak eszembe hirtelen.
Előzmény: Törölt nick (1687)
tatumadar Creative Commons License 2007.06.25 0 0 1706
Mesztegnyő?
Előzmény: Törölt nick (1687)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1705
amerikaiak 2-3 kilométeres megrakott vasérces/szenes vonatokat szeretnek 3x(3x4000LE)-vel továbbítgatni, ahhoz képest nem semmi síneken
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=191270&nseq=24
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1704
Régebbi fajta útépítési technológiáknál is előfordult, hogy ráengedték az autóforgalmat  befejezés előtt a tömörödés érdekében.
Előzmény: bodecsabi (1700)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1703
Válaszod második "tippje" nagyon közel áll a megoldáshoz.
Előzmény: Infós (1692)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1702
Hideg, hideg.
Előzmény: kis59 (1694)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1701
Sajnos nem nyert. Ugyanis a sín ilyen kis szakaszon (kb 2 m, a képen) nem húzódik "széjjel" annyira, hogy a két talpfát eltávolítsa egymástól.
Előzmény: kis59 (1693)
bodecsabi Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1700
Köszi mindkettőtöknek, végre értem...

Csabi
Előzmény: nyalábos líra (1698)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1699
Majd szépen valaki hazaviszi emlékbe, vagy élelmi anyagot vesz a vasanyag árábú'......
Előzmény: Infós (1697)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1698

A "dinamikus vágánystabilizálás" célja az, hogy a frissen megépített pályán valami módon szimulálunk egy bizonyos forgalomnagyságot (mondjuk fél évnyit például, nem tudom pontosan, meg kéne néznem) így érve el azt, hogy az ágyazat megfelelően tömörödjön, ugyanis az nem meglepő módon a forgalom alatt idővel a forgalom függvényében tömörödik. Ha ezt "előre" elkövetjük, tehát nem a tényleges forgalom alatt tömörödik, akkor megúszunk egy adag pályamunkát, amikor már forgalom alá helyezik a vonalat, nem akkor kell szabályozgatni.

Egyébként létezik egy olyan masina, amid dinamikus vágánystabilizátornak (DGS) neveznek, ami direkt ezt a célt szolgálja. Valahogy úgy lehet ezt elképzelni, hogy "jól megrázza" a pálya megfelelő alkatrészeit...

Valahogy így...

Előzmény: bodecsabi (1696)
Infós Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1697

Hát, nagygépes pályaépítésnél úgy szokás, hogy először 40-es lassújelet tűznek ki, majd talán egy hét üzem után újra aláverik, kiemelik, és akkor felemelik 100-ra (vagy talán 120-ra is), és adott esetben újabb egy hét múlva egy aláverés után pedig 140-re, 160-ra.

A konkrét értékek egyáltalán nem biztos hogy így vannak, de nagy vonalakban igen, amíből én azt szűröm le, hogy azért kell rajta forgalom, hogy azon később is menni lehessen. :-)

A most divatos vonalbezárásoknál (tudom, nem az, de mindegy) kiváncsian várom, hogyan fog avulni a pálya állapota (mert valahol még van honnan avulni).

Előzmény: bodecsabi (1696)
bodecsabi Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1696
Sziasztok!

A szakértőkhöz van egy kicsit furcsa kérédésem.

Az elműlt időben több helyen olvastam német nagysebességű vonalakról, melyek első generációja még vegyes üzemre épült, noha végül a tehervonatok nem használják (kevés kivétellel).

Viszont: több helyen is felbukkant, hogy az ICE forgalom beindulása előtt jártak ezeken a vonalakon teherek, nem is nagyon nagy sebességgel. Pár helyen előbukkan, hogy e menetek egyik célja: "dynamischer Gleisstabilisierung" azaz, ha jól fordítom: dinamikus vágánystabilizálás.

Nem tudom, ezt hogyan értelmezzem: teljesen laikusként ezen egy kicsit meglepődtem: tényleg kevésbé romlik egy pálya állapota, ha van rajta valamekkora forgalom, mint ha semmi sem járna rajta? Ez új pályánál fontos, vagy bármikor?

(a magyar esettel tisztában vagyok: ha van forgalom, nem lopják el a pályát... :) )

Csabi
ROCOman Creative Commons License 2007.06.24 0 0 1695
A képek Tiszafüreden készültek. Ami esetleg érdekes lehet az az, hogy sem a sínkötés előtt, sem utána nem volt a leerősítéssel semmilyen probléma.
Előzmény: Törölt nick (1686)
kis59 Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1694
Zsuzsi-vasút?
Előzmény: Törölt nick (1690)
kis59 Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1693

Üdv!

Az innenső szál. A talpfákból látszik. Az egyes szakaszokra ható csavarónyomaték.

Előzmény: Törölt nick (1687)
Infós Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1692

"vajon mi az a húzott szakasz?"

Mint kontár, több tippem van:

Hajlított anyagoknál szokták megállapítani a keresztmetszetben a húzott, nyomott oldalt és a semleges szálat. Esetleg, ha ívben fekszik a pálya, akkor lehet, hogy a külső oldal (vagy éppen a belső, a jármű terhelése miatt)?

Amennyiben két vágányú a pálya (vagy olyan egy vágányú, ahol ugyanazon szakaszon egyik irányban sok gyorsítás, másik irányban sok fékezés történik - pl. bak előtt), akkor a jármű által gyorsításkor húzott vagy lassításkor tolt pályarész?

 

Kicsit más: kampóhézag fenntartási tűrése mennyi? Hallottam 4-7 mm-t és 3-8 mm-t is.

Előzmény: Törölt nick (1687)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1691
Hideg, hideg.
Előzmény: kozma555 (1689)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1690
Bocs, a kép meg lemaradt:
Előzmény: Törölt nick (1688)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1689
nyíregyi?
Előzmény: Törölt nick (1687)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1688
Kép címe:
KISZOLGÁLTA AZ IDEJÉT.
Munkavégzés alól felmentve.
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1687
Melyik kisvasút?

1.kép: Sajátos aljkiosztás
2.kép: Szétszakadt sínillesztés javítása sajátos módon.
A második képhez szakmai kérdés: vajon mi az a húzott szakasz? (a helyes megfejtőnek érdekes sztori jár jutalmul).
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.23 0 0 1686
Jó kis anyagtakarékosság.
Sűrűn előfordul ilyen (mármint hogy 45 éves T és H betonaljakban nem fog a csavar), de nem szokták kiszedni belőle, hogy ne legyen olyan feltűnő.
Ezeket valszeg kilopta valaki.
Arra viszont nincs tippem hol készült a fotó (Hmvhely átmenő ilyen, de ott benne vannak a csavarok).
Előzmény: ROCOman (1685)
ROCOman Creative Commons License 2007.06.22 0 0 1685
Üdv Mindenkinek!

Érdekes, anyagtakarékos megoldás átmenő fővágányban.
Ezt nevezik repülő kötésnek? .-)))
Infós Creative Commons License 2007.06.20 0 0 1684
Ööö, köszi! :))
Előzmény: Törölt nick (1683)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.20 0 0 1683
Egyről beszélünk. Hivatalos neve: GEO leszorítólemez. Nálunk helytelenül "geószoknyának" vagy "geóköpenynek" hívják.
Előzmény: Infós (1669)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.20 0 0 1682

http://www.indavideo.hu/video/Sinalaverogep_munkaban_Nagyatadon

 

Ezt a videót csináltuk Nagyatádon.

 

Csubar86,márk_015,és én. :)))

nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.20 0 0 1681
Nem ártana kiszabályozni..
Előzmény: Sinbiciklis (1674)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1680
Nagyatádon a frissen alávert váltók közül egy.Ez egy mellékvonali ON! :))
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1679
Most nézem, ez lemaradt:
Előzmény: Sinbiciklis (1673)
V43 1305 Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1678
Szép!!!
Előzmény: Sinbiciklis (1674)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1677

Ja, azért köszi

Előzmény: Sinbiciklis (1676)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1676
Nem jó! Uniós pénzből épül, Szob és Márianosztra köz5t. De így?
Előzmény: m61019andras (1675)
m61019andras Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1675

Jól bezoomoltad, de jó a kép. :-)

 

Előzmény: Sinbiciklis (1674)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1674
És még lesznek is:-(
Előzmény: gmarc (1672)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1673
Pl. Felsőgalla ?
Előzmény: gmarc (1672)
gmarc Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1672
Ennél ilyenebb iparvágány nálunk is van...:-)
Előzmény: Törölt nick (1670)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.19 0 0 1670
Infós Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1669
Ööö... Geoszoknya alatt mit értesz? Gondolom nem a geokengyelt... :S
Előzmény: Törölt nick (1667)
koller andor Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1668
De, Diós-. Egyébként ez a síndarab a Szabadkikötő rendezőpályudvarát övező kerítésben van és nem vízszintesen, hanem függőlegesen.
Előzmény: Törölt nick (1654)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1667
És ha nem jó a méret (1392...1396) akkor jó magyar szokás szerint jön a bélelés. Egyik kitérőmben a veztáv 1400 fölött volt bőven: Geószoknyát fordítottunk be bélelőlemeznek...! Ma is úgy van.
Előzmény: korpi41 (1664)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1666
Értelek én kedves barátom, de "koller andor" felvételén nem "i" sín látható, hanem valamilyen 30valahány kilós. Nyárlőrinci szőlőknél láttam pont ugyanilyet.
Előzmény: tamasi 48.-49. (1656)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1665
HEURÉKA!
Megtaláltad a Győr-Veszprém vonal első sínjét (1896-ban épült a vonal)!
Mérd meg: ha kb 106 mm magas, akkor "i" sín. Talpszélesség 88 mm. Eredeti magassága kopás nélkül 107,5 mm.
A képen látható sínen kb ezerkilencszázharmincvalahányig közlekedett vonat, akkor cserélték át "c" rendszerűre. A közelmúltban pedig 48-asra és 54-esre.
Előzmény: vasutTOM (1657)
korpi41 Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1664
A jármű vezetéstávolsága 1394 mm. Ez az egy tengelyen lévő egyik kerék hátlapja és a másik kerék nyomkarimájának vezető oldala között mérendő. Tehát Ha ha a vezetősínek pont neki ér a kerék hátlapja, akkor onnan 1394 mm-re lesz a másik kerék nyomkarimájának "vége". Ha a kitérőben nincs nyombővítés a keresztezési résznél, akkor a keresztezési csúcstól 1435mm-re van a másik pályasín, tőle pedig 41 mm-re a vezetősín. Gyors fejszámolást követően (1394+41=1435) arra a következtetésre juthatunk, hogy pont jó, és valódi vezető funkciút képes ellátni.

A fenntartási határméretektől és a nyombővítés különböző dolgaitól eltekintenék.

Ha nem érted valamelyik részét, akkor szívesen megpróbálom valahogy máshogy, érthetőbben elmagyarázni.
Előzmény: Törölt nick (1663)
korpi41 Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1662
41mm.
Előzmény: Törölt nick (1661)
Infós Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1660

Bocsánat, ezt csak most olvastam el:

"(...) ezek hivatottak megakadályozni, hogy a csúcsnál a kerék karimája valahogy átugorjon a rossz oldalra, (...)"

 

Izé.. A kitérő csúcsa a kitérő elejénél van, ott a csúcssínrögzítő szerkezet (kampózár, zárnyelv) és a megfelelően nagy rögzítőerő (súlykörte tömege stb.) valamint az ép összekötőrúd hivatott megadakályozni, hogy a jármű kerekei rossz irányba (a két csúcssín közé vagy a két csúcssínen kívülre) fussanak. :-)

Az a rész, amiért a vezetősín kell, az az egyszerű kitérőnek a keresztezési része. :-)

 

Bár valóban, a kereszetési részen található adott esetben a csúcsbetét, így csak van ott valami csúcs. :-)))))

Előzmény: Törölt nick (1658)
Infós Creative Commons License 2007.06.18 0 0 1659

Pedig azért vannak ott. :-))))

A keresztezési rész vezetetlen részén (ahol a döcc van) is kell vezetés, ezt adja a tősín melletti vezetősín (vezető-szögvas). :-)

Előzmény: Törölt nick (1658)
vasutTOM Creative Commons License 2007.06.17 0 0 1657

Én egy ilyet találtam a Győr-Veszprém vonalon:

 

 

Előzmény: tamasi 48.-49. (1656)
tamasi 48.-49. Creative Commons License 2007.06.17 0 0 1656
Szerintem te is arra gondolsz amire én!? Bárcsak oda adták volna neken tamásiban a PFT emberei azt a síndarabot amit Tamási IV. számú vágányából szedtek ki annak idején... Kis "i" sín volt és a felirata kísértetiesen ugyanez volt! Pontosabban: Diósgyőr 1888. B. A. Hejj hol van az már... - talán a kohóban...!
Előzmény: Törölt nick (1654)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.06.17 0 0 1655
Vagy "Diós" előtag
Előzmény: Törölt nick (1654)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.17 0 0 1654
A "GYŐR" előtt nem volt valamilyen betű még?
Előzmény: koller andor (1653)
koller andor Creative Commons License 2007.06.16 0 0 1653
Milkabika Creative Commons License 2007.06.15 0 0 1652
Hoppácska. Akkor lehet, hogy hétvégén irány a 121-esnek ez a vége fényképezőgéppel (úgyis csak troliznom kell egyet).
Előzmény: Törölt nick (1651)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.15 0 0 1651
Szentes-Orosháza vonalba a "I" sínek több helyről jöttek:

Szentes-Csongrád
Hmv-Makó
Oháza-Kardoskút
Bp Soroksári út
Rákosrendező

MÁS.
A 121-es vonalon nyíltvonali részen csak Újszeged-Szőreg között van "I" pálya, TELJESEN EREDETI, 1913-AS ÉPÍTÉSŰ, NÉHOL SÍNSZEGES, 12 M-ES MEZŐK, RENGETEG EREDETI KAPCSOLÓSZER. Vannak benne Rambacher és Kovách-féle sínvándorlásgátló szerkezetek. V=50 km/h.
Jól láttad, a Temesvár felé vezető vonalcsonk is "I" rendszerű.
Előzmény: M40 120 (1647)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.15 0 0 1650
Persze hogy nem cserélik, nem minden ultrahangos sínt kell kicserélni.
Csak azokat, amiket "első csoportúnak" minősít a Központi felépítményvizsgáló kft
Előzmény: kozma555 (1644)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.06.14 0 0 1649
Egy állomási átmenő vágányban találtam:
M40 120 Creative Commons License 2007.06.14 0 0 1648
A kétvágányú résznél Szőregnél a temesvári vonalban tudtommal is I sín van, a 121-ről nem tudom.
Előzmény: Törölt nick (1638)
M40 120 Creative Commons License 2007.06.14 0 0 1647
A Szentes-Orosháza szakaszba a I sínek a Félegyháza-Szentes szakaszból kerültek át, igaz ?
Előzmény: Törölt nick (1632)
koller andor Creative Commons License 2007.06.13 0 0 1646
Megvan!
Előzmény: Törölt nick (1643)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.13 0 0 1645

Sima Aszfalttal csinálták.Ez már a 4. alkalom volt 6 év alatt,mivel a sóderes kamionok szétbombázták párszor.

De most legalább aláverték és az úttest szintjébe emelték a pályát.A váltókat is aláverték az átjáró előtt és után is.A sínek és az aljak is 6 évesek.

Előzmény: Törölt nick (1643)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.13 0 0 1644
Ilyen van a 38-ason is a város előtti részen.Ott párszor a tehervonat megkínozta a síneket.Minden évben bejelölik,de még nem cserélték ki mindet,csak kb 20 sínszálat.
Előzmény: M40 120 (1641)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.13 0 0 1643
Jó kis átjáró-átépítés. Tavaly ősszel én is csináltam.

Atádon milyen burkolattal épült?
Előzmény: kozma555 (1640)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.13 0 0 1642
Oháza-Gyopáros.
Előzmény: M40 120 (1641)
M40 120 Creative Commons License 2007.06.13 0 0 1641
Te megteheted. :-)

Nem én fotóztam ma délelőtt.


De ezt igen.

Előzmény: Törölt nick (1636)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.12 0 0 1640
múltkor Nagyatádon
gmarc Creative Commons License 2007.06.12 0 0 1639
Tamási, a bejárati jelző körül.
Előzmény: Törölt nick (1637)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.12 0 0 1638
Kiegészítés a saját listámhoz, mert még eszembejutott néhány vonal, ahol "I" sín is van:

Solt-Dunapataj
Kiskőrös-Kalocsa
Újszeged-Szőreg

Továbbá sok-sok állomás mellékvágányában is.
Előzmény: Törölt nick (1632)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.12 0 0 1637
Na, ezt nem tudom hol van. Illetve igen:Sokfelé az országban!!!
Előzmény: gmarc (1634)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.12 0 0 1636
OFF
Szia!
Nem te fotóztad ma Oházán az előcsengetős átjárónál a 37442-t? (valaki fotózott, én meg az ablakon lógtam ki éppen).
Előzmény: M40 120 (1635)
M40 120 Creative Commons License 2007.06.12 0 0 1635
Talált. :-)
Előzmény: Törölt nick (1632)
gmarc Creative Commons License 2007.06.11 0 0 1634

Mai menü: Zúzottkővel töltött talpfa GEO-val:

 

 

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.06.11 0 0 1633
Ja, az ennyire univerzális? Na majd a részleteket magánban.
Előzmény: Törölt nick (1627)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.11 0 0 1632
Ezek bizony "I" rendszerű sínek (42,8 kg/m).
Nem sok vasútvonalon van már ilyen:

Orosháza-Mezőhegyes
Hmvhely-Makó
Szentes-Orosháza
Murony-Békés
Szerencs-Tállya
Vésztő-Körösnagyharsány (csak néhány km).

A feltett képek szerintem Bogárzó és Kardoskút között készültek.
A felső képen egy korábban letört sínvég helyére bevágott ún "csikk" látható.
Előzmény: M40 120 (1631)
M40 120 Creative Commons License 2007.06.11 0 0 1631


Törölt nick Creative Commons License 2007.06.10 0 0 1630
Ha már nem találtam el a nyíregyi vágányátszelést, akkor beteszek egy képet a kiskőrösiről, amire tippeltem.
Előzmény: Törölt nick (1598)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.10 0 0 1629
Ez aztán a hevederes pálya!
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.10 0 0 1628
De ilyet biztosan láttál már: Kenyérgőzmeghajtású sínfűrész.
Előzmény: nyalábos líra (1620)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.10 0 0 1627
Nekem van fölöslegbe ilyen általad "feszítőkeret"nek nevezett alkatrész. Gyere el érte Fábiánsebestyénbe, tiéd lehet.
Előzmény: SÜNÖCSKe (1626)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1626
Pedig van ilyen Kemencén is. Illetve csak a racsni van meg a fúrószárral, sajnos a feszítőkeret (nem tudom a pontos nevét, de arra jó, hogy iszonyatos erővel nyomja a fúrót a sín gerincének) nem került elő. Pedig de jól jönne!
Előzmény: nyalábos líra (1620)
Infós Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1625

"Mit dolgozik ez a jóember?"

Mellény nélkül? Semmit... :P

:-)))))

Előzmény: Törölt nick (1614)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1624
Csak e-mailben.
Előzmény: Sinbiciklis (1623)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1623
Ft.
Előzmény: Sinbiciklis (1622)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1622
Csak kiváncsiság: hány kilós és mennyi?
Előzmény: Törölt nick (1618)
drezina Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1621

Ilyet se láttam még.=)

Pedig az eredeti tulajdonos elég híres: Noé !

Előzmény: nyalábos líra (1620)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1620

Ilyet se láttam még.=)

Előzmény: Törölt nick (1617)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1619
Fábiánsebestyén IV. vágányában i-48 sín- és kapcsolószercsere 2006 őszén.
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1618
Van még eladó belőlük Szentesen.
Előzmény: Sinbiciklis (1616)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1617
Igen. Méghozzá kézi erővel, racsnis fúróval.
(a szerkezet saját tulajdonom, fél liter pálinkáért örököltem a nyugdíjba vonult vonalgondozótól.)
Előzmény: rg7 (1615)
Sinbiciklis Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1616
És mi lesz/tt ezekkel a sínekkel? Kisvasutasok megnyalnák az ujjukat érte.
Előzmény: Törölt nick (1613)
rg7 Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1615
Fúr.
Előzmény: Törölt nick (1614)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1614
Találós kérdés: Mit dolgozik ez a jóember?
(plusz pontért: hol?)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1613
HÓOLVADÁS UTÁN.
(ez is átépült már azóta 48-asra)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.09 0 0 1612
"öntés"="hengerlés"
Előzmény: 1047 504-4 (1611)
1047 504-4 Creative Commons License 2007.06.08 0 0 1611
Az első képhez még: A sinek 1958-ban készültek, viszont van egy szakasz ahol az egyik sinszál 1956-os öntés a másik pedig az 1958-as.
Előzmény: 1047 504-4 (1610)
1047 504-4 Creative Commons License 2007.06.08 0 0 1610
1. kép: Bük, első vágány
2. kép: a második vágány ami az átmenő fővágány.
3. kép: Elől az egykori sárvári vonal vágányainak kezdete hátrébb a 15-ös vonal
4. kép: A 15-ös vonalon Sm - Bük - Lövő szakaszon ilyen sinek vannak.
tatumadar Creative Commons License 2007.06.07 0 0 1609
Pontosan! (Elektricska előre megmondta, hogy tudni fogod :)
Előzmény: BakcsiMate (1606)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.07 0 0 1608
neem rossz ;)
Előzmény: gmarc (1607)
gmarc Creative Commons License 2007.06.07 0 0 1607
http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=68029583&t=9005494
BakcsiMate Creative Commons License 2007.06.07 0 0 1606
Nyíregyháza NyK és Vásártér közötti iparvágány (vagy kihúzóvágány) átszelés?
Előzmény: tatumadar (1591)
1047 504-4 Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1605
Na Urak és Hölgy!
Ime a Kőszeg-Szombathely vonalról néhány fotó, ahogy igértem pár hete.
tatumadar Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1604
A nyomtáv és az alárendeltség stimmel! A hely nem.
Előzmény: Törölt nick (1598)
Infós Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1603

Valóban...

Hiába, én csak műkedvelő szinten foglalkozom pályás dolgokkal. - azt hiszem, ez meg is látszik az ilyen irányú hiányos ismereteimen. :-)

Engem az infra más része vonz igazán. :-)

Előzmény: Törölt nick (1602)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1602
Ja, értem már! Csak egy bibi van: nézd meg a képet: az alj hosszanti szimmetriatengelyében egy óriási lyuk éktelenkedik...
Előzmény: Infós (1601)
Infós Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1601

Ehh... Nem úgy középre, hanem amúgy. :-)

Szóval a keresztalj vágánysíkjával párhuzamos síkján a hosszabbik szimmetriatengely mentén, eltolva. Azaz úgy, hogy se elől, se hátul ne "lógjon le" az aljról. :)

Nyilván, ha pl. a könyöksínre kerül, a végén még azt cserélik ki, ami kellemetlen fejfájást okozhat a pályamesternek. :-)

Előzmény: Törölt nick (1599)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1600
Ha van hozzá adat, akkor az összes M.o.-i "c" kitérő érdekel. (pongyolán fogalmazok, hiszen azok igazából "34" rendszerű kitérők. Voltak egykoron igazi "c" kitérők is, de szerintem olyan már nincs. Csikérián láttam olyat, 1909-es évjárat).
Szentendre skanzenben még "i" kitérőket is láttam, ráadásul összehegesztve és behegesztve, BKV-módra!
Előzmény: BakcsiMate (1587)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1599
Sok helyen nem lehet középre tenni, mert ott már van valami: például sín (mondjuk egy keresztezési középrész alatti talpfánál). A képen esztétikai okokból nem került középre, mert akkor közvetlen a kisv sín mellé kellett volna tegyék.
Előzmény: Infós (1597)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1598
Ez egy 760/1435 hegyesszögű vágányátszelés. Vágánymegszakításos, tehát alárendeltebb helyeken használják. KISKŐRÖS iparvág/kisvasút kereszteződés.
Előzmény: tatumadar (1591)
Infós Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1597
A két mészpötty miért nem középre kerül? :-)
Előzmény: tatumadar (1595)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1596
Konkrétan erre gondolok. :)
Előzmény: SÜNÖCSKe (1594)
tatumadar Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1595
Azok inkább fehér festékkel cserére bejelölt aljak.
Előzmény: Infós (1593)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1594
Ha ez az, amire én gondolok, és azok a siklásnyomok abból a siklásból származnak amiről láttam valahol az interneten képeket, akkor Csehország. :)
Előzmény: Infós (1593)
Infós Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1593

Szvsz keresztezéshez kis hajlású.

De a keresztaljakon azok nem siklásnyomok?

Előzmény: SÜNÖCSKe (1592)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1592
Első ránézésre vágányfonódásnak tűnik, de gyanús, hogy nem az lesz... :P :)
Előzmény: tatumadar (1591)
tatumadar Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1591
A kérdés a szokásos: hol?
BakcsiMate Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1590

Szerintem nincs, az utolsók a Horog utcai telepen voltak.

 

http://villamosok.hu/balazs/kcssz/horog/keptar/horog10.jpg

 

Előzmény: korpi41 (1589)
korpi41 Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1589
Budapesten a villamosnál hol van?

Debrecenben találtunk egyet, a Nagyállomásnál lévő két csonkavágányos tárolónál.
Előzmény: BakcsiMate (1587)
Infós Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1588

"Sőt, talán még HÉV járműtelepeken is lehetnek megbújva."

Szentendrén a teherben, nyugati tárolóban és a tárolón biztos nincs (48-XVI, XVII, XVIII vannak ottan), a keleti tárolót és a múzeumot nem tudom, de nem hiszem.

A többiről foglalmam sincs.

Előzmény: BakcsiMate (1587)
BakcsiMate Creative Commons License 2007.06.06 0 0 1587

Csak a MÁV vágányhálózatában fekvők érdekelnek, vagy esetleg a BKV-sok is?

 

Mert a MillFAV telep felszíni kitérői, valamint a Fogaskerekű kitérői is "34" rendszerűek. Sőt, talán még HÉV járműtelepeken is lehetnek megbújva.

Előzmény: Törölt nick (1446)
korpi41 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1586
Szóval van lista? Akkor a továbbiakban még inkább nyitott szemmel járok.
Előzmény: Törölt nick (1585)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1585
Kösz az infót, Tiszavasvári új adat a listámban.
Előzmény: korpi41 (1578)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1584
Oetl-kengyelek, másképpen. Mi olyankor alkalmazzuk, ha pl eltörik a hézagnélküliben a sín. De ilyenek voltak Kunszentmárton Deltánál is beépítve a hézagnélküli pálya és a hevederes vágány csatlakozásánál. Ott az alátétlemezek előtt-után is voltak közvetlen.
Előzmény: Infós (1565)
Infós Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1583

félOFF

Hmmm.... bocsánat, de az nem Körösszakál?

http://portal.ksh.hu/pls/portal/cp.hnt_telep?NN=31130

Vagy már a MÁV sem tudja, hogy hogyan nevezik, l. még Veresegyház vs. Veresegyháza? :((((((

félON

Előzmény: BakcsiMate (1577)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1582
Igen, ott.
Előzmény: BakcsiMate (1577)
korpi41 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1581
Ahamm.

Sorrendben:
- Kovácshida - Drávacsepely 420+00
- Kovácshida - Drávacsepely 424+50
- Kovácshida - Drávacsepely 456+00
- Drávacscepely - Kémes 485+00
- Kémes - Sámod 504+50
- Kémes - Sámod 526+00
Előzmény: gmarc (1580)
gmarc Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1580
62-es, Vajszló-Harkány között?
Előzmény: korpi41 (1579)
korpi41 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1579
Hol járunk?





korpi41 Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1578
Bizony.

Meg találtam "c" kitérőt Tiszavasváriban is...
Előzmény: Törölt nick (1540)
BakcsiMate Creative Commons License 2007.06.04 0 0 1577
Csak nem a körösnagyharsányi vonal Komádi - Körösszakáll között?
Előzmény: Törölt nick (1542)
M40 120 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1576
Értjük ám a tréfát csak nem szeretjük, krampács lány. :-)

Egy könyvelő mit keresne ott. :-)
Max. kiszámolnám, hogy nem éri meg a vasúti pálya, mert nagy az amortizáció vagy sokat lopnak. :-)

Előzmény: nyalábos líra (1532)
M40 120 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1575
Akkor ön nyert. :-)
Előzmény: rg7 (1533)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1574
Hát azé úgylátom ehhez bőven többet értesz mint én... :-)
Előzmény: nyalábos líra (1573)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1573

Én sem :P

 

(de mindent megteszek azért, hogy az legyen belőlem :D:D:D:D )

Előzmény: kozma555 (1572)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1572

Nem akartam ennyire belefolyni,ebben nem vagyok "szaki". :o)

Előzmény: nyalábos líra (1568)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1571

Ahogy mondod ;)

Az alá nem homokvárat kell építeni, hanem földművet :D

Bár a többi alá is =)

Előzmény: SÜNÖCSKe (1569)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1570
Hékédnél fotóztam.
Nem sokáig lesz ez a betonalj a 147-es vonalban, ott van már helyette a cseréje.
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1569

"Valamint szerintem az aszfalt sokat támaszt..."

 

Persze, ha az aszfaltot alulról megtámasztod :)

Előzmény: kozma555 (1567)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1568
Igen ám, de ez nem keverendő a betonlemezes felépítménnyel! ;)
Előzmény: kozma555 (1567)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1567

Na akkor leírom amit gondoltam,mert tényleg nem kivehető az írásaimból. :P :D

 

Tudom,hogy van a vasútnál is kőzúzalék az aszfalt alatt,sőt,tudtommal nem csak az...Egyszer láttam,hogyan csinálják.

Arra gondoltam csak,hogy az aszfaltrétegen felül mennyivel jobb a kőzúzalék.Jobb szerintem a csere,nem kell belenyúlni annyira az alépítménybe.Nincs  vele talán annyi meló.Valamint szerintem az aszfalt sokat támaszt és vízálló.Valahogy így akartam volna megértetni magam. :-)

Most tisztábban látok,köszönöm a segítségeteket! ;-)

Előzmény: Infós (1562)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1566
Csak viccből írtam,tudom,hogy van alatta kőzúzalék.Haverom autópályaépítésre hord anyagot. :-)
Előzmény: drezina (1560)
Infós Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1565

Oetl-kengyel, kicsit másképpen. :-)

 

(Egyébként van egy fogadásom, hogy bontott a pályasín és így sikerült lekötni.. :o)

Előzmény: siófok35 (1564)
siófok35 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1564

Ez mi?? :-))

 

ma, Lepsényben lőttem.

Infós Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1563

"tudom, igen, »c« geó is létezik"

Sztem mindenkinek kellemetlen lenne, ha valaki itt a topicon újat tudna mondani ilyen témában... :))

Előzmény: Törölt nick (1546)
Infós Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1562

"Egyértelmű a funkciója egy ilyen ágyazatnak az útpálya alatt nem?Az autópálya más tészta szerintem.A vasút húzósabb téma ezügyben gondolom."

Szóval azt mondod, hogy az autópálya aszfaltrétege alá alépítménynek kell kőzuzalék, mert a terhelés miatt ez a minimun. A vasút alatt levő aszfaltcsíknál, ahol nagyon terhelő erők vannak, oda pedig nem kell? Hmm.... :-)

 

"Ezért is csinálják a rostálást is gondolom..."

Meg ezért kell kitalálni, hogy a bevágásban mit csinálsz az alépítménykoronán összegyűlő vízzel, mert ha nem viszed el, akkor bizony eliszaposodik a pálya.

Sokra mész a rostálással, ha az elején el lett szúrva valami a vízelvezetés tervezésekor.

Előzmény: kozma555 (1555)
Infós Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1561

Na ja.. Ebben nincs csapágy... :))))

Ez biza kemény statika.... :))))))

Előzmény: kozma555 (1554)
drezina Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1560

Miért,az alatt van kőzúzalék???

Képzeld el: van!!

A fölötte levő aszfaltnak ott kb az a funkciója, mint a vasúton az aljaknak és a sínnek.

Előzmény: kozma555 (1555)
kozma555 Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1559

Jaja!A fagy!

Itt nálunk is van egy nagyon rossz homokos-poros töltésrész,megfagyott és szétszarta még az aljakat is pár méteren... :P

 

Egy csóka mondta a PFT-nél,hogy a magyar rosták sz*rt sem érnek.Miért?Miben más mint ahol jobbak gépek vagy jobb technika van?

Előzmény: nyalábos líra (1558)
nyalábos líra Creative Commons License 2007.06.03 0 0 1558
Ez miatt is csinálják a rostálást, a másik meg az, hogy a finom szemcsék egy bizonyos százalék felett résztvesznek a teherviselésben, ami egészségtelen, asszem olyan 50% körülnél már erőteljese a romlás.  rontják a rugalmasságot, nem is beszélve a  fagyveszélyről...
Előzmény: kozma555 (1555)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!