Hát igen, sajnos kevés, amikor 10-es szél fúj. De ha szinte ugyanannyiért kapható 3kW-os gép, mint 600W-os, akkor vétek a kisebbet megvenni. Amúgy érdemes megnézni a kínai gépek jelleggörbéit. Most néztem a pl. ZW-600 adatlapját, ami 2/3/4-es szélben 25/72/100W-ot ad. Kicsit utánaszámolva a 2.2m átmérőjű körön ekkora szélben 18/60/150W van, ami 2-es szélben 135%, 3-as szélben 120%-os, de 4-es szélben is 67%-ot hatásfokot jelent, ami még mindig magasabb, mint a Betz szerinti 59%. De megnéztem több kínai gép adatlapját és jelleggörbéjét is, szinte mindegyik teljesen irreális adatot közöl kis szélsebességre, ugyanakkor nagy szélsebességnél meg egész alacsony 20-30%-os hatásfokkal dolgoznak. Ekkora hazugsággal könnyű eladni, erre mondtam, hogy aki komolyan gépet venne, az menjen szélmérővel és multiméterrel, és mérje meg működés közben. Már mondtam a szeles komámnak, hogy csináljon kisebbet. Nem nagyon hajlik rá, mert munka ugyanannyi van vele, anyagköltségben meg annyival nem kevesebb.
Azért, mert csak azzal érheted el, hogy a rotor fordulatszáma mindig a méretezett gyorsjárási tényezővel pörögjön. A hatásfoka ugyebár akkor a legnagyobb.
Mi bajod az autógenerátorok szabályzójával? Azt tudja, amire tervezték. Ha nem tetszik, ezerféle töltésszabályozó rajzot találsz a szakirodalomban, úgy alakítod, ahogy neked tetszik. De újat tervezni követelményekhez igazítva ma már csak percek kérdése.
Magyarán az satnya dolog, ha csak a klasszikus tartományban működik a generátor, hanem ha már van 3 V, abból is csináljon töltőáramot, az meg pláne izgalmas ( én beollóztam ide egy tipikus karakterisztikát generátorról ), hogy a generátorfeszt el kell engedni akármeddig, és onnan visszaszabályozni a kívánt töltőfeszre/áramra.
Teljesen igazad van, csak az árakat is figyelembe kell venni. Ha kapsz mondjuk 312 ezerért 600W-osat, vagy kapsz 330 ezerért 3kW-osat, nincs mien gondolkodni. Szerintem... A visszatáplálás, mint erbe mondja nem biztos, hogy megoldható, mármint az áramszolgáltató vagy elfogadja vagy nem. Persze léteznek szélgenerátorhoz is visszatápláló inverterek (pl. SMA Windy Boy), csak itthon inkább a napelemes visszatáplálás a divat. Mindemellett, mivel a beruházás nagyon hosszú idő alatt térül meg (min. 5-10év), ennyire előre én ebben az országban nem merek gondolkodni. Mi van, ha 2 év múlva csak feléért veszik át az áramot, vagy át sem veszik? Kormányok, hivatalok, hivatalnokok jönnek-mennek... Amúgy pedig szép és jó dolog a visszatáplálás, mert azt gondolja az ember, nem kell akkut venni, nincs akkuamortizáció. Csak egyet felejt el a fentieken kívül: kb. annyival többe kerül a visszatáplálós inverter - a visszatáplálás belépő költségeit nem is említem -, mint egy jó nagy akkupakk. Feketén visszatáplálni csak úgy tudsz, ha régi órád van, azaz oda-visszaforgó. Erre kicsi az esély, bár még jövő évig nekem is az van. A legegyszerűbb visszatáplálás, ha dc motorral forgatsz ac motort, kicsit túl kell forgatni, s máris táplál vissza.
Tényleg nem veszik át a szálgenerátoros áramot? Grrr... Akkor megoldom feketén. Visszatáplálós inverter + valamennyi akku. Ha jól működik, akkor megy vissza a hálózatba, ha az nem vesz fel többet, akkor megy az akkuba...
Meterológiai állomást én is találtam, de nem kivitelezhető a kézzel regisztrálás. Legalábbis nem mondható valami pontosnak. (pl. az éjjeli adatok kimaradnak, a nappali adatok kimaradnak, marad az este és a reggel, amikor otthon van az ember)
A 2-3kW-os gépekből itt a fórumon is sokan kiábrándulnak, mert nem termel kis szálben, ellentétben pl. az említett 300/500W-ossal. A visszatáplálás mozgatja a fantáziámat, nem kell akku, kevesebb veszteség.
Ha nem akarsz sokat rákölteni, akkor csinálhatsz fél ping-pong labdákból kanalas szélmérőt, rá kis mágnest, kerékpár computerrel meg mérheted a szélsebességet. Hátránya, hogy figyelni kell és az irányt sem mutatja. De 30e körül kapható komplett rádiós "meteorológiai állomás", ami küldi a szélsebességet és irányt, de ugyanúgy kézzel kell regisztrálni és statisztikát csinálni. Valami olyasmi lenne jó, ami össze van kötve kis laptoppal és folyamatos időközönként regisztrálja az erősséget és irányt.
Ja, és ha tényleg van szeled, ajánlok neked gépet. Nem akarom agyonreklámozni a szeles haverom gépét, még valaki azt hiszi, hogy jutalékot kapok, pedig nem. Csak egyszerűen láttam pár gépet, használhatót meg használhatatlant is. Röviden annyi, hogy a kínaiak jó közelítéssel az utóbbi kategóriába sorolhatóak, ami meg tényleg jó, az iszonyat drága. Ha tényleg komolyan akarsz rákölteni, olyan 700-800e Ft-ból lehet olyan rendszered, ami tartalmaz 1000Ah, azaz kb. 10-12kWh tárolókapacitást, 2-3kW-os invertert meg ugyanekkora szélgépet.
Mérd a szelet legalább heteken keresztül amilyen magasan lenne a gép, esetleg több ponton, csinálj róla statisztikát. A legjobb megfizethető gép is 3-4m/s körül kezd termelni, itt a névleges teljesítményének alig pár százalékát adja le. Az ne tévesszen meg, hogy érzed fúj meg hajlonganak az ágak. Az kb. 2-3m/s!!! Egy általános 2-3kW-os gépet olyan 1.5m-es lapátokkal szerelnek fel, tehát az általa bejárt felületen kb. 120W energia van a 3m/s-os szélben. Ennek a legjobb esetben is 35-45%-át tudják a szélgépek hasznosítani, vagyis a 2-3kW-os gép ebben a "jó szélben" ad vagy 40-50W-ot. Komolyan mondom, mérés nélkül akkorát lehet szopni, hogy hihetetlen.
Elvben akár 50 év is lehet az élettartama. Alapjában a csapágy minőségétől, az üzemórától és a szélnyomástól (fordulatszám, terhelés) függ. Viszont egyetlen rossz mozdulattal is tönkre lehet tenni. :-(
Olyan vezérlő kell, ami az akkuk teljes feltöltése után söntellenállásra, pl vízmelegítésre irányítja a termelt áramot. Álló keréknél pedig megakadályozza a gerjesztést, ne szopja hiába az akkut.
Ez attól függ, milyent veszel. A régebbieknél, általában a szoc. típusoknál nincs rajta. Újabbaknál már mindegyiken rajta van. Ha megnézed a hátulját 5-6*3-4 cm-es 1-1,5 cm magas dudor, előfordul, hogy műanyag védőbúra alatt a szabályzó. Van amelyiknél csupán egy tranzisztor kinézetű tok, hűtőbordán.
Ha autógenerátort használok egy szélkerékhez, ahhoz hozzá van építve alapból a fesszabályzó, vagy az egy teljesen külön áramkör? Tehát ha vaszek egy bontott generátort, akkor kell hozzá külön az is?
Miért kell feltétlen gerjesztett generátor? A permanent által forgalmazott kínai jó példa arra, hogy állandó mágnessel is építhető nem ragadós, könnyen induló generátor. Nagyobb teljesítményeknél célszerűbb a gerjesztett. Mi bajod az autógenerátorok szabályzójával? Azt tudja, amire tervezték. Ha nem tetszik, ezerféle töltésszabályozó rajzot találsz a szakirodalomban, úgy alakítod, ahogy neked tetszik. De újat tervezni követelményekhez igazítva ma már csak percek kérdése.
Akkor pár kép és némi tapasztalat. Elég karcsúak a lapátok, hiába nem ragadós az autógenerátor (öngerjedés) és csak az 5-szöröző áttétel van rajta, így is nagy szél kell, hogy elinduljon. A végső megoldás mindenképp tárcsagenerátor lesz, mert ezzel az átlagos szeleket nem fogom tudni hasznosítani. A behajló farokkal is van gond. Szerintem a lapátok tengelye túl messze van a függőleges forgásponttól (8-9cm) a farok zászló pedig kicsi. Így amint szél éri, a farok szélbe fordítja, de ekkor meg a szélnyomás a lapátoknál fogva kitolja szélből, a farok ismét beállítja, a lapátok visszatolják, ez a hintázás így megy. A szélkerék meg természetesen így nem tud forogni. A megoldás az lesz, hogy csökkenteni kell a távolságot a lapátok tengelye és a függőleges tengely között, vagy valami böhöm nagy farok zászlót kell felrakni. De még az is lehet, hogy a behajló farkú megoldás helyett áttérek a függőlegesen bólogatóra, ha nagyon nem boldogulok vele, majd meglátom. A tegnap esti vihart a gép jól bírta, igaz a hintázgatás miatt nem is kellett azzal foglalkozni, hogy becsukódik-e a lapát vagy sem.
A szeles haverom jelenleg is üzemelő gépe Wartburg hátsó agyból készült. Egy 50-60 kilós gép forog rajta, régen 3m-es fémlapátokkal volt használva. Sok év után nemrég cserélt benne csapágyakat, azóta is teljesen jól működik. Szerintem ha az NDK bírja, az orosz is bírja egy darabig...
A vasmagos kisebb méretben, kevesebb anyagból tudja a légmagossal azonos teljesítményt. A légmagosnak milyen fordulatszám/póluspár viszonytól nagyobb a hatásfoka?
Ahhoz, hogy ez elinduljon ( egyetértek, ennek így kell lennie ), kell még:
- gerjesztett generátor...:}}}
Házilag az meg nem épp egyszerű, főleg, hogy gerjesztettként csak az autógenerátorok szoktak szóbajönni ( ami nem lenne végtelenül nagy baj, de a fesszabályzás nincs kidolgozva.